Archívum - 2008. július
Érdemei elismerése mellett
Kővári László
Nyugati szomszédunk, Ausztria légierejében jelenleg folyik a típusváltás. A svájciaktól lízingelt Northrop F-5E Tiger II-es vadászgépek 2008 nyarán befejezik szolgálatukat, a stafétabotot az új 4+ generációs Eurofighter Typhoonok veszik át.
Mivel sok alkalom már nem lesz, hogy megismerkedhessünk a Tigrisekkel, ezért úti célként a Graz-Thalerhof repülőteret tűztük ki.
A KSZ-1 Kometa hajó elleni rakéta
Kővári László
Most igazán nagy bajban van, aki szabatosan akarja kategorizálni a szóban forgó fegyvert. Egy távvezérelt repülőeszközről van szó, amely gázturbinás hajtóművel repül pilóta nélkül, repülőgép formájú, sőt, volt pilóta vezette kísérleti változata is. A ma divatos megnevezés, a robotrepülőgép nem alkalmazható, mert egyszer használatos fegyver és nem felderítő eszköz, nem rakéta, mert a környező levegő oxigénjét használja fel a hajtóműve, a szárnyas rakéta sem igazán fedi a valóságot, talán nevezzük egyszerűen szárnyasbombának.
A forgószárnyas varázsló
Kelecsényi István ésTóth Zoltán
A repülőgép- és helikopterfejlesztési projektek az 1990-es években akkora pénzügyi és tudományos erőforrásokat igényeltek, hogy a nemzetállamok vállalatai kénytelenek voltak nemzetközi együttműködéssel a programköltségeket megosztani. Az Agusta/Westland EH101-es ennek az együttműködésnek a példája.
Szomszédolás
Kővári László
Északi szomszédunk légierejének mérete hasonló a miénkéhez, azonban a jövőt náluk némileg eltérően ítélik meg. Hogy pontosabb képet kapjunk, látogatást tettünk a legfontosabb repülőterükön, a Zólyom közelében lévő Szliácson.
Ellentétben az utóbbi idők hazai gyakorlatával, szlovák szövetségesünknél szívesen látják a szaksajtó képviselőit a légibázisokon. A megbeszélt időben és helyen várt is minket Lubomir Skolniková tizedes, aki jól felkészülten, kellő határozottsággal és ami még érdekes, rangja ellenére megfelelő hatáskörrel kalauzolt minket.
Születésnapi kötelék
Temesvári Péter
Kevés olyan repülőgép van, amely a hidegháború legforróbb évtizedében, az 1950-es években látta meg a napvilágot, és még az ezredfordulón túl is aktív szolgálatban volt. Egyik ilyen repülőlegenda az Egyesült Államok Haditengerészetének (US Navy) sugárhajtású kiképző repülőgépe, a North American, majd a Rockwell által gyártott T-2 Buckeye. Minden sikertörténet azonban véget ér egyszer, így elérkezett ennek a típusnak a búcsúja is. 2008. január 30-án, a típus 50. születésnapja alkalmából a flotta 86. kiképzőrepülő-századának hétgépes Buckeye-köteléke tisztelgő repülést hajtott végre a Pensacola haditengerészeti támaszpont légterében.
Ez egyben a nyugdíjba vonuló T-2-esek búcsúja is volt, legalábbis az Egyesült Államokban. Görögországban ugyanis még mindig repülnek a jellegzetes formájukról könnyen felismerhető Buckeye gépek.
Szuperszonikus óvó bácsik
Tieme Festner és Iwan BögelsEurópa geográfiai közepe 26 km-re északra található Vilniustól, Litvánia fővárosától. A 3,8 milliós lakosságú, 65 201 négyzetkilométeres területű országot nyugatról a Balti-tenger, északról Lettország, keleten Fehéroroszország, délen Lengyelország és az Oroszországhoz tartozó kalinyingrádi enklávé határolja.
Litvánia 2004. március 29-én csatlakozott a NATO-hoz Lettországgal és Észtországgal együtt, azonban csekély katonai erejük miatt a szövetség segítségére szorulnak. A NATO tagállamai felváltva biztosítják a három balti állam légtér-szuverenitását, így már második alkalommal került sor Lengyelországra.
Segítőkész nagymacska
Zsig Zoltán
A francia EC-725-ös harci kutató-mentő helikoptert már bemutattuk az ARANYSAS egy korábbi számában. Azóta több információ is megjelent a típus libanoni és afganisztáni harci bevetéseiről.
A korszerű követelményeknek megfelelően megtervezett, éjszaka is teljes harcértékű helikoptert ezért ismertetjük újra.
Túlkoros tigriskölykök
Trautmann Balázs
Attól, hogy (hazai szemmel nézve legalábbis) tengersok pénzük van, Svájc vezetői igyekeznek okosan sáfárkodni az ország vagyonával. Nincs ez másképp a légierőnél sem, főleg, ha egy olyan nagyméretű és költségű projektről van szó, mint egy teljes típusváltás.
Hajnali őrjárat
Horváth Zoltán
Mikor 1950. június 25-én Kim Ir Szen észak-koreai pártvezető T-34-esei átzúdultak a déli országrészbe, a kommunisták könnyű győzelemre számítottak. Reményeik valóra válását nem is a gyenge dél-koreai fegyveres erők, hanem az ENSZ-csapatok hiúsították meg. A villámháborúból végül olyan 37 hónapig elhúzódó anyagcsata lett, mint amilyen a 1914-től 1918-ig Európában jellemezte a nyugati front hadieseményeit. Néhány méternyi térnyerésért Koreában is ezerszámra estek el a katonák. A konfliktust, amelyet az imperializmus és a kommunizmus világrendszerének első fegyveres összecsapásaként tart számon a történelem, II. világháborúból megmaradt hadianyagokkal, fegyverekkel kezdték el olyan harcosok, akik már abban tűzkeresztséget szereztek. Legelőször a levegőben tűntek fel a korszerűbb haditechnika képviselői.
Mert repülni is muszáj!
Jánkfalvi Zoltán
1939 tavaszán az események alaposan felgyorsultak. Március 13-án az I. bécsi döntés értelmében Magyarország visszakapta az elvesztett felvidéki területeit. A kárpátaljai bevonulás biztosítására március 16-án riasztották a Magyar Királyi Honvéd Légierő egységeit is.
A tervek szerint több repülőszázad is érkezett volna Nyíregyházára, de a tavaszi hóolvadás miatt a repülőtér talaja teljesen alkalmatlan volt a repülőgépek fogadására.
Házassági évforduló
Kárpáti Endre
1958-ban, a Phantom első repülésekor valószínűleg senki nem mert álmodni sem róla, hogy a típus még fél évszázad múlva is az egyik legnagyobb európai légierő legfontosabb vadászgépe lesz. Nos, jelenleg mégis ez a helyzet, még pár évig, az Eurofighter teljes hadrafoghatóságáig a Luftwaffe 71. vadászrepülő-ezrede az F-4-essel biztosítja Németország légterét.
A nagy túlélő
Horváth Zoltán
Mindig is hosszú vitákat gerjeszt annak eldöntése, hogy melyik volt a II. világháború legjobb vadászgépe. Ha a harcban eltöltött éveket, a bevetési helyszínek széles skáláját, az eredményességet és a gyártási darabszámot nézzük, akkor vitathatatlanul a Messerschmitt 109-es az. A háború első napjától az utolsóig repülték, Oroszország farkasordító hidegétől a Szahara kibírhatatlanul forró klímájáig mindent elviselt, a tengelyhatalmak legtöbb légi győzelmét a velük felszálló pilóták érték el, és 35 000 db-ot megközelítő mennyiségét a háború idején gyártott összes vadásztípus közül semelyiké sem múlta felül.
141,8 méter háború
Kővári László
Oroszország fővárosában több olyan állandó kiállítás és múzeum is létezik, ahol különböző korszakok katonai repülőeszközeivel találkozhatnak az érdeklődők. Elsőként mindenkinek Monyino jut az eszébe, de sokkal könnyebben elérhetően, szinte a belváros közvetlen közelében is találhatók olyan helyek, ahol vadászgépek sorakoznak, mint például Hodinkában vagy a hadsereg központi múzeumában.
Elsőként a Moszkva folyó közelében lévő Győzelem park látnivalóit vesszük sorra, majd a következő hónapokban ismertetjük a többit is.
Kelet-európai álmok
Kővári László
A második világháború után szovjet uralom alá került kelet-európai országok ipara eltérő módon fejlődött, mint ahogy az kívánatos és lehetséges lett volna. A stratégiai fontosságú ágazatokat a keleti "testvér" igyekezett befolyása alatt tartani.
Ennek ellenére számos próbálkozás történt az újonnan létesült szocialista társadalmi berendezkedésű országokban repülőgépek önálló fejlesztésére. Ezek közül azonban alig néhány jutott el a sorozatgyártásig, többségük a megoldatlan műszaki problémák és a politikai, valamint az ezzel szorosan összefüggő pénzügyi támogatás hiányában kimúlt.
Mi, öreg deszantosok, megmutattuk
Kálmán már hosszú percek óta szótlanul, erőltetett érdeklődéssel szuggerálta a padlózat recés kockáit. A kabin sejtelmes kék világításának homálya, az alig érezhető vibráció, a halk duruzsolássá szelídült hajtóműzaj lassan, lopakodva álmosította el. Igaz, nehéz napja volt a laktanyában is, de a meghíváson egy pillanatig sem gondolkodott: a Killiánon a légierővel éjszakait ugrani kihagyhatatlan alkalom. És ma már ez lesz az ötödik ugrás, mivel az átmeneti szürkületben két 1500-ast, a sötétedés után ismét kettőt ugrottak 2000-ről, s ezek után most következik a király, a csúcs, a 4100-as magassági, ráadásul ötös körben az MHSZ-es fiúkkal, Palotayval és Szergejjel, Farkas Kocsu zászlóssal meg Simon Lacival, a szolgálatfőnökkel. Nem, ezt nem lehet kihagyni!
Nem a szépségéért szerették
Serflek Szabolcs
Lassan repül. Rettentő csúnya. Mechanikus kormányzású.
És a negatívumok sorát még lehetne folytatni. Az A-10 Warthog látványosan kilóg az amerikai légierő által sugallt hi-tech képből.
De szükség van rá, mert vannak olyan feladatok, amelyeket csak az A-10-esre lehet rábízni. Komoly tűzereje és legendás túlélőképessége a világ legjobb csatarepülőgépévé teszi.
Sorozatunkban áttekintjük a Warthognak a Sivatagi Vihar hadműveletben betöltött szerepét, és felvillantunk néhány érdekesebb jelenetet, bevetést is, amelyet a szereplők saját szavaikkal illusztrálnak. Ezek a jelenetek jól érzékeltetik, milyen az igazi légi háború és milyen érzés azt egy csatarepülőgépben ülve megvívni.
A türelem nem csak rózsát terem
Igaz, hogy a 2008. évi előfizetési pályázatunk nyerteseinek 5 hónapot kellett várni, hogy kívánságuk teljesüljön - az időjárás függvényében -, de megérte! Május 24-én 72 olvasónk kapott szárnyakat, hogy hazánk legszebb tájait ezúttal madártávlatból is megismerhesse. A legszerencsésebbeket Gomkötő Szilárd reptette meg a Comet első ülésében, így ők néhány műrepülő-figura élményével gazdagabban térhettek haza.