Archívum - 2008. október

Hetvenkedő katonák

Kővári László

Légierőnk ezen a nyáron ünnepelte fennállásának 70., honvédségünk pedig a 160. évfordulóját.

A jeles eseményről soron kívüli nemzetközi repülőnappal emlékeztek meg, vagyis a kétévente szokásos kecskeméti rendezvényt a 2007-es után az idén egy újabb követte. Az augusztus 16-17-én lebonyolított légi bemutató kitűnően sikerült, amiért a szervezők minden elismerést megérdemelnek.

Az új generáció

Kővári László

Az orosz légierő vadászbombázói zömében a hetvenes-nyolcvanas években kifejlesztett rakétafegyvereket alkalmazhatják az ellenséges földi objektumok megsemmisítésére, pontosabban még ezeket is csak ritkán, amint az a Grúziában nemrégiben lezajlott háború során bebizonyosodott. A költséges rakéták előnye a pontosság mellett főként az, hogy a célt elég csak megközelíteni, mert típustól függően akár 10-200 km-es távolságból, vagyis a légvédelem hatókörzetén kívülről indíthatók.

Rotorlapátos reinkarnáció

Zsig Zoltán

Az Egyesült Államok tengerészgyalogságánál a régóta hadrendben lévő UH-1N és AH-1W helikopterek leváltásának lehetőségét már jó ideje tanulmányozni kezdték. Sok lehetőséget megvizsgáltak, végül egyedülálló megoldást dolgoztak ki. A váltó típusok a régi helikopterek sárkányszerkezetén alapulnak majd. A külső megjelenésükben is észrevehetők módosítások, de a legfontosabb változtatások a fedélzeti rendszereket érintik.

Emlékezni és emlékeztetni!

Kővári László

Ahogy a régi iskolatársak is rendszeresen megszervezik találkozóikat, úgy a katonai közösségekre is jellemző ez az igény, mégpedig országoktól és politikai rendszerektől függetlenül. Teljesen mindegy, hogy a vietnami háború amerikai veterán pilótáiról, a második világháborús német Luftwaffe öregjeiről vagy éppen a "szocializmus" éveiben egymás mellett dolgozó repülő katonákról van szó, közös jellemzőjük, hogy nagy többségük az éppen aktuális politikai irányvonaltól függetlenül legjobb tudása szerint és néha a szó szoros értelmében az élete árán is teljesítette azt, amire felesküdött és amit elvártak tőlük.

Versenyhelyzet

Trautmann Balázs

Vannak olyan szállítási feladatok, melyek nem igényelnek C-17 Globemaster III-as méretű és teljesítményű repülőgépet. Nem véletlenül vannak csúcsra járatva a kecskeméti An-26-os szállító repülőgépek.

Raptor-reptetés

Kővári László

A 2008-as kiállítás repülőprogramja a megszokottnál több érdekességet tartalmazott, ezért illő módon külön cikkben ismertetjük a látottakat.

Ahogyan az utóbbi évtizedekben már megszokott, a repülésbiztonság most is a szervezők No. 1-es szervezési alapelve volt. A hetvenes években sajnos még nem volt ritka a baleset vagy katasztrófa a kiállítás ideje alatt, ennek egyszer és mindenkorra véget kellett vetni.

Azóta minden alkalommal szakértő pilótákból és egyéb szakemberekből álló bizottság hagyja jóvá a bemutatók programját, és folyamatosan ellenőrzi a szabályok betartását, ami cseppet sem egyszerű dolog.

Szárnyaszegett hősök

Kees Otten és Wim Das

Akik hosszú éveket, évtizedeket töltöttek el egy szakmában, azok többsége a későbbiekben szívesen emlékszik vissza, és különös örömöt jelent számukra, ha újra találkozhatnak munkájuk eredményével. Különösen igaz ez a repülésre, repülőgépekre.

Az angliai Bruntingthorpe arról híres, hogy itt keltik életre néha az ötvenes évek típusait, amelyek aktív szereplői voltak a hidegháborús időszaknak.

A harci(as) Albatros-utód

Kővári László

A kecskeméti repülőnapokon szinte mindig jelen voltak a cseh légierő, illetve az Aero Vodochody repülőgépgyár gépei, a 2008. augusztusi eseményen azonban minden eddiginél jelentősebb volt a részvételük.

Ez egyáltalán nem véletlen, ugyanis már évek óta "lebegtetve" volt, az utóbbi hónapokban pedig több fórumon is konkrétan megnevezték az L-159 ALCA-t mint a hamarosan kivonandó L-39-esek és MiG-29-esek helyét részlegesen átvevő lehetséges típust.

Hullócsillagok Korea egén

Horváth Zoltán

"B-29 Superfortresseket kísértünk a Jalu folyó déli partja közelében felderített célokig, amikor hirtelen elszabadult a pokol. Stephens ezredes rám ordított, hogy balra térjek ki. Egy pillanattal később két fémesen csillogó gép zuhant a nap irányából felém. Amint közelemben elzúgtak, teljes gázt adtam, és a hátsóra ragadva megpróbáltam lőhelyzetbe jutni. Mikor emelkedni kezdett, jól megnézhettem. Semmilyen felségjelet nem láttam a sárkányon. A fényesre polírozott alumínium, a nyilazott szárny és az elképesztő sebesség azonban kétségtelenné tették, hogy MiG-15-ös."

Fuvarosok

Kárpáti Endre

A német légierő az ország méreteinek megfelelően számottevő szállítóerővel rendelkezik, melyből ezúttal a Hohnban állomásozó 63. ezredet mutatjuk be.

Csillagosok, katonák...

Kővári László

Az épületkomplexumhoz közeledve már messziről látszik, hogy jó irányba haladunk. A múzeum előtt ugyanis az elmaradhatatlan T-34-es harckocsin kívül tengeralattjáró-fedélzeti ballisztikus rakéta és több katonai emlékmű is magasodik. Az előtérbe jutva a szovjet éra monumentális emlékei, köztük egy többméteres Lenin-fej néz szembe a látogatóval, aki a rendszerváltás előtti időben kezdi magát érezni.

Szinte minden a kommunista múlt dicsőségéről szól, ez vitán felül ellenérzést kelt, de jobban belegondolva némileg érthető.

Vizslává szelídült mészáros

Kelecsényi István

A háború után egyértelművé vált, hogy a légcsavaros katonai repülőeszközök sebességben elérték fejlettségük csúcsát, a jövő meghajtása a sugárhajtómű. A gázturbinával felszerelt gépek először a vadász és felderítő feladatkörben váltották le a légcsavaros testvéreiket. Az első sorozatgyártású sugárhajtású bombázó repülőgépet a németek építették a világháború végén. Az Arado Ar-234-esen sok technológiai újítást végeztek, de sem a legyártott mennyiség, sem az üzemanyaghiány nem tette lehetővé, hogy sok kárt tegyen a szövetséges erőkben. Az nyilvánvaló, hogy az Ar-234-es gépeket a szövetséges vadászok nem tudták elfogni, hatékony felderítő és bombázó repülőgép volt.

Elfuserált Sólyom

Horváth Zoltán

Rasmussen hadnagy izzadva birkózott gépe kormányaival, hogy átvészelje a japán vadászok összehangolt támadását. A túléléshez a szerencsén kívül több lóerő, több géppuska, jobb manőverezőképesség kellett volna, vagyis mindenből több annál, mint amivel P-36A-ja szolgálni tudott. A 46. vadászszázad repülőgép-vezetője az egyenlőtlen küzdelemre a Hawaii-szigetek Wheeler Field nevű légi támaszpontja közelében kényszerült. A naptár 1941. december 7-ét mutatta, az óra pedig negyed 10-et.

Akik az űrtörténelmet írták I.

Schuminszky Nándor

1958. július 29-én Eisenhower elnök aláírta a repüléssel és űrkutatással foglalkozó, központosított szervezet létrehozásáról szóló törvényt.

Az Egyesült Államokat meglehetősen szorította az idő, mert a szovjetek egy évvel korábban a szputnyikkal megelőzték őket az űrversenyben. A törvény aláírása után két hónappal, október 1-jén kezdte meg működését a világ egyik leghíresebb kormányhivatala, a NASA. Ezt a dátumot tekinthetjük tehát a hivatalos születésnapnak.

Nem a szépségéért szerették IV.

Serflek Szabolcs

Lassan repül. Rettentő csúnya. Mechanikus kormányzású.

És a negatívumok sorát még lehetne folytatni. Az A-10 Warthog látványosan kilóg az amerikai légierő által sugallt high-tech képből.

De szükség van rá, mert vannak olyan feladatok, amelyeket csak az A-10-esre lehet rábízni. Komoly tűzereje és legendás túlélőképessége a világ legjobb csatarepülőgépévé teszi.

Sorozatunkban áttekintjük a Warthognak a Sivatagi Vihar hadműveletben betöltött szerepét, és felvillantunk néhány érdekesebb jelenetet, bevetést is, amelyet a szereplők saját szavaikkal illusztrálnak. Ezek a jelenetek jól érzékeltetik, milyen az igazi légi háború, és milyen érzés azt egy csatarepülőgépben ülve megvívni.