Archívum - 2008. december

Szűkülő horizont

Kővári László

A nagynevű orosz repülőgépgyártó ma már csak árnyéka önmagának. Megrendelései mélypontra zuhantak, jövője bizonytalan. Fennállásuk 67 éve alatt több mint 45 ezer harci repülőgépet állítottak elő, 450 típust terveztek, ezek közül 170 megépült és 94 sorozatgyártásra is került. Régen a szovjet/orosz harci repülőgép egyet jelentett a MiG-gel, a többi Szuhoj, Jak jóval alacsonyabb mennyiségben készült, és exportjuk is összehasonlíthatatlanul kisebb volumenű volt.

Raduga H-28-as

Kővári László

A légvédelmi rakétarendszerek már az ötvenes évek végén megjelentek keleten és nyugaton egyaránt, így a harci repülőgépek feladat-végrehajtása egyre több akadályba ütközött. Az USA-ban hamarosan meg is kezdték az ellenséges radarok megsemmisítésére szolgáló fegyverek fejlesztését, ennek később komoly hasznát vették Vietnamban. A hatvanas évek második felében Shrike és Standard rakéták számos légvédelmi rakétabázist tettek időlegesen vagy akár végleg használhatatlanná.

Mindentudó varázssisak

Kővári László

Olaszország északi részén kis túlzással egymást érik a repülőterek, közülük sok katonai célt szolgál. Udinétől nyugatra nem messze fekszik a Rivolto bázis, amely a világhírű Frecce Tricolori bemutatócsoport otthona. Pár tucat kilométerrel odébb található a jelenleg amerikaiak által használt Pagliano i Gori bázis, nyugat felé továbbhaladva pedig az olasz AMX-ek egyik fontos állomáshelyét, Istranát találjuk.

Az őszi olasz túránk az utóbbi két repülőtérre koncentrált, elsőként a Dolomitok lábánál elterülő amerikai bázison, ismertebb nevén Avianóban tett látogatásunkat ismertetjük.

Szárnynövesztők

Trautmann Balázs

Nem bizonyult könnyűnek sem az iraki, sem az afgán légierő újjáélesztése. 2003-at követően a két országban sokáig csak az amerikai és szövetséges légierők repülőgépei, helikopterei dolgozhattak. S tegyük hozzá: még most is meglehetősen messze van a két, jelenleg is folyamatos fegyveres konfliktusokkal (Afganisztán déli tartományai esetében szabályos háborúval) terhelt állam légiereje régi fényének visszaállítása.

 

Air turmix

Amíg egyes légierőkben csak vitáznak az úgynevezett "hi-low mix", vagyis két különböző képességekkel rendelkező harcirepülőgép-típus üzemeltetéséről, mások azt már gyakorolják. A cseh légierő a példa az utóbbira.

A kíváncsi Égi Sárkány

Zsig Zoltán

A modern hadviseléshez mindig is szükség volt a hatékony légi felderítésre. Ennek egyik speciális területe a hadászati felderítés. Ehhez természetesen megfelelő repülőeszközökre van szükség, amelyek képesek nagy távolságban hosszú ideig repülni a kijelölt terület felett vagy annak a közelében. Jelenleg az Egyesült Államok légierejében két típust, a pilóta vezette U-2S-t és az RQ-4A robotrepülőgépet alkalmazzák ilyen feladatokra.

Kutatunk és mentünk

Kárpáti Endre

Az égő kerozin nehéz füstjén át-átsejlett a balesetet szenvedett Mi-8-as. A helikopter és a mellette kényszerleszállt Mi-24-es körül tucatnyi sebesült feküdt, némelyek csak könnyebb zúzódásokkal, míg mások nyílt töréssel, vagy éppen testükből kiálló plexi szélvédődarabokkal. A súlyos katasztrófa azonban szerencsére csak játék volt, ezzel a képpel indult a hajmáskéri lőtéren a Cooperative Sarex 2008 hadgyakorlat sajtóbemutatója.

Panoráma lőtér

Kees Otten és Wim Das

A svájci légierő évente megtartott nyilvános éleslövészete minden szempontból különleges. A meredek hegyek közötti Ebenfluh Axalp egyrészt festői hátteret ad, másrészt pedig a pilóták kiképzése szempontjából is előnyös. Régebben csak a szerencsés kiválasztottak és néhány újságíró tekinthette meg a nem mindennapi látványosságot, az utóbbi években szerencsére már ez vált a repülőfotósok paradicsomává.

Harcias Vadmacska

Horváth Zoltán

Amikor 1937. szeptember 2-án a Grumman egyfedelű tengerészeti vadászgépének prototípusa levegőbe emelkedett, konkurense 20 km/h-val volt nála gyorsabb. Az XF4F-2-es nyilvános próbája még halványabbra sikeredett, hiszen az géptöréssel végződött. Rossz előjelek ide vagy oda, a csendes-óceáni háború kezdetére olyan harcossá sikerült fejleszteni a Wildcatnek nevezett együlésest, hogy pilótái éppen a legkritikusabb időszakban tudtak 6:1 arányban győzelmeket elérni. Képesek voltak egészen 1943 közepéig tartani a frontot a jobban manőverező és gépágyúkkal is felfegyverzett japán vadászok ellenében. Ez pedig szenzációs teljesítmény, pláne attól a harci géptől, ami a rajzasztalon még kétfedelűként látta meg a napvilágot.

A Kopter Stukker

Zsig Zoltán

Az A-10-es csatarepülőgépet elsősorban a földi célok leküzdésére fejlesztették ki. Ebben a szerepkörben váltak sikeressé, az 1991-es Öböl-háborúban több ezer iraki harckocsit és egyéb haditechnikai eszközt semmisítettek meg. Azonban két igazolt légi győzelem is bizonyítja, hogy a Warthog légi célok ellen szintén hatékony volt. Mindkét esetben gépágyúval lőttek le egy-egy helikoptert.

Parancsmegtagadók

Horváth Zoltán

A koreai háború vadászgépei közül eredményességével magasan kiemelkedett a North American Sabre. A nyilazott szárnyú F-86-osokkal a nyugati pilóták végre egyenrangú ellenfélként szállhattak szembe a félelmetes teljesítményű MiG-15-ösökkel.

Az első időkben csak amerikaiak repülték, akik jobb kiképzésük, nagyobb rutinjuk jóvoltából hónapok alatt kivívták a Korea feletti légi fölényt, és azt ki sem engedték a kezükből a háború végéig.

A szovjet csúcstechnikával felszerelt, túlerőben lévő vadászrepülőket a kínai határon túlra űzték, ahonnan azok csak elvétve merészkedtek Phenjannál délebbre.

Lefokozott űrrepülőgép

Kővári László

Aki a Vörös tér irányából nyugati irányban sétál a Moszkva folyó partján, annak hamarosan a szemébe tűnik a monumentális bronz emlékmű, amelyet Nagy Péter cár emlékére állítottak. Továbbhaladva már kevesebb a látnivaló, de ha nem sajnáljuk az időt és a fáradságot, hamarosan egy egészen rendkívüli dologgal találkozhatunk. A folyó déli partján áll a szovjet idők egyik költséges emléke, a Buran (Hóvihar) űrrepülőgép, pontosabban az egyik a sok közül.

Teljesült a falu akarata I.

Magó Károly

Békéssámson egy takaros kis falu a román határ közelében. 1963. június 16. is egy szokványosan csendes vasárnapnak indult, azonban egy gép furcsa motorzaja, majd egy éles robaj törte meg a csendet. Utána hirtelen ismét minden csendes lett, de ez már nem volt ugyanolyan, mint korábban.

Peenemünde 2008 II.

Pethő Balázs

Visszatérve az útra, az innen szomorú helyszínre vezet. Az egykori fogolytábor megtalálása nem egyszerű feladat. Az út mellett folyamatos kerítés, rajta a szokásos "Életveszély!" felirat. Egyszer csak a jobb oldalon kis nyiladék jelzi az egykori kényszermunkások táborát.

Repülőgép-tervező miniszter

Varsányi Mihály

A sikeres vadászgépet létrehozó három tervezőiroda közül a Jakovlev-féle volt a legrégebbi és - különösen a háború után - a legsokoldalúbb. Munkájuk eredménye az UT-2-es, Jak-18-as, Jak-52-es iskolagépcsalád, a II. világháború, vagy ahogyan náluk hívják, a nagy honvédő háború híres vadászgépei, a Jak-1-9-es sorozat, az első szovjet sugárhajtású gépek közé tartozó Jak-15-23-as, a Jak-25-ös elfogó vadászok, a Jak-27-28-as könnyűbombázók, az első és egyetlen szovjet VTOL, a Jak-38-as, a Jak-40-42-es utasszállítók, a nálunk is jól ismert Jak-12-es futárgép és egy korai szállítóhelikopter, a Jak-24-es.

Folytassa, Strike Eagle! I.

Serflek Szabolcs

Az amerikai légierő legnagyobb teljesítményű csapásmérő vadászrepülőgépe, az F-15E Strike Eagle a leginkább Öböl-háború néven ismert Sivatagi Vihar hadműveletben esett át a tűzkeresztségen. A győztes szövetségesek azonban nem távoztak el - először fegyverrel is meg kellett védeni az Irak területén élő kurdokat és síitákat a saját kormányuktól, aztán pedig amerikai politikai körökben felmerült Szaddám Huszein eltávolításának gondolata. Mindkettőhöz nagy szükség volt precíziós éjjel-nappali csapásmérő kapacitásra.

Az F-15E-k sivatagi kalandjai tehát folytatódtak...

Sorozatunkban áttekintjük a Strike Eagle-nek a Sivatagi Vihar utáni békefenntartásban, majd később az Iraki Szabadság hadműveletben betöltött szerepét, és felvillantunk néhány érdekesebb jelenetet, bevetést is, amelyet a szereplők saját szavaikkal illusztrálnak.