Archívum - 2009. január

Próbajárat

Kővári László

Egyelőre a nemzetközi repülőgép-kiállításokon még nem szerepelhetett a Saab legújabb produktuma, a Gripen Demo, amely egy kétüléses B változatból átalakított technológiai kísérleti gép.

A tesztelés célja kettős, a meglévő C/D változatok számára dolgoznak ki újabb fedélzeti rendszereket, számítógépes szoftvereket, valamint megteremtik az alapját a nagymértékben javított képességű és harcértékű Gripen NG típusnak.

Raytheon AGM-65 Maverick

Kővári László

A világon a legnagyobb mennyiségben gyártott és legsikeresebb levegő-föld rakétát szükség esetén már a magyar Gripenek is bevethetik, miután rendszerbe állt az USA-tól beszerzett 20 AGM-65G és 20 AGM-65H változatú fegyver. Ez jó alkalmat ad arra, hogy a szokásosnál kissé nagyobb terjedelemben foglalkozzunk legújabb rakétánkkal, amely azonban egyáltalán nem új típus.

Mercury Tacamo

Trautmann Balázs

A 21. század katonai repülésének egyik üde színfoltja a feladatok gyökeres megváltozása. Ennek egyik (csupán méretéből is adódóan) leglátványosabb területe a haditengerészeti felderítő és kommunikációs repülőgépek átnyergelése a szárazföldre.

Az olimpia ünneprontói

Zsig Zoltán

Az augusztusi orosz-grúz konfliktusban fontos szerepet kaptak a repülőeszközök és a légvédelem. A mindent elsöprő orosz ellentámadás sikeréhez a légierő bevetése nagyban hozzájárult. Azonban a grúzok fájdalmas meglepetést okoztak számukra, mivel több repülőeszközüket sikerült lelőniük. Az orosz légierő egyébként fennállása óta ebben a háborúban szembesült egy jól szervezett légvédelmi rendszerrel.

Sárkányfogak

Trautmann Balázs

"Lopakodó"-divat ide, orosz és európai vetélytársak oda, az F-15 Eagle-család még a 21. század első évtizedének végén is versenyképes marad. A kiváló ár/érték arány, a fedélzeti rendszerek folyamatos modernizálása és nem utolsósorban a felgyülemlett óriási harci tapasztalat Szingapúrban is győzelemhez segítette az öreg sasmadár mai fiókáit.

Tesco-gazdaságos rakéta

Trautmann Balázs

Könnyű belátni, hogy a jelenlegi meglehetősen feszített amerikai költségvetési helyzetben minden dollár számít. S ez bizony azt is jelenti: meg kell gondolni, hogy a sok százezres-milliós fegyvereket milyen célpontnak szánjuk...

Macskajáték

Kővári László

Az olaszországi Udinét elhagyva a nyugati irányba haladó főútvonal mentén számos katonai repüléssel kapcsolatos emlékkel találkozhatunk. Több parkoló közelében régi repülőeszközöket állítottak fel "csak úgy", vagy éppen valamely esemény emlékének, mint például egy Bell 206-ost, amely a délszláv háború idején egy szerb MiG-21-es által lelőtt olasz helikopterre és személyzetére emlékeztet. A környék életének része a repülés, egyrészt sokan dolgoznak az egymás közelében sorakozó légibázisokon, a vállalkozások jó részének is megélhetést nyújtanak a katonai megrendelések, és akinek végképp semmi köze sincs a dologhoz, az a zaj révén kerül kapcsolatba a repülés világával.

A Goles-hegy titka

Tőrös István

Amikor kilenc évvel ezelőtt először jártam Pristinában, az An-26-os lépcsőjéről a betonra lépve első pillantásom a repülőtér szélén magasodó hegycsúcsra esett. Bár nem volt könnyű teljes méltóságában végignézni a kommunikációs antennák roncsaival koronázott hegytetőt, mert néhány szálfatermetű orosz tengerészgyalogos kissé akadályozta a kilátást. Mint később kiderült, nem véletlenül...

A kétarcú óriás

Horváth Zoltán

Valahányszor szóba kerül a Királyi Légierő partvédelmi parancsnoksága, az idősebb szigetlakók többsége előtt rögtön a zord Atlanti-óceán piszkosszürke víztömege felett őrjáratozó négymotorosok képe dereng fel. A Short testvérek cégénél tervezett és épített hidroplánok felbukkanása a II. világháború idején megnyugvással töltötte el a megtorpedózott hajók, lelőtt repülőgépek lélekvesztőkben hánykolódó túlélőit. Megjelenésük pont az ellenkező hatást váltotta ki a német tengeralattjárókon szolgálatot teljesítők között. Számukra a lomha óriások bombákat, géppuskasorozatokat és nyakukra hozott, irgalmatlan rombolókat jelentettek, vagyis többnyire a biztos pusztulást.

A repülőgép-hordozó gyilkos

Zsig Zoltán

A Szovjetunió erőteljes fegyverkezésének egyik eredménye a Tu-22M bombázó volt. A NATO elleni háború esetén nagyon fontos szerepet kapott volna, annak ellenére, hogy a hadászati fegyverzetkorlátozási tárgyalásokon megegyeztek arról, hogy az Egyesült Államoktól távol tartják. A bombázó Oroszország légierejében jelenleg is szolgálatban van. Egy felderítő változata harci bevetést is teljesített a dél-oszétiai háborúban, melyet a grúz légvédelemnek sikerült lelőnie.

Csontszáraz május elseje

Kárpáti Endre

Lapunk olvasói bizonyára számos híres pilóta nevét fel tudják sorolni a magyar légierő múltjából vagy jelenéből. Vannak azonban olyan, idehaza ismeretlen magyar repülők is, akiknek az adatott meg, hogy egy külföldi légierő soraiban érjenek el komolyabb sikereket. Közülük mutatjuk be ezúttal Mocsi József nyugállományú ezredes urat, a csehszlovák, majd cseh hadsereg vadászpilótáját.

Időutazás

Kővári László

Moszkva északkeleti részén, a Koroljovról elnevezett kerületben található az Enyergija hordozórakéta- és űrhajógyártó konzorcium, amely kívülről egy átlagos ipari nagyüzemnek tűnik. Évtizedeken keresztül szigorú titoktartás övezte a tevékenységüket, amelyről csak az ott dolgozók és kevés környékbeli tudott. Nem messze a gyártól található az űrrepülések koordinálását végző irányító központ és az űrhajósok kiképzését végző Csillagváros.

Nők a pilótafülkében

Horváth Zoltán

- Hol vagyok?
- Hát a Gallagherék legelőjén. Azt' messziről jött?
- Amerikából.
- Gratulálok!

A különös párbeszéd Észak-Írországban, egy Londonderry melletti mezőn zajlott le 1932. május 21-én az Atlanti-óceánt első ízben egyedül átrepülő Amelia Earhart és a farmon dolgozó Ian McCallion között.

Viperafészek I.

Serflek Szabolcs

Az F-16 Viper a legnagyobb számban használt többfeladatú vadászrepülőgép az Egyesült Államok Légierejében. Az arizonai Luke légibázison évente ezer új pilótát képeznek ki a légierő számára, fejenként 2 millió dolláros költségen. Csak a legjobbak kerülhetnek be a B kurzusnak nevezett kiképzőprogramba, de egyáltalán nem biztos, hogy a végén meg is szerzik a hőn áhított képesítést. A program kemény, szigorú, intenzív és egész embert kíván.

Sorozatunkban rendhagyó módon végigkísérünk néhány növendéket a hat hónapos kurzuson, és így nemcsak a kiképzés mindennapjaiba nyerünk bepillantást, hanem a részt vevő növendékek és oktatók személyiségét, a vadászpilóta-elhivatottságot, -fegyelmet és -egót is megismerhetjük.

A sorozatban szereplő személyek és események valódiak, a hivatkozott kiképzőkurzust az 1990-es évek elején bonyolították le.

Teljesült a falu akarata! II.

Magó Károly

Békéssámson egy takaros kis falu a román határ közelében. 1963. június 16. is egy szokványosan csendes vasárnapnak indult, azonban egy gép furcsa motorzaja, majd egy éles robaj törte meg a csendet. Utána hirtelen ismét minden csendes lett, de ez már nem volt ugyanolyan, mint korábban.

Folytassa, Strike Eagle! II.

Serflek Szabolcs

Az amerikai légierő legnagyobb teljesítményű csapásmérő vadászrepülőgépe, az F-15E Strike Eagle a leginkább Öböl-háború néven ismert Sivatagi Vihar hadműveletben esett át a tűzkeresztségen. A győztes szövetségesek azonban nem távoztak el - először fegyverrel is meg kellett védeni az Irak területén élő kurdokat és síitákat a saját kormányuktól, aztán pedig amerikai politikai körökben felmerült Szaddám Huszein eltávolításának a gondolata. Mindkettőhöz nagy szükség volt precíziós éjjel-nappali csapásmérő kapacitásra.

Az F-15E-k sivatagi kalandjai tehát folytatódtak...

Sorozatunkban áttekintjük a Strike Eagle-nek a Sivatagi Vihar utáni békefenntartásban, majd később az Iraki Szabadság hadműveletben betöltött szerepét, és felvillantunk néhány érdekesebb jelenetet, bevetést is, amelyet a szereplők saját szavaikkal illusztrálnak.