Archívum - 2009. március

Hídromboló-tankpusztító

Kővári László

A fegyvert kifejlesztő Hughes 1972 nyarán kezdhette meg az új AGM-65A Maverick sorozatgyártását, ezt a légierő csapatpróbája követte. Mivel még javában folyt Vietnamban a háború, ezért kézenfekvő lépés volt, hogy a rakéta első szállítmányait Délkelet-Ázsiába vigyék, ahol rögtön éles körülmények között győződhetnek meg a képességeiről.

Maljutka

Kővári László

A Moszkva közelében lévő Kolomnában található az egyik legjelentősebb orosz hadiüzem, ahol számos fegyvertípus fejlesztése és gyártása folyt, illetve jelenleg is folyik. Az egyik legnagyobb mennyiségben előállított és exportált típusuk a 9K14 Maljutka páncéltörő rakétarendszer, amely először csak szárazföldi egységek fegyverzetében jelent meg, később alkalmazták helikoptereken is.

Fehérfoszforos Karácsony

Kővári László

2008 karácsonya sajnos újra háborús hírekkel volt terhelt. A Közel-Kelet folyamatosan izzó parazsa újra fellángolt, és hetekre vezető témává vált a nemzetközi sajtóban.

Farkasszemet nézve

Zsig Zoltán

Rendszeresen jelennek meg hírek arról, hogy atomfegyverkezési programja miatt fegyveres beavatkozást terveznek Irán ellen.

A lefegyverző, megelőző légi csapást Izrael vagy az Egyesült Államok légiereje hajtaná végre, ha a politikusok így döntenének. A vegyes összetételű iráni légierő az utóbbi években megpróbált felkészülni az ellentevékenységre.

Szépségtapasz

Trautmann Balázs

Kevés olyan európai katonai repülőgép van, melyet több látványos probléma övezne, mint amennyi a nagy-britanniai Hawker Siddeley Nimrod-család régi és új tagjait. Igaz, az alapként szolgáló De Havilland Comet repülőgépek karrierjének tragikus kezdete is intő jel lehetett volna...

Blekhók-Túrsz

Skywalker

Irakban a katonai bázisok között a személyszállítás nagy részét helikopterekkel végzik. A fegyveres erők tagjain kívül polgári személyek is repülhetnek a forgószárnyasokon, amennyiben rendelkeznek a megfelelő igazolványokkal. Néhány évvel ezelőtt már volt szerencsém igénybe venni a katonai légi szállítást, 2008-ban erre ismét lehetőségem nyílt. Több alkalommal kellett különböző bázisokra eljutnom.

A G550 Eitam Caew

Kővári László

Az izraeli légierő az elsők között szerezte be az amerikai Grumman E-2C Hawkeye légtérellenőrző gépeket a hetvenes évek végén, amelyek jelentős szerepet játszottak 1982-ben a libanoni háború idején. A Földközi-tenger felett őrjáratozó gépek fedélzetén már akkor észlelték a szíriai légierő vadászgépeit, amikor azok még a bázisaik futópályáján gurultak. A saját vadászok így nemcsak technikai, hanem információs fölényben is voltak, a folyamatosan nyomon követett MiG-ek nem véletlenül szenvedtek súlyos veszteséget.

A diszkréció kötelező!

Kees Otten és Wim Das

A luxemburgi repülőtér szerény külsejű épületében és a hozzá tartozó kis hangárban üzemel a nyilvánosságtól diszkréten elzárkózó CAE Aviation cég, amely különleges feladatot lát el.

Radarbénítók

Paul J. Gross

2008. augusztus 6-án szokatlan esemény történt az amerikai haditengerészeti légierő történetében, amikor közel három évtizedes távollét után a VAQ-136 Gauntlets század visszatért a Whidbey Island repülőtérre, amely elvileg addig is a "honi" bázisuk volt.

Sztálingrád Fehér Lilioma

Horváth Zoltán

A nyugati országokban a közfelfogás elfogadhatatlannak tartotta azt, hogy lányaik, asszonyaik a frontvonalban harcolva tegyék kockára életüket. Ezzel ellentétben a sarokba szorított Szovjetunióban lehetővé tették a fegyveres szolgálatot a szebbik nem számára. Az összesen 800 000 angyalbőrbe öltözött nő közül a Vörös Légierő kötelékében repülők ténykedéséről tud legtöbbet az utókor.

Sas-reinkarnáció

Toldi Miklós

Minden repülést szerető ember várja már azt a pillanatot, amikor a levegőben láthatja a Tökölön megújuló UTI MiG-15-öst.

A nagyközönség a 2006. szeptember 5-i híradásokból értesülhetett a gép érkezéséről, a tervezett felújításáról és üzemeltetéséről.

Két év kemény munkáját követően immár belátható közelségbe került a terv megvalósulása, és harminchárom év elteltével ismét MiG-15-ös repülhet a magyar légtérben.

Az összetartozás jelképe II.

Magó Károly

A rendszerváltás lehetőséget adott minden katona számára, hogy megismerhesse a háborúk magyar hőseit, felelevenítse azokat a hagyományokat, melyeket évtizedek alatt próbáltak eltörölni. Lehetett emlékezni a repülőszázadokra, azok jelvényeire és pilótáira, akik méltatlanul feledésbe merültek.

Megszűnt a beteges titkolózás, nyitott a légierő Nyugat felé, ahonnan századjelvényekkel dekorált harci gépek érkeztek. Először saját kezdeményezésre fogtak hozzá, majd hivatalosan is engedélyezték a jelvények elkészítését.

A legjobb négy között

Kárpáti Endre

Magazinunk hasábjain már számos angliai repülőmúzeumról beszámoltunk, hol kisebbekről, hol nagyobbakról. Ez utóbbiak közé tartozik a Királyi Légierő cosfordi gyűjteménye, amely méltó párja a világhírű hendoni kiállításuknak.

Itália Villámai

Horváth Zoltán

Annak ellenére, hogy az 1920-as évek közepétől felfejlesztett olasz királyi légierő az 1931-es ferrarai seregszemlén már 800 gépet vonultatott fel, és az évtized második felére pilótái magukénak mondhattak minden jelentős gyorsasági, magassági és távrepülési rekordot, a Regia Aeronautica a II. világháborúba mégis korszerűtlen harci gépekkel lépett be. A rendszerben álló típusok közül ugyanis az élenjáró brit vagy német légierők repülőeszközeinek színvonalát egyedül az Aeronautica Macchi repülőgépgyár Saetta (Villám) nevű vadásza közelítette meg, elérni azokét viszont már csak továbbfejlesztett változata, a Folgore (Mennykőcsapás) tudta.

Viperafészek III.

Serflek Szabolcs

Az F-16 Viper a legnagyobb számban használt többfeladatú vadászrepülőgép az Egyesült Államok Légierejében. Az arizonai Luke légibázison évente ezer új pilótát képeznek ki a légierő számára, fejenként 2 millió dolláros költségen. Csak a legjobbak kerülhetnek be a B kurzusnak nevezett kiképzőprogramba, de egyáltalán nem biztos, hogy a végén meg is szerzik a hőn áhított képesítést. A program kemény, szigorú, intenzív, és egész embert kíván.

Sorozatunkban rendhagyó módon végigkísérünk néhány növendéket a hat hónapos kurzuson, és így nemcsak a kiképzés mindennapjaiba nyerünk bepillantást, hanem a részt vevő növendékek és oktatók személyiségét, a vadászpilóta-elhivatottságot, -fegyelmet és -egót is megismerhetjük.

A sorozatban szereplő személyek és események valódiak, a hivatkozott kiképzőkurzust az 1990-es évek elején bonyolították le.

Szojuzok titkai II.

Schuminszky Nándor

1968 novemberében a Zond-6 megkerülte a Holdat, és sikeresen visszatért a Földre. A kísérlet legjelentősebb mozzanata éppen a leszállás módja volt. A visszatérési pályának a déli félteke fölött, a 18. szélességi foknál volt a Föld közeli pontja, ahol az űrhajó sebessége a 11 km/s értékről 7 km/s-re csökkent.

Ez a légkör általi pályamódosítás tette lehetővé, hogy a Zond-6 űrkabinját a kívánt célterület fölé irányítsák, ahol már a korábbi űrkabinokhoz hasonlóan szállt le, de egy nagyon lényeges különbséggel...

A Strike Eagle-sztori I.

Serflek Szabolcs

Az F-15E Strike Eagle az amerikai légierő legnagyobb teljesítményű csapásmérő vadászrepülőgépe - ez a megállapítás vagy ehhez hasonlók már többször szerepeltek az ARANYSAS oldalain.

Mostani sorozatunk arra vállalkozik, hogy alátámassza ezt az állítást. Részletesen megismerhetjük az F-15E felépítését, a működését, a rendszereit - példákkal, történetekkel és az érintettek személyes beszámolóival fűszerezve.

A sorozat végére pedig képet kapunk arról, hogy miért mondhatjuk erről a rendkívül stabil alapokon nyugvó, alaposan átgondolt és folyamatosan továbbfejlesztett fegyverrendszerről, hogy jelenleg a világ legütőképesebb többfeladatú csapásmérő repülőgépe.