Archívum - 2009. május

Mihail Mil mindenese

Kővári László

2009. február 12-én volt pontosan negyven éve, hogy megérkezett Kecskemétre az első magyar megrendelésre készült Mi-8-as közepes szállítóhelikopter. A 827-es oldalszámú gépet még további több tucat követte, az összesen 65 darab különböző változatú gép eddig már több mint kétszázezer órát töltött a levegőben háromszázötvenezer repülés alkalmával.

Tengerentúli kérdőjelek

Kővári László

Ahogy tavasszal felélénkül a természet, úgy gyorsult fel a katonai repüléssel kapcsolatos információk áramlása az USA-ból. Ezek között van jó és rossz egyaránt, de közös bennük, hogy mind érdekes.

Az új Obama-adminisztráció a közeljövőben több olyan nagy jelentőségű lépést kényszerül megtenni, amelyek alapvetően befolyásolnak több katonai beszerzési, fejlesztési programot. A gazdasági válság közepette még inkább előtérbe kerül a takarékosság, erre mindig is van politikai és társadalmi támogatás, hiszen az emberek többsége szerint felesleges pénzkidobásnak számítanak a fegyverek.

30 éves a Huszonnégyes!

Magó Károly

Nem titok, hogy akár egy könyvet is meg lehetne tölteni olyan humoros és érdekes történetekkel, amelyek ma már legendákként keringenek a repülősök között. Sok ember büszke rá, hogy fontos része az életének a "Huszonnégyes". Korán kel, vagy későn fekszik, hogy ott lehessen a repülésen, zsíros vagy olajos a keze, hogy minden rendben működjön!

Most még nosztalgiázhatunk egy kicsit, de hamarosan indulnak a hajtóművek, és akkor csak a repülés számít!

Folyamatos jövő idő

Kővári László

A gazdasági világválság súlyosan érinti a légiipart, ezen belül főként a fejlesztéseket. Az eddig is műszaki és pénzügyi nehézségekkel küzdő programok még nagyobb problémákkal néznek szembe, a közeljövőben különösen érinti ez az egyik legjelentősebb közös európai célkitűzést, az Airbus A400M katonai teherszállítót.

Súlyponteltolódás

Zsig Zoltán

A bolygónkon folyamatosan zajlanak a gazdasági, katonapolitikai változások. Az utóbbi időben egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy Ázsia a korábbinál nagyobb szerepet kap minden téren. Ezt az Egyesült Államok Légiereje sem hagyja figyelmen kívül. A térségben esetlegesen végrehajtandó harctevékenységek végrehajtásához már korábban létrehoztak egy külön alakulatot.

Az Elnök Szitakötője

Trautmann Balázs

Azt hiszem, többeknek a torkán akadt a falat, amikor John McCain, a republikánusok alulmaradt elnökjelöltje udvariasan megkérdezte Barack Obamától: ugyan miért kerül annyiba az új helikoptere, mint az Air Force One néven emlegetett VC-25 Jumbo Jet?

Irány Las Vegas!

Temesvári Péter

Ki ne hallott volna már a nevadai sivatag gyöngyszeméről, a kaszinók városáról, ahol szinte minden és mindenkinek szabad, ahol a máshol büntetett élvezetek is engedélyezettek? A csillogó szállodák, a félkarú rablók és a rulettasztalok világa sokak számára vonzó utazási célpont, ráadásul néhány hazánkban jelenleg is vetített népszerű tévéfilmsorozat is itt játszódik, ebben a mindössze alig több mint százéves múltra visszatekintő "neonvárosban".

A Kaja hadművelet

Horváth Zoltán

Furcsa telefonbeszélgetés volt, annyi szent. Az egyik kérdés elhangzása után pedig a hívott fél úgy érezte, hogy nem hallott jól. A csend miatt a hívó megismételte azt: "Tudnak légi úton szenet szállítani?" A válasz ekkor már nem késett: "Uram! A légierő bármit képes szállítani."

Mikor Curtis LeMay vezérőrnagy, az Európában állomásozó amerikai légierő parancsnoka letette a kagylót, nem sejtette, hogy válaszával a történelem legnagyobb szabású és leghosszabb ideig fenntartott légihídja indul meg, mely 60 esztendeje, 1949. május 12-én érte el célját, a Nyugat-Berlin orosz blokádjának megszüntetését.

A világűr mérföldkövei

Szepesi József

Egy évtizednyi csend után a harmincas években rohamos fejlődésnek indultak a vadászrepülők fegyverei, majd a második világháború során számos figyelemre méltó megoldással bővül égi arzenáljuk.

Pisztolypárbajnak indult... II.

Kárpáti Endre

Egy évtizednyi csend után a harmincas években rohamos fejlődésnek indultak a vadászrepülők fegyverei, majd a második világháború során számos figyelemre méltó megoldással bővül égi arzenáljuk.

Az összetartozás jelképe IV.

Magó Károly

A Pegazus nem börgöndi századjelvény! - kicsit hitetlenkedtem, amikor a fent idézett mondatot Lajtai János (jelenleg) tartalékos főtörzsőrmester mondta egy beszélgetésünk során. Az eddig megjelent publikációk és a karjelzéseket gyűjtők tájékoztatása alapján úgy tudtam, hogy ez a jelvény Börgöndről származik, és az alakulat bezárásakor megszűnt egyik század jelvénye volt.

Mivel a Lajtai családban apáról fiúra szállt a repüléstörténet kutatása iránti szeretet, és János a volt kollégái szerint amolyan önkéntes krónikás volt az alakulatnál, aki mindent lejegyzett, összegyűjtött, ezért úgy éreztem, hogy érdemes hallgatnom a szavára, és alapos kutatásba kezdtem a Pegazus eredetével kapcsolatban.

Kazahsztáni anziksz II.

Varga "Tömör" Imre

Délután szovjet katonák segítségével "kirakodtunk" az IL-18- asból, és folyamatosan feltöltöttük a kijelölt raktárhelyiséget. A raktár közelében látott emberi arcok színe - barnák, sárgák, feketék - arra inspiráltak bennünket, hogy egy lakat itt kevés lesz, így újabb lakatpánt és lakat került az ajtóra. A kulcsokat egy megbízható kincstárnokra - Macskára - bíztuk. Ő ellent tudott állni még a parancsnoknak is, ha annak menetrenden kívül támadt Radebergerre kedve, ugyanis a sört nagyon szerette.

Mivel a kincstárnok a szobánkban lakott (a kulcsokkal együtt), így a szobánk központi szobává vált, az állomány állandóan ott téblábolt, és várta a bűvös jelszót: "Szézám, tárulj!" A tumultust megunva, rövid időn belül új elosztási módszert, a már Lenin által "feltalált" hadikommunizmust vezettük be.

Viperafészek V.

Serflek Szabolcs

Az F-16 Viper a legnagyobb számban használt többfeladatú vadászrepülőgép az Egyesült Államok Légierejében. Az arizonai Luke légibázison évente ezer új pilótát képeznek ki a légierő számára, fejenként 2 millió dolláros költségen. Csak a legjobbak kerülhetnek be a B kurzusnak nevezett kiképzőprogramba, de egyáltalán nem biztos, hogy a végén meg is szerzik a hőn áhított képesítést. A program kemény, szigorú, intenzív és egész embert kíván.

Sorozatunkban rendhagyó módon végigkísérünk néhány növendéket a hat hónapos kurzuson, és így nemcsak a kiképzés mindennapjaiba nyerünk bepillantást, hanem a részt vevő növendékek és oktatók személyiségét, a vadászpilóta-elhivatottságot, -fegyelmet és -egót is megismerhetjük.

A sorozatban szereplő személyek és események valódiak, a hivatkozott kiképzőkurzust az 1990-es évek elején bonyolították le.

Mademoiselle France

Horváth Zoltán

A Dewoitine D.520-as 1940 tavaszán történt szolgálatba állításával a francia légierő legszebb és legjobb vadászgéptípusát kapta meg. Nem véletlenül nevezték el az Armée de l'Air pilótái rögtön "Francia Kisasszonynak".

Fegyverzete és karcsú, finom vonalú sárkánya révén méltó vetélytársa lett volna a német vadászoknak, ha lényegesen gyengébb motorja miatt teljesítménye nem marad el azokétól. A jól manőverező, formás gépek tömeges hadrendbe kerülésére és bevetésére Franciaország júniusi teljes veresége tett pontot.

A Strike Eagle-sztori III.

Serflek Szabolcs

Az F-15E Strike Eagle az amerikai légierő legnagyobb teljesítményű csapásmérő vadászrepülőgépe - ez vagy ehhez hasonló megállapítások már többször szerepeltek az ARANYSAS oldalain.

Mostani sorozatunk arra vállalkozik, hogy alátámassza ezt az állítást. Részletesen megismerhetjük az F-15E felépítését, a működését, a rendszereit - példákkal, történetekkel és az érintettek személyes beszámolóival fűszerezve.

A sorozat végére pedig képet kapunk arról, hogy miért mondhatjuk erről a rendkívül stabil alapokon nyugvó, alaposan átgondolt és folyamatosan továbbfejlesztett fegyverrendszerről, hogy jelenleg a világ legütőképesebb többfeladatú csapásmérő repülőgépe.