Archívum - 2009. július
Az égi torreádorok bázisa
Kees Otten és Wim Das
Spanyolország délnyugati partvidékén, El Puerto és Santa Maria városhoz közel, a Cádizi-öbölben helyezkedik el az egyik legfontosabb haditengerészeti és légibázis, amely otthont ad a Principe de Asturias repülőgép-hordozó mellett a haderőnem összes repülőeszközének. A bázist közösen használják a spanyolok és az amerikaiak, egy hazai admirális parancsnoksága alatt.
Dzsungelhelikopterek
Trautmann Balázs
Az orosz fegyverexport egyik kiemelt célpontja a dél-amerikai kontinens. Az egyértelműen politikai gyökerű megrendelések mellett a kiegyensúlyozottabb vetélkedésekben is képesek sikereket elérni: ilyen például a brazil harcihelikopter-tender bezsebelése.
Specialisták
Zsig Zoltán
Az Egyesült Államok légierejénél a különleges műveleteket legtöbbször az AFSOC, vagyis az Air Force Special Operation Command (a légierő különleges hadműveleti parancsnoksága) repülőeszközeivel hajtják végre.
Az elsődleges feladatuk az összes haderőnem támogatása a nem hagyományos hadviselés során.
Hazai pályán
Franyó Gyula
A szokványos repülőnapi sablonokat és hosszas típusfelsorolásokat félretéve most amolyan szubjektív élménybeszámoló következik. Először is, ez egy nemzetközi légiparádé, legalábbis a szórólapok szerint. Gyorsan átfutva a napi programot rá kell jönnöm, ez csak amolyan "amerikás" szólam. Ugyanis itt amerikai gyártású repülők repülnek amerikai pilótákkal amerikai közönség előtt. Talán csak mi voltunk külföldiek egyedül.
Egy legenda nyomában
Zsig Zoltán
Már több mint negyedszázada emlegetik a szakirodalomban azt a történetet, miszerint egy iraki Mi-24-esnek sikerült lelőnie egy iráni F-4-est. Szinte mindenhol megerősített eseményként kezelték ezt a légi győzelmet, hiszen hihetőnek tűnt. Azonban ha jobban megvizsgáljuk az ismert tényeket, egyáltalán nem ilyen egyértelmű a helyzet.
Pusztítótűz
Trautmann Balázs
Talán nem annyira közismert, de az afganisztáni és iraki műveletekben bizony még a hidegháborús időkből származó Hellfire rakétákkal találkoznak például a kevésbé szerencsés tálibok.
Repülőgép hordozó a betonon
Hans Van Dijkhuizen és Cristian Beenen
San Diego külvárosától kétórányi útra, a mexikói határtól mindössze tizenöt percre található az amerikai haditengerészet légierejének egyik legfontosabb bázisa.
A NAF (Naval Air Facility) El Centro Kalifornia déli részén az Imperial-völgyben terül el, és fő jellegzetessége, hogy nincs itt állandó repülőalakulat.
A limai szökevények
Kővári László
A perui főváros említése természetesen csak képletesen értendő. Május 26-án Kecskeméten nemzetközi fegyverzet-ellenőrzés részeként került sor a Lima gyakorlatra, amely a reptér északnyugati végén lévő nagyméretű gépek fogadására is alkalmas állóhelyéről kapta a nevét.
Születésnap
Kővári László
1919-től önálló fegyvernem Csehország légiereje, amely a történelem során többször alakult át gyökeresen. Legutóbb 1993. január 1-jétől szervezték át teljesen, amikor Szlovákia különvált és a gépállományon meg kellett osztozni.
Ami nem változott, az a gyakorlatias és professzionális hozzáállás, ez sajnos nem mindenhol jellemző. A cseh légierő, összhangban a nemzetközi tendenciákkal, eredeti méretének töredékére zsugorodott, de a lépcsőzetes technikai fejlesztésnek köszönhetően feladatát a kellő színvonalon képes ellátni.
Augusta A129 Mangusta
Kővári László
Az európai NATO-tagállamok többsége a kilencvenes évekig nem tartott hadrendben specializált harci helikoptereket, noha a Varsói Szerződés nyomasztó, sokszoros mennyiségi fölényben volt a páncélosok terén. Emiatt abszolút indokolt lett volna a szóban forgó repülőeszközök nagy mennyiségben történő rendszeresítése, mivel a háborús konfliktusok során többször is bebizonyosodott, hogy a harci helikopterek 10-18:1 arányú veszteség mellett képesek az ellenséges harckocsik pusztítására.
A rettegett japán
Horváth Zoltán
A Mitsubishi cég vadászgépei közül, melyek 1937-től uralták Ázsia és a Csendes-óceán térségének egét, az A6M-ek különleges helyet vívtak ki maguknak a repülés történetében. Hírnevüket azzal szerezték, hogy nemcsak felülmúltak minden más japán típust, hanem 1942 közepéig gyakorlatilag elbántak bármelyik nyugatival is. Legendává vált hihetetlen emelkedő- és manőverezőképességük, valamint óriási hatótávolságuk.
50 éves a Delfin
Kővári László
2009. április 5-én volt pontosan fél évszázada, hogy a levegőbe emelkedett a cseh fejlesztésű Aero L-29-es első prototípusa. A világon második legnagyobb számban gyártott sugárhajtású gyakorlógép hazánkban is kedvelt volt, magyar vadászpilóták százai sajátították el a segítségével a repülés alapjait.
A gyártást végző cég számára 2009 még egy másik évforduló miatt is fontos, az Aero cégbejegyzése ugyanis 1919. február 25-én történt, vagyis a vállalat az idén volt 90 éves.
Az összetartozás jelképe VI.
Magó Károly
Az emlékekben minden megszépül, tartja a mondás, de a kollégáim elmondásai alapján Szenkirályszabadja a mindennapokban is szép és jó volt. 1993-ban ide is elért a karjelvények rendszeresítésével kapcsolatos procedúra, mely érintette az egész légierőt.
Hangfaltörés magyar módra
Kővári László
2009. május 16-án volt pontosan fél évszázada, hogy magyar pilóta szuperszonikus harci repülőgéppel először emelkedett a levegőbe. Az évfordulót május 13-án a kecskeméti repülőbázison ünnepelte meg a taszári MiG-19-es század állománya, akik számára nagy élmény volt a találkozás a ritkán és régen látott bajtársakkal.
Ramstein Airport
Kárpáti Endre
Ramstein néven igazából két település is található Németország délnyugati részén. Az egyik egy nagyobb német falu, néhány ezer lakossal, míg a másik közvetlenül mellette egy kisebb amerikai város, több mint húszezer lakóval - és egy hatalmas repülőtérrel. Ez az Egyesült Államok Légierejének legfontosabb európai szállítóbázisa, az itt folyó tevékenységek egy részét mutatjuk be ezúttal.
Az utolsó szalmaszál
Horváth Zoltán
"A hullámok közelébe ereszkedő felhők miatt nem láthattam az irányt jelző fehér sziklákat, ezért ért váratlanul a párából elém magasodó partvonal. Élesen balra fordultam, és a szirtekkel párhuzamosan repültem tovább. A szél ismét lecsapott, erősebben, mint korábban. Keményen küzdöttem ellene. Hirtelen jobbra észrevettem a keresett bevágást, valamivel a doveri kastély előtt. Elképzelhetetlenül boldog voltam. Sietve arra irányítottam a gépet, aztán megpillantottam francia zászlót lobogtató honfitársamat, aki a leszállásra alkalmas helyet jelezte" - emlékezett Louis Blériot arra a nevezetes vasárnap reggelre, mikor 1909. július 25-én egy levegőnél nehezebb szerkezetet vezetve elsőként jutott át a La Manche csatornán.
Kazahsztáni anziksz IV.
Varga "Tömör" Imre
A vadászrepülők a hadseregben, más állománykategóriákhoz viszonyítva, egy kicsit mindig jobb ellátásban részesültek.
Egy kicsit jobb volt az étkezési normájuk, egy kicsit több volt a fizetésük. Repülések előtt, repülések végrehajtása közben kötelező a rendszeres étkezés. Évtizedek alatt a repülőgép-vezetők ezt megszokták, és külföldi útjaik során is nehezen tudnak lemondani erről. Így volt ez Lugovajában is. De mint említettem, felkészülten indultunk útnak és raktárunkban - a friss hús és zöldségek kivételével - a magyaros ételek elkészítéséhez szükséges mindenféle alapanyaggal rendelkeztünk.
A Strike Eagle-sztori V.
Serflek Szabolcs
Az F-15E Strike Eagle az amerikai légierő legnagyobb teljesítményű csapásmérő vadászrepülőgépe - ez vagy ehhez hasonló megállapítások már többször szerepeltek az ARANYSAS oldalain.
Mostani sorozatunk arra vállalkozik, hogy alátámassza ezt az állítást. Részletesen megismerhetjük az F-15E felépítését, a működését, a rendszereit - példákkal, történetekkel és az érintettek személyes beszámolóival fűszerezve.
A sorozat végére pedig képet kapunk arról, hogy miért mondhatjuk erről a rendkívül stabil alapokon nyugvó, alaposan átgondolt és folyamatosan továbbfejlesztett fegyverrendszerről, hogy jelenleg a világ legütőképesebb többfeladatú csapásmérő repülőgépe.