Archívum - 2009. augusztus

Le Bourget 2009

Kővári László

A 48. Párizsi Aeroszalon nem annyira a szenzációs újdonságokkal, hanem egy sor kerek évfordulóra történő emlékezéssel tűnt ki. Pontosan száz évvel ezelőtt rendezték meg a francia fővárosban az első repülőgép-kiállítást, amelynek a Grand Palais ma is álló épülete adott otthont.

Csúcsra járatás

Kővári László

Júniusban már negyedszer került sor a közös szlovén-magyar helikopteres gyakorlatra, amelyről most először közlünk beszámolót magazinunkban. Délnyugati szomszédunk egyben NATO-szövetségesünk is, a mindössze húszezer négyzetkilométeres területű és kétmilliós lakosságú Szlovénia komolyan veszi a tagságot. Ez még annak ellenére is kijelenthető, hogy harci gépeik nincsenek, és a közeli jövőben nem is lesznek. Pilatus PC-9-es gyakorlógépeik és a helikoptereik egy része azonban felfegyverezhető, így szükség esetén képesek vizuális távolságon belül nem irányított rakéták, valamint fedélzeti géppuskák és gépágyúk alkalmazására.

Lapisztáni fenyegetés

K. Aerts és G. Meuris

Június elején Svédország adott otthont a NATO évente megrendezett légi hadgyakorlatának, amelyen a szövetség gyors reagálású erői vettek részt. Svéd, norvég és finn légibázisokról több mint 50 repülőeszköz oldotta meg az elképzelt nemzetközi "válsághelyzetet".

Typhoon vadászok

Kővári László

Legutóbb 2005-ben volt nemzetközi repülőnap a "sógorok" legfontosabb légibázisán, Zeltwegben, pontosabban a Fliegerhorst Hinterstoisser repülőtéren. Akkor még a kivonás előtt álló régi, de impozáns Saab J-35OE Drakenek voltak a hazai "sztárok", de mégsem ezekre emlékezik a látogató, hanem az özönvízszerű záporesőre, amely sok ezer embert áztatott bőrig. Mivel az eső a régebben kétévente ismétlődő repülőnap korábbi rendszeres velejárója volt, ezért most a nemkívánatos időjárási helyzetekre alaposan felkészülve indultunk útnak.

Sokoldalú árnyak az égen

Zsig Zoltán

Az Egyesült Államok Légierejének a vietnami háború idején nagy szüksége volt olyan repülőgépekre, melyek alkalmasak lettek volna különleges hadműveleti feladatok végrehajtására. A speciális egységeket, titkos ügynököket kellett bejuttatni az ellenséges területre, vagy onnan kihozni őket. Emellett arra is szükség volt, hogy különleges rendeltetésű helikoptereket legyenek képesek feltölteni a levegőben.

Parancsnokok iskolája

Hans Van Dijkhuizewn és Cristian Beenen

A NATO-szövetséges légierők számára létfontosságú a megfelelő színvonalú együttműködés képessége.

A soknemzetiségű erők közös feladatai csak akkor lehetnek eredményesek, ha mindenki hasonló módon gondolkodik és cselekszik, a különböző légierőkben alkalmazott eljárások, a fogalomrendszer azonosak. Ezt hivatott segíteni a TLP (Tactical Leadership Program), vagyis a taktikai vezetői program, amely már harmincéves múltra tekint vissza.

Segítség az égből

Zsig Zoltán

Az úgynevezett aszimmetrikus hadviselés során a légierők egyik legfontosabb feladata a közvetlen légi támogatás. Ezt a francia légierőnél is igen fontosnak tartják, hiszen a szárazföldi erőiknek Afrikában és Afganisztánban szintén gerillákkal kell megküzdeniük. Sokszor a repülőgépek bevetése jelenti az egyetlen lehetséges segítséget a szorult helyzetbe került katonáknak.

A román légierő

Marnix Sap és Carlo Brummer

Ceausescu 1989. decemberi bukását követően Románia két évtizeden belül kommunista diktatúrából a NATO és az Európai Unió tagjává vált. Ez idő alatt a légierő - a többi fegyveres erőhöz hasonlóan - is hatalmas változásokon esett át. Izraeli segítséggel modernizálták a MiG-21-eseket, hasonló technológiával létrehozták a korszerű IAR-99C Soim gyakorlógépet, és a meglévő Puma helikopterek bázisán kifejlesztették az IAR-330 SOCAT csatahelikoptert. Napjainkra azonban eljutottak oda, hogy új, modern gépek rendszeresítése vált szükségessé. Az elöregedett An-26-osok leváltására már megrendelték a C-27J Spartanokat, és a MiG-21-esek leváltását is tervezik, bár ez utóbbi programot a gazdasági világválság néhány évre parkolópályára terelte.

Fehér csillag - vörös csillag

Horváth Zoltán

Az 1930-as évek tervezési trendje egyetlen szóval, az áramvonalazással is meghatározható. A repülőgépgyártók közé, melyek félresöpörve a múltat, mindent erre tettek fel, a Larry Bell vezette új cég is feliratkozott. Első hadrendbe állított vadászával, a P-39-essel nem csupán egy szemrevaló harci gép született, hanem az első volt a fegyverrendszerek sorában is, hiszen egy nagy kaliberű gépágyú köré tervezték. A különlegességek ezzel még nem értek véget, mert motorjának elhelyezése is rendhagyó volt. A típus a műszaki újdonságok ellenére sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Átalakított motorja ugyanis pontosan arra tette alkalmatlanná, amire tervezték: a nagy sebességű, nagy magasságú elfogásra.

Az összetartozás jelképe VII.

Magó Károly

Ha megemlékeztünk a kecskeméti pumások úttörő munkájáról, akkor nem szabad elfelejtkezni a Szentkirályszabadján szolgáló katonák erőfeszítéseiről sem, mert itt lehetett először a műszaki századoknak saját nevet választani, jelvényt tervezni és hordani.

Ramstein Airport II.

Kárpáti Endre

Ramstein néven igazából két település is található Németország délnyugati részén. Az egyik egy nagyobb német falu, néhány ezer lakossal, míg a másik közvetlenül mellette egy kisebb amerikai város, több mint húszezer lakóval és egy hatalmas repülőtérrel. Ez az Egyesült Államok Légierejének legfontosabb európai szállítóbázisa, az itt folyó tevékenységek egy részét mutatjuk be ezúttal.

Légi segély Afrikába

Horváth Zoltán

Az interkontinentális utánpótlás-szállítás napjainkra rutinfeladattá vált, az pedig magától értetődik, hogy a repülőgépek személyzetei indulás előtt már tudják, hol fognak leszállni. Messze nem így volt ez az első ilyen jellegű akció során, melyre 1917 novemberében került sor. Akkor egy Zeppelin léghajó kelt útra, hogy lőszert és gyógyszereket szállítson az európai frontoktól mintegy 6000 km-re, Kelet-Afrikában körülzárva harcoló német gyarmati erőknek.

Két helikoptert lelőttek!

Magó Károly

A fent olvasható cím egy hírműsorban a vezető hír vagy egy akciófilmben az első jelenet lehetne, de szerencsére ez esetben a Szolnokon lebonyolított többnemzeti közös helikopteres kiképzés alapszituációjának része.

Főszerepben az F-105-ös

Serflek Szabolcs

Az F-105 Thunderchief (vagy becenevén, a Thud) alkotta a Hanoi elleni légitámadások gerincét az Észak-Vietnam ellen folytatott légi háborúban. A Washingtonban ülő politikusok által diktált, szinte felfoghatatlanul szoros és minden katonai racionalitást nélkülöző bevetési szabályok által gúzsba kötött légierő óriási veszteségeket szenvedett, értelmetlenül.

A Thud-pilóták nem tehettek mást, mint bevetést bevetés után teljesítettek, és igyekeztek a legjobbat kihozni a sokszor reménytelen helyzetből. Cikksorozatunk ezen emberek szinte emberfeletti erőfeszítéseinek állít - bevallottan szubjektív - emléket.

Kazahsztáni anziksz V.

Varga "Tömör" Imre

Most kivételesen jó alapanyagot sikerült beszerezni, a segédcsapat is jól dolgozott a főszakács vezetésével, így a várt eredmény sem maradt el. Feri kevergette, kóstolgatta, fűszerezte, dicsérte, majd - "hát még ilyen finomat a muszkák biztosan nem ettek" kijelentése után a műveletet befejezettnek tekintette. "Ha kihűl, tegyétek a hűtőbe" - mondta és angolosan távozott.

A Strike Eagle-sztori VI.

Serflek Szabolcs

Az F-15E Strike Eagle az amerikai légierő legnagyobb teljesítményű csapásmérő vadászrepülőgépe - ez vagy ehhez hasonló megállapítások már többször szerepeltek az ARANYSAS oldalain.

Mostani sorozatunk arra vállalkozik, hogy alátámassza ezt az állítást. Részletesen megismerhetjük az F-15E felépítését, a működését, a rendszereit - példákkal, történetekkel és az érintettek személyes beszámolóival fűszerezve.

A sorozat végére pedig képet kapunk arról, hogy miért mondhatjuk erről a rendkívül stabil alapokon nyugvó, alaposan átgondolt és folyamatosan továbbfejlesztett fegyverrendszerről, hogy jelenleg a világ legütőképesebb többfeladatú csapásmérő repülőgépe.