Archívum - 2009. szeptember
Jobb időkre várva
Kővári László
Az idei kiállítás sajnos igazodott az utóbbi évek hasonló rendezvényeihez abból a szempontból, hogy csak kevés vadonatúj fejlesztésű repülőgéppel találkozhattunk, és most azok sem főként a katonai kategóriából kerültek ki. A következő években minden bizonnyal lesz változás, hiszen már nem kell sokat várni a Lockheed Martin F-35-ös vagy az oroszok által fejlesztett ötödik generációs Szuhoj bemutatkozására és rendszeres szerepeltetésére, hiszen mindkettőt el akarják adni minél több ország számára.
A pápai Sámánok hátaslova
Kővári László
Fiatal olvasóink számára a Kazahsztáni anziksz című visszaemlékezést olvasva az átképzés "főszereplője", a MiG-23-as már csak a Szolnoki Repülő Múzeum egyik érdekessége. 1979-ben, vagyis harminc évvel ezelőtt kezdődött meg a változtatható szárnyállású vadászgép rendszerbe állítása a pápai repülőtéren. A Varsói Szerződés többi tagállamával ellentétben nálunk szerény mennyiség, mindössze egyetlen századra való gép üzemelt, ez jó döntés volt. A 23-as ugyanis nem volt túlzottan sikeresnek mondható, és jó néhány országban előbb tűnt el, mint előd típusa, a MiG-21-es.
Harapós Hercules
Trautmann Balázs
Az amerikai tengerészgyalogosok amolyan barkácsolós típusú haderő hírében állnak. Nem rettenti el őket, ha a szükségesnél kevesebb pénzből kell valami használhatót faragni. A megoldáshoz gyakran egy kicsit sufnituning jellegű ötleteket is bevetnek. Mert mi lenne például akkor, ha a tankergépekre levegő-föld csapásmérő rakétákat biggyesztenénk?
Blockról Blockra
Zsig Zoltán
Az F-16-osról már sok ismertető látott napvilágot, hiszen nagyon sok változat létezik a több mint 4000 példányban megépült vadászból. Ennek az írásnak a célja az, hogy röviden bemutassa a legfontosabb eltéréseket a különböző szériák között.
Helikopterkozmetika
Magó Károly
Minden múzeum kiapadhatatlan pénzforrásról álmodik, melyben mindig van tartalék, ha a szükség úgy kívánja. A Szolnoki Repülő Múzeumnak nincs ilyen forrása, de azért minden évben fejlődik, bővül, vagy egy-két kiállítási tárgyban megújul!
Rakétapárbaj
Trautmann Balázs
A filmekben, a regényekben, a számítógépes játékokban azt szoktuk meg, hogy a hadihajókat vadászgép-fedezet óvja az ellenséges repülőgépek és irányított rakéták jelentette veszélytől. Ez általában a való életben is igaz - feltéve, hogy egy flottakötelékről van szó, melyben egy vagy több repülőgép-hordozó is hajózik.
Sivatagok és tengerek felett
Stefan Degraef és Edwin Borremans
2009. április 24-én helyi idő szerint 8 óra 45 perckor két Block 40-es szériájú F-16C Fighting Falcon dübörgése verte fel a bahreini Isa légibázis reggeli csendjét. A 15-ös pályáról a magasba törő géppár a partvonal mentén tartott észak felé négy-négy betonnal töltött féklapos Mk82-es Snakeye bombával szárnyaik alatt. A Falcon 01 és 02 hívójelű gépek a bahreini Királyi Légierő 1. taktikai vadászbombázó- századába tartoztak, és az Abu Dzabiban lévő Makatra bombázólőtér felé repültek.
Az újrakezdés napja
Kárpáti Endre
2000. augusztus 24-én piros-fehér-zöld ékfelségjeles MiG-21-es kötelék áthúzásával zárult le a pápai repülőtér történetének több évtizedes fejezete. Az akkor levont zászlót a pilóták aláírásával Fodor Zoltán alezredes őrizte meg az utókor - és a csapatmúzeum - számára. 2009. július 27-én ismét repülőgép-hajtóművek zajától volt hangos a pápai repülőtér. A NATO nehéz légi szállító ezred első háromszínű szürke ék felségjelű C-17-esét üzemeltető nemzetközi csapat zászlóján aranyszárnyak ölelik körül a földgömböt.
A Luftwaffe csatalova
Horváth Zoltán
"Amikor 1938 nyarán dolgozni kezdtünk a hivatalosan Fw-190-esnek jelölt gép részletes tervein, a Messerschmitt 109-es és a brit Spitfire számított a világ két leggyorsabb vadászának. Esetükben a legnagyobb teljesítményű mégis a lehető legkisebb légellenállású soros motor került az elképzelhető legkönnyebb sárkány elejére. Az elgondolás sikeresnek bizonyult, de éppen úgy viselkedtek, mint a versenyparipák: jókora adag kényeztetés és könnyű pálya esetén bármit képesek voltak lehagyni, de ha a futam kicsit is nehezedett, már botladozni kezdtek. E hibák ellensúlyozására a Luftwaffe egy erős szerkezetű, strapabíró vadászgépet, egy minden körülmények között bevethető, megbízható csatalovat akart" - emlékezett 1975-ben Kurt Tank, a Focke-Wulf-gyár műszaki igazgatója, aki maga is részt vett a berepülésben.
Légi Roham 2009
Kárpáti Endre
2008 februárjában Szekeres Imre honvédelmi miniszter a NATO vilniusi védelmi miniszteri konferenciáján bejelentette, hogy a Magyar Honvédség két-két szállító- és harci helikopterrel fogja támogatni az afganisztáni hadműveleteket. Többek között a hadszíntér speciális körülményeire készülve került sor ez év júniusában a Légi Roham 2009 nevű összhaderőnemi hadgyakorlatra.
Főszerepben az F-105-ös II.
Serflek Szabolcs
Az F-105 Thunderchief (vagy becenevén a Thud) alkotta a Hanoi elleni légitámadások gerincét az Észak-Vietnam ellen folytatott légi háborúban. A Washingtonban ülő politikusok által diktált, szinte felfoghatatlanul szoros és minden katonai racionalitást nélkülöző bevetési szabályok által gúzsba kötött légierő óriási veszteségeket szenvedett, értelmetlenül.
A Thud-pilóták nem tehettek mást, mint bevetést bevetés után teljesítettek, és igyekeztek a legjobbat kihozni a sokszor reménytelen helyzetből. Cikksorozatunk ezen emberek szinte emberfeletti erőfeszítéseinek állít - bevallottan szubjektív - emléket.
Az ausztrál Pearl Harbor
Hadfi Örs Tamás
Magyarországon is sikerrel vetítették a déli kontinens filmiparának, hollywoodi segítséggel készült, a földrésznyi sziget nevét viselő alkotását. Nem valószínű, hogy az Ausztrália című romantikus kalandfilm a hadtörténet iránt érdeklődők kedvenc mozija lesz, inkább a gyengébbik nem érdeklődésére tarthat számot. De mégis indokolt foglalkozni vele, mert készítőinek egyik nem titkolt célja volt széles körben ismertté tenni egy olyan második világháborús eseményt, melyet "Ausztrália Pearl Harborjának" neveznek. De vajon tényleg érte ellenséges légitámadás Ausztráliát a második világháború során?
Tűzhalál
Horváth Zoltán
Peter Strasser, a német császári haditengerészet tisztje, messze megelőzve a II. világháború olyan hírhedt várospusztítóit, mint amilyenek a brit Arthur Harris vagy az amerikai Curtiss LeMay tábornokok voltak, már 1915 januárja és 1918 augusztusa között stratégiai bombázó hadjáratot folytatott. A Nagy-Britannia elleni támadások végrehajtásához azonban csak az időszak legsérülékenyebb repülőeszközei, a robbanásveszélyes hidrogéngázzal töltött, lomha Zeppelinek álltak rendelkezésére.
Az összetartozás jelképe VIII.
Magó Károly
A pápai repülőtéren szolgáló katonák úttörők voltak a századjelvények készítésében, mert a második világháború óta először Pápán készültek ilyen jelvények. A ruhákról leszedették, a gépeken pedig le kellett festeni a századjelvényeket. Olyannyira el kellett tüntetni, hogy addig, amíg nem tudták lefesteni az orr-részre és a svancra felkerült századjelvényeket, a gépek farokrészére nyáron is fel kellett tenni a (télen használt) takarót, nehogy valaki meglássa.
Kazahsztáni anziksz VI.
Varga "Tömör" Imre
Nézegettük még egy darabig, próbáltuk meghatározni a súlyát, a korát, de nem jutottunk egyezségre. Méreteit tekintve szokatlanul nagy volt, később tudtuk meg, hogy a teknősök sivatagi "változatával" találtuk magunkat szembe. Dinnye megkérdezte: "Miért nem nyitja ki a szemét?" "Mert olyan csúnya kövér vagy, hogy nem bír rád nézni" - válaszoltam, ezen jót nevettünk, és folytattuk az utunkat a tantermi épület felé. Folyamatos mozgásunkat még egy-két tovasikló, számunkra ismeretlen kígyófajta zavarta meg, de végül is szerencsésen megérkeztünk.
Ford tizedes megmentése I.
Serflek Szabolcs
Afganisztánban a tálib uralom megdöntéséért és az ország békéjének helyreállításáért küzdő brit egységeknek nagyon kemény harcokban kellett helytállniuk. A szárazföldi csapatokat a levegőből Apache AH Mk1-es csatahelikopterek támogatták (ez az amerikai gyártmányú Apache erősebb, Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt brit változata), igen hatékonyan és minden áldozatra készen.
Cikksorozatunk egy valós, 2007-ben megtörtént eseményt dolgoz fel, amelynek során néhány Apache-személyzet olyan tettet hajtott végre, amely a brit légierő történelemkönyveinek legdicsőségesebb lapjain kap majd helyet.
Végső búcsú
Németh Gábor nyugállományú alezredest, Papát, 2009. július 13-án családja, barátai és bajtársai körében katonai tiszteletadással helyezték végső nyugalomra Budapesten, a Fiumei úti sírkertben. Papa egy hónappal ezelőtt tragikus hirtelenséggel távozott közülünk. Mindössze 47 év adatott meg számára, ám ő ennek a rövid időnek is nagy részét a felhők felett, hivatásának élve töltötte. Vadászpilóta volt, azok közül is a legjobbak egyike, de ami ennél fontosabb, EMBER volt. Ember, aki szeretett hivatásának, a repülésnek élt.