Archívum - 2009. november
Knédliwestern
Kővári László
A cseh légierő harci gépeinek állomáshelyéül szolgáló Caslav légibázis eseménydús közelmúltra tekinthet vissza. A nyarat a 211. század négy gépe és annak kiszolgáló állománya Litvániában töltötte, ahol a balti államok légvédelmét biztosították. Szeptember 1-jétől váltották őket a német Luftwaffe Typhoonjai, hazaérkezésüket követően pedig szinte azonnal egy közös gyakorlatra került sor az amerikai Nemzeti Gárda alakulatával, néhány nap múlva pedig már a Tiger Meetre indultak a Gripenek.
Mítoszromboló
Kővári László
Az idén volt tíz éve, hogy a NATO megtámadta Kis-Jugoszláviát a koszovói fegyveres konfliktus miatt. A szövetség túlereje ellen természetesen nem sokat tehetett a szerb hadsereg, ennek ellenére a légvédelemnek sikerült elérnie egy túlzás nélkül hadtörténelmi jelentőségű eredményt, az egyik "láthatatlan" F-117-es bombázó lelövését. Az ezzel kapcsolatos esemény részleteiről már sok helyen sok minden megjelent, de az adatok, információk között csak igazságmorzsák voltak, a teljes valós történet eddig még nem volt olvasható az Aranysas lapjain. Tovább »
A tengerek ura volt
Zsig Zoltán
Az S-3-as repülőgép utolsó harci bevetését részletesen bemutattuk az ARANYSAS előző számában. Azonban a hadrendből történő kivonás miatt érdemes megismerkedni a Vikingek történetével, ugyanis három és fél évtizedig jelentős szerepet töltöttek be az amerikai hordozókra települt repülőcsoportokban.
Szolid külső, rafinált belső
Trautmann Balázs
Köszönhetően a 2001 óta zajló harci cselekményeknek, újbóli reneszánszát éli a szárazföldi egységek légi támogatása. Ez természetesen módon hozza magával a rendszerek, fegyverek, repülőgépek fejlesztését is, melyeket persze először ki is kellene próbálni. Mondjuk biztonságos, ellenőrizhető, kényelmes körülmények között.
50. születésnap
A huszadik század második felében a világ vezető haditechnikai fejlesztőjévé vált az USA. A számos katonai konfliktus és a hidegháború hatalmas összegeket injektált az amerikai hadiiparba.
A parancsnokok felelőssége
Zsig Zoltán
1994. június 24-én egy gyakorlórepülés során a 61-0026-os oldalszámú B-52-es hadászati bombázó a repülőtér területén lezuhant, melynek következtében a fedélzeten tartózkodó négy fő életét veszítette. A vizsgálat természetesen azonnal megindult, amely igazán megdöbbentő tényeket tárt fel.
Főpróba
Kárpáti Endre
A Belgrád melletti Batajnicán tizenkét évnyi kihagyással rendeztek ismét nemzetközi repülőnapot. 1997 óta hatalmasat változott a világ, ez a szeptember második vasárnapján megtartott eseményen is nagyon jól látszott.
A repülő állatkert
Hans Von Dijkhuizen és Martin Scharenborg
Az idén a belgiumi Kleine Brogel légibázis adott otthont a NATO évente ismétlődő harcászati gyakorlatának. A Tiger Meet jellemzője, hogy csak olyan repülőalakulatok vehetnek részt rajta, amelyek nevében vagy jelvényében található valamilyen nagymacska.
A tigris a legnépszerűbb motívum, a félelmetes és egyben gyönyörű vadállat önkéntelenül is adja a párhuzamot a harci repülőgépekkel, amelyekre ugyancsak hasonló jelzők illenek.
Szövetségesi szárnyak
Kővári László
A Szovjetunió széthullását követően függetlenné vált a három balti állam, Litvánia, Lettország és Észtország. Az együttesen 6,6 milliós népesség egy része orosz nemzetiségű, ez komoly problémák forrása, de az új gazdasági berendezkedést követő gyors gazdasági fejlődés és életszínvonal-javulás (a közelmúltbeli visszaesésig) tompította az orosz nacionalista érzelmeket.
A közkedvenc
Horváth Zoltán
Ha valaki elképzeli, ahogy a Douglas A-20-as az égből lecsapva, orrába épített nehéz géppuskáival végiglövi, bombáival pedig megszórja a célokat, rögtön megérti, miért kapta a Havoc, vagyis a Pusztító nevet. Példányai minden hadszíntéren, minden kontinensen, mindenféle időjárási körülmények között harcoltak. Jóllehet nem mondhatták a háború legfontosabb típusának, de a repülők körében mindenképp a legkedveltebbek közé tartozott.
A hősök napja
Magó Károly
A somogyi dombok között található egy kis falu, Kereki, amely 65 évvel ezelőtt része lett a magyar katonai repülés történetének. Az égből először póttartályok, majd lőszerhüvelyek, végül pedig egy repülőgép zuhant a falu környékére.
Az összetartozás jelképe X.
Magó Károly
A századjelvények története a végéhez közeledik, mert azokat az alakulatokat, ahol sok jelvény készült, az eddigi részekben már bemutattuk. Vannak azonban olyan jelvények, melyek olyan alakulathoz tartoztak, ahol nem engedélyezték a jelvények készítését, vagy önálló egységként végezték a repüléssel összefüggő feladataikat. A mostani rész a börgöndi és a tököli alakulat, valamint a Repülő Műszaki Anyagraktár történetét és a jelvényeit mutatja be.
A pápai Sámánok hátaslova III.
Kővári László
A legnagyobb mennyiségben gyártott M, MF és ML változat sárkányszerkezetének kialakítása nagyon hasonló volt, ezért érdemes ezeket egy kissé részletesebben megismerni. Talán meglepő, de a tervezők a MiG-21-esnél már bevált alapokon mentek tovább, noha a két típus nem is hasonlít egymásra. Nemcsak egy sor fedélzeti rendszer és berendezés azonos, hanem a sárkányszerkezet tervezési elrendezése is.
Ford tizedes megmentése III.
Serflek Szabolcs
Afganisztánban a tálib uralom megdöntéséért és az ország békéjének helyreállításáért küzdő brit egységeknek nagyon kemény harcokban kellett helytállniuk. A szárazföldi csapatokat a levegőből Apache AH Mk1-es csatahelikopterek támogatták (ez az amerikai gyártmányú Apache erősebb, Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt brit változata), igen hatékonyan és minden áldozatra készen. Cikksorozatunk egy valós, 2007-ben megtörtént eseményt dolgoz fel, amelynek során néhány Apache-személyzet olyan tettet hajtott végre, amely a brit légierő történelemkönyveinek legdicsőségesebb lapjain kap majd helyet.
Anyaléghajók
Horváth Zoltán
Azon a hideg, szürke reggelen, 1935. február 12-én egy hatalmas árny suhant keresztül a kaliforniai Monterey-öböl felett. A parti települések lakói felnézve azt láthatták, amit mások lélegzetelállítónak és félelmetesnek neveztek. Számukra azonban a csodálatos óriás, mely nyolc motorjának morajlásától kísérve méltóságteljesen tartott a Csendes-óceán végtelen vizei felé, megszokott látvány volt. Az amerikai hadiflotta Macon nevű léghajója - egy valóságos égi repülőgép-hordozó - mint már annyiszor, akkor is egy nyílt tengeri hadgyakorlatra igyekezett a San Franciscói-öbölhöz közeli támaszpontról. Sem a bámészkodók, sem pedig a fedélzeten szolgálatot teljesítők nem sejtették, hogy többé nem tér vissza.
Főszerepben az F-105-ös IV.
Serflek Szabolcs
Az F-105 Thunderchief (vagy becenevén, a Thud) alkotta a Hanoi elleni légitámadások gerincét az Észak-Vietnam ellen folytatott légi háborúban. A Washingtonban ülő politikusok által diktált, szinte felfoghatatlanul szoros és minden katonai racionalitást nélkülöző bevetési szabályok által gúzsba kötött légierő óriási veszteségeket szenvedett, értelmetlenül. A Thud-pilóták nem tehettek mást, mint bevetést bevetés után teljesítettek, és igyekeztek a legjobbat kihozni a sokszor reménytelen helyzetből. Cikksorozatunk ezen emberek szinte emberfeletti erőfeszítéseinek állít - bevallottan szubjektív - emléket.
Kazahsztáni anziksz VIII.
Varga "Tömör" Imre
Akárhogy is meresztettem a szememet, nem láttam városokat, utakat, vasutakat, ami Európában megszokott látvány a nagy tavak környékén. Közben a repülőgép mintegy 20 fokot elfordult az eredeti repülési iránytól, így a még takarásban lévő tó részletei is láthatóvá váltak. Teljes nagyságában, köszönhetően a jó látási viszonyoknak, kitárulkozott a hatalmas ázsiai tó. Méretei természetesen lenyűgözőek voltak. Tovább figyelve a tavat és környékét, néhány, a tóba ömlő folyó körvonalait fedeztem fel, melyek alig voltak láthatók a nagy szürkeségben. Egyszerűbb volt a dolgom, amikor a tó vízfelszínét kezdtem nézegetni, ugyanis a folyók és a tó csatlakozásánál - valószínű, a folyók hordalékának hatására - a vízfelszín jóval sötétebb árnyalatot mutatott.