Archívum - 2009. december
Telt ház a kecskeméti betonon
Kővári László
Október 5. és 15. között szokatlanul intenzív repülések voltak Kecskemét környékén, ugyanis ekkor zajlott az idei első nemzetközi légi hadgyakorlat. Nem volt ritka, hogy egyidejűleg tucatnyi repülőgép volt a levegőben, ez a (kizárólag ebből a szempontból) régi szép időkre emlékeztetett.
Sakktáblás Légierő I.
Kárpáti Endre
A lengyel légierő sajtóosztálya 2009-ben bevezette a másutt már elterjedt sajtótúra intézményét, vagyis a külföldi újságíróknak szerveztek egy ötnapos körutazást, naponta másik bázist mutatva be a meghívott résztvevőknek. A korábbi évek nagyon jó tapasztalatai, különösen a 2007-es látogatásunk (ARANYSAS, 2007. december) nyomán meglehetősen komoly reményekkel vágtunk neki október elején a hosszú utazásnak.
Minek nevezzelek?
Zsig Zoltán
A hírműsorokban és az egyre növekvő számú haditechnikai írásokban gyakran lehet találkozni a rakéta és robotrepülőgép kifejezéssel. Azonban sok esetben ezeknek a széleskörűen elterjedt katonai eszközöknek helytelen a megnevezése, melynek több oka is van.
Kis és nagy lépések
Trautmann Balázs
Bár 2009 végére Afganisztán lett a világ legforróbb konfliktuszónája, de nem szabad lebecsülni a Közel-Keletet, az örök kedvencet sem. Bár itt mostanában ritkábban használják a vadászbombázó repülőgépeket rendeltetésüknek megfelelően, a közelmúlt eseményei és beszerzései mindenféleképpen érdekes képet rajzolnak ki.
Küzdelem a világ tetején I.
Zsig Zoltán
Immáron tíz éve annak, hogy Pakisztán és India között háború tört ki. Akkor az atomfegyverek bevetésének veszélye is fennállt, mivel mindkét fél rendelkezett már ilyen eszközökkel. A háború magashegyi körülmények között zajlott, amely igazán egyedüli harceljárásokat tett szükségessé.
A második szezon
Horváth Zoltán, Kees Otten és Wim Das
2009 a legendás deltaszárnyú nehézbombázó feltámadásának második éve, az előzőnél jelentősebb esztendőnek mégis azért számít, mert a Vulcan a nagy-britanniai légi parádékon kívül megjelent a csatornán innen is. A hidegháborús veterán bemutatóit összesen 2,5 millió néző láthatta, jelentős részüket éppen a RAF utolsó repülőképes V-bombázójának beígért szereplése csábította ki a különböző helyszínekre. Erre a legjobb példa a gép idei utolsó bemutatója, amelyre szeptember 27-én, vasárnap került sor Southportban. Míg szombaton, mikor nem szerepelt, 32 000-en voltak kíváncsiak az eseményre, addig másnap már több mint 70 000-en várták izgatottan a megjelenését.
Raptor-kérdőjelek
Kővári László
2009 nyarán végleg eldőlt, hogy a Lockheed Martin által fejlesztett első ötödik generációs harci repülőgép, az F-22 Raptor gyártása a 187. példány átadásával befejeződik. A végső elhatározás nehezen született meg, folyamatos politikai viták övezték, és havonta változott a hivatalos álláspont, hogy további megrendelések várhatók vagy sem.
Fehérkeresztesek
Kővári László
A semleges Svájc légiereje sokak elé állítható példaként, hogyan kell a leginkább hatékonyan kihasználni a rendelkezésre álló lehetőségeket. Az ország gazdasági ereje természetesen alapvető szerepet játszik abban, hogy világszínvonalú technikát magas szinten üzemeltessenek. A lakosságnak döntő szerepe van abban, hogy mikor mennyit fordítsanak védelemre, egyszersmind azt is fontosnak tartják, hogy a nagyközönség rendszeresen bepillantást nyerjen abba, hogyan használják fel az adójukat. Ahogy sok más országban, úgy Svájcban is a repülőnapok a leginkább alkalmas rendezvények erre.
Déli szövetségesünk
Kees Otten és Wim Das
Szlovénia Európa egyik legfiatalabb független demokráciája. A hajdani Jugoszlávia északnyugati szegletében elterülő kis ország 1991-től vált önállóvá, és szerencsére a háborús pusztítás csak korlátozott mértékben érintette. A NATO-hoz 2003 novemberében csatlakoztak, de katonai erejük ezt követően sem jelentős, az egykori Jugoszláviától csak néhány UTVA-75-ös kiképző repülőgépet örököltek. Az új hadsereg szervezése a függetlenség kivívását követően azonnal megkezdődött, a légierő egyik első használható eszköze egy 1991. június 28-án megszöktetett Gazelle helikopter volt.
Verseny a javából
Horváth Zoltán
Az 1913 és 1931 között rendezett nemzetközi versenyeket vízi repülőgépek számára hirdette meg Franciaország egyik legjelentősebb fegyvergyárosának fia. Jacques Schneider úgy képzelte, hogy a légi utas- és teherszállítás jövőjét a hidroplánok határozzák majd meg. Ezeket mindenképp célszerűbbeknek tartotta a kerekes gépeknél, mert méregdrága repterek kiépítése nélkül is üzemelhettek a világ bármelyik országában, hiszen mindnek vagy tengerpartja volt, vagy tavai és folyói.
Az összetartozás jelképe XI.
Magó Károly
Sorozatunkban az átterveztetett vagy nem engedélyeztetett jelvényekkel együtt eddig 73 darab iskola-, alegység- vagy alakulatjelvényt mutattunk be, melyek matrica vagy karjelzés formájában hirdették az összetartozást a nyolcvanas évektől napjainkig. Most a repülőműszaki tiszthelyettesképzés karjelzései, a repülőgép-javító üzem és a légvédelmi parancsnokság jelvényei következnek.
A szárnyaszegett Héja
Serflek Szabolcs
Egy harci repülőgép esetében rendkívül fontos a sérülésállóság, hiszen háborúban a repülőgép előbb vagy utóbb megrongálódhat és ilyenkor nem mindegy, hogy katapultálva magára kell hagyni a több millió dolláros gépezetet, vagy az még a sérülések ellenére is visszavezethető egy saját légibázisra (ahol meg is lehet javítani). Az alábbi - az izraeli légierőnél a valóságban megtörtént - eset szélsőséges példája az F-15-ös sérülésállóságának.
A pápai Sámánok hátaslova IV.
Kővári László
A MiG-23-as ugyan azonos generációba tartozik a MiG-21-es utolsó szériáival, de azokhoz képest mégis nagyon jelentős előrelépést hozott a fedélzeti elektronika és fegyverzet terén.
Csúfak és gonoszak
Horváth Zoltán
A Felszabadító nevű stratégiai bombavetők a legdrágább és legbonyolultabb szerkezetű harci gépek közé tartoztak, ennek ellenére a II. világháború idején nem akadt másik típus, még vadász sem, ami az USA-ban hasonló mennyiségben készült volna. Fénykorában, 1944 őszén nem kevesebb, mint 6000 példány repült amerikai felségjellel. Végül a B-24-es változatainak száma elérte a 26-ot, és az átadott 18325 db elkészítésében az Egyesült Államok négy nagyvállalata vett részt. Sorozatgyártása mégsem kezdődött előbb, mint maga a konfliktus, és nem is tartott tovább, mint az.
Ford tizedes megmentése IV.
Serflek Szabolcs
Afganisztánban a tálib uralom megdöntéséért és az ország békéjének helyreállításáért küzdő brit egységeknek nagyon kemény harcokban kellett helytállniuk. A szárazföldi csapatokat a levegőből Apache AH Mk1-es csatahelikopterek támogatták (ez az amerikai gyártmányú Apache erősebb, Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt brit változata), igen hatékonyan és minden áldozatra készen. Cikksorozatunk egy valós, 2007-ben megtörtént eseményt dolgoz fel, amelynek során néhány Apache-személyzet olyan tettet hajtott végre, amely a brit légierő történelemkönyveinek legdicsőségesebb lapjain kap majd helyet.
Szállított, mentett, oltott... I.
Magó Károly
Ismét egy jeles évfordulót ünnepeltek Szolnokon, mert 40 éve érkezett meg az első Mi-8-as hazánkba. Ünnepi állománygyűlésen Lente Zoltán százados mutatta be képekben a típus hazai szolgálatát, majd átfestettek egy Mi-8-as helikoptert az érkezési állapotára, és elkészültek a jubileumra a karjelzések is. Egy jó hangulatú családi nap zárta a hivatalos ünneplést, de ezzel még nincs vége...
Kazahsztáni anziksz IX.
Varga "Tömör" Imre
Közben megérkeztünk a Rosszija hatalmas épületéhez, kiszálltunk a buszból, és bementünk a szálloda portájára. Itt újabb meglepetés ért, tudtak rólunk, és a portás minden ellenkezés, veszekedés nélkül osztogatni kezdte a számunkra lefoglalt szobák kulcsait. Szétnéztem, mindenütt rend, tisztaság, pompa, fényár, virágok, szinte bántotta a két hónapig szürkeséghez szokott szememet. A lifthez mentünk, ami csodák csodájára működött, és már fenn is voltunk a harmadik emeleten. Szobáinkat keresve fedeztük fel, hogy milyen hangulatos bárhelyiség van az emeletünkön, ahol nincs tömegnyomor, és csak két ember kortyolgatta jégbe hűtött pezsgőjét.