Archívum - 2010. január

Az utolsó égi vágta

Kővári László

2009. november 25-én ismét lezárult egy korszak légierőnk történetében. Naptári üzemidejük lejárta miatt ki kellett vonni a kecskeméti repülőbázis Dongó századának L-39ZO Albatros típusú sugárhajtású gyakorlógépeit, amelyek osztatlan népszerűségnek örvendtek a hajózók körében.

A kiváló repülési jellemzőkkel megáldott típus nélkülözhetetlen szerepet játszott, ezen szereztek kellő gyakorlatot a leendő vadászpilóta-növendékek, ezenfelül a már kiképzett állomány az Alba ülésében kaphatott kiegészítő repülési lehetőséget a harci típusok mellett.

NEWFIP 2009

Kővári László

A címben szereplő megnevezés minden bizonnyal ismeretlen olvasóink többsége számára, és ez nem véletlen. A betűszó a NATO Electronic Warfare Force Integration Program rövidítése, azaz egy elektronikus hadviseléssel kapcsolatos programot takar.

Kódról kódra I.

Zsig Zoltán

A haditechnikai írásokban gyakran történik hivatkozás a NATO-kódokra a szovjet/orosz fegyverekkel kapcsolatban. A Nyugaton elterjedt terminológia bevezetésére több okból is szükség volt. Sok esetben a hírszerzés jóvoltából ugyanis hamarabb szereztek tudomást egy haditechnikai eszköz létéről, mint annak nevét vagy típusjelét megtudták volna.

Go West!

Trautmann Balázs

A fegyverkereskedők egyik kedvenc célpontja India. A lassan méretéhez és lakosságához felnövő, stratégiai fontosságú ország sokáig az "egy kicsit innen, egy kicsit onnan" elvet követte, már ami a hadiipari megrendeléseket illeti. Mostanra alaposan megváltozni látszik a helyzet - Oroszország őszinte bánatára...

Sakktáblás Légierő II.

Kárpáti Endre

A lengyel légierő sajtóosztálya 2009-ben bevezette a másutt már elterjedt sajtótúra fogalmát, vagyis a külföldi újságíróknak szerveztek egy ötnapos körutazást, naponta egy-egy bázist mutatva be a meghívott résztvevőknek.

A korábbi évek nagyon jó tapasztalatai, különösen a 2007-es látogatásunk (ARANYSAS, 2007. december) nyomán meglehetősen magas reményekkel vágtunk neki október elején a hosszú utazásnak.

Küzdelem a világ tetején II.

Zsig Zoltán

A beszivárgással elfoglalt területeket India mindenáron vissza akarta foglalni. Ez azonban nagy nehézségekbe ütközött. Habár a légierejük jóval nagyobb és korszerűbb volt, kezdetben nem tudták hatékonyan támogatni a hadműveletet. Két repülőgépet és egy helikoptert is elveszítettek. Ezért új, hatékony módszereket kellett kidolgozniuk, ha sikert akartak elérni.

A névrokon

Kővári László

Dél-Korea Ázsia egyik legfejlettebb országa, amely sajátos földrajzi és politikai körülmények között ért el rendkívüli eredményeket. A hazánkénál alig nagyobb méretű, de ötszörös lakosságú ország folyamatos hadiállapotban áll északi szomszédjával, a világ egyik utolsó kommunista diktatúrájával, amely hatalmas, erős, ugyanakkor javarészt elavult felszereltségű hadsereget tart fenn.

Kamikaze sors

Horváth Endre

19 éves kamikazeként életedből három másodperc van hátra. Valahogy átvészelted a 600 km-es repülést Kjúsútól Okinaváig, sikerült elkerülnöd a tengerészgyalogság sziget körül nyüzsgő Corsair-vadászait, átcsúsztál a flotta Hellcat-századai között, melyek az őrjáratozó rombolók felett cirkáltak, és túlélted a borzalmas légvédelmi zárótüzet is. A géped hasa alá függesztett 250 kg-os bombát annak az amerikai hadihajónak szánod, amelyik betölti a szélvédőt és egyre nagyobb lesz, ahogy 500 km/h körüli sebességgel feléje zuhansz. Már csak azt kell eldöntened, hogy nézd-e, amint becsapódsz, vagy inkább behunyod a szemed, nehogy ösztönösen félrerántsd a kormányt.

Hogy mások élhessenek... I.

Serflek Szabolcs

"So that others may live - Hogy mások élhessenek." Ez a jelmondatuk az amerikai kutató-mentő alakulatoknak. A Sandy hívójelű A-1 Skyraider repülőgépeknek a "titkos" laoszi háborúban is rengeteg dolguk akadt. Az alábbiakban közreadunk néhány megtörtént esetet, amelyből kiviláglik, hogy bár az amerikai hadigépezet messze nem volt tökéletes, de az egyes pilóták hősiessége sokszor ezeket a hiányosságokat is pótolni tudta.

Baráti tűz Tószeg felett

Magó Károly

Légiharcban a baráti tűz azt jelenti, hogy az egyik hadviselő fél repülője harc közben véletlenül saját vagy szövetséges repülőgépet lő le. Az ilyen jellegű tévedések több alkalommal előfordultak a légiharcok forgatagában, de a világ repüléstörténetének egyik legsúlyosabb ilyen jellegű tévedését a szovjet légierő követte el a második világháború idején Tószeg és Jászkarajenő között.

Repült a Bálna

Horváth Zoltán

A Curtiss-Wright utasszállítójának bekapcsolódása a polgári légi forgalomba a II. világháború miatt öt évet késett. A kerekded formájú CW-20-as ezért vált közismertté C-46-os jelzéssel, és a legnagyobb méretű kétmotoros szállítógépeként nemcsak a repülés történetébe vonult be, hanem az amerikai hadsereg légierejének kötelékébe is. A Commando-századok utánpótlással megrakott gépei a világ legveszélyesebbnek tartott útvonalán ingáztak Indiából Kínába és 1943 májusától 1945 novemberéig naponta átrepülték a Himalája jeges csúcsait.

Szállított, mentett, oltott... II.

Magó Károly

Ismét egy jeles évfordulót ünnepeltek Szolnokon, mert 40 éve érkezett meg az első Mi-8-as hazánkba. Ünnepi állománygyűlésen Lente Zoltán százados mutatta be képekben a típus hazai szolgálatát, majd átfestettek egy Mi-8-as helikoptert az érkezési állapotára, és elkészültek a jubileumra a karjelzések is. Egy jó hangulatú családi nap zárta a hivatalos ünneplést, de ezzel még nincs vége...

A pápai Sámánok hátaslova V.

Kővári László

Az első szériaváltozat, a MiG-23Sz gyártásba vételének idején még nem állt rendelkezésre a Zafír 23-as radar, amely alapfeltétele volt a látóhatáron túlról indítható, kifejezetten ehhez a repülőgéphez kifejlesztett R-23-as rakéta

alkalmazásának. Mivel a gépek orrába csak a MiG-21-bisznél is alkalmazott RP-22-es radart építhették be, ezért a légiharcfegyverzet sem különbözhetett lényegesen.

Az összetartozás jelképe XII.

Magó Károly

Az utolsó részben a cikksorozat idején készült új jelvényeket és kiegészítéseket mutatjuk be, valamint közöljük a pontosításokat. A cikksorozat végén utoljára kérem az olvasókat, vegyék figyelembe a jelvények történetével kapcsolatban, hogy minden ember, aki emlékeivel segített összeállítani ezt az anyagot, fenntartja magának a pontatlan emlékezés jogát, és biztos benne, hogy szándékosan senkit és semmit nem hagyott ki a felidézett eseményekből!

Ford tizedes megmentése V.

Serflek Szabolcs

Afganisztánban a tálib uralom megdöntéséért és az ország békéjének helyreállításáért küzdő brit egységeknek nagyon kemény harcokban kellett helytállniuk. A szárazföldi csapatokat a levegőből Apache AH Mk1-es csatahelikopterek támogatták (ez az amerikai gyártmányú Apache erősebb, Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt brit változata), igen hatékonyan és minden áldozatra készen. Cikksorozatunk egy valós, 2007-ben megtörtént eseményt dolgoz fel, amelynek során néhány Apache-személyzet olyan tettet hajtott végre, amely a brit légierő történelemkönyveinek legdicsőségesebb lapjain kap majd helyet.