Archívum - 2010. február
Speciális Griffmadarak
2009 végén meglepő hír terjedt el a szaksajtóban. A svéd Saab ugyanis pályázik az indiai haditengerészet tenderére, amelynek célja a jövőben építendő indiai repülőgép-hordozó fedélzetére tervezett új harci gépek beszerzése. Ez a program nem tévesztendő össze a légierő párhuzamosan folyó kiválasztási procedúrájával, amely 126 darab többfeladatú vadászbombázó rendszeresítését célozza. A két program közötti "átfedés" több típusnál is fennáll, elég, ha a francia Dassault Rafale, vagy az amerikai Super Hornet típusra gondolunk, amelyek alkalmasak a repülőgép-hordozó fedélzetéről történő üzemelésre.
Kódról kódra II.
Zsig Zoltán
A szovjet/orosz gyártmányú repülőgép-fedélzetről indítható irányított és valamilyen meghajtással rendelkező fegyvereket külön kategóriába sorolta a NATO. Ezek többsége rakéta, de vannak köztük olyanok is, melyek gázturbinával vagy torló-sugárhajtóművel rendelkező robotrepülőgépnek számítanak.
A nagy túlélők
Kővári László
Az alcímben olvasható jelző természetesen csak képletesen értendő, de az elmúlt évtizedekben több olyan esemény történt, amelyek során hihetetlen sérüléseket vagy akár a lezuhanást is "túlélték" a repülőgépek.
Őfelsége spórolása
Trautmann Balázs
Nem igazán karácsonyi ajándéközönt hozott a brit védelmi szektor és haderő számára 2009 decembere. Sőt, mintha a gonosz égiek (azaz a inkább a brit kormány gazdasági vezetői) még a fenyőfát is elkobozták volna...
Égi terminátorok
Kővári László
A jelenkor tendenciáival összhangban csúszik az amerikai Northrop Grumman által fejlesztett pilóta nélküli harcigép-prototípus első repülése. Az X-47B-nek 2009 novemberében kellett volna először a levegőbe emelkednie, de erre nem kerülhetett sor. Az eddigi néhány hónap késlekedésnek nincs különösebb jelentősége, a többi katonai fejlesztési program éppenséggel évekkel kullog a tervek mögött.
Mint a céllövöldében
Zsig Zoltán
A Kargilért vívott háborút követően egy olyan légi incidensre került sor, amely miatt ismét kiéleződtek az ellentétek.
A határ mentén egy indiai MiG-21bisz lelőtte a pakisztáni haditengerészet Atlantique tengeralattjáró-vadász repülőgépét. A hivatalos álláspontok nagyon eltérőek, igazságot nehéz szolgáltatni.
Sakktáblás légierő III.
Kárpáti Endre
A lengyel légierő sajtóosztálya 2009-ben bevezette a másutt már elterjedt sajtótúra fogalmát, vagyis a külföldi újságíróknak szerveztek egy ötnapos körutazást, naponta másik bázist mutatva be a meghívott résztvevőknek.
A korábbi évek nagyon jó tapasztalatai, különösen a 2007-es látogatásunk (ARANYSAS 2007. december) nyomán meglehetősen nagy reményekkel vágtunk neki október elején a hosszú utazásnak.
Harci tapasztalat
Kees Otten és Wim Das
A holland légierő forgószárnyas alakulatai a DHC (Defence Helicopter Command) szervezésében az utóbbi időben egyre több és fontosabb feladatot kapnak. A jól szervezett és ütőképes erő célja, hogy a hazai igények és szükségletek kielégítése mellett biztosítsák akár nagy távolságban is a hadsereg logisztikai hátterét, amelynek részleteiről Carlo van Tartwjik alezredes adott tájékoztatást.
Tűzpróba
Horváth Zoltán
Frederick Julian Becton fregattkapitány, az amerikai hadiflotta DD-724-es, Laffey nevű rombolójának parancsnoka 1945. április 12-én vette át azt a rádióüzenetet, amely sorsdöntőnek bizonyult valamennyiük életében.
A híradószolgálat tisztjének nyugtalan arckifejezéséből rögtön látta, hogy nem jó hír érkezett. A kézhez kapott parancs csakugyan véget vetett nyugalmas beosztásuknak, az Okinavát ágyúzó csatahajók és cirkálók japán tengeralattjáróktól való oltalmazásának.
Szállított, mentett, oltott... III.
Magó Károly
Ma is repülés van a "szállítósoknál"! Két feladat között ismét van miről mesélni...
Gyermekbetegségek I.
Varsányi Mihály
A múlt század harmincas éveinek második felére a teoretikusok számára világossá vált, hogy a dugattyús motorból és légcsavarból álló meghajtórendszer hamarosan fizikai lehetőségeinek határához ér. 700 km/h repülési sebesség felett a légcsavarlapátok végének sebessége megközelíti a hangsebességet, fellép a hullámellenállás, melynek a leküzdéséhez akkora teljesítménytöbbletre lenne szükség, amelyet dugattyús motorral csak elviselhetetlenül nagy méret- és az ezzel együtt járó tömegnövekedés árán lehet elérni. Új erőforrásként a gázsugárhajtómű látszott a legkézenfekvőbb megoldásnak.
Rendhagyó karácsony 1944
v. Szentiványi János
Mint vadász repülőgép-vezető a honi légvédelmi feladatok ellátására Veszprém repülőterén, a 101. vadászrepülő-ezred (Puma) állományában teljesítettem szolgálatot. December 23-án - látva azt, hogy sem 24-én, sem 25-én nem leszek készültségi szolgálatra beosztva - felvetettem Kosaras Sándor főhadnagy barátomnak, hogy jó lenne a szentestét odahaza tölteni, családi körben, Budapesten.
Hogy mások élhessenek... II.
Serflek Szabolcs
"So that others may live - Hogy mások élhessenek." Ez a jelmondatuk az amerikai kutató-mentő alakulatoknak.
A Sandy hívójelű A-1 Skyraider repülőgépeknek a "titkos" laoszi háborúban is rengeteg dolguk akadt. Az alábbiakban közreadunk néhány megtörtént esetet, amelyből kiviláglik, hogy bár az amerikai hadigépezet messze nem volt tökéletes, de az egyes pilóták hősiessége sokszor ezeket a hiányosságokat is pótolni tudta.
Kétmotoros bajkeverők
Horváth Zoltán
Billy Mitchell dandártábornok, az amerikai légierő függetlenségének elszánt, de meg nem értett harcosa, ha megéri, alighanem büszkeséggel tekint arra a nevét viselő harcigép-típusra, amely az első csapást mérte a hazáját orvul megtámadó Japánra. A Jimmy Doolittle ezredes vezette 16 B-25B-ből álló kötelék Tokió és más nagyvárosok ellen 1942. április 18-án intézett támadása ugyan kevés kárt okozott, mégis hozzájárult az agresszor végső vereségéhez, mert alapjaiban változtatta meg a császárság fegyveres erőinek stratégiáját.
Deltaszárnyú obsitos
Magó Károly
A 1512-es oldalszámú MiG-21PF hatástalanítása 2009. szeptember 24-én az utolsó munkapont végrehajtásával befejeződött. Ebben az esetben a hatástalanítási munkalap volt az obsit, az "öreg katona" leszerelt, és nyugdíjba vonult.
A Pápai Sámánok hátaslova VI.
Kővári László
A MiG-23-asok darabszáma minden rendszeresítő országban messze alatta maradt elődjéhez, a MiG-21-eshez viszonyítva. A jóval összetettebb és költségesebb vadászgépből a Varsói Szerződés tagállamaiba is kevesebb került, ezen belül a legkisebb mennyiséget Magyarország állította hadrendbe, mindössze egyetlen repülőszázadnál.
Hazai felszállópályán I.
Varga "Tömör" Imre
1994-ben a napilapok böngészése közben mindig feldobott, ha az újságcikkekben arról értesültem, hogy ilyen vagy olyan országos szintű szervezet a titkosság, a titok megfogalmazásával, a titokvédelemmel foglalkozott. Hosszú katonai pályafutásom alatt, de különösen a rendszerváltás előtt a titoktartás mindennapi életünk részévé vált. Ennek a "ködösített" állapot kialakításának fő mozgató rugói a Magyar Néphadsereg bizonyos szintű parancsnokai voltak. Természetesen egyetértek a titokvédelemmel, támogatom ennek fontosságát és be is tartom, ha olyan adatokról van szó, ami kimondottan az ország, a honvédség érdekeit szolgálja. Én csak azokkal a döntésekkel nem nagyon értek elvben egyet, amikor egy tollvonással a szúnyogból kövér libát csinálunk. Ezt a következő példán keresztül szeretném bemutatni, hogyan válik a szúnyog kövér libává.