Archívum - 2010. május

Helikoptermustra

Kővári László

A magyar légierő állományában még meglévő közepes szállítóhelikopterek mennyisége teljességgel elégtelen.

Egy ekkora területű országnak minimálisan kétszázadnyi ilyen kategóriájú forgószárnyasra lenne szüksége, hasonló mennyiségű  kiképző-, futár- és könnyű szállítóhelikopter mellett, amelyek azonban nem Robinsonok! A jó öreg Mi-8-asok többségének naptári üzemideje lejárt, és a Mi-17-esek cseréjének folyamatát is elő kell készíteni.

Bíztató perspektíva

Zsig Zoltán

Az Egyesült Államok tengerészgyalogságánál nagyon sok olyan repülőeszközt használtak, melyek hosszú ideje álltak szolgálatban. A haderőnem expedíciós képességeire továbbra is nagy szükség van, ezért nagyszabású modernizációt hajtanak végre.

Magasles

Kővári László

1960. május 1-jén, vagyis 50 évvel ezelőtt a szovjet légvédelem Szverdlovszk (mai nevén Jekatyerinburg) közelében lelőtte az amerikai hírszerzés Lockheed U-2C típusú felderítő repülőgépét. A világpolitikai jelentőségű esemény még ennyi idő távlatából sem teljesen tisztázott és feldolgozott, noha egyre több részlet válik nyilvánossá, számos adat, tényező még mindig titkot képez az oroszoknál és az amerikaiaknál egyaránt.

A felderítő repülésekről, előzményeikről azonban már elég érdekes információ áll rendelkezésre, ezeket most megosztjuk olvasóinkkal.

Szverdlovszk felett az ég

Diószegi Dusán

Francis Gary Powers U-2-es típusú repülőgépének lelövéséről az eseménytől eltelt öt évtized során számos elemzés, változat született. Ezek közt megtalálható a tényszerű szakmaitól egészen a valóságtól nagyon távol álló, szinte sci-fiszerű változatig minden. A dezinformációkat több esetben az okozta, hogy éppen merről milyen szél fújt.

Az eseményekben aktívan részt vevő személyek és katonai alakulatok közül az évtizedek során néhányat meg sem említettek, míg egyes, esetlegesen "jelentéktelenebb" résztvevőket a csillagos égig emelték úgy rangban, mint beosztásban. Jelen összefoglalóban légvédelmi rakétás szemmel az 1960. május 1-jén Szverdlovszk légterét védő légvédelmi rakétaosztályok tevékenységére összpontosítunk.

Olajozott szappanopera

Trautmann Balázs

Az ARANYSAS kevésbé fiatal olvasói talán még emlékeznek a Dallas címmel futó, végtelen hosszúságú szappanoperára. Nos, a KC-X légi utántöltő repülőgép tendere lassan hosszabb és szövevényesebb történetté válik, mint a Ewing família élete. Dollármilliárdok, kőolajszármazékok, ármány, politika, média...

Új hadszíntér

Zsig Zoltán

Az elmúlt hónapokban sajnos egy újabb térségben alakult ki háborús helyzet. Jemenben a lázadó erők már olyan mértékben veszélyeztették a központi hatalmat, hogy a légierő bevetése is szükségessé vált egy nagyobb hadműveletben. A konfliktus átterjedt Szaúd-Arábia területére is, a Jemenben tartózkodó szélsőségesek a térségre továbbra is nagy veszélyt jelentenek.

Traffipaxcsúcs: 800 km/h

Kárpáti Endre

Lapunk olvasói bizonyára számos híres pilóta nevét fel tudják sorolni a magyar légierő múltjából vagy jelenéből. Vannak azonban olyan, idehaza ismeretlen magyar repülők is, akiknek az adatott meg, hogy egy külföldi légierő soraiban érjenek el komolyabb sikereket. Közülük mutatjuk be ezúttal Gerstmajer Béla alezredes urat, a Szerb Légierő és Légvédelmi Csapatok vadászpilótáját.

Átszállójegy

Kővári László

Izraelben a Nevatim légi bázison üzemel a 122. Nachson század. Az alakulat csak nyolc repülőgéppel rendelkezik, de talán ezek a leginkább fontosak, saját állításuk szerint ők az izraeli légerő "szemei és fülei".

Az öt légtérellenőrző és irányító Eitam mellett három elektronikai felderítő Shavit állt rendszerben néhány éve.

Számunkra most az utóbbi az érdekes, mivel ez a típus került márciusban a sajtó érdeklődésének középpontjába.

A három testőr Litvániában

Frank Toender és Johan Franken

2004. március 24-én a földrajzi szempontból stratégiai fontosságú helyen elterülő Észtország, Lettország és Litvánia csatlakozott a NATO katonai szervezetéhez. A szövetség alapvető igénye a tagországokkal szemben sok egyéb mellett az is, hogy azok önerőből legyenek képesek biztosítani légterük szuverenitását. Ez azonban a három kis balti állam esetében alapvető korlátokba ütközött, a szovjet függés megszűnését követően szinte nulla önvédelmi képességgel maradtak magukra.

Cél a Panama-csatorna! II.

Horváth Zoltán

1945-ben, a Csendes-óceánon dúló háború utolsó hónapjaiban, nem sok hiányzott ahhoz, hogy a világ napilapjainak címoldalán ez álljon: "Japán megtámadta a Panama-csatornát!" Az akkoriban elképzelhetetlennek tartott rajtaütést olyan fegyverrendszerrel mérte volna a Császári Haditengerészet, amiről az amerikai felderítésnek sejtelme sem volt. A stratégiai szempontból rendkívül értékes vízi út beláthatatlan kimenetelű elzárására végül azért nem került sor, mert fél évet késett a különleges tengeralattjárók átadása.

Tragikus fizetésnap

Magó Károly

Vannak olyan emberek, akiknek az élete akarva-akaratlanul összefonódott a repülés történetével. Sokan átlagemberként élték vagy élik az életüket, ezért nem mindig érezték át ennek a súlyát. Ebben a sorozatban olyan emberek történetét szeretném bemutatni, akik a magyar katonai repülés emlékezetes pillanatainak részesei voltak.

Párductól a Delfinig II.

Szepesi József

A nem éppen kellemes események elhalványultak a csodálatos emlékek mellett, amelyek életem legszebb éveit jelentették. Igaz, hogy itt voltam fiatal, itt lettem a repülés rabja és szerelmese. Tudtam gyönyörködni a természetben, a Balaton környékének csodálatos tájaiban, a Tapolcai-medencében, a Szentgyörgy-hegy, Szigliget, Badacsony magával ragadó szépségeiben. Ennek az időszaknak a lezárásakor megköszöntem a sorsnak, hogy mindezzel megajándékozott. Ennek hiányában sivár és szegényebb lett volna az életem.

Foghíjas csatársor

Toldi Miklós

A motoros repülés kezdetét követően számos nemzet tervezett és állított elő önállóan repülőeszközöket, viszont jóval kevesebb azoknak a száma, ahol ezen idők tanúit az utókor is láthatja. Franciaország ebből a szempontból egyike a kivételes helyzetben lévő államoknak, hiszen az alapítványok és más egyesületek munkája révén a repülőgépiparuk emlékeinek jelentős részét megtaláljuk a múzeumok falai között vagy a repülőnapok résztvevőiként. Franciaországban a levegőben is látható veterán gépek gravitációs központja a Salis alapítvány által üzemeltetett La Ferté-Alais-ban található füves repülőtér, ahol évente találkozhatunk az öreg masinákkal.

A Fekete Özvegy

Horváth Zoltán

Éjféli Királynő, A Sötétség Hölgye, Éjjeli Bosszúálló, ilyen és hasonló nevek kerültek egyéni megkülönböztetésként a Northrop repülőgépgyár P-61-eseinek orrára. A Black Widow, vagyis Fekete Özvegy elnevezésű kétmotorosok ugyanis arra készültek, hogy lelőjék azokat a gépeket, melyek sötétedés után vagy rossz látási viszonyok között támadtak. A típus ennek megfelelően a légvédelemnél kezdte működését, de elhúzódó fejlesztése miatt lekéste az éjszakai behatolók tömeges fellépésének időszakát. Ezért 14 hónapos frontvonalbeli pályafutásának nagyobbik részében ellenséges légtérben portyázva keresett légi, földi és vízi célokat.

Szállított, mentett, oltott... V.

Magó Károly

Miután felszálltak a helikopterek, ismét csendes a repülőtér. Jöhetnek a történetek...

Szellemek az égen I.

Serflek Szabolcs

Spooky, Shadow, Stinger és Spectre - ezeken a neveken hívták/hívják az eredetileg szállítógépnek tervezett, de később a csatarepülőgépeknél is nagyobb tűzerővel ellátott repülőgépeket. Közös jellemzőjük, hogy körben repülve, oldalra néző fegyvereikkel folyamatosan tűz alatt tudják tartani az ellenséges állásokat. Jóllehet lassúak és nehézkesek, az ellenség mégis retteg tőlük. Sorozatunkban ezeknek a szokatlan repülőgépeknek a történetével ismerkedünk meg.

Hazai felszállópályán IV.

Varga "Tömör" Imre

A század vezetése érzékelte, hogy feszültség keletkezett, de levezetni nem tudta. Igaz, nem is nagyon értettünk vele egyet, hogy egy fiatal repülőgép-vezető előtt azért zárjuk be a továbbtanulás kapuját, mert MiG-23-as repülőgép-vezető. A feszültséget természetesen csak fokozta, hogy a MiG-21-es vadászrepülő-századoktól a repülőgép-vezetőket egymás után iskolázták be akadémiára.