Archívum - 2010. június
Végszerelde
Kővári László
Az amerikai Lockheed Martin F-35 Lightning II-es programmal kapcsolatban főként negatív hírek látnak napvilágot, a költségtúllépés és határidőcsúszás miatt politikai viták kereszttüzében áll az új típus, amely ugyanakkor forradalmi változásokat hoz majd mind a légiharcászatban, mint pedig az üzemeltetésben.
A három, nagyrészt azonos kialakítású változat közül a leginkább érdekes a STOVL, vagyis röviden startoló és függőlegesen leszálló F-35B, amely napjaink Harrier gépeit váltja majd le az amerikai tengerészgyalogság, az angol, a spanyol és az olasz haditengerészeti légierő állományában.
A teljes programon belül a legjobban ez a változat halad, pedig ez a leginkább összetett és bonyolult kialakítású. Aki figyelemmel követi a fejlesztést, az sokszor egymásnak ellentmondó információkkal találkozhat, a következőkben megpróbáljuk kicsit átláthatóbban összegezni az utóbbi fél év típussal kapcsolatos eseményeit, érdekességeit.
Bevetésre készen
Zsig Zoltán
Afganisztánban jelenleg 40 ezer fős koalíciós haderő állomásozik, melynek célja, hogy katonai és egyéb módon békét teremtsen, élhető feltételeket biztosítson a lakosságnak. A harcok támogatásához jelentős mennyiségben használnak különböző repülőeszközöket, melyek közül sok az országba is települt.
Falcon-finálé
Kővári László
Az olasz légierőben végéhez közeledik a rövid Falcon-korszak. A korlátozott időre lízingelt régi F-16-osok feladatát lassan átveszik az új Eurofighter Typhoonok, így a Sólymok hamarosan visszakerülnek eredeti tulajdonosukhoz.
Ötletbörze
Trautmann Balázs
Bár sokan az Amerikai Egyesült Államokat a végtelen és korlátlan lehetőségek hazájaként emlegetik, a gazdasági nehézségek még a világ egyetlen szuperhatalmát sem kerülik el. Ennek egyik szenvedő alanya pedig nem más, mint az amerikai légierő.
Döntéskényszer
Kővári László
Délkeleti szomszédunk és szövetségesünk légiereje ma már csak árnyéka egykori önmagának. A korszerűsítés igénye régi, de a gazdasági nehézségek miatt mindig halasztást szenvedett a dolog.
Ha egy ország arra vár, hogy mikor lesz pár milliárd dollárnyi felesleges pénze, amelynek nem talál helyet a költségvetésében, akkor sohasem modernizálja légierejét. Románia esetében szorít a kényszer.
Az örökifjú admirális
Kővári László
Az orosz haditengerészet évtizedeken keresztül kénytelen volt nélkülözni a repülőgép-hordozó hajókat. Számos ok miatt nem jöhetett létre ez a kategória, amelyre ugyanakkor hatalmas szükség lett volna. Sikertelen volt a Kijev-osztály, amely helikopterek mellett már egy merevszárnyú repülőgép üzemeltetésére is képessé vált, de a függőlegesen fel- és leszálló Jak-38-as túlzás nélkül csődtömegnek bizonyult, amely alkalmatlan volt tényleges harci bevetésekre.
Hegyek között, völgyek között...
Zsig Zoltán
A Tornado csapásmérő változatai a 80-as évek eleje óta a RAF legfontosabb eszközeinek számítanak. Ezek számos háborúban, békefenntartó műveletben vettek részt, szinte folyamatosan szerepet vállaltak valamilyen katonai kontingensben. Sokáig azonban nem igazán voltak alkalmasak közvetlen légi támogató feladatok végrehajtására. Az elmúlt évben elvégzett jelentős módosítások után Afganisztánban már ilyen szerepkörben repülnek.
Tengeralattjáró-vadászok
Kees Otten és Wim Das
A hidegháborút követő években töredékére zsugorodott a szovjet tengeralattjárók jelentette fenyegetés, ez maga után vonta az ezek ellen rendszerben tartott nyugati fegyverrendszerek csökkentését is. A nukleáris rakétákkal felszerelt tengeralattjárók felderítésére, követésére és szükség esetén a megsemmisítésükre szolgáló tengeri járőr repülőgépek száma túlságosan lecsökkent, miközben újabb igények merültek fel.
Négymotoros Kalózok
Horváth Zoltán
1942 nyarán az amerikai haditengerészet nagy hatósugarú, de lomha repülőcsónakjai mellé - óceánok feletti őrjáratozásra - négymotoros nehézbombázók rendszeresítését is elhatározta. Chester Nimitz tengernagy merész és szerencsés döntése révén jutott hozzá a haderőnem a Consolidated repülőgépgyár B-24-es Liberator típusához, ebből aztán - egyenesen a tengerészek számára - kifejlesztették a Privateer, vagyis Kalóz nevű verziót. Velük a US Navy olyan gépekhez jutott, melyek az eredeti bombavetésen felül még más, nem éppen nekik való szerepekben is jeleskedtek.
Bizalmi állásban
Kárpáti Endre
2010. április 10-én Szmolenszk térségében leszállás közben katasztrófát szenvedett a lengyel légierő 36. különleges szállítórepülő-ezredének Tu-154M típusú kormánygépe. A balesetben számos állami és katonai vezető vesztette életét, közöttük a Lengyel Köztársaság elnöke, Lech Kaczyński is.
Szállított, mentett, oltott... VI.
Magó Károly
Reggel mindenki a napi feladatokra készül. Az eligazításoknak vége, de még van idő a felszállás előtt megnézni a fiókok alján lévő fényképeket. Lássuk, miről mesélnek...
A kölcsönkért vadászgép I.
Varsányi Mihály
A sugárhajtóműves repülőgépek fejlesztése terén a Szovjetunióban kialakult nyugtalanító helyzet magától értetődően hatással volt a Jakovlev-féle tervezőiroda tevékenységére is. Az OKB-115 (Jakovlev tervezőirodája) az állami bizottság 1945. április 9-i rendeletében kapta a feladatot, hogy tervezzen meg, készítsen el és adjon át kísérleti berepülésre egyszemélyes vadászrepülőgépet, melynek hajtóműve egy 900 kg tolóerejű JUMO-004-es. A feladat testhezálló volt, hiszen Jakovlev addigi munkája során mindig könnyű, jól manőverező vadászgépeket tervezett. Hogy a feladat kiszabásánál mekkora szerepet játszhatott a főkonstruktőr minisztériumi beosztása, azt az olvasó fantáziájára bízom.
A gyemjanszki légihíd I.
Pethő Balázs
1941/42 tele. December 6-án megkezdődik a szovjet haderő sikeres ellentámadása Moszkvánál, tél tábornok támogatásával. A cél a német Észak és Közép hadseregcsoport visszaszorítása, katlanba zárása és végül megsemmisítése. A támadás sikeres, a németek, ha nem is fejvesztve, de folyamatosan vonulnak visszafelé. Az Észak hadseregcsoport területén három szovjet front indít offenzívát, melynek eredményeként két kis szovjet városka, Gyemjanszk és Holm környékén több német egységet kerítenek be. Ellátásukra a német légierő szállítóflottája kapott parancsot.
Vérbeli vetélytárs
Horváth Zoltán
A Kawanishi Repülőgépgyár Shiden - Ibolyakék Villám - nevű vadászgépének őse a repülés történetében egészen szokatlan módon egy nagy teljesítményű úszótalpas elfogó volt. Az N1K1-J jelzésű együléses - örökölve e hidroplán legjobb tulajdonságait - gyorsasága, igen erős fegyverzete és kiváló manőverezőképessége jóvoltából a legmodernebb amerikai harci gépek egyenrangú ellenfelévé lett.
Szellemek az égen II.
Serflek Szabolcs
Spooky, Shadow, Stinger és Spectre - ezeken a neveken hívták/hívják az eredetileg szállítógépnek tervezett, de később a csatarepülőgépeknél is nagyobb tűzerővel ellátott repülőgépeket. Közös jellemzőjük, hogy körben repülve oldalra néző fegyvereikkel folyamatosan tűz alatt tudják tartani az ellenséges állásokat. Jóllehet lassúk és nehézkesek, az ellenség mégis retteg tőlük. Sorozatunkban ezeknek a szokatlan repülőgépeknek a történetével ismerkedünk meg.
Hazai felszállópályán V.
Varga "Tömör" Imre
Az elhatározást tett követte, az egyik fröccsöt követte a másik, majd fizettünk. A kifizetett összeggel együtt eltűnt a zakó egyik ujja. Jósti ezt annyira a szívére vette, hogy majdnem sírva fakadt, letolt, hogy néz ki egy zakó egy ujjal, és már javasolta is: igyuk el a másik ujját is.