Archívum - 2010. július

Végszerelde II.

Kővári László

Az F-35 Lightning II-es sikerre van ítélve. Egyszerűen nem engedhetik meg maguknak az amerikai fegyveres erők, hogy hosszú távon egy olyan harci repülőgépre kelljen alapozniuk, amely nem biztosítja a szükséges fölényt a potenciális ellenfelek légierőivel szemben.

Nagymacska-simogató

Kővári László

Április 26. és május 7. között zajlott le Magyarországon a soron következő nemzetközi légi hadgyakorlat, amelyen a hazai alakulatok mellett az amerikai Légi Nemzeti Gárda egységei vettek részt. Az ANG (Air National Guard) és a magyar légierő között már régóta jó kapcsolat alakult ki, két évvel ezelőtt New Orleansból voltak itt F-15-ösök, 2001-ben pedig pontosan ugyanannak az alakulatnak a gépeit láthattuk, amelyek most is ide települtek.

Flying Rhino 2010

Kővári László

A Csehországban ez év tavaszán nyolcadik alkalommal rendezték meg a nemzetközi Flying Rhino nemzetközi hadgyakorlatot. A Repülő Orrszarvú ezúttal sokkal komplexebb volt a szokásosnál, minden eddiginél több katona részvételével zajlott le május 3. és 21. között.

Baljós árnyék

Zsig Zoltán

A Spirit nevű bombázót az amerikai légierő szimbólumának lehet tekinteni. Megtestesíti azt a technikai színvonalat és képességet, amelyet jelenleg semmilyen más ország sem birtokol. Az alacsony lokátorészlelhetőség mellett a nagy hatósugarának köszönhetően a föld bármely pontján képes csapást mérni.

A Herrick hadművelet

Zsig Zoltán

Az Egyesült Államok után a legtöbb repülőeszközzel Nagy-Britannia vesz részt az afganisztáni műveletekben, ezek többségét az országba is telepítették. A Királyi Légierő mellett a többi haderőnem is szinte minden géptípusa bevetésre került már.

Görög-török nem jóbarát?

Trautmann Balázs

A klasszikus vicc végén jön az erdész és mind a németeket, mind a partizánokat kizavarja az erdőből, véget vetve a háborúskodásnak. Nos, Délkelet-Európába is megérkezett az erdész, akit úgy hívnak: gazdasági válság.

Kerítésfényképészek

Kővári László

A repülőgép-megfigyelés vagy már idehaza is elfogadottá vált nevén a "spotting" mifelénk nem túl régi múltra tekint vissza. Persze annak idején is sok olyan férfiember létezett, akinek a szívét megdobogtatta a repülőgépek látványa, de ezekhez közel csak azok a kiválasztott kevesek kerülhettek, akik a repülőtereken dolgoztak. Különösen így volt ez a katonai repüléssel.

Égi díszelgés

Johan Franken és Frank van der Avoort

A nagy honvédő háborúban aratott győzelem 65. évfordulójának alkalmából katonai díszszemlét rendeztek, mely hagyományosan 10 órakor, a Szpasszkaja toronyóra jelzésével vette kezdetét. A Vörös téren az orosz haderő több ezer katonája, valamint a különböző harcjárművek, harckocsik, légvédelmi eszközök és ballisztikus rakéták vonultak fel. A parádé leglátványosabb eleme természetesen a légi bemutató volt, összesen 127 helikopter és repülőgép húzott át a Vörös tér felett.

Japán végnapjai

Horváth Zoltán

Az 564 db 2200 LE-s teljesítményű Wright Cyclone csillagmotor dübörgését még alapjáraton is hallani lehetett Guam minden pontján. Ez pedig csak egyet jelenthetett, hogy a nehézbombázók 1945. augusztus 14-én délután ismét támadásra indulnak. Az északnyugatinak nevezett repülőtér gurulóin és állóhelyein összesen 141 B-29B Superfortress sorakozott, várva a felszállási jelet, ami legalább 16 órás repülést jelentett, jórészt ellenséges légtérben.

Pilótafülkék egykor és most

Kárpáti Endre

A repülőgép számos csodája közül az egyik minden bizonnyal maga a pilótafülke. A hely, ahol a pilótának talán minden más gép kezelőjénél rövidebb idő alatt kell nagyon bonyolult döntéseket meghoznia, miközben a hibázás eredménye nagyon könnyen a pusztulása lehet. Nézzük meg hát ennek a helynek a fejlődését a legelső felfedezők szárnypróbálgatásától napjaink számítógépes irodáiig.

A holmi katlan II.

Pethő Balázs

A sorozat első részében tehát megismerhettük a Gyemjanszknál körbekerített egységek ellátásának érdekében végrehajtott hadműveletet. A következőkben meg kívánom osztani azt a kevés információt, ami a Holmban körbezárt mintegy 5000 német katonával és a támogatásukra tett intézkedésekkel kapcsolatban fellelhető. Gyemjanszkkal ellentétben itt kissé részletesebben foglalkozunk a földi harcokkal, tekintve, hogy magyar nyelven eddig nem sok tanulmány jelent meg a témában.

Pályamódosítás

Magó Károly

Felteszek egy találós kérdést az olvasóknak: Mi a közös bennük, Cápeti, Zümi, Cápeti II, Cápali? Szinte mindenki tudja a választ, ők a repülőnapok magyar sztárjai. Azonban van még egy fontos egyezés a felsorolt gépeknél! A tervezésükben és kivitelezésükben jelentős szerepet játszott Vincze Ferenc nyugállományú főtörzsőrmester, aki egy jó kézügyességgel és kreativitással rendelkező repülőműszaki katona.

A kölcsönkért vadászgép II.

Varsányi Mihály

1949. februárban mégis elkezdték a gépet gyártani Tbilisziben, a 31. számú repülőgépgyárban. Az év közepén ugyanitt beindult a MiG-15-ös sorozatgyártása is, így fordulhatott elő, hogy az első RD-500-as (a Derwent V-ös szovjet változata) hajtóművel felszerelt Jakok csak októberben hagyták el a gyárat. 1950 végéig összesen 310 példány épült belőle. Elkészült a Jak-23-as kétüléses változata is, de nem került sorozatgyártásra.

Isaura

Sándor "Csikar" József

1987-ben nálunk zord tél volt, Brazíliában meleg nyár. A Magyar Televízióban és még több mint ötven országban nagy sikerrel sugározták a Rabszolgasors című brazil tévéfilmsorozatot. Egy rabszolgalány nehéz életét mutatták be gyerekkorától felnőtt nővé válásáig. Sok izgalmat és óriási együttérzést váltott ki a nézőkből. Minden héten több millióan várták a tv előtt a következő rész vetítését.

Egy igaz történet

Tőrös István

Elnézést kérek, hogy a csapos - a főszerkesztő - közbeszól, de személyes érintettség címén csatlakoznék Sándor "Csikar" múltidézéséhez. Ugyanis azon a januári napon én is ott voltam a "párnás" Minyón, sőt ez a nap határozta meg életem következő 23 évét, és ennek a napnak köszönhető, hogy Önök most az ARANYSAS magazint olvashatják. De ne szaladjunk előre ennyit az időben...

A Pokol Macskája

Horváth Zoltán

A II. világháború időszakának aligha akadt olyan légtérfigyelője - akár japán, akár szövetséges -, aki ne tudta volna első ránézésre azonosítani a Grumman cég F6F típusú gépét. A tömpe orrú Hellcat ugyanis legalább annyira jellegzetes formájú volt, mint a hírhedt Junkers Ju-87-es Stuka. Kortársai között akadtak sokkal jobb kinézetű vadászgéptípusok, de a Supermarine Spitfire vagy a Messerschmitt Bf-109-es harmadannyi találatot sem viselt el, mint amennyivel a haditengerészek együlésese még vígan hazatért.

Szellemek az égen III.

Serflek Szabolcs

Spooky, Shadow, Stinger és Spectre - ezeken a neveken hívták/hívják az eredetileg szállítógépnek tervezett, de később a csatarepülőgépeknél is nagyobb tűzerővel ellátott repülőgépeket. Közös jellemzőjük, hogy körben repülve oldalra néző fegyvereikkel folyamatosan tűz alatt tudják tartani az ellenséges állásokat. Jóllehet lassúak és nehézkesek, az ellenség mégis retteg tőlük. Sorozatunkban ezeknek a szokatlan repülőgépeknek a történetével ismerkedünk meg.

Hazai felszállópályán VI.

Varga "Tömör" Imre

A "bár" mellett elhaladva éreztük, hogy micsoda finom, magyaros illatok terjengenek a mögötte kialakított konyhából. Eldöntöttük - mi, naiv pilóták -, hogy este nem az orosz konyhán, hanem a "bárban" fogunk vacsorázni. Magyaros disznótoros volt a vacsora, már a látványára is megindult a nyálképződésünk.