Archívum - 2010. augusztus

Típusváltók

Kővári László

Négy közép-európai ország légierejében már lezajlott a részleges vagy teljes átállás a korszerű negyedik generációs harcirepülő-technikára. Magyarország mellett Ausztria, Csehország és Lengyelország rendszeresített új típust, néhány év távlatából már lehet látni a tendenciákat, a légierő- fejlesztési tervek sikeres vagy éppen kevésbé sikeres megvalósulását. A légierők egészéből azonban nem lehet kiragadni az egyik vagy másik összetevőt, éppen ezért a következőkben röviden kitérünk a harci gépekkel kapcsolatos dolgok mellett a haderőnem többi eszközére is.

Keleten a helyzet... változik?

Trautmann Balázs

A Perzsa (Arab)-öböl környéke biztonságpolitikai szempontból a világ egyik legforróbb pontjának számít. Nem meglepő, hogy a térség országai folyamatos és komoly fegyverbeszerzéseket és -felújításokat eszközölnek.

Szellemlovasok

Zsig Zoltán

A csökkentett lokátorészlelhetőségű bombázó igazán egyedülállónak számít, egyelőre nincs hozzá hasonló repülőgép. Ugyanez mondható el azokról az emberekről is, akik a szellemnek nevezett típust repülik. Kiképzésük és esetleges harcfeladataik jelentősen eltér a többi pilótáétól.

Halálosztók

Kővári László

A világ harci repülőgépeinek csak a töredéke vett részt tényleges háborús eseményekben, ezek között is még kevesebb, amelyik légi csatában segítette győzelemhez pilótáját. NATO-szövetségeseink légierőiben az átlagosnál több olyan gép üzemel, amely a közelmúlt repüléstörténetének aktív alakítója volt, és részt vett légi hadműveletekben Irak, Jugoszlávia vagy éppen Afganisztán felett.

Bevetésre készen III.

Zsig Zoltán

A koalíciós erők létszáma a csapaterősítések miatt jelentősen megnövekedett, 2010 nyarán meghaladta a 115 ezer főt is.

Ez a haderő azonban a jelenlegi létszámánál is jóval hatékonyabb a repülőeszközök támogatásának köszönhetően.

Békaláb NATO módra

Kárpáti Endre

A katonai repülés megszállottjai számára a délkelet-európai légierők különösen érdekesek lehetnek. Errefelé ugyanis az országok gazdasági helyzete miatt még sok esetben nem hajtottak végre komolyabb típusváltást. Az ilyen államok közé tartozik Bulgária is, ahol máshol már nem nagyon repülő gépekkel is lehet találkozni a légibázisokon.

Felsőbb osztályba léphet

A világ első negyedik generációs harci repülőgépét újabb képességekkel ruházzuk fel. Filozófiánk, hogy folyamatosan a konkurenseink előtt haladjunk, a rendelkezésre álló legkorszerűbb technológiák alkalmazásával. Amint ezek elérhetővé válnak, a Saab azonnal alkalmazza, ezzel biztosítja, hogy a Gripen folyamatosan a világ élvonalát jelentse most és a jövőben egyaránt.

Kard és mentőöv

Martin Scharenborg és Ramon Wenink

Az Uttiban állomásozó helikopter-zászlóalj parancsnoka, Anssi Vuolle alezredes melankolikus arckifejezéssel figyeli az éppen leszálló Mi-8-ast. "Nehéz lesz búcsút venni az öreg, megbízható barátomtól, de a vég egyben egy új korszak kezdetét is jelenti."

Parlamenterjárat

Horváth Zoltán

1945. augusztus 20-án egész éjjel égtek a fények a Japán Császárság újonnan kinevezett miniszterelnöke, Higasikuni herceg rezidenciáján. Hirohito császár feleségének nagybátyja nyugtalanul várta az általa Manilába küldött tárgyalók visszatérését. A Douglas MacArthur tábornok főhadiszállására indult delegáció dolga volt megállapodni a fegyverletételi szerződés szövegéről.

Pilótafülkék egykor és most II.

Kárpáti Endre

A harmincas évek közepétől a repülőgépek ugrásszerű fejlődésen estek át. Általánossá vált a behúzható futómű, az állítható légcsavar, a fékszárny, a robotpilóta alkalmazása, a vadászgépeken is elterjedtek a rádiókészülékek, megjelentek az egyre bonyolultabb célzóberendezések és a kompresszorok - egyre nehezebbé téve a pilóták és a tervezők dolgát.

Szállított, mentett, oltott... VII.

Magó Károly

Leálltak a forgószárnyak, kihűltek a hajtóművek, vége a mai repülésnek. Folytatódhat a múltidézés...

Az utolsó adu

Horváth Zoltán

A Nakajima cég együlésese a háború végső szakaszának harmadik olyan japán vadászgéptípusa volt, amelyik egyenrangúnak bizonyult az ellenség legmodernebb harci gépeivel. A Ki-84-es Hayate, vagyis Hurrikán azzal előzte meg a Kawanishi és a Kawasaki repülőgépgyár szintén kiváló Shiden-KAI, illetve Ki-100-as típusait, hogy azokhoz képest nagy mennyiségben állították hadrendbe. A fegyverletételt megelőző 16 hónapos időszakban ugyanis 3500 db került a Császári Hadsereg vadászalakulataihoz.

Kézi követés, távolság 95...

Diószegi Dusán

Általánosan elfogadottá vált az a nézet, miszerint a szovjet légvédelmi rakétarendszerek légtérsértőre történő első éles alkalmazására 1960. május 1-jén került sor, amikor Szverdlovszk légterében lelőtték a Francis Gary Powers által vezetett U-2C típusú felderítő repülőgépet. A valóság viszont az, hogy a légvédelmi rakétarendszerek első "tűzkeresztségére“ fél évvel korábban, nem a Szovjetunió, hanem a Kínai Népköztársaság légterében 1959. október 7-én került sor. Ezzel Kína lett a világon az első ország, amely irányított föld-levegő rakétával sikeresen tevékenykedett a légterébe behatoló ellenséges repülőgépre. Az események bemutatása nagymértékben Viktor Dmitrijevics Szljuszar tábornok utókor számára fennmaradt értékes feljegyzéseire támaszkodik.

Behavazott dobózónák III.

Pethő Balázs

A következőkben be kívánom mutatni a hadműveletekben részt vevő egyik szállítóegység, a Kampfgruppe zur besonderen Verwendung 5 (5. különleges rendeltetésű harccsoport) tevékenységét. Az egység tipikusnak mondható, hirtelen, pár nap alatt állították fel a kiképzőiskolák állományából. Semmiféle harci tapasztalattal nem rendelkeztek, gyakorlatilag mindent a "terepen" kellett megtanulniuk.

A Góbétól a Diamondig I.

Magó Károly

Ritkán fordul elő, hogy három testvér ugyanazt az életformát választja, de a Kaszab család esetében ez történt. Mind a három fiú, András, István és László pilóta lett!

A család történetét egy katasztrófa árnyékolta be, ennek ellenére ifj. Kaszab László is a repülést választotta.

Szellemek az égen IV.

Serflek Szabolcs

Spooky, Shadow, Stinger és Spectre - ezeken a neveken hívták/hívják az eredetileg szállítógépnek tervezett, de később a csatarepülőgépeknél is nagyobb tűzerővel ellátott repülőgépeket. Közös jellemzőjük, hogy körben repülve, oldalra néző fegyvereikkel folyamatosan tűz alatt tudják tartani az ellenséges állásokat. Jóllehet lassúak és nehézkesek, az ellenség mégis retteg tőlük. Sorozatunkban ezeknek a szokatlan repülőgépeknek a történetével ismerkedünk meg.

Hazai felszállópályán VII.

Varga "Tömör" Imre

Ez szolgáltatta az alapot, hogy a "megmozdulások" előtt két nappal szóltunk a parancsnoknak: "Kérdezd már meg az elnököt, ízlik-e a repülőtéri széna a birkáknak." A végeredmény mindig az lett, hogy a birkáknak ízlett a finom repülőtéri széna, nekünk meg a finom birkapörkölt.