Archívum - 2010. szeptember
Airbus a medvecsapáson
Kővári László
Az idei angliai repülőgép-kiállítás párját ritkítóan érdekesnek bizonyult. Természetesen a kétévente ismétlődő nagyszabású bemutató mindig érdekességek sorát vonultatja fel, de az utóbbi években ritkán került sor új repülőgéptípusok jelentkezésére.
Orosz válaszcsapás
Zsig Zoltán
Immáron két éve, hogy váratlanul háború tört ki Grúzia és Oroszország között. Az egyik oldalt az oroszok reakciója és a légierő nagyarányú bevetése lepte meg. A másik felet viszont a légvédelmi eszközök viszonylag hatékony alkalmazása döbbentette meg, és világított rá ismét a hírszerzés és felderítés fontosságára.
Hajókirándulás
Deák Krisztiánó
Ha egy repülőgép-hordozó és népes hajókísérete ellátogat valahova, annak komoly súlya van. Ha ez az út a világ egyik legforróbb válságövezetébe vezet, akkor biztosak lehetünk abban: az úszó repülőtér és barátaik félreérthetetlen üzenetet jöttek átadni.
Impalák a Szarvasok ellen
Zsig Zoltánó
A légiharcok történetében egyedülálló módon a dél-afrikai légierő repülőgépei a jó hírszerzési információknak és az alapos felkészülésnek köszönhetően rövid időn belül többszörös győzelmet arattak az ellenséges forgószárnyasok ellen. A kisméretű Impalák összesen 6 Mi-25-öst és Mi-17-est lőttek le.
Távol Afganisztántól
Kárpáti Endreó
Az Európai Unió tagállamai mintegy 1700 katonai helikopterrel rendelkeznek. Ennek a hatalmas mennyiségnek viszont csak elenyészően kis töredéke, mindössze 5-6 százaléka áll készen arra, hogy az országok érdekeit messze földre kitelepülve képviselje.
Elnöki felügyelet
Kővári László
Az első orosz ötödik generációs harci repülőgép tesztelése egyelőre, úgy tűnik, a tervek szerint halad. A január végi első repülést követően a gépet lefestették, a szürke árnyalatokból álló álcázó festéssel együtt megkapta az 51-es oldalszámot, amely a T-50-es első példányára utal.
A Komszomolszkban végzett néhány további repülést követően április 8-án a gépet leszerelt szárnyakkal és vezérsíkokkal egy An-124-es fedélzetén áttelepítették a Moszkva közelében lévő Zsukovszkij bázisra, ahová a tesztelő csapat nagyobb része, beleértve Szergej Bogdan pilótát is, követte.
Barátjuk a sötétség
Kővári László
Manapság ritka eseménynek számít, ha légierőnk valamely területen komoly képességnövekedést ér el. Pontosan ez történt a közelmúltban a 86. Szolnok Helikopter Bázis néhány forgószárnyasával és személyzetükkel.
Sárgamellényesek
Frank Toenders és Joost Van Der Burgt
Egy üzemelő repülőgép-hordozó fedélzete leginkább az ellenőrzött káoszhoz hasonlítható. A napi munka itt néhány száz ember számára semmiben sem emlékeztet a civil életben megszokotthoz, különösen vonatkozik ez a V-2-es részleghez beosztottakra, akiket a hordozós zsargon csak lövészeknek nevez. Különösen veszélyes munkájukba az USS Dwight D. Eisenhower (népszerűbb nevén Ike) fedélzetén tekinthettünk bele.
Joe Kittinger - A földi űrutazó I.
Horváth Zoltán
A most kezdődő sorozatban a repülés történetének legkülönösebb teljesítményeit és leghihetetlenebb légi összecsapásait idézzük fel. Az első részben az amerikai Joseph "Joe" Kittinger pályafutásáról lesz szó, akinek nevét a világ nem mindennapi ejtőernyős ugrása révén ismerte meg. A repülőtiszt éppen 50 évvel ezelőtt egy 31330 m magasságba emelkedett, héliummal töltött ballon kosarából vetette magát az elképesztő mélységbe.
Búcsúrepülés VIII.
Magó Károly
Az olvasók végigkövethették először a Mi-24-es, majd Mi-8-as évfordulós megemlékezését. Elérkeztünk a "forgószárnyas-ünnep" utolsó állomásához.
Bizonyítványosztás IV.
Pethő Balázs
Megismerve a hadművelet részleteit, a sorozat utolsó részében összefoglalom a német légi szállítóegységekkel kapcsolatos tényeket. Egyrészt a gyemjanszki/holmi légihíd előtti, a Luftwaffe részéről tapasztalt, a légi szállításhoz kapcsolódó hozzáállást, a következményeket, másrészt néhány kiegészítő információt szeretnék megosztani a magazin olvasóival. Ezekből mindenki megértheti, hogy egy ilyen, a második világháború hadtörténetéhez képest elenyésző kis hadművelet hogyan befolyásolta a nagy világégés végeredményét.
Meteorvadászok
Horváth Zoltán
A Gloster Repülőgépgyárról kevesen feltételezték, hogy szakemberei fejlesztik ki a szövetséges hatalmak egyetlen olyan sugárhajtású géptípusát - a Meteort -, ami a II. világháborúban bevetésre került. Különösen azért, mert Nagy-Britannia utolsó kétfedelű vadászának, a Gladiatornak 1935-ös átadása óta semmi említésre méltóval nem rukkoltak ki.
A Góbétól A Diamondig II.
Magó Károly
- Egy alkalommal a rádiós széket katapultülésre cserélted...
- 1990. augusztus 18-19-én történelmi jelentőségű esemény volt a kecskeméti nyílt nap, mert ekkor szálltak le először egy repülőtéren a NATO és a Varsói Szerződés vadászgépei. Az oroszok MiG-29-essel az amerikaiak Spangdalhemből F-16-ossal jöttek a "hírös városba". A következő évben meghívást kapott a kecskeméti alakulat a spangdalhemi családi napra, melyre egy harci és egy kétüléses MiG-21-es repült ki.
Az "Öreg Puma" látogatása
Magó Károly
2010. július 8. is úgy indult a repülőtáborban, mint a többi nap, azonban a délelőtt egy különleges vendég, Frankó Endre, a Magyar Királyi Honvéd Légierő "pumás" veteránja látogatott Szolnokra.
Szomszédolás
Kővári László
Nyugati szomszédunk légiereje egyedinek számít abból a szempontból, a katonai repülés fejlődésének leginkább intenzív szakaszában nem is létezett.
Ausztria 1938. március 13-ától Németország része lett, a háború befejezését követően pedig szovjet, amerikai, angol és francia megszállási övezetekre volt felosztva, mégpedig tíz éven keresztül.
Szellemek az égen V.
Serflek Szabolcs
Spooky, Shadow, Stinger és Spectre - ezeken a neveken hívták/hívják az eredetileg szállítógépnek tervezett, de később a csatarepülőgépeknél is nagyobb tűzerővel ellátott repülőgépeket. Közös jellemzőjük, hogy körben repülve oldalra néző fegyvereikkel folyamatosan tűz alatt tudják tartani az ellenséges állásokat. Jóllehet lassúak és nehézkesek, az ellenség mégis retteg tőlük. Sorozatunkban ezeknek a szokatlan repülőgépeknek a történetével ismerkedünk meg.
Hazai felszállópályán VIII.
Varga "Tömör" Imre
A levegőben, repülés közben szerzett élmények két csoportra oszthatók: jókra és rosszakra, nincs középút. A fent említett események a jók és kellemes élmények csoportjába tartoznak. A pilóta életében, emlékeiben nemcsak a jó élmények, de rosszak, kellemetlen események is megmaradnak. A legrosszabb természetesen az, amikor a pilóta (aki erős és egészséges) egy szemvillanás alatt kerül életveszélybe, és még kimászik a bajból, nem is érzékeli, hogy a halál mezsgyéjén kocogott.