Archívum - 2010. október
Kecskemét Airshow 2010
Kővári László
Az augusztus 7-8-án megrendezett kecskeméti nemzetközi repülőnap kivételesnek bizonyult több szempontból. Ilyen jól szervezett, látványos és Európában ritkaságnak számító "felhozatal" becsületére vált volna bármelyik nyugati, nagynevű légi bemutatónak. Nem véletlen, hogy számos külföldi internetes honlap egyszerűen 2010 egyik legjobb légi bemutatójának minősítette a kecskemétit, ez nem túlzás, még Japánból és az USA-ból is érkeztek fotósok, szakírók csak emiatt Magyarországra.
Előadás előtt - Előadás után
Kővári László
A repülőnapok több tíz- vagy éppen százezres közönsége egy-egy napba sűrítve egyévnyi munka végeredményét látja. A hosszú időn keresztül folyó szervezés telefonhívások, e-mailek ezreit igényli, hiszen alaposan elő kell készíteni a vendégek fogadását. Az érkező műszakiak, pilóták szállásának, reptéren belüli és kívüli szállításának megszervezése mellett gondoskodni kell az érkező repülőgépek megfelelő elhelyezéséről, kiszolgálóeszközök biztosításáról.
Nehézfiúk (l)égibalettje
Kővári László
A 2010-es kiállításon is a megszokott menetrend szerint zajlottak a repülőprogramok. Mivel ez nem airshow, hanem szakkiállítás, ezért a fő hangsúly a földi látnivalókon, érdekességeken, műszaki újdonságokon van, de természetesen egy ilyen jelentős repülős esemény nem maradhat légi bemutató nélkül.
A kiállítás minden napján viszonylag rövid időn, 2,5-3 órán keresztül követték egymást a benevezett típusok, köztük néhány rendkívüli érdekesség, újdonság.
Sivatagi Sólymok
Zsig Zoltán
Az Irakban állomásozó amerikai katonai kontingensnek nagyon fontos részét képezik a légierő alakulatai. Az egyik legfontosabb bázisuk a Bagdadtól 60 km-re északra lévő Balad mellett található. Itt számos amerikai repülőeszköz állomásozik, köztük két század F-16-os.
Forgószárnyas köszöntés
Kővári László
Ebben az évben különösen színesre sikeredett az augusztus 20-ai rendezvénysorozat. Az árvízi összefogásra emlékezéseken kívül a tisztavatás, a Szent István-napi emlékezés, a virágkarnevál és a tűzijáték képeiben gyönyörködhettek a televíziónézők. Az utóbbi években Szolnokon is sor került egy erre a helyszínre jellemző ünnepi eseményre, a helyőrség katonáinak közös bemutatójára.
Ellenfél nélkül
Deák Krisztián
A pilóta nélküli repülőgépek felvirágzását minden különösebb probléma nélkül köthetjük össze a terrorizmus elleni háborúnak nevezett hadjárattal. Irak, Afganisztán, Szomália: elsősorban az amerikai és az izraeli fejlesztésű repülőgépek remekelnek ezeken a hadszíntereken.
Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy nincs, aki visszalőjön rájuk...
Igaz történet II.
Tőrös István
Az ARANYSAS rendszeres olvasói talán emlékeznek még rá, hogy amikor júliusban egy helikoptervezetővel közösen felidéztük Isaura, azaz Lucelia Santos magyarországi kalandját a Mi-8-as fedélzetén, utazott velünk egy titokzatos ember is Kiskunhalasra. Ma ő lép elő történetünk egyik főszereplőjévé.
Villámbombázók
Horváth Zoltán
1940 novemberében a brit szakértők úgy hitték, hogy náluk repülik azt a felderítőgépet, amelynek sebessége és repülési magassága feleslegessé teszi a védőfegyverzetet. Bizonyára elképedtek volna, ha keletre utazva bekukkanthatnak a német Arado repülőgépgyár fejlesztési részlegének ablakán, ahol a mérnökök éppen nekiláttak megtervezni azt a gépet, ami mindenben lefőzi a De Havilland Mosquitót. A villámgyors, később találóan Blitz nevet kapott szerkezet fölényes teljesítményét sugárhajtóművek biztosították.
Charlie Bosszúállója
Stefan Degraef
Noha legnyugatibb csücske is 700 km-re található az Atlanti-óceántól, Svájc sok szálon kötődik a tengerekhez. Nem kell mást említeni, mint például az Alinghi versenyjachtot, amellyel első európai csapatként megnyerték az Amerika-kupa tengeri vitorlásversenyt. Igaz, hogy nem a tengereken, de a levegőben létezik egy másik büszkesége is az alpesi országnak...
A halálra ítélt konstruktőr I.
Varsányi Mihály
Az utóbbi években a hazai repülőbemutatókon rendre feltűnik egy cserregő-csattogó, apró, sötétzöld, kétfedelű repülőgép, megdobogtatva azoknak az idősebb repülésrajongóknak a szívét, akik fiatalkorukból még emlékeznek rá. Így volt ez legutóbb Kecskeméten is. Az eredetileg U-2-esnek (ó÷eáíűé = gyakorló) nevezett gépecskéből hazájában, a Szovjetunióban 1928 és 1959 között mintegy negyvenezer darab készült, és legalább százezer pilóta sajátította el rajta a repülés alapjait.
Az egyszemélyes légierő
Horváth Zoltán
Az I. világháború olyan német repülőászai, mint Max Immelman, Oswald Boelke vagy Manfred von Richthofen, megkapták az őket jogosan megillető helyet a repüléstörténet lapjain. Bajtársukat, Günther Plüschow sorhajóhadnagyot viszont elfelejtették - az egész 1914 őszén folytatott német-japán háborúval egyetemben. Pedig a tiszt II. Vilmos császár kínai birtokának védelmében, kilencszeres túlerő ellenében hajtotta végre nevezetes tetteit.
Tengerészünnep
Kárpáti Endre
2010-ben számos európai országban emlékeztek meg a katonai repülésük centenáriumáról. A francia haditengerészeti légierő, az Aéronautique Navale is egy nagyszabású repülőnappal emlékezett meg a századik születésnapjáról.
Szemtől szembe
Serflek Szabolcs
Iftach Spector, az Izraeli Légierő nyugalmazott tábornoka, volt hadműveleti főnöke a második legtöbb légi győzelmet elért izraeli pilóta, valóságos élő legenda. Ebben a történetben egy olyan légi győzelmének történetét elevenítjük fel (Spector személyes kommentárjaival kiegészítve), amelyet meglepő módon mégsem számítottak be hivatalosan a győzelmei közé. Persze nem ez volt az egyetlen szokatlan momentum ebben a meglehetősen rendhagyó légiharcban...
Szellemek az égen VI.
Serflek Szabolcs
Spooky, Shadow, Stinger és Spectre - ezeken a neveken hívták/hívják az eredetileg szállítógépnek tervezett, de később a csatarepülőgépeknél is nagyobb tűzerővel ellátott repülőgépeket. Közös jellemzőjük, hogy körben repülve, oldalra néző fegyvereikkel folyamatosan tűz alatt tudják tartani az ellenséges állásokat. Jóllehet lassúak és nehézkesek, az ellenség mégis retteg tőlük. Sorozatunkban ezeknek a szokatlan repülőgépeknek a történetével ismerkedünk meg.
Hazai felszállópályán IX.
Varga "Tömör" Imre
Egy-egy meghibásodást jelző vészlámpa kigyulladásának veszélyessége mindig a konkrét körülményektől függ. De nézzük meg a mi esetünket. Ha a "vészmaradék" lámpája közvetlen a repülőtér körzetében gyullad ki, a repülésvezető egy gyors leszállás biztosításával megoldja a problémát. A mi esetünkben más volt a helyzet, mert a repülőtértől mintegy 120-130 km-re tartózkodtunk, és csak a hazaérkezés után jöhetett volna szóba a gyors leszállás. Egy biztos, a lámpa kigyulladása elindította az izgalmi állapotot. Mindenki tudja, hogy a mérsékelt izgalmi állapotban a repülőgép-vezető gyorsabban reagál, döntési és munkavégző képessége magasabb.