Archívum - 2010. november

Érintőképernyő és töltőléc

Kővári László

Az évente egymást követő nagy kiállításokon elvileg egyre kevesebb újdonsággal lehetne találkozni. Ennek oka, hogy a fejlesztések minden területen egyre költségesebbek, bonyolultabbak és időigényesebbek. Számos terv köszön vissza az előző bemutatókról, amelyek vagy befektető hiányában, vagy műszaki akadályok miatt még mindig papíron, makett formájában vagy prototípus stádiumban léteznek, és sorozatgyártásukra még sokat kell várni, vagy éppen sohasem kerülhet rá sor.

A csendestársak

Zsig Zoltán

Az Egyesült Államok légierejének különleges hadműveleti állományában több olyan repülőgépet is üzemeltetnek, melyek kevésbé ismertek. A speciálisan átalakított MC-130-asok és AC-130-asok mellett a kis példányszámban rendszeresített típusok nagyon fontos szerepet játszanak, de legtöbbször kerülik a feltűnést, észrevétlenül a háttérben dolgoznak.

Nagybani piac

Deák Krisztián

Szaúd-Arábia az ország gazdagságához méltó megrendeléssel kopogtatott az Egyesült Államoknál: a csomag értéke a mértékadó becslések szerint eléri a hatvanmilliárd dollárt. Csak viszonyításképp: a 2010-es farnborough-i repülőkiállításon összesen 50 milliárd dollárnál kisebb értékben kötöttek üzleteket.

Ostravai szezonjáró

Kővári László

Csehországban ez év szeptemberben tizedik alkalommal rendezték meg a NATO-napokat, amelyek hagyományos befejező programpontja az Ostrava közelében lévő Mosnov repülőterén zajlik. A komplex biztonságpolitikai, biztonságtechnikai és katonai repülési konferenciákkal, találkozókkal zajló közel egyhetes eseménysor leginkább látványos részén ezúttal az ARANYSAS is jelen volt.

Szükségmegoldás

Zsig Zoltán

A királyi légierő Nimrod MR2-es repülőgépét eredetileg tengeralattjáró-vadász feladatokra szánták, azonban az utóbbi években teljesen más feladatokra használták. Irakban és Afganisztánban hírszerző, megfigyelő és felderítő bevetéseket is teljesítettek, mivel más repülőgép nem állt rendelkezésre.

Nem meteorológiai jelentés

Kővári László

A 2010-es kecskeméti nemzetközi repülőnap ritkaságnak számító vendége volt az izraeli légierő küldöttsége. A C-130 Hercules kíséretében két Lockheed Martin F-16I Sufa, vagyis Vihar érkezett az alföldi bázisra, ahol nem véletlenül kerültek a figyelem középpontjába. Az F-16-osok különböző változatai már unalomig ismertek és megszokottak a rendszeres repülőnap-látogatók előtt, de az izraeli gépek lényegesen különböztek az eddig látottaktól. A nagy távolságú csapásmérésre optimalizált típuson egy sor egyedi, csak erre a változatra jellemző pluszrendszer található, amelyek egy része kívülről is azonnal feltűnik.

Rimpac 2010

Bjoern Trotzki

Az USA és szövetségesei 1971 óta minden második évben megrendezik a Rimpac tengerészeti gyakorlatot, amelynek eseményein azonban más haderőnemek is képviseltetik magukat.

Először még csak az ausztrálok vettek részt az eseményen, azóta jelentősen kibővült a szövetséges vagy legalábbis partneri viszonyban álló országok száma, így a 2010. június 23. és augusztus 1. között Hawaii parti vizein lezajlott eseménynek már 14 ország több mint húszezer katonája volt a résztvevője.

A sebességkirály

Horváth Zoltán

Az 1930-as évek elején az USA-ban javában tartott a repülőversenyek aranykora. Nézők tízezrei voltak kíváncsiak például a Thompson-díj megszerzéséért vívott gyorsasági versenyekre. A zárt pályán, földközelben száguldó versenyzők oszlopokkal jelzett fordulópontokat megkerülve igyekeztek célba érni. A jelentős összegű pénzdíj utáni hajsza közben gyakoriak voltak a katasztrófák. Jimmy Doolittle 1932-ben állt starthoz a korszak leggyorsabb, egyben legveszélyesebbnek is tartott versenygépével. Ám a Gee Bee Super Sportster R-1-esbe csak repülőesemények véletlen egybeesésének köszönhetően ülhetett be.

A halálra ítélt főkonstruktőr II.

Varsányi Mihály

Polikarpov vadászgépeinek egy közös jellemzője, hogy mind léghűtéses csillagmotorral készült. Az ilyen motoroknak nagy előnye a folyadékhűtésesekkel szemben az egyszerűbb üzemeltethetőség (nem kell fagyálló hűtőfolyadék) és a jobb túlélőképesség. Egy kivétellel valamennyi sikeres vadászgépe a korabeli aerodinamikai és repülőgép-építési irányzatoknak megfelelően kétfedelű (biplán) volt.

Hidegháborús veterán

Kárpáti Endre

A hidegháború egykoron legendás vasmadarai napjainkra szinte mind eltűntek az európai égboltról. Hírmondó sem maradt az évtizedünk elején még használt F-104-esből, Jaguarból vagy éppen a MiG-23-asból. Kortársaikból ugyan repül maroknyi Phantom vagy MiG-21-es még itt-ott, de gyakorlatilag már ezeknek is minden nap ajándék. Ezért is különösen szerencsés, hogy a kecskeméti repülőnap szervezőinek sikerült elhozniuk egy másik kihalófélben levő típust, a Dassault Mirage F1-est, méghozzá a spanyol légierő színeiben.

Tanulóévek I.

Magó Károly

Sokszor hallottuk már azt a mondást, mely szerint kicsi a világ. Lehet, hogy ez egy elcsépelt szójátéknak tűnik, de ebben az esetben valóban igaz!

Szeretnék az olvasókkal megosztani egy a történetet, mely a Magyar Királyi Honvéd Légierő három pilótájáról, az életútjuk összefonódásáról és legendás barátságukról szól.

Repülőünnep

Horváth Zoltán

Mintha az égiek is köszönteni akarták volna a Frecce Tricolorit 50. születésnapján, olyan kék ég és szikrázó napsütés fogadta szeptember 11-én és 12-én a Rivoltóba zarándokló csaknem félmillió repülésrajongót, valamint Európa legjelentősebb katonai műrepülő-kötelékeit. Ez a nevezetes esemény volt ugyanis egyben a 10. alkalom, hogy Olaszországban összegyűltek azok a pilóták, akik minden légierő elitjét alkotják.

Méretarányos szórakozás

Szabó Gábor

A repülés iránt szenvedélyesen vonzódók táborába tartozók többsége irigykedve tekint azokra a pilótákra, akik nap mint nap hivatásukként emelkedhetnek a magasba. A földhöz­ragadt halandók mindegyike keresi a módját annak, hogyan élhesse meg repülés iránti szeretetét. Egy érdekes megnyilvánulása e szeretetnek a repülőmodellezés.

Vérszomjas ördögök

Horváth Zoltán

A brit De Havilland repülőgépgyár mérnökei által 1941-ben tervezett sugárhajtású vadászgépet a kívülállók tojás formájú törzse és nevetségesen rövid futószárai miatt csak olyan kísérleti szerkezetnek nézték, ami - sok más zsákutcának bizonyult elképzeléshez hasonlóan - hamarosan úgyis eltűnik a süllyesztőben. Első neve "Tengeri Pók" volt, de sokan csúfolták "háromkerekű biciklinek". Ám ez a "gyerekjáték" - gépágyúkkal, rakétákkal és bombákkal - jó két évtizedig a földgolyó háborús tűzfészkeinek egyik rettegett alacsonytámadója volt. Szingapúrban úgy hívták: "a Vérszomjas Ördögök".

Szellemek az égen VII.

Serflek Szabolcs

Spooky, Shadow, Stinger és Spectre - ezeken a neveken hívták/hívják az eredetileg szállítógépnek tervezett, de később a csatarepülőgépeknél is nagyobb tűzerővel ellátott repülőgépeket. Közös jellemzőjük, hogy körben repülve, oldalra néző fegyvereikkel folyamatosan tűz alatt tudják tartani az ellenséges állásokat. Jóllehet lassúak és nehézkesek, az ellenség mégis retteg tőlük. Sorozatunkban ezeknek a szokatlan repülőgépeknek a történetével ismerkedünk meg.

Hazai felszállópályán X.

Varga "Tömör" Imre

Kerekre nyílt szemmel méregette csapatunkat, csóválta a fejét, és nagy nehezen kinyögte: "De hiszen önök felnőtt emberek!" "Asszonyom, ez csak első látásra tűnik úgy, hogy mi felnőtt emberek vagyunk, de ha jobban megnéz bennünket, valószínű, megváltozik a véleménye."