Archívum - 2011. január
Mindent bele!
Kővári László
A 2010-es farnborough-i repülőgép-kiállítás egyik újdonsága volt a kínai-pakisztáni JF-17 Thunder vadászbombázó. A pakisztáni légierő első aktív alakulatától, a 2010. február 18-án felállított Black Spiders századtól érkezett két gép négy közbenső leszállással tette meg az utat, természetesen csak baráti országokban szálltak le. Kétszer tankoltak Szaúd-Arábiában, majd megszakították útjukat Jordániában és Törökországban. A jövőben felszerelik a típust légi utántöltő berendezéssel is, így szükség esetén a pakisztáni légierő saját IL-78-asai is támogathatják majd a hosszú távú áttelepüléseket.
Győztesek és vesztesek
Deák Krisztián
A világ jelenlegi legnagyobbnak tartott haderejénél egyre érdekesebb dolgok történnek, javaslatok bukkannak fel, pénzösszegek mozognak projektről projektre. S persze egykét kapitális hiba is becsúszik, mely a magyar szem számára szinte otthonossá teszi az egészet...
Volt egyszer egy PG... I.
Kővári László
A két betű néhány évtizede még fogalom volt repülős berkekben, a felnövekvő fiatal nemzedéknek azonban már semmit sem mond. A Csepel-szigeten, a tököli volt szovjet katonai repülőtér területén létesített javítóbázis a légierő ipari hátterét adta, itt folyt a harci repülőgépek és a helikopterek nagyjavítása. "Ország ilyen böszmeséget még nem csinált" - hallhattuk 2006-ban a gazdasági helyzettel kapcsolatban. Az azóta szállóigévé vált mondat a PG sorsára is igaz, hiszen környezetünkben sehol sem engedték lezülleszteni azt a kapacitást, amely nemzetbiztonsági szempontból nélkülözhetetlen.
Az üzlet az üzlet
Kővári László
A Hongkong közvetlen közelében található kínai város már hagyományosan ad otthont a rendszeresen ismétlődő repüléstechnikai kiállításnak, amelyet egyre komolyabban "jegyez" a szakma, hiszen a világ legnagyobb piacáról van szó. Le Bourget és Farnborough mellett meg kell szokni, hogy a repülés legnagyobb üzletei már a vásárló országok saját kiállításain köttetnek. Szingapúrban, Malajziában, Chilében stb. is rendeznek hasonló kiállításokat, amelyek a részt vevő országok és cégek számát tekintve ugyan még nem vetekszenek az európai hasonló rendezvényekével, de ez talán csak idő kérdése.
A megtizedelt légierő
Johan Franken és Frank Toenders
A múlt évezred legvégén, a balkáni háború befejező szakaszában a szerb légierő gépeinek többsége megsemmisült. A NATO légi támadásai azonban teljesen nem tudták elpusztítani, így ha részlegesen is, de működőképes maradt, és feladatainak többségét képes ellátni.
Helikopterek célkeresztben
Zsig Zoltán
Az Egyesült Államok fegyveres erői az iraki megszállás után addig nem várt körülményekkel szembesültek. Így a helikopterek alkalmazása során is figyelembe kellett venni a hadszíntéri helyzetet. 2003 előtt teljesen más elvek szerint történt a bevetések tervezése és a végrehajtása.
Alpesi céllövölde
Hans Van Dijkhuizen és Harry Buimer
Minden év őszén a svájci légierő látványos és nyilvános éleslövészetet tart az Axalp-Ebenfluh lőtéren, Brienz közelében, 2240 méteres tengerszint feletti magasságon, meredek hegyoldalak között. A hófedte hegycsúcsok közötti látványosság egészen rendkívüli, nem véletlen, hogy évről évre sokan hajlandók a komoly fizikai teljesítményt igénylő hegyi túrára, hogy élőben lássák az F-5E Tiger és F-18 Hornet gépek gépágyús tűzerő-demonstrációját.
A lengyel példa
Jens Schymura
Hogy teljesítsék a NATO-elvárásokat, Lengyelország légiereje megváltoztatta szervezeti felépítését. Három repülőcsoport és két taktikai brigád állt fel 2004. július 1-jétől. A légierő átstrukturálása mellett megtartották a keleti technikát is, a MiG-29-esek és a Szu-22-esek is üzemben maradtak. Tovább »
A jégmezők lovagjai II.
Horváth Zoltán
Az 1928. május 6-án, déltájban a Spitzbergák Kings-öble felett megjelent Italia nevű kormányozható léghajó újabb merész sarkkutatókat hozott. Az expedíció elé a parancsnok, Umberto Nobile többek között azt a célt is kitűzte, hogy leszálljon az Északi-sarkon. Az olasz légierő legfiatalabb tábornoka és a személyzet néhány tagja számára ismerős volt a célponttól 1100 km-re fekvő kikötő. Ôk ugyanis a sarkutazás veteránjainak számítottak, mivel két évvel korábban pontosan onnan indultak Amerikába.
Embervadászat II.
Zsig Zoltán
A Szomáliában kialakult helyzet megoldására a politikusok a katonai akció mellett döntöttek. Úgy vélték, hogy Mohammed Farah Aidid elfogásával rendeződnek majd a viszonyok az országban. A Gothic Serpant hadművelet végrehajtására a különleges rendeltetésű erőket vezényelték Szomáliába.
Katonaévek III.
Magó Károly
A légerő hadgyakorlata után Palkó László búcsút vett a Zrínyi akadémiától, és a nyári szünet után Budapesten folytatta a tanulmányait.
Légi zsaruk
Kárpáti Endre
A Magyar Köztársaság ék alakú felségjelét nem csak a katonai repülőterek gépein lehet látni. Nyolc helikopter nap mint nap indul bevetésre ezzel a jelzéssel Ferihegyről. A Készenléti Rendőrség Légi Rendészeti Parancsnoksága a nap 24 órájában biztosítja forgószárnyasaival a jogszabályok betartatását.
Mennydörgő Vasmadarak
Horváth Zoltán
Az Alexander Kartveli vezette tervezőgárda a sugárhajtású korszak beköszöntével is hű maradt magához. Mialatt ugyanis más repülőgépgyárak kis átmérőjű, axiálkompresszoros erőforrásokkal felszerelt karcsú harci gépeket építettek, addig a Republic Aviation - szemben a trenddel - vaskos törzsű, centrifugálkompresszoros nehézsúlyúval rukkolt elő. Az F-84-es Thunderjet, akárcsak elődje, a csillagmotoros P-47-es Thunderbolt, nem szépségével, hanem strapabírásával vívta ki a repülők elismerését.
Túl a hetedik X-en I.
Magó Károly
Mindössze három olyan katonai repülőtér van Magyarországon, ahol a második világháború idején és napjainkban is katonai repülőgépek szolgálnak. Az egyik ilyen a Holt-Tisza partján fekszik, Szandaszőlősön.
A Halálra ítélt főkonstruktőr IV.
Varsányi Mihány
Az I-180-as második példánya áprilisra készült el. A gépnek mindössze tizenegyedik repülése volt, amikor Szuprun berepülőpilóta május elsején több mint 500 km/h sebességgel áthúzott vele a Vörös tér felett. A berepülés kisebb-nagyobb zökkenőkkel tovább folytatódott egészen szeptember 5-ig.
Hazai felszállópályán XII.
Varga "Tömör" Imre
Az eset ékesen bizonyítja, ha akkor ott a 18 forint utáni vágy erősebb a józan parasztésznél, akkor a repülőgépnek nem kellett volna várnia 1985. III. 21-ig, hogy megsemmisüljön. Úgy gondolom, mindenki előtt tiszta, hogy egy repülőgép összességében mennyire bonyolult szerkezet, mennyi lehetőség van egy meghibásodásra. Márpedig egy szerkezet, ha meghibásodhat, előbb-utóbb meg is hibásodik - mondja Murphy.