Archívum - 2011. március

Indiántánc

Kővári László

aranysas.hu

2011. januári sajtóhír: a magyar honvédelmi miniszter nem cáfolta azt az értesülést, miszerint "használt amerikai UH-1-es Iroquois helikopterek beszerzését tervezzük".

A vihar első éjszakája I.

Kővári László

aranysas.hu

A Kuvait felszabadítására előkészített Sivatagi Vihar 1991. január 17-én tört ki. Szaddám Huszein hadserege felkészülten várta a szövetségesek támadását, amely intenzív légi hadműveletekkel kezdődött. Iraki részről teljesen rosszul mérték fel a Nyugat várható reagálását, nem hitték volna, hogy ilyen egységesen és a közeli arab országok támogatását élvezve áll össze a koalíció. A háború eseményeiről már számtalan elemzés született, iraki nézőpontból azonban alig volt érdemleges információ.

Jövőépítők

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Magyarország legkisebb szomszédja, Szlovénia 1991. június 25-én kiáltotta ki függetlenségét, elsőként válva ki az egykori Jugoszláviából. Rá két napra kezdetét vette a tíznapos háború, amelynek során a sebtében felállított szlovén területvédelmi erők sikeresen megállították a jugoszláv néphadsereg - nem túl eltökélt - támadását, így viszonylag komolyabb vérontás nélkül sikerült a Szlovén Köztársaságnak önállóvá válnia.

Volt egyszer egy PG… III.

Kővári László

aranysas.hu

Az ötvenes évek elején a MiG-15-ösök nagyjavítására létesített Pestvidéki Gépgyár nem a "semmiből" került elő. A vállalat nagynevű, bár rövid életű elődje azonos helyszínen komoly szerepet vállalt a második világháború idején a Magyar Királyi Légierő és a német Luftwaffe harci repülőgépekkel történő ellátásában.

A franciák igáslova

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A francia légierőben a C-160-as szállító repülőgépeket alaposan kihasználják, ez meglátszik a műszaki állapotukon is. A leváltásukat már 2010-ben el kellett volna kezdeni, azonban az A400M fejlesztésének elhúzódása miatt erre csak később kerülhet sor. Ezért még évekig repülnek szállító és tanker szerepkörben.

Embervadászat IV.

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Az október 3-án kezdődött mogadishui csatában a legszörnyűbb események a Super 64-es helikopter lelövése után történtek. A gép személyzetének megmentésére két Delta operátor jelentkezett önként, de bátor tettükkel csak késleltetni tudták azt, hogy a szomáliaiak kezére jussanak bajtársaik. Egy pilóta szerencsére mégis túlélte a tömeghisztériát. Tovább »

A legifjabb törzsfőnök

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

Az Eurocopter EC-145-ös típusa már korábban is jól ismert volt az öreg kontinensen, hiszen itt született. Az eredeti gépet némi átalakítás után UH-72A típusjellel rendszeresítették a US Armynál, és már egy Németországban települt alakulat állományában is repül, így tért vissza Európába a militarizált változat.

Víziló-keresztelő

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

Hollandia légierejében hosszú időn keresztül mindössze két C-130H Hercules teherszállító gép látta el a szövetségesi kötelezettségek miatt egyre növekvő légi szállítási feladatokat. Mivel ennyi géppel nem volt lehetséges hosszú távon megfelelni az elvárásoknak, ezért az állomány bővítéséről döntöttek, de mivel nem volt meg a szükséges anyagi forrás új technika beszerzésére, ezért a használt gépek piacán néztek körül.

Civilek a tűzvonalban

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Nem meglepő, hogy az 1940. április 1-jén létrehozott Brit Tengerentúli Légitársaság - a BOAC - alapítóit hazájukban mindenki április bolondjainak tartotta. A történelem ugyanis ellenük dolgozott. Bár Nagy-Britanniát akkor még nem érték bombatámadások, de a polgári repülés lételemének számító szabad mozgást már erősen korlátozták az előző év szeptemberében Európában kitört háború eseményei, melyek miatt csorbát szenvedett a légi útvonalak biztonságossága is. Az első hónapot mégis átvészelték anélkül, hogy támadás érte volna a cég gépeit, ám a személyzetek hamarosan átestek a tűzkeresztségen.

Túl a hetedik X-en III.

Magó Károly

aranysas.hu

Mindössze három olyan katonai repülőtér van Magyarországon, ahol a második világháború idején és napjainkban is katonai repülőgépek szolgálnak. Az egyik ilyen a Holt-Tisza partján fekszik, Szandaszőlősön.

Lavocskinok végnapjai

Varsányi Mihály

aranysas.hu

A Lavocskin tervezőiroda esete egyedülálló a szovjet repülőgépipar történetében. Ez az iroda gyakorlatilag egyetlen sikeres konstrukciót hozott létre, valamennyi rendszeresített gépe a LaGG-3-as fokozatos továbbfejlesztésének eredménye. Az iroda a krónikus alumíniumhiányban szenvedő Szovjetunióban kidolgozott új fa repülőgép-építő anyag gyakorlati felhasználására alakult.

Airshow ukrán módra

Toldi Miklós

aranysas.hu

Nagyot változott a világ! Néhány éve, amikor először láthattunk élőben F-16-os vadászgépet Magyarországon mindenki ámulattal figyelte a szinte ismeretlen nyugati repülőtechnikát. A rendszerváltás a szakemberek, spotterek és repülés iránt rajongók számára egyaránt azt is jelentette, hogy végre megnyílt az édességbolt, bárki hozzáférhetett az áhított csemegékhez. Mára már nem az jelenti a különlegességet, hogy az egyik legjelentősebb európai repülőnapon, Kecskeméten megjelenik egy F-16-os, hanem hogy pl. izraeli a felségjele és ritka a modifikációja.

Az átváltozóművész

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Az amerikai repülőgépgyárat karcsú vadászgépei tették közismertté. A motoros éra rendkívül sikeres P-51-es Mustangja után megalkották a sugárhajtású korszak első csúcsgépét, az F-86-os Sabre-ot, mely típus Koreában kivívta a légi fölényt. E legendás elfogó őse viszont egy tömzsi szerkezet, az FJ-1-es Fury volt, amely az amerikai haditengerészet első, repülőgép-hordozóról bevethető sugárhajtású vadászgépeként került be a krónikákba.

Katonaévek V.

Magó Károly

aranysas.hu

A vadásziskola felállításának apropója a szlovákok elleni összecsapás volt. A légierő vezetése megállapította, hogy a kevés tapasztalattal rendelkező fiatalok felkészítéséhez még több repülésre és gyakorlatozásra van szükség, ez a vadászszázadoknál már nem oldható meg. Ennek egyik oka, hogy a századoknál kialakult szokás szerint a fiatalok repülték a legkevesebbet, pedig pont nekik kellett volna a legtöbbet a kellő jártasság megszerzéséhez. Így hárult az iskola oktatóira a feladat, hogy készítsék fel a frissen végzett vadászpilótákat a harci repülésre.

Csúcsfogyasztás

Szabó Gábor

aranysas.hu

Amennyiben párhuzamot vonunk a nemzetközi repülőnapok és a modellrepülőnapok között, egy dolgot bízvást állíthatunk. Ha jelen van a Szu-27-es Flanker vagy bármelyik típusváltozata, akkor nagy eséllyel ő lesz a sztár!

Tűzbe boruló égbolt II.

Diószegi Dusán

aranysas.hu

Az 1964. augusztusi tonkini incidensre elrendelt amerikai "megtorló" légi csapásokat kezdetben Moszkva különösebb reakció nélkül vette tudomásul. A hruscsovi apparátus az 1962-ben lezajlott, a köztudatban kubai rakétaválságként megmaradt események miatt az Amerikai Egyesült Államokkal mélyponton lévő kapcsolatok lassú normalizálását nem kívánta kockára tenni.

Hazai felszállópályán XIV.

Varga "Tömör" Imre

aranysas.hu

Gyorsan elszaladt a nyolc nap, és már készültünk is a hazatelepülésre. Engem ekkor ért a második meglepetés. Az átrepülés RSZBN-hangolási bakijaiból okulva a repülőfőnök kijelentette, a hangolást csak akkor kezdhetik meg a műszakiak, ha én is jelen vagyok. Így az ezredmérnök egy nyolcvanszemélyes busszal kivitt a repülőgépekhez, és a műszakiak nagy hahotája közben együtt végeztük el a munkálatokat.