Archívum - 2011. március
Indiántánc
Kővári László
2011. januári sajtóhír: a magyar honvédelmi miniszter nem cáfolta azt az értesülést, miszerint "használt amerikai UH-1-es Iroquois helikopterek beszerzését tervezzük".
A vihar első éjszakája I.
Kővári László
A Kuvait felszabadítására előkészített Sivatagi Vihar 1991. január 17-én tört ki. Szaddám Huszein hadserege felkészülten várta a szövetségesek támadását, amely intenzív légi hadműveletekkel kezdődött. Iraki részről teljesen rosszul mérték fel a Nyugat várható reagálását, nem hitték volna, hogy ilyen egységesen és a közeli arab országok támogatását élvezve áll össze a koalíció. A háború eseményeiről már számtalan elemzés született, iraki nézőpontból azonban alig volt érdemleges információ.
Jövőépítők
Kárpáti Endre
Magyarország legkisebb szomszédja, Szlovénia 1991. június 25-én kiáltotta ki függetlenségét, elsőként válva ki az egykori Jugoszláviából. Rá két napra kezdetét vette a tíznapos háború, amelynek során a sebtében felállított szlovén területvédelmi erők sikeresen megállították a jugoszláv néphadsereg - nem túl eltökélt - támadását, így viszonylag komolyabb vérontás nélkül sikerült a Szlovén Köztársaságnak önállóvá válnia.
Volt egyszer egy PG… III.
Kővári László
Az ötvenes évek elején a MiG-15-ösök nagyjavítására létesített Pestvidéki Gépgyár nem a "semmiből" került elő. A vállalat nagynevű, bár rövid életű elődje azonos helyszínen komoly szerepet vállalt a második világháború idején a Magyar Királyi Légierő és a német Luftwaffe harci repülőgépekkel történő ellátásában.
A franciák igáslova
Zsig Zoltán
A francia légierőben a C-160-as szállító repülőgépeket alaposan kihasználják, ez meglátszik a műszaki állapotukon is. A leváltásukat már 2010-ben el kellett volna kezdeni, azonban az A400M fejlesztésének elhúzódása miatt erre csak később kerülhet sor. Ezért még évekig repülnek szállító és tanker szerepkörben.
Embervadászat IV.
Zsig Zoltán
Az október 3-án kezdődött mogadishui csatában a legszörnyűbb események a Super 64-es helikopter lelövése után történtek. A gép személyzetének megmentésére két Delta operátor jelentkezett önként, de bátor tettükkel csak késleltetni tudták azt, hogy a szomáliaiak kezére jussanak bajtársaik. Egy pilóta szerencsére mégis túlélte a tömeghisztériát. Tovább »
A legifjabb törzsfőnök
Kees Otten és Wim Das
Az Eurocopter EC-145-ös típusa már korábban is jól ismert volt az öreg kontinensen, hiszen itt született. Az eredeti gépet némi átalakítás után UH-72A típusjellel rendszeresítették a US Armynál, és már egy Németországban települt alakulat állományában is repül, így tért vissza Európába a militarizált változat.
Víziló-keresztelő
Kees Otten és Wim Das
Hollandia légierejében hosszú időn keresztül mindössze két C-130H Hercules teherszállító gép látta el a szövetségesi kötelezettségek miatt egyre növekvő légi szállítási feladatokat. Mivel ennyi géppel nem volt lehetséges hosszú távon megfelelni az elvárásoknak, ezért az állomány bővítéséről döntöttek, de mivel nem volt meg a szükséges anyagi forrás új technika beszerzésére, ezért a használt gépek piacán néztek körül.
Civilek a tűzvonalban
Horváth Zoltán
Nem meglepő, hogy az 1940. április 1-jén létrehozott Brit Tengerentúli Légitársaság - a BOAC - alapítóit hazájukban mindenki április bolondjainak tartotta. A történelem ugyanis ellenük dolgozott. Bár Nagy-Britanniát akkor még nem érték bombatámadások, de a polgári repülés lételemének számító szabad mozgást már erősen korlátozták az előző év szeptemberében Európában kitört háború eseményei, melyek miatt csorbát szenvedett a légi útvonalak biztonságossága is. Az első hónapot mégis átvészelték anélkül, hogy támadás érte volna a cég gépeit, ám a személyzetek hamarosan átestek a tűzkeresztségen.
Túl a hetedik X-en III.
Magó Károly
Mindössze három olyan katonai repülőtér van Magyarországon, ahol a második világháború idején és napjainkban is katonai repülőgépek szolgálnak. Az egyik ilyen a Holt-Tisza partján fekszik, Szandaszőlősön.
Lavocskinok végnapjai
Varsányi Mihály
A Lavocskin tervezőiroda esete egyedülálló a szovjet repülőgépipar történetében. Ez az iroda gyakorlatilag egyetlen sikeres konstrukciót hozott létre, valamennyi rendszeresített gépe a LaGG-3-as fokozatos továbbfejlesztésének eredménye. Az iroda a krónikus alumíniumhiányban szenvedő Szovjetunióban kidolgozott új fa repülőgép-építő anyag gyakorlati felhasználására alakult.
Airshow ukrán módra
Toldi Miklós
Nagyot változott a világ! Néhány éve, amikor először láthattunk élőben F-16-os vadászgépet Magyarországon mindenki ámulattal figyelte a szinte ismeretlen nyugati repülőtechnikát. A rendszerváltás a szakemberek, spotterek és repülés iránt rajongók számára egyaránt azt is jelentette, hogy végre megnyílt az édességbolt, bárki hozzáférhetett az áhított csemegékhez. Mára már nem az jelenti a különlegességet, hogy az egyik legjelentősebb európai repülőnapon, Kecskeméten megjelenik egy F-16-os, hanem hogy pl. izraeli a felségjele és ritka a modifikációja.
Az átváltozóművész
Horváth Zoltán
Az amerikai repülőgépgyárat karcsú vadászgépei tették közismertté. A motoros éra rendkívül sikeres P-51-es Mustangja után megalkották a sugárhajtású korszak első csúcsgépét, az F-86-os Sabre-ot, mely típus Koreában kivívta a légi fölényt. E legendás elfogó őse viszont egy tömzsi szerkezet, az FJ-1-es Fury volt, amely az amerikai haditengerészet első, repülőgép-hordozóról bevethető sugárhajtású vadászgépeként került be a krónikákba.
Katonaévek V.
Magó Károly
A vadásziskola felállításának apropója a szlovákok elleni összecsapás volt. A légierő vezetése megállapította, hogy a kevés tapasztalattal rendelkező fiatalok felkészítéséhez még több repülésre és gyakorlatozásra van szükség, ez a vadászszázadoknál már nem oldható meg. Ennek egyik oka, hogy a századoknál kialakult szokás szerint a fiatalok repülték a legkevesebbet, pedig pont nekik kellett volna a legtöbbet a kellő jártasság megszerzéséhez. Így hárult az iskola oktatóira a feladat, hogy készítsék fel a frissen végzett vadászpilótákat a harci repülésre.
Csúcsfogyasztás
Szabó Gábor
Amennyiben párhuzamot vonunk a nemzetközi repülőnapok és a modellrepülőnapok között, egy dolgot bízvást állíthatunk. Ha jelen van a Szu-27-es Flanker vagy bármelyik típusváltozata, akkor nagy eséllyel ő lesz a sztár!
Tűzbe boruló égbolt II.
Diószegi Dusán
Az 1964. augusztusi tonkini incidensre elrendelt amerikai "megtorló" légi csapásokat kezdetben Moszkva különösebb reakció nélkül vette tudomásul. A hruscsovi apparátus az 1962-ben lezajlott, a köztudatban kubai rakétaválságként megmaradt események miatt az Amerikai Egyesült Államokkal mélyponton lévő kapcsolatok lassú normalizálását nem kívánta kockára tenni.
Hazai felszállópályán XIV.
Varga "Tömör" Imre
Gyorsan elszaladt a nyolc nap, és már készültünk is a hazatelepülésre. Engem ekkor ért a második meglepetés. Az átrepülés RSZBN-hangolási bakijaiból okulva a repülőfőnök kijelentette, a hangolást csak akkor kezdhetik meg a műszakiak, ha én is jelen vagyok. Így az ezredmérnök egy nyolcvanszemélyes busszal kivitt a repülőgépekhez, és a műszakiak nagy hahotája közben együtt végeztük el a munkálatokat.