Archívum - 2011. augusztus

A Kis Herceg ismét repült

Kővári László

aranysas.hu

A 49. párizsi légi szalon minden eddigi rekordot felülmúlt az üzletkötések értékét és  a megrendelt repülőgépek mennyiségét tekintve. A sokmilliárdos üzletek természetesen nem spontán köttetnek a pénzes vásárlók pillanatnyi szeszélye alapján, hanem sok hónapos vagy éppen többéves előkészítést, kemény tárgyalásokat követően. A Le Bourget-ban kétévente megrendezésre kerülő nagyszabású kiállítás adja meg a méltó keretet a döntések, szerződéskötések bejelentésére.

A magyar légtér irányítói

aranysas.hu

Magyarországon több mint 100 éves múltra tekint vissza a polgári légi közlekedés, a Malév elődjét pedig éppen 65 éve alapították. A légiforgalmi irányítást és az 1950-ben átadott budapesti nemzetközi repülőtér üzemeltetését hosszú évtizedekig közös szervezet végezte, a két funkciót 2002-ben választották külön. A Budapest Airport és a HungaroControl létrehozásával ekkor a világszerte elterjedt modell szerint Magyarországon is háromszereplőssé vált a légi közlekedés.

Együttműködésre hangolva

aranysas.hu

Megerősítette a katonai és a polgári légi navigáció együttműködését az a megállapodás, amelyet június 17-én írt alá dr. Hende Csaba honvédelmi miniszter és Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója.

Líbia égi háborúi

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Az észak-afrikai országban kitört polgárháború véres megtorlása egyáltalán nem lepte meg azokat, akik ismerték az elmúlt évtizedek helyi eseményeit. A líbiai hadsereg és légierő számos konfliktusban vett részt, pedig a szomszédok egyáltalán nem fenyegették. Az összes háborút vagy a Líbia elleni támadást Kadhafi provokálta ki.

A NATO égi szemei

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A korai légi előrejelző repülőgépek, az égi radarállomások napjaink légi hadviselésének kulcsfontosságú elemei. Ezek segítségével időben megismerhetők az ellenséges erők tevékenységei, illetve a saját gépek helyzete, olyan helyeken is, ahová a saját, földi telepítésű radarok nem látnak be. A fedélzetükön elhelyezkedő irányítási pontról pedig nagy hatékonysággal vezethető a saját erők harca. Viszont ezek a repülő felderítő- és harcálláspontok rendkívüli hatékonyságuk és fontosságuk mellett az árukkal is kitűnnek, ezért a NATO még a nyolcvanas évek során közös finanszírozással hozta létre korai légi előrejelző és vezetési erejét. Az ARANYSAS a NATO egyetlen többnemzetiségű repülőegységénél járt.

Air Extreme 2011

Kővári László

aranysas.hu

Az olaszországi Velence közelében lévő kis üdülőváros, Jesolo az utóbbi években egy különleges látványosságról vált híressé repülős körökben. Évente sor kerül ugyanis egy szokatlan repülőnapra, amelynek elnevezése nem véletlenül "extrém".

Kecskeméti átszállással

Kővári László

aranysas.hu

A svéd Saab JAS-39-es Gripen már Ázsiában is tért hódított, ugyanis 2011 tavaszán üzembe állt Thaiföld légierejében. A Surat Thani tartományban lévő légibázis 7. ezrede kapta meg az új típust, amelynek feladata az ország déli területeinek védelme a légi és tengeri ellenséggel szemben.

Egzotikus légierő II.

Geduldig László

aranysas.hu

Az újonnan megkapott bő századnyi szintén 9.12-es MiG-29-es sem volt új gyártású, de mégis újabbak voltak a kilencvenes évek elején örökölt példányoknál, ezért a korai 9.12-es vadászokat üzemidejük lejártával nagyrészt félreállították. Elsősorban az újonnan megkapott szériát repültették tovább, egy reptérre telepítve azokat a Szu-24-es változatokkal.

Csíkos hátú farkas az égen

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

A centenárium megünneplését a szervezők szakmai konferenciákkal kötötték össze, amelyen több tucat ország légierejének vezérkari főnöke - köztük Pintér Zoltán vezérőrnagy - vett részt. A rendezvény csúcspontja azonban az Izmirben június 4-5-én megrendezett nagyszabású nemzetközi repülőnap volt. Tovább »

Nehézsúlyú Skorpió

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Az F-89-es Scorpion kétüléses, minden időjárási körülmények között bevethető elfogó vadászt a sugárhajtású korszak kezdetének lázas igyekezetében fejlesztették ki. Idomtalan külseje ellenére túlélte legtöbb kortársát, és az amerikai honi légvédelem szolgálatából 1969-ben vonult vissza. Sárkányán ezalatt alig változtattak, légiharcfegyverzete viszont követte a "divatot". Skálája a gépágyúktól kezdve a nem irányított rakétákon át egészen az irányított, nukleáris töltetűekig terjedt.

Csapatszolgálatban

Varsányi Mihály

aranysas.hu

Az első Szu-2-esek 1941. januárban érkeztek meg a csapatokhoz, főleg a nyugati katonai körzetekbe, de csak nagyon korlátozott mennyiségben. A gyakorlati átképzést a tél folyamán a repülőterek repülésre alkalmatlan állapota és a benzinhiány hátráltatta. Az ezredek a harci alkalmazás begyakorlására 9 hónapot kaptak. A jól kidolgozott tervek végrehajtását azonban a német támadás keresztülhúzta, gyakorló repülések helyett éles bevetéseken kellett a jártasságot megszerezni.

A tökéletes biztonságért

aranysas.hu

A repülőterek biztonságáról mindenkinek automatikusan a polgári repülőterek biztonsága jut eszébe. Ennek az az oka, hogy a katonai repülőterekre - a polgáriakkal ellentétben - mint védett, azaz szigorúan őrzött területre csak belépési engedéllyel rendelkező személyek léphetnek be. Mivel a polgári repülőterekre bárki beléphet és így a légi járművekre mindenki felszállhat, akinek érvényes jegye van, az ellenőrzést előszűrés nélkül végzik. Óriási nyomás hárul tehát a teljes átvizsgálási technológiára, a részt vevő biztonsági személyzetre, de főként az átvizsgálásra használt eszközökre. Nem mindegy tehát, hogy milyen elvű, rendszerű és felderítési képességű berendezésekkel hajtják végre a repülőeszközökre felszálló személyek, poggyászaik, illetve a különböző légi szállítmányok átvizsgálását.

60 év - 626 repülőgép

Kővári László

aranysas.hu

1960-ra a világon már számos helyen álltak szolgálatban kétszeres hangsebesség elérésére alkalmas vadászgépek. Az akkori harcászati elvek alapján ezekre nagy szükség volt, ugyanis a NATO és a Varsói Szerződés háborús konfliktusa esetén mindkét fél hatalmas mennyiségben vetett volna be nagy magasságban repülő bombázógépeket, amelyek elfogására csak komoly sebességfölényben lévő vadászgépek lehettek volna alkalmasak.

Csúcsforgalom

Magó Károly

aranysas.hu

A lapzárta idején kezdődött a hajózó- és a repülőműszaki állomány részére tartott éjjellátó eszközök karbantartó tanfolyama, ezért az előző részbe nem kerülhetett bele. A tanfolyam oktatója Brett Langsdorf volt, aki az éjjellátókat forgalmazó Nightline Inc. technikai igazgatója. Az ötnapos oktatás során a résztvevők elsajátították az éjjellátó készülékek karbantartásával, üzemeltetésével és lehetséges hibáinak kijavításával kapcsolatos legfontosabb ismereteket, melyekre azért van szükség, hogy a magyar katonák önállóan is végre tudják hajtani a gyártó által előírt, 180 naponként esedékes kötelező ellenőrzéseket.

Egy hihetetlen győzelem

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A II. világháború nyugat-európai frontjának utolsó légi összecsapásában nem a legkorszerűbb és leggyorsabb vadászgépek küzdöttek meg, hanem olyan könnyűsúlyú felderítők, melyeket legkevésbé sem ilyen célra terveztek. A különös égi viadal résztvevője egy amerikai Piper L-4-es Grasshopper, vagyis Szöcske és egy német Fieseler Fi-156-os Storch, azaz Gólya volt. A nyertes személyzet ráadásul a győzelmet éppen úgy pisztolylövésekkel szerezte meg, mint ahogy azt elődeik három évtizeddel korábban, a repülés hőskorában tették a frontvonalak felett.

Volt egyszer egy PG... VIII.

Kővári László

aranysas.hu

Érdekes módon a különleges helyzetek többnyire a MiG-21-esek csúcsmagassági feladatának végrehajtása közben alakultak ki. A ritka levegőben a hajtómű különösen érzékenynek bizonyult a ferde "megfúvásra", ez a bot­kormány intenzív kitérítésekor jöhetett létre. Az előző esetben belső gyártási vagy anyaghiba vezetett a veszélyes helyzethez, az 1986. július 12-én bekövetkezett esemény azonban egy kissé összetettebb volt.

Hazai felszállópályán XIX.

Varga "Tömör" Imre

aranysas.hu

De néhány mondat erejéig nézzük meg - a tények ismeretében -, mi is történt az 5. számú légtérben? A felszállást 8 óra 58 perckor hajtották végre, és kirepültek az 5. sz. légtérbe, ahol megkezdték a repülési feladat végrehajtását. Az 1000 m magasan végrehajtott két forduló végrehajtása után süllyedésbe kezdtek, a felvételt 200 m-en hajtották végre, majd megkezdték a kifordulást Beled község fölül, annak érdekében, hogy minél kisebb zajhatást okozzanak. A repülés 6. percében a repülőgépet "túldöntötték", ennek következtében a repülőgép megcsúszott a jobb szárny irányába.