Archívum - 2012. január

Zárójelentés

Kővári László

aranysas.hu

Ugyan csak fél év késéssel, de a hangzatos nevet viselő Odüsszeia hajnalát - ez volt a hadművelet első fázisának a neve - követte a régóta várt naplemente, Kadhafi napja is leáldozott. A NATO-országok és több más állam közös akciója elérte a célját, Líbia így a demokratikus fejlődés útjára léphet.

A Karakal hadművelet

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Az ARANYSAS tavaly novemberi számában már megjelent egy rövid ismertető a svéd légierő részvételéről a Unified Protector hadműveletben. Azóta viszont még több információt kaphattunk, mégpedig első kézből, ugyanis október 28-án Budapesten előadást tartott Anders Segerby alezredes, aki a Sigonellára települt kontingens parancsnoka volt. Tovább »

Nyertesek és vesztesek

Kővári László

aranysas.hu

Az évente ismétlődő repüléstechnikai kiállítást legutóbb 2011. november 13-17. között rendezték meg a gazdag közel-keleti városban, ahol megjelent a világ összes jelentős gyártója. Ha a Dubajból érkező híreket olvassuk, akkor úgy tűnik, hogy nincs ok a panaszra, hiszen gigamegrendelések születtek. A gazdasági válság a világnak csak egyes régióit vetette vissza, léteznek olyan földrészek, ahol kevesebb probléma adódott.

Chinookok exportra

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A CH-47-es helikopter hamar felkeltette más országok érdeklődését is. Nagy teherbírása és a raktere olyan lehetőséget kínált, amelyre minden komolyabb haderőnek szüksége volt. Közel 20 országban rendszeresítették, egyértelműen sikeres lett a típus. A gépek mindenhol átestek már valamilyen korszerűsítésen vagy tervezik annak végrehajtását, esetleg a legújabb változat beszerzését.

Becsületes megtalálók

Schuminszky Nándor és Dr. Remes Péter

aranysas.hu

Tavaly nyáron júliusban Nicholas Steggall barátom meghívására Angliába utaztunk feleségemmel. Róla annyit kell tudni, hogy ő az "angol Sumi" - még nevünk monogramjai is egyeznek -, és űrgyűjteménye láttán bizony a sárga irigység fog el engem. Jó húsz esztendővel ezelőttre datálódik ismeretségünk és barátságunk kezdete, és mindketten azonos szenvedéllyel szaporítjuk űrgyűjteményeinket.

Mission Impossible

Kővári László

aranysas.hu

A "lehetetlen feladatot" az izraeli légierő 957-es oldalszámú F-15D Baz típusú vadászgépével hajtották végre 1983. május 1-jén. A sokat emlegetett esemény során ütközés következtében a gép elveszítette a jobb szárnyát, ennek ellenére sikeresen leszállt. A téma aktualitását az adja, hogy ez a repülőgép ma is szolgálatban áll, és 2011 szeptemberében elküldték a csehországi Ostravában megrendezett NATO-napra, ahol Izraelen kívül először láthatta nagyközönség. A szóban forgó gép több légi csata győztese, így több szempontból is indokolt, hogy áttekintsük az "élettörténetét".

Titkos pókháló

Deák Krisztián

aranysas.hu

Már-már egy jól megtermett pók globális hálójára emlékeztet az a rendszer, melyet az Amerikai Egyesült Államok épített ki a távolról irányított repülőgépek üzemeltetéséhez.

Infra tűzijáték az égen

Wim Das és Kees Otten

aranysas.hu

Hollandiában, a Leeuwarden légibázison került sor az évente ismétlődő Luchmachtdagen légierő nyílt napra, amely a küszöbönálló, minden eddiginél fájóbb védelmi takarékosság és képességcsökkenés árnyékában zajlott le.

Éjszakai ragadozó

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A Lockheed kétüléses, fedélzeti lokátorral felszerelt sugárhajtású típusának alapjául a gyár F-80-as vadásza és T-33-as gyakorlógépe szolgált. Mivel ezek jól beváltak, garantált volt az új éjszakai elfogó gyors elkészítése. Az amerikai légierőnek pedig éppen ez kellett. Azért támadt ugyanis égető szüksége ilyen gépekre, mert 1947 augusztusában, a tusinói légi parádén először repültek nyilvánosan azok a szovjet nehézbombázók, melyek már képesek voltak elérni Észak-Amerikát.

Szélmalom-repülőgépek

Polgár Tamás

aranysas.hu

Az Amerikai Egyesült Államok Légi Hadteste (US Army Air Corps) a harmincas években a világon elsőként rendszeresített forgószárnyas repülőeszközöket. Ezek azonban nem helikopterek, hanem Pitcairn PCA-2-es típusú autogirók voltak, amelyeket a magyar sajtóban "szélmalom-repülőgépnek" neveztek el. Az újfajta repülőeszközt alig tíz évvel korábban találta fel Juan de la Cierva y Codorníu spanyol mérnök.

A Testvérháború múzeuma

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Az ARANYSAS hasábjain már számos híres repülőmúzeumot mutattunk be olvasóinknak. Ezúttal az egyik még hiányzó európai gyöngyszemre, a spanyol légierő múzeumára kerül sor.

A hadtörténelem aranyásói

Magó Károly

aranysas.hu

Minden lezuhant repülőgép roncsa mesél! Műszaki hibáról, emberi mulasztásról, harcról, életről és halálról. Kielemzésükkel kiderülhet egy rejtett hiba vagy a hibás helyzetfelismerésből adódó rossz döntés, végül a légi háborúk történetének egy-egy fontos eseménye.

Messzerek Hispánia felett

Barna Péter

aranysas.hu

A fegyveres konfliktusok mindig kiváló alkalmat nyújtanak az új fegyverek, valamint az azok alkalmazásával kapcsolatos elvek gyakorlatban történő kipróbálására. Így nem meglepő, hogy a viszonylagos elszigeteltségben zajló spanyol polgárháború harcban álló feleit - ideológiai megfontolásoktól függetlenül - számos ország támogatta: kiváló lehetőséget látva az újonnan kifejlesztett fegyvereik háborús körülmények közötti kipróbálására. Így érthető, hogy a Spanyolországban zajló polgárháborút a történészek gyakran a II. világháború főpróbájaként aposztrofálják.

Ugrás a sötétbe

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A hidegháborúban felnőtt nemzedékek számára - akár keleten, akár nyugaton - az egyik legismertebb géptípussá a Lockheed cég U-2-es stratégiai felderítőgépe vált. A legendás vagy inkább hírhedt amerikai kémrepülőgépeket napjainkban főleg azért emlegetik, mert küszöbön áll Global Hawk robotgépekkel történő leváltásuk. Azt követően pedig már semmiképp sem születhetnek olyan sztorik, mint például azok, melyeket a nehezen repülhető, ráadásul szeszélyes hajtóművel megvert első szériát vezető pilóták mondtak el. Az egyik legérdekesebb esetre éppen 50 éve, 1962. január 2-án került sor.

Volt egyszer egy PG... XIII.

Kővári László

aranysas.hu

A légierő már az ötvenes években is rendelkezett helikopterekkel, de a Mi-4-esek rövid és balszerencsés időszaka után csak a könnyű Mi-1-eseket alkalmazták. 1969 februárjától érkezett meg Kecskemétre az első szállítmány, akkor legkorszerűbbnek számító Mi-8-as, amely évtizedekre meghatározta a hazai forgószárnyas repülést.

Hazai felszállópályán XXIV.

Varga "Tömör" Imre

aranysas.hu

A hadművelet sikerült, a jóllakott kutyák érzésével simogattuk degeszre tömött hasunkat, amikor megkérdeztem Samekot: "Te, mit szólna ehhez a látványhoz a köztársasági elnök?" Samek olyant mondott és mutatott, hogy szégyellném leírni, közben folyamatosan "dicsérte" azokat, akik minket Busmániába küldtek.