Archívum - 2012. október
Van új a nap alatt!
Kővári László
Évről évre felmerül sokak részéről a kérdés, hogy érdemes-e minden alkalommal ellátogatni a párizsi és angliai kiállításokra, amikor csak ritkán kerül sor új repülőgéptípusok bemutatására. A repülés, ezen belül a katonai repülés fejlődése, újdonságai azonban nem csak nagyszabású fejlesztések mentén történnek, a meglévő típusok korszerűsítése, képességeik növelése számtalan kisebb jelentőségű, ugyanakkor érdekes és lényeges lépéssel valósul meg. Ezért aztán minden kiállításon találni olyan újdonságokat, amelyek érdemesek a részletesebb ismertetésre.
Százéves születésnap
Varga Balázs
Az első motoros repülőgépek levegőbe emelkedését követő pár éven belül a kor politikusai és katonai vezetői is felismerték az új eszközben rejlő technikai lehetőségeket. 1909 után sorra hozták létre az akkor még a szárazföldi csapatok alá beosztott légi alakulatokat. Oroszországban erre 1912. augusztus 12-én került sor (érdekes módon egy másik ország légiereje is pontosan ezen a napon jött létre, az argentin), amelyről a 397. számú napi parancs rendelkezett: az addig önállóan működő főmérnöki iroda minden repüléssel kapcsolatos anyagot és eszközt köteles átadni a hadsereg-parancsnokság ezzel foglalkozó részlegének. A kerek évforduló az idén egy nagyszabású rendezvény megtartására adott okot és lehetőséget.
Suffolki sasfészek
Kővári László
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki. Néhány azonban maradt, ezek folyamatos fejlesztés, korszerűsítés után változatlanul ugródeszkát jelentenek a Közel-Kelet vagy mint legutóbb, Líbia felé. Ezeken az olasz, német és angol bázisokon olyan amerikai alakulatok szolgálnak, amelyek kivétel nélkül komoly harci tapasztalatra tettek szert az utóbbi évtizedekben.
Ötödik osztályba léphet?
Zsig Zoltán
Lassan már közhellyé válik, hogy a világ leggyorsabban fejlődő térsége Ázsia lett. India egyértelműen a kontinens egyik legfontosabb tényezőjévé válik, a légierejüket is ennek megfelelően alakítják. A jövőben pedig olyan szinteket akarnak elérni, amelyet Európában a legnagyobb államok is irigykedve figyelhetnek.
Gyengélkedő ragadozók
Kővári László
Az első ötödik generációs harci repülőgép az utóbbi időben szinte csak negatív előjellel szerepelt a hírekben. A napi sajtó is foglalkozott az oxigénellátó rendszer problémáival, legutóbb pedig a Red Flag Alaska gyakorlaton "alázták le" a típust a német Luftwaffe Typhoonjai. A következőkben áttekintjük a típus problémáit, amelyek közül jó néhány létező és valós, néhányat a politika generált, néhány pedig igaztalan.
Variaszárnyú öregfiúk
Deák Krisztián
A megváltozó geo- és biztonságpolitikai környezet miatt újra fő szerepet kaphatnak a jó öreg Rockwell B-1B Lancer stratégiai nehézbombázó repülőgépek. Kína felemelkedése így igencsak jót tett a sokszor már temetni kívánt variaszárnyúnak...
Találd meg, és pusztítsd el!
Kárpáti Endre
A Fekete-tenger ukrajnai partjai előtt rendszeresen megrendezett Sea Breeze tengeri hadgyakorlat ritka lehetőséget biztosított az ARANYSASNAK: bemutathatjuk az ukrán haditengerészet repülődandárját, amely meglehetősen egzotikus típusokat üzemeltet.
Az elfelejtett Vaskeselyű
Horváth Zoltán
A repülésrajongók közül csak az ínyencek tartják számon az 1950-es évek francia repülőgépiparának ezt a típusát, hiszen sosem lett világsztár. Arra pedig még kevesebben emlékeznek, hogy a Vautour - Keselyű - nevű sugárhajtásút nem a Dassault cég gyártotta, hanem az SNCASO. Az SO.4050-es, amely sokoldalúságával emelkedett ki kortársai közül, e nagyvállalat egyetlen hadrendbe állított merev szárnyú harci gépének bizonyult. Alkalmazták bombavető, éjszaka és minden időjárási körülmények között bevethető elfogóvadász, vadászbombázó továbbá felderítő szerepkörben.
79 napos légi háború
Kositzky Attila
1994. január 10-11-i NATO-csúcstalálkozón meghirdetik a Partnerség a Békéért (PfP) programot, amelyhez Magyarország az elsők között csatlakozott. A programnak négy feladata volt: 1. a védelmi költségvetés tervezésének átláthatósága, 2. a fegyveres erők demokratikus ellenőrzésének kialakítása, 3. az ENSZ-, EBESZ-missziókban való képességek kialakítása, 4. interoperabilitásra alkalmas erők fejlesztése.
Az utolsó nagy lépés
Schuminszky Nándor
Százmilliók figyelhették szerte a világon a televíziók képernyőjén, amint az Apollo-11 holdkompjának létráján egy szkafanderes alak ereszkedett lefelé, majd a legalsó fokról egy szökkenéssel a Sas nevű holdkomp lábának tányérszerű talpára ugrott. "Kis lépés egy embernek, de nagy ugrás az egész emberiségnek" - hangzott el a történelmi jelentőségű mondat 1969. július 21-én, amikor az első ember - bal lábával - a Hold felszínére lépett. Ma sem tudjuk biztosan, és most már nem is fogjuk megtudni, hogy Neil Armstrong szájába a NASA adta ezt a mondatot, vagy ő maga ötlötte-e ki. De az bizonyos, hogy a fennkölt pillanathoz kétségtelenül illő mondat még csak halvány utalást sem tett arra, hogy az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején nagy fölénnyel vezető Szovjetunió az Apollo-11 sikeres útjával vesztette el végérvényesen az űrversenyt.
Aki elérte az eget
Horváth Zoltán
A Királyi Légierő vadászpilótája és ásza nemcsak Churchill angliai csatát megnyert "kevesei" közé tartozott, hanem azon még kevesebbek közé is, akik életükben legendává váltak. Repülőtudását csak akaratereje múlta felül, hiszen lezuhanását követően, ami lábai elvesztését okozta, nemcsak járni és sportolni tanult meg újra, hanem autót, sőt vadászgépet vezetni is. 1941. augusztus 9-én ezredparancsnokként repült alakulatával, mikor Franciaország felett kénytelen volt elhagyni végzetesen megrongált gépét. Tovább »
Télen hóban, nyáron porban
Sáry Zoltán
A Mil Mi-8-as szállítóhelikopter a szovjet fegyveres erők alapvető forgószárnyas típusa több évtizede, így az összes fegyveres konfliktusukban kiemelt szerepet játszott. A típus talán mindmáig legjelentősebb megmérettetése Afganisztánban történt; több mint három évtizede "szeleteli" a levegőt a világ egyik legveszélyesebb országában.
Célpont az Emír háreme!
Varga Béla Csaba
1919 tavaszán megindult a régóta rettegve várt támadás Brit India ellen. A harmadik angol-afgán háborúban a RAF pilótái kivívták az afgán hegylakók és saját vaskalapos bajtársaik vonakodó elismerését. Közben azonban Kabulban légitámadás érte az uralkodó háremét.
Éles riasztás!
Zsig Zoltán
A görög-török ellentétekről gyakran esik szó az ARANYSAS hasábjain. Számos esetben vívnak egymással a vadászgépeik szimulált a légiharcot. Nagy tétje van ezeknek, mivel a görögöknek minden esetben meg kell mutatni, hogy éles helyzetben is ugyanilyen elszántsággal védenék meg légterüket. Egy ilyen összecsapás történetét mutatjuk most be.
Búcsú a tábornoktól
Tőrös István
A Sors két barátsággal ajándékozott meg abban a korban, amikor már ritkán köttetnek szoros kapcsolatok. Tobak "Cica" 10 évig volt része az életemnek, Szepesi Józseffel több mint két évtizedig számíthattunk egymásra. Nem sokkal a TOP GUN megjelenése után kopogtatott be a szerkesztőségbe egy kézirattal.
Elment az utolsó háborús ász
Tőrös István
91 éves korában elhunyt Michna György, hét légi győzelmes vadászpilóta. Egy Liberator és hat orosz vadászgép nem tért vissza repülőterére 1944 nyarán Messerével való találkozása után.