Archívum - 2013. március
Sebességvadászok
Kővári László
Az utóbbi hatvan év során a katonai repülés technikájának, alkalmazási elveinek fejlődése, változása nem egy egyenes, előremutató vonal mentén történt, hanem kisebb, de nem egy alkalommal nagyobb irányváltásokkal, amelyek okai között technológiai, politikai és tapasztalati tényezőket is találunk.
Légi támogatás
Zsig Zoltán
Az Iraki Szabadság hadművelet során a sikerhez nagyban hozzájárultak a levegőből végrehajtott közvetlen támogató bevetések. A harci repülőgépek folyamatosan jelen voltak a hadműveleti terület felett, meghatározott légterekben járőröztek. Kérés esetén perceken belül beavatkozhattak a földön lévő bajtársaik érdekében. Tovább »
Légihíd magyar módra
Sáry Zoltán
Az An-26-os közepes szállító repülőgép lassan négy évtizede a magyar légierő igáslova. A típust üzemeltető állomány munkája nem közismert, hiszen általában a háttérből támogatják a fegyveres erők tevékenységét.
Csődtömeg a levegőben
Kővári László
A repülés története során számos olyan típus jött létre, amely csak részben volt képes teljesíteni a vele szemben támasztott elvárásokat, és nem lett sikeres. Keleten és nyugaton egyaránt voltak azonban olyan repülőgépek is, amelyek végül nemcsak részben, hanem teljességgel alkalmatlanná váltak a tervezett feladataik ellátására, ezek közül volt az egyik a szovjet Jak-38-as.
Egyetlen légi győzelem
Zsig Zoltán
Az iráni háború befejezése után nem sokáig volt béke a Tigris és Eufrátesz országában. Lerohanták Kuvaitot, ezzel Irak kihívta maga ellen a világ haragját, egy addig soha nem látott koalícióval kellett szembenézniük. Ezzel az erővel szemben a vereség nem lehetett kétséges, ugyanakkor komoly szervezési, vezetési okok is közrejátszottak a katasztrófában.
Kutat és ment
Kárpáti Endre
Az olasz légierőben jelenleg zajlik egy nem túl feltűnő, ám meglehetősen érdekes típusváltás: a kutató-mentőknél most vezetik be a magyar légierővel is hírbe hozott AgustaWestland AW139-est. Ennek kapcsán mutatjuk be az érintett 15. repülőezredet.
Sivatagi rókavadászat
Deák Krisztián
Meglepően hirtelen találta magát egy valódi háború kellős közepén a francia légierő - Afrikában. Igaz, hamar valódi nemzetközi társaságba került Nigériától az Egyesült Államokig terjedő koalíciós partnerekkel.
Brutálisan erős
Horváth Zoltán
A misztikus vudu vallásról elnevezett szuperszonikus F-101-es 1957 májusában, nagy hatótávolságú stratégiai kísérő vadászként állt az amerikai légierő szolgálatába. Pályafutása ebben a szerepben mindössze két hónapig tartott, kétüléses elfogó verziója viszont - amerikai és kanadai felségjellel - több mint negyed századon át vett részt Észak-Amerika légterének biztosításában. A hidegháború idején szovjet stratégiai bombavetőkre vártak, de éles bevetéseket végül csak taktikai felderítő változatai teljesítettek - amerikai és tajvani színekben. Eközben a vadászbombázó verzióval Európába települt USAF-századok kilenc évig voltak a nukleáris elrettentés oszlopai.
Nagy sebesség, nagy magasság
Sáry Zoltán
A MiG-25-ös nagy sebességű repülőgépcsaládot a hatvanas években kezdték el fejleszteni az akkori Szovjetunióban. A Foxbat NATO-kódnevű gépek az addigiaknál jóval nagyobb sebességre voltak képesek, ennek azonban technikai és anyagi értelemben is hatalmas ára volt. A Varsói Szerződésen belül a szovjeteken kívül csak a bolgár légierőben rendszeresítették.
Őrjárat az égen
Kővári László
Légierőnk közelmúltja számtalan olyan érdekességet rejt, amelyeknek egyelőre csak egy kis része lett írásban megörökítve. Ezt az adósságot igyekszünk lehetőségeinkhez mérten csökkenteni, néhány történettel. A vadászpilóták élete önmagában is érdekes, de közöttük vannak olyanok, akiknek pályafutása során rendkívüli élmények, lehetőségek adódtak.
Mr. Helikopter
Varsányi Mihály
Sokak szemében Amerika a valóra váló álmok világa, a korlátlan lehetőségek országa. A kevesek, akik valóban eljutnak oda, megdöbbenve tapasztalják, hogy a lehetőségek csak az igazán tehetséges, kitartó és szorgalmas emberek számára korlátlanok. Igor Szikorszkij sohasem álmodott Amerikáról. Az ő álmaiban egy forgószárnyas, függőlegesen fel- és leszállni képes repülőszerkezet megalkotása szerepelt. A sors fintora, hogy amikor a történelem viharai Amerikába sodorták, álma sok-sok küzdelem és nehézség után éppen ott valósulhatott meg, ott hozta létre az első sorozatgyártásra alkalmas helikoptert, amiért hálából a nyugati világban csak Mr. Helikopterként emlegetik.
Nagyobb, súlyosabb
Sáry Zoltán
A hatvanas-hetvenes években a Mi-8-as közepes szállítóhelikopter nagyon jól bevált mind katonai, mind polgári szerepkörben. Ugyanakkor egy idő után felmerült az igény egy továbbfejlesztett változat rendszeresítésére, ami egyrészt kiküszöbölte volna az addig tapasztalt hiányosságokat, másrészt tovább növelte volna a megbízhatóságot, a hatékonyságot, a gazdaságosságot és a tűzerőt.
A RAF James Bondja
Horváth Zoltán
A németországi Frankfurtban 1939 augusztusának elején rendezett repülőtalálkozó szenzációja volt az a Lockheed 12A Electra Junior, amely Nagy-Britanniából érkezett. A kétfős személyzetű, hat utas szállítására alkalmas kétmotoros mellett eltörpültek más résztvevők sportgépei. A berlini Tempelhof reptér parancsnokát például annyira lenyűgözte, hogy megkérte pilótáját, vigye fel vele. Frederick Sidney Cotton készségesen beleegyezett, és csak úgy mellékesen megjegyezte, hogy szeretné látni Mannheimnél a Rajna vidékét, amelynek festőiségéről egyik nagynénje annyit áradozott.
Mindennek lett gazdája
Magó Károly
Amikor elvonult a front, a civilek következtek, majd a katonai repülés újraindításához elkezdődött a korábban rendszeresített repülőtechnikák felkutatása.
Égi triumvirátus
Varga Csaba Béla
1939-ben India égi pajzsa háromfajta légierőből állt. A kontinensnyi méretű országot a brit RAF gépei és pilótái, a parányi Indiai Légierő, valamint új-zélandi és ausztrál pilóták védelmezték. Valamennyien példás bátorsággal küzdöttek a vakmerő és könyörtelen japánok ellen.
Vörös csillagos légierő
Vándor Károly
A katonai repülés kapcsán gyakran vagy a konkrét géptípusokkal foglalkozunk, vagy történészként elmúlt eseményeket, történéseket elevenítünk föl, elemzünk. Néha bemutatunk modernebb repülőgép-fedélzeti, például a precíziós fegyvereket. A mostani cikkemben viszont a DHDSCs-légierő egy érdekes szegmensét mutatom be, a különleges bombákat, melyek vagy a rendeltetésük, vagy a felépítésük miatt számítanak különlegességnek, csemegének.