Archívum - 2013. december
Makszimális élmény II.
Kővári László
Az alcím nem túlzó, ugyanis sehol máshol nem szerepel egy kiállítás vagy légi bemutató repülőprogramjában annyi tolóerő-vektoros kormányzású repülőgép, mint Moszkvában. Ezek "törvényen kívüliek", hiszen abban a nullához közeli sebességtartományban is kormányozhatók, ahol a hagyományos aerodinamika törvényei szerint a kis magasság miatt le kellene zuhanniuk. Természetesen biztonságosan kivitelezték a tesztpilóták a repülőprogramjukat, hiszen senkinek sem érdeke, hogy százezres tömeg előtt és a média kameráinak kereszttüzében történjen valami rendkívüli esemény.
Főnix olasz módra
Sáry Zoltán
Afganisztánban, a heráti repülőtéren több koalíciós repülőegység is szolgál. Ezek között az egyik legnagyobb méretű az olasz szárazföldi hadsereg helikopteres harccsoportja.
A Kalapács
Zsig Zoltán
Az amerikai-szovjet fegyverkezési versenyben szinte minden haditechnikai eszköznek volt megfelelője a másik félnél. A B-52-es szolgálatba állítása után egy hasonló sugárhajtású nehézbombázó megjelenése is borítékolható volt a Szovjetunióban. Ilyen repülőgépet valóban kifejlesztettek, de nem lett sikeres, helyette légcsavaros bombázó repül vörös csillaggal mind a mai napig.
Célravezető megoldás
Kővári László
Az 1991 elején Kuvait felszabadításáért lefolytatott Sivatagi Vihar hadművelet egy sor fegyverfajta terén demonstrálta a technológiai fejlődést. A Maverick és Hellifre rakéták sikeréről már beszámoltunk, de nem említettük a mindmáig utolsó nagyobb arányú légi összecsapások főszereplőjét, a Vietnamban még csúfos eredményt hozó Sparrow légiharcrakétát.
A bevetés szabályai
Kővári László
1970 nyara több szempontból is fordulópontot jelentett a Közel-Keleten. Bebizonyosodott a közvetlen szovjet jelenlét és részvétel a harcokban, az izraeli légierőnek "beletört a bicskája" az új légvédelmi rendszerekbe, és amerikai közvetítéssel megvalósult a tűzszünet, bár az USA akkori külügyminisztere által kidolgozott Rogers-terv több sebből vérzett. Mégis lélegzethez jutott mindkét fél, és a következő évek viszonylagos nyugalomban teltek el.
Felülnézet
H. Szabó Sándor több mint két évtizede ismerkedett meg a repülés szépségével. Hosszú ideig egy országos médium munkatársaként, napjainkban az ORFK légi fotósaként vesz részt az MD-500-as helikopter fedélzetén a szolgálati repüléseken. A Készenléti Rendőrség Különleges Szolgálatok Igazgatóság Légirendészeti Parancsnoksága helikoptervezetőinek többsége egykor katonai forgószárnyasokon repült. Ők dokumentálják és segítik a rendőri feladatokat légi felvételeikkel, ott vannak a katasztrófahelyzeteknél, határszemléknél és közlekedési akcióknál, melyek publikus felvételeit az ORFK vezetésének köszönhetően a jövőben az ARANYSAS olvasói is megismerhetik.
A Felkelő Nap Sólymai
Sáry Zoltán
Amikor szóba kerül a második világháborús japán katonai repülés, az emberek többségének a Zero vadászgép jut az eszébe. Pedig az említett típuson kívül még számos fontos repülőgép harcolta végig a háborút piros korongos felségjellel. Ilyen volt a Nakajima Ki-43 Hayabusa is.
Epizódszereplő
Zsig Zoltán
A filmiparnak mindig is a háborús vagy az akciókkal felturbózott alkotások hozták a legnagyobb bevételt. Az csak természetes, hogy ma már a modern hadviselés nélkülözhetetlen eszközeit, a helikoptereket is szerepeltetik. A Mi-24-est is sokszor akarták megjeleníteni, de ez nem volt mindig egyszerű.
A flotta szupergyors szeme
Horváth Zoltán
A North American Aviation gyár legbonyolultabb, leggyorsabb és legnagyobb harci gépe repülőgép-hordozóra telepített szuperszonikus atombombázónak készült. Létrehozásához ezért újítások garmadája kellett, melyek miatt az 1950-es évek második felében nem akadt még egy ennyire sokfélével készült típus. Éles bevetésre azonban a Vigilante - Polgárőr - nevű csapásmérők helyett csak a fegyvertelen verzió példányai kerültek.
Tűzparancs
Kositzky Attila
1980. április 28-án a lengyelországi Gdynia repülőteréről hajtottunk végre infrabombára éleslövészetet. Már a feladatok és felszállások vége felé jártunk, amikor Schmidt Hugó alezredes, az elöljáró törzs fegyvermérnöke félrehívott, hogy volna egy kis különmunka. Kiderült, hogy az egyik fiatal pilóta visszahozott egy R-3Sz infrafejes rakétát azzal, hogy meghibásodás miatt nem tudott indítani. A mérnökök leellenőrizték, és hibátlannak találták, de a tervtáblán már nem volt több feladat betervezve, csak nekem egy rakétalövészet.
Kortalan vadászpilóták
Kositzky Attila
"Egy hivatás nagysága elsősorban talán abban van, hogy egyesíti az embereket!" Antoine de Saint-Exupéry örök értékű mondata volt az 2013. október 5-én megtartott 1. Magyar Vadászpilóta Találkozó vezérgondolata. A találkozó igazi értékét egy 84 éves vadászpilótánk fogalmazta meg: "Nagyszerű dolog, hogy ma összejöttünk! 60 éve nem találkoztam egyik pilótatársammal, és most elbeszélgettünk!"
Az űrhajós is emberből van
Remes Péter
Miért volt kórházban Gagarin az SZKP XXII. kongresszusa idején, amikor az elnökségben kellett volna ülnie? Hogyan került Gagarin homlokára a hegesedés? Az a hír terjedt el a nyugati sajtóban, hogy Gagarin sugárbetegséget kapott, ezért kórházban kellett kezelni. Csak később, hosszú évek múlva derült ki az igazság. Tovább »
Felemás siker
Kárpáti Endre
A repülés története során számos olyan prototípust építettek, amelynek finoman szólva is szokatlan volt a kialakítása. Az egyik legbizarrabb közülük a német Blohm & VossBv 141 közelfelderítő volt. Ám bármennyire is meglepő, az aszimmetrikus gép amennyire furcsán nézett ki, annyira jól repült.
Hat nap alatt 3800 bevetés
Kiss Roland
A II. világháború során az USAAF stratégiai bombázással kapcsolatos elvei gyökeresen eltértek a RAF-étól, amely éjszakai szőnyegbombázásokkal pusztította a német városokat, ezzel szemben az amerikaiak nappali precíziós csapásokat hajtottak végre, hogy a civil lakosságot minél inkább megóvják a pusztításoktól. A kíséret nélkül repülő bombázók 1943 őszére olyan katasztrofális veszteségeket szenvedtek, hogy a bombázások fenntarthatatlanná váltak, és folytatásuk a viszonylag ép német vadászerő mellett lehetetlennek tűnt. Henry H. Arnold tábornok, a légierő főparancsnoka 1944-es újévi köszöntőjében a következő üzenetet küldte katonáinak: "Pusztítsátok el az ellenséges légierőt bárhol, ahol megtaláljátok - a levegőben, a földön és a gyárakban!"
Kész átverés
Horváth Zoltán
Amikor 1987 júliusában a Fairfordban felsorakoztatott repülőeszközök között felfedeztem a chilei légierő 996-os oldalszámú Herculesét, felmerült bennem a kérdés, hogy mit kereshet a szabad világ legnagyobb katonai repülőshow-ján a korszak legsötétebbnek tartott diktatúrájának képviselője.
(L)égi függetlenség
Varga Csaba Béla
1947 őszén kirobbant India és Pakisztán első háborúja. A Himalája havas hegycsúcsai között embert próbáló feladat várt az indiai légierő veterán harcosaira. Hősiességüknek köszönhető, hogy hazájuk nem veszítette el a gazdag és mesésen szép hegyvidéki tartományt.
Roncsok a víz alól
Magó Károly
Az alsóörsi Il-2-es kiemelése után már nem a fémhulladék begyűjtése volt a legfontosabb cél! Ezzel elindult a vízben nyugvó roncsok utáni tudományos jellegű kutatás.