Archívum - 2014. október
Harctéri tapasztalatok
Sáry Zoltán
Az afganisztáni háború a modern kori hadviselés egyik kiemelt eseménye. Bár a harcok súlypontjában a szárazföldi erők vannak, nélkülözhetetlen szerepet játszanak a repülőalakulatok is.
Városköszöntő
Kővári Zoltán
Lassan tradícióvá válik, hogy a Tisza menti nagyváros mellett települt helikopteres alakulat minden augusztus 20-án rendkívüli látványossággal szórakoztatja a nagyérdeműt. 2013-ban elmaradt a szokásos légi bemutató, hivatalosan a Tisza-part felújítási munkálatai miatt, ugyanakkor sajnálatos tény, hogy nem nagyon volt mivel repülnie a 86. Szolnok Helikopter Bázis állományának.
Deltaszárnyú elrettentők
Zsig Zoltán
Európában ma már csak egyetlen országnak vannak olyan repülőgépekről indítható atomfegyverei, amelyek fölött önállóan rendelkezik. Franciaország a több évtizede meglévő kapacitásától nem vált meg, ma is képes harci gépeivel nukleáris robbanótöltetek célba juttatására. Tovább »
Az MH17-es járat tragédiája
Kővári Zoltán
A Malaysian Airlines MH17-es járatának Ukrajna feletti lelövése sajnos már a sokadik ilyen eset volt. A július 17-én rakétatalálat következtében megsemmisült Boeing 777-es rövid időn belül már a második súlyos vesztesége volt az ázsiai légitársaságnak, a néhány hónappal korábban nyomtalanul eltűnt ugyancsak 777-esük fedélzetén is több száz ember utazott.
Kíváncsi zsiráfok
A svéd SAAB cég nem csak a repülőgépeiről és autóiról híres. A néhány éve integrált Ericsson vállalat portfóliója is az anyacég neve alatt fut, egy sor egyéb haditechnikai eszközt, köztük földi telepítésű radarokat is gyártanak. Az elmúlt évtizedekben háromezernél több radarberendezést állítottak elő, többségüket exportra, 30 ország fegyveres erői számára. A radarok között széleskörűen elterjedt a Giraffe típuscsalád, amely nevét a hordozó járműről magasra felnyújtható konzolon lévő antennáról kapta.
Fejlődéstörténet
Zsig Zoltán
A MiG-21-esnek számos változata készült el, melyek meghatározó szerepet játszottak a katonai repülésben. Idehaza is több variánst üzemeltettek, de ezeken kívül is sok más kivitelben gyártották, melyek a Szovjetunióban vagy egyéb országokban álltak hadrendben.
Vörös sasok
Kővári Zoltán
A nyolcvanas évek elején a tonopahi 4477. századnak egy további tényező nehezítette meg a munkáját. A hírszerzés információi szerint a szovjet felderítő műholdak új nemzedéke olyan felbontóképességű felvételek készítésére lett alkalmas, amelyeken már felismerhetők a különböző repülőgéptípusok. Noha addig is azonnal a hangárba vontatták a MiG-eket a leszállást követően, az új szabályok alapján a műholdak „menetrendjéhez” kellett igazodniuk.
Versenytársból partner
Sáry Zoltán
Az AW cég nevéhez méltó módon nemcsak Olaszországban van otthon, hanem Angliában is. A Yeovilban található üzem nemcsak a Westland fő telephelye, hanem egyben a konzorcium egyik kiemelt központja is.
Elnöki látogatás
Tobias Treichel
A RIMPAC a világ egyik legnagyobb haditengerészeti gyakorlatának számít. A Csendes-óceánon, Hawaii környékén tartott eseményt minden második évben rendezik meg, és a résztvevők számára jó lehetőséget nyújt a katonai képességek fejlesztésére s bemutatására.
A kétfarkú kandúr
Horváth Zoltán
Az 1970-es évek közepétől negyedszázadon keresztül volt az amerikai haditengerészet légvédelmének fő típusa. Félelmetes rakétákkal felfegyverzett példányai minden olyan ellenfelet elpusztítottak, akik voltak elég meggondolatlanok ahhoz, hogy összemérjék erejüket velük. A világ legjobb elfogója kép megteremtésében és életben tartásában - a földközi-tengeri légi győzelmeken kívül - olyan mozifilmek is jelentős szerepet játszottak, mint az 1980-tól vetített Végső visszaszámlálás vagy a hat évre rá bemutatott Top Gun.
Északi szövetségesünk
Kárpáti Endre
Amikor tavasszal kiderült, hogy az idén a Tigris Találkozó spotternapját és a dán légierő air show-ját mindössze egyetlen nap és alig 250 kilométer választja el egymástól, azonnal felötlött bennünk, hogy a két eseményért már érdemes elutazni Észak-Európába. Persze nem is mi lettünk volna, ha a túra elejére nem vettük volna fel Dánia repülőmúzeumát is.
Az utolsó start
Schuminszky Nándor
Valerij Kubaszov nevét a magyar közönség csak akkor ismerte meg igazán, amikor a Szojuz-36 parancsnokaként az első magyar űrhajóssal, Farkas Bertalannal együtt elstartoltak Bajkonurból. Pedig akkor már ez a harmadik űrrepülése volt: 1975-ben fedélzeti mérnökként vett részt az Apollo-Szojuz-programban, illetve 1969-ben ő próbálta ki először a Vulkán nevű, az űrbéli hegesztésre alkalmas készüléket a Szojuz-6 fedélzetén. Már ez a három űrrepülés is egy fényes pályafutás mérföldköveit jelentette, de neve felbukkant több más, szintén fontos űrprogramban.
Pápai történelem
Kositzky Attila
Leszakadt az egyik szárny, majd leszakadt a másik. A futók és szárnyak nélkül csúszó törzs megérkezett a Pápa-Győr vasúti vonal töltéséhez, dobbantott egyet, levegőbe emelkedett, és átvágódott a másik töltésre, melybe beleállt, és véget ért az iszonytató rohanás.
Füstbe ment terv
Sáry Zoltán
A két világháború között több ország is gőzerővel kezdett repülőgép-hordozók tervezésébe és rendszeresítésébe. A fegyverkező náci Németország nem akart lemaradni, ezért ők is nekiláttak a munkálatoknak.
A legnagyobb rivális
Horváth Zoltán
1916. november 27-én reggel a tizenéves Werner Voss higgadtan helyezkedett be Albatros vadászával a Királyi Repülőhadtest Nieuport 17-ese mögé, és félelmetes pontossággal sorozta meg. A meredeken zuhanó brit gépben George Parker százados, a 60. század veteránja vesztette életét. Hozzá képest legyőzője zöldfülűnek számított, hiszen csak hat nappal korábban jelentkezett szolgálatra századánál. Az újsütetű hadnagy még aznap délután újabb győzelmet ért el: 20 lövéssel intézett el egy F.E.2b felderítőt, amelynek csak a pilótája élte túl az összecsapást.
Névtelenségre ítélve
Varga Csaba Béla
A II. világháború alatt elképesztően vakmerő, jól kiképzett tiszthelyettesek és tisztek harcoltak a japán légierő kötelékében. Bár győzelmeikkel rászolgáltak volna a nagyobb figyelemre, még évtizedekkel hazájuk veresége után is alig lehetett tudni róluk valamit. A szigetországban is kevesen ismerték őket, pedig az Ördög vagy a Fekete Bárány méltó ellenfele volt a legügyesebb amerikai, brit vagy gyarmati holland pilótáknak is.
Elfelejtett repülődandár
Magó Károly
1943. január 12-én indította meg a Vörös Hadsereg az Osztrogozsszk-Rosszos támadó hadműveletét, melynek eredményeként délről és északról Podszerednye községnél bekerítették a német és a magyar alakulatokat.