Archívum - 2014. december
NATO Day Ostrava
Kővári László
A csehországi Ostrava közelében lévő repülőtéren minden évben megrendezik a már hagyományos NATO-napokat, amelyeknek nem véletlenül vagyunk rendszeres látogatói. Noha nem csak a katonai repülésről szól a rendezvény, a "felhozatal" becsületére válna bármelyik neves légi bemutatónak.
Célnak látszó tárgy
Zsig Zoltán
A vadászrepülőgépek és a légvédelem számára harci helyzetben a legfontosabb feladat az ellenséges gépek megsemmisítése. A valósághoz hű gyakorláshoz emiatt szükség lenne olyan célokra, amelyek a lehető legjobban hasonlítanak az igaziakra. A Szovjetunióban számos megoldást dolgoztak ki, hogy a lövészeteken megfelelően felkészíthessék a katonáikat.
Vörös Sasok
Kővári László
1983 tavaszától jelentős változások történtek a titkos MiG-század életében. Mivel több gép nagyjavítása a befejezéséhez közeledett, a rendelkezésre álló mennyiség növekedéséhez igazodva egyre több pilótára volt szükség. A diszkrét, hírverés nélküli toborzás nem volt egyszerű, de mégsem volt probléma a jelentkezőkkel, akik között voltak olyanok is, akiknek ezerórás tapasztalatuk volt F-15-ösön.
Golyóálló bajusz
Zsig Zoltán
A vadászpilóták számára megvan a lehetőség, hogy tehetséggel és kitartással szép karriert fussanak be. Erre az egyik jó példa Robin Olds, aki a II. világháborúban kezdett repülni, majd a vietnami konfliktusban is harcolt. Azonban hiába lett tábornok, a tapasztalatai alapján kidolgozott javaslatait mégsem sikerült elfogadtatni.
Sokoldalú megoldás
A walesi NATO-csúcstalálkozó után a szövetség döntéseihez kapcsolódva Orbán Viktor miniszterelnök is bejelentette, felgyorsítják a Magyar Honvédség haditechnikai fejlesztését, melynek első lépése a helikopterbeszerzés lehet. Giulio Sdeit, az AgustaWestland közép- és kelet-európai igazgatóját a nagy múltú cég ajánlatáról kérdeztük.
A hiányzó láncszem
Tóth-Major Antal
A svéd légierő a 60-as évektől egy átfogó szerkezeti változáson ment keresztül. A csökkenő pénzügyi források és a repülőgépek növekvő darabára miatt is racionalizálás vált szükségessé, valamint a katonai célkitűzéseket is csökkentették. A légierő, amely a hatvanas évek elején 50 századból és közel 800 repülőgépből állt, már nem volt tovább fenntartható. Tovább »
Akik kétszer születtek
Kővári László
A nagy nemzetközi repülőgép-kiállításokon minden alkalommal találkozhatunk az angol Martin Baker cég standjával, ahol az éppen gyártásban lévő vagy fejlesztés alatt álló személyi mentőrendszereket mutatják be. A cég neve fogalom a katonai repülésben, a legtöbb harcirepülőgép-típusban ugyanis MB-katapultokat használnak. Nem közismert, hogy ezek mellett a cég számos más pilóta- vagy repülőszemélyzeti mentőeszközt is gyárt.
Egységben az erő
Wim Das és Kees Otten
Mivel az újdonsült NATO-tag balti államok nem rendelkeztek saját légierővel, tíz évvel ezelőtt létrehozták a Baltic Air Policing (BAP) küldetést. Ez a tevékenység éveken keresztül viszonylag alacsony szinten zajlott, mostanra a helyzet viszont jelentősen megváltozott, mivel Lengyelország és a környező államok veszélyeztetve érzik magukat. Mindez azt jelenti a NATO számára, hogy katonai és politikai támogatást kell nyújtania a térség országainak. Jelenleg ezt a "védernyőt" Portugália, Kanada, Németország és Hollandia biztosítja; utóbbi a Malbork melletti lengyel légibázison, ahol személyesen is meggyőződhettünk a készültség fontosságáról.
Anyahajók porszívója
Horváth Zoltán
Az amerikai haditengerészet első vonalában töltött három és fél évtizedet megközelítő szolgálati ideje miatt a négyüléses tengeralattjáró-vadász egyértelműen a repülőgép-hordozók egyik nélkülözhetetlen típusának bizonyult. Ritka kivételként pedig nemcsak a hajózók kedvelték a strapabíró Vikingeket, hanem egyszerű üzemeltetésük okán a szerelők is. Ezért nem is harcias nevükön emlegették, hanem búgó hangon morajló hajtóműveikre utalva csak úgy, hogy Hoover, vagyis Porszívó.
Hidegháborús veteránok
Kárpáti Endre
A háromnapos angliai vizitünk utolsó napján egy különleges eseményre látogattunk el, a bruntingthorpe-i nyílt napra. Ez annak ellenére méltán sorolható a legjobb repülős rendezvények sorába, hogy jóformán egyetlen gép sem látható a levegőben.
Egy szovjet űrrepülőgép legendája
Remes Péter
Nagy feltűnést keltett évekkel ezelőtt, amikor Vagyim Pavlovics Jukasevics az interneten közölte, hogy 1992. február 4-én a második szovjet űrsikló, a Bajkál is repült, de ezt mind ez idáig titokban tartották. Az addig is közismert volt, hogy egy szovjet űrsikló, a Burán 1988. november 15-én sikeresen repült, de hogy még egy? Ez elképzelhetetlennek látszott.
Pápai történelem
Kositzky Attila
Mivel a fedélzeti radarom be volt kapcsolva, oldalról, 35 kilométerről, hatalmas céljelként indikáltam őket. Ezzel egy időben északnyugat felől felhősáv érkezett az ország fölé, s a környező nagyvárosok fényei narancssárga korongként verődtek vissza róla. Még két felszállást hajtottam végre, a repülés utáni megbeszélést követően mindenki hazament.
Mindent tudni akarok!
Trautmann Balázs
Nehéz úgy ellenállni a kísértésnek, ha az ember félórányi metróúttal a repüléstörténelem kellős közepén találja magát. Ugyan miként lehetne ennél jobban eltölteni a napokat Washington DC-ben?
Bécsi kiruccanás
Horváth Zoltán
1918. augusztus 9-én, nem messze az immár ötödik évébe lépett világháború befejeződésétől kis híján az Osztrák-Magyar Monarchia fővárosának lakói is megtapasztalták annak szörnyűségeit. Azon a délelőttön azonban a Bécs felett első ízben megjelent ellenséges kötelék nem bombákat zúdított a békés császárvárosra. Az olasz gépek ugyanis - a lélektani hadviselés egyik első példájaként - röpcédulák százezreit szórták le. Ezekben az akció értelmi szerzője, az akkor 55 éves Gabrielle D'Annunzio - Itália ünnepelt költője - a háború folytatásának értelmetlenségére hívta fel a figyelmet, miközben az 1914 júliusa óta folyó vérontásért a Monarchia uralkodóját és kormányát tette felelőssé.
Kobra a Tigrisek között
Varga Csaba Béla
A II. világháború során a lengyel pilóták először a németek és a szovjetek, majd Afrikában az olaszok ellen is küzdöttek. Egyetlen bajtársuknak jutott ki az a dicsőség, hogy összemérhesse erejét a harmadik ellenséges nagyhatalom, Japán félelmetes légierejével is. Witold Urbanowicz elképesztő tudását és ügyességét bizonyítja, hogy a háború során egyik gépét sem érte ellenséges találat.
Elfelejtett repülődandár
Magó Károly
A szovjet csapatok felderítő egységei elérték az Ilovszkojétől nyugatra fekvő Podszerednyét, ezért várható volt, hogy a repülősök körül a gyűrű hamarosan bezárul.