Archívum - 2015. január
Vigyázó szemetek Kínára vessétek!
Kővári László
Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a jövő vagy lehet inkább a közeljövő új szuperhatalma a világ legnépesebb és a harmadik legnagyobb területű állama, Kína lesz. A rohamléptekkel fejlődő ország gyors ütemben hozza be lemaradását sok területen, ezek egyike a repülés, amiről immár náluk is rendszeres kiállításokon győződhet meg a látogató. Sajnos mi csak a szaksajtó és a részt vevő cégek közleményei, anyagai alapján alkothattunk képet az ott kiállított dolgokról, de az is eléggé meggyőző.
Újraélesztve
Zsig Zoltán
A lengyel nagykövetségnek köszönhetően az ARANYSAS is részt vehetett egy rendezvényen, melyen a Magyar Honvédség tagjainak és más hivatalok tisztségviselőinek tartottak prezentációt. Az előadáson a lengyel védelmi ipar számos képviselője mutatta be, hogy milyen téren tartják elképzelhetőnek az együttműködést hazánkkal.
Önmagukat adták
Kárpáti Endre
A Varsói Szerződés volt közép-európai tagállamaiból egyre-másra tűnik el a szovjet eredetű technika. Van viszont egy olyan NATO-légierő, amelynek a gerincét még mindig MiG-ek és Szuhojok alkotják. A bolgár légierő nagyszabású nyílt napja pompás lehetőséget biztosított a nosztalgiázásra.
Vörös Sasok
Kővári László
1984 folyamán a század minden addiginál több, 2099 felszállást hajtott végre, és 800 alkalommal "harcoltak" a légierő és a haditengerészet vadászgépeivel. Hasonló arányban bővült a másik, szovjet gépeket alkalmazó alakulat, a Red Hats repülési lehetősége is, de mint már említettük, ott kizárólag tesztelésről, a gépek képességeinek kipuhatolásáról volt szó. Előnyt élveztek a Sasokkal szemben abból a szempontból, hogy modernebb MiG-21-es és 23-as verziók mellett több Szuhojt is repülhettek, utóbbiak teljesen hiányoztak a tonopahi csapat állományából.
A 69. születésnap
Sascha Linkemeyer és Stephan Leonhard
Az indonéz haderő október 7-én nagyszabású katonai parádéval ünnepelte fennállásának 69. évfordulóját. Az eseményre egy haditengerészeti bázison került sor, amely Jáva szigetének északkeleti csücskén található, nem messze a 2,8 milliós Surabayától, melynek jelentése: hősök városa.
Balszerencsés kezdet
Kővári László
Az ukrán fejlesztésű katonai teherszállító első prototípusa 1994. december 16-án emelkedett a levegőbe, azaz 20 évvel ezelőtt. Az ígéretes új típus azonban azóta is prototípus stádiumban vegetál, ennek nemcsak műszaki, pénzügyi, hanem politikai okai is vannak. Az évforduló kapcsán áttekintjük a típus létrejöttének körülményeit, érdekességeit és nem túl rózsás kilátásait.
A Bolo lesújtott
Zsig Zoltán
A légi műveletek során sokszor nagy szerepe van a megtévesztésnek, amikor az ellenséget egy váratlan helyzetben kényszerítik harcra. Erre kitűnő példát lehet találni a vietnami háborúból, amikor a védők pilótái azt hitték, hogy bombázókkal fognak összecsapni, de vadászokkal találták szemben magukat.
Kalózbúcsúztató
Kees Otten és Koos Heemskerk
A görög légierő araxosi 336. századának LTV A-7 Corsair II repülőgépei hosszú időn keresztül üzemeltek, most viszont 39 évnyi használat után kivonják őket. Ezzel befejeződött az aktív szolgálat, és ennek alkalmából az egyik példányt díszfestéssel is ellátták. Bár a legtöbb ilyen repülőgép már eddig is tartós tároláson volt, készen álltak arra, hogy szükség esetén bármikor újra üzembe helyezzék őket. Tovább »
Egy tréner, két eset
Horváth Zoltán
A francia Dassault-Breguet és a német Dornier repülőgépgyár közös fejlesztésű kétkormányosának megtervezése és első prototípusának levegőbe emelkedése között mindössze négy év telt el. Már ez is a program résztvevőinek jó együttműködését jelezte, hát még az, hogy az Alpha Jet sorozatgyártása és piacra dobása során sem merültek fel köztük ellentétek. A franciák tehát jobban össze tudtak fogni hajdani ellenségükkel, mint régi szövetségesükkel, Nagy-Britanniával.
Forgószárnyas harcálláspont
Sáry Zoltán
A rendkívül elterjedt Mi-8-as bázisán számos speciális alváltozatot is kialakítottak. Ilyen volt a kevésbé közismert légi vezetési pont is, amely alacsony példányszáma ellenére igencsak fontos feladatot látott el.
Pápai történelem
Kositzky Attila
1998. június 3-5-én a Zegze-Pomorskie lengyel repülőtérről a Griff század utoljára lőtt R-13M légiharcrakétákkal a Balti-tenger felett oldott infrabombákra. A 8 MiG-21bisz oldalszáma: 43, 46, 9178, 6145, 6115, 5540, 6009, 6007 volt. A CP-100-as infrabombákat a miroslavci repülőezred Szu-22M4-es gépei oldották 10 000 méteren, amelyek 2 perc alatt 1000 métert süllyedtek. Az első telitalálatot Ugrik Csaba százados, utána Sáfár Albert őrnagy érte el.
Veszteséglista
Horváth Zoltán
A II. világháború kezdetén a nyugat-európai fronton a hadseregek közötti ellenségeskedések arra korlátozódtak, hogy Maginot-vonal állásaiba húzódott francia bakák időnként tűzpárbajt vívtak a Nyugati Falat, a Westwallt őrző németekkel. De a 75 éve zajlott "furcsa háború" nem volt ennyire nyugalmas a flottákban vagy a légierőkben szolgálatot teljesítők számára. A támadásokat ugyanis a Luftwaffe és a Királyi Légierő bombázókötelékei haditengerészeti célpontok ellen intézték. Az akkor, vagyis az 1939-es év utolsó negyedében szerzett tapasztalatok pedig jelentős mértékben befolyásolták mindkét fél további taktikáját.
Mindenesek
Sáry Zoltán
A korábban bemutatott AW139-esnek számos különböző változata van, melyek között a polgári szerepkörűek dominálnak. Bár magazinunk leginkább haditechnikai eszközökkel foglalkozik, ezek az eredetileg civil gépek mégis érdekesek lehetnek számunkra.
A nemzet hangárja
Trautmann Balázs
Amikor a Smithsonianben járva az egyik biztonsági őr azt mondta, persze, szép az Air and Space Museum, de az igazi dolgok a Dulles repülőtér mellett laknak, azt hittem, csak viccelődik. Tévedtem.
Hagyományteremtés
Kositzky Attila
Amikor négy évvel ezelőtt Dobay Zsolt kollégánk közkinccsé tette az általa összegyűjtött magyar vadászpilóta-névsort, elgondolkodtam, hogy milyen jó lenne egy találkozót szervezni. Először a balatonfüredi Vitorlás étterem ötlött fel bennem, hogy a 30-40 fős "kemény maggal" leülünk, és ha sikeres lesz az összejövetel, bővíthetjük a kört. Bocsi József barátunk felvetette, hogy miért nem a Csopakon lévő honvédségi rekreációs központban találkozunk, ahol 100 fő is elfér, a faházakban pedig szálláslehetőség van.
Gibraltár bombázása
Varga Csaba Béla
1940 nyarán ellenséges bombázók csaptak le a Földközi-tenger kapujára, Gibraltárra. A brit légvédelmi tüzérek döbbenten figyelték az erőd felett elhúzó gépeket. A támadást ugyanis nem a Luftwaffe, nem Mussolini olaszai, de nem is Franco tábornok harcias spanyoljai indították, hanem a franciák. Aznap este Hitler alighanem elégedetten mosolygott, amikor meghallotta, hogy a legyőzött szomszédai hadba szálltak a britek ellen. Ma már alig emlékszik valaki erre a két évig tartó, rengeteg szenvedést okozó háborúra.
Elfelejtett repülődandár
Magó Károly
Csukás Kálmán alezredes elesett a podszerednyei elágazásnál, mert az oroszok sikeres ellentámadása miatt a gyűrű újra bezárult Ilovszkoje körül.