Archívum - 2015. augusztus
Mit hoz a jövő?
Kővári László
Hogy mit hoz a jövő? Azt pontosan senki sem tudhatja, de bizonyos területeken jó közelítéssel megbecsülhető. A légi háborúk során ritkán történt minden úgy, ahogyan azt elképzelték a stratégák, az ellenfél szinte mindig tudott meglepetést okozni attól függően, hogy milyen felkészültséggel, motivációval és lehetőségekkel rendelkezett.
Nagykoalíció
Zsig Zoltán
Az Iszlám Állam nevű szélsőséges szervezet tevékenysége és térnyerése váratlanul robbant be a köztudatba az elmúlt évben. Brutális módszereik és terjeszkedésük veszélyét gyorsan felismerték, emiatt több ország is úgy döntött, hogy háborúba szállnak ellene.
Videoüzenet
Trautmann Balázs
Meglepő felvételt mutatott be a CNN május végén. A forgatócsoportot az amerikai haditengerészet legfejlettebb felderítő és járőrrepülőgépére, egy Boeing P-8A Poseidonra engedték fel.
Páratlan évjárat
Kővári László
A francia főváros északi részén minden páratlan év júniusában nagyszabású repülési és űrhajózási kiállításra kerül sor. Az 51. alkalom azonban némileg különbözött az előzőektől, mivel a katonai jelleg erősen háttérbe szorult, még annak ellenére is, hogy napjainkban újra hidegháborús szelek fújnak. Azonban úgy tűnik, a védelmi szektor újult erejű fejlesztése némi fáziskéséssel követi az igényeket.
Végszükség esetén
Zsig Zoltán
A modern katonai repülőgépek egyik nélkülözhetetlen tartozéka a katapultülés. A pilótáknak a nagy repülési sebesség miatt sok esetben nélküle nem lenne esélyük a biztonságos vészelhagyásra. Tovább »
Szélcsend
Kővári László
Az Európában jelenleg legnagyobb számban szolgálatban álló 4+ generációs harci repülőgép, az Eurofighter Typhoon egyelőre nem bizonyította képességeit, noha lehetőség lett volna rá. A földrészünkön öt ország légierejének fő erejét képviselő típusnak igencsak ellentmondásos a múltja, és ugyan nem kérdéses a jövője, de hogy a képességei hogyan alakulnak, az még bizonytalan.
Viking misszió
Stefan Degraef és Edwin Borremans
2015 tavaszán norvég pilóták is részt vettek a Baltic Air Policing 38. váltásában. A litván Siauliai bázison F-16AM Fighting Falcon gépekkel együtt készen álltak az esetleges riasztásokra.
Az elkésett harcos
Horváth Zoltán
Az amerikai flotta pilótái a vadászgépek Maseratijának mondták a Grumman cég 1945 nyarán hadrendbe állított típusát. Jogosan, mivel az új gépet is úgy tervezték, hogy a lehető legerősebb motor köré a lehető legkisebb sárkány kerüljön. Gyorsaságát és páratlan emelkedőképességét azonban nem kamatoztathatta élesben, mert lekéste a háborút.
Ezerből húszan
Kárpáti Endre
A svéd légierő egyedi útját választotta a vadászpilóták képzésének. Az oktatás során számos különleges megoldást valósítottak meg, melyek sorában az csak az egyik, hogy a növendékek végig egyetlen, sugárhajtóműves típuson repülnek.
Újjászületés
Sáry Zoltán
Túlzás nélkül állítható, hogy a P-51-es a repüléstörténet egyik legnagyszerűbb típusa. Bár a második világháború egyik nagy harcosa volt, azért még később is sok kisebb-nagyobb konfliktusban részt vett. Sőt, kivonása után évtizedekkel újabb tervek születtek a típus csatarepülőként történő hasznosításáról.
Kockázati tényező
Remes Péter
Cseporán Mihály repülő alezredes 1990. április 20-án katapultált. A katapultálás után a Repülőorvosi Vizsgáló és Kutató Intézetben (ROVKI-ban) kivizsgáláson és gyógykezelésen vett részt. Ennek része volt a pszichológiai vizsgálat is. Az erről szóló videofelvétel átirata jól érzékelteti, hogy milyen reakciói voltak a halálból éppen csak megmenekült, kiváló képességű szuperszonikus vadászpilótának a katapultálása után.
Az elfelejtett légió
Horváth Zoltán
1940 júliusától három hónapon keresztül szigetlakók tíz- és tízezrei fürkészték aggódva az égbolton kacskaringózó kondenzcsíkokat és a vadul manőverező harci gépek fémjén megcsillanó napfényt. Több mint 50 millió brit állampolgár és Európa jövője múlott azokon a légi csatákon, amiket ezek a névtelen, aprócska pontok vívtak a magasban.
Halálra ítélt vadászpilóták
Varga Csaba Béla
A három legsikeresebb világháborús francia ász szinte semmiben sem hasonlított egymásra. Eltért a származásuk, a neveltetésük, a világnézetük. Egy dolog azonban nagyon is összekötötte Clostermannt, Albert-t és DeMozay-t. Még akkor is hajlandók voltak életüket áldozni a hazájukért, amikor Franciaország elfordult tőlük, és a távollétükben halálra ítéltek sok elszánt pilótát.
Seregélyes hősei
Magó Károly
Az elmúlt években az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, valamint a Magyar Roncskutató Egyesület kiváló munkakapcsolatot alakított ki a seregélyesi önkormányzattal és a Seregélyesi Baptista Általános Iskolával. Horváth Sándor polgármester és Sajtos József iskolaigazgató azzal a javaslattal kerestek meg, hogy minden tőlük telhető segítséget megadnak a környéken lezuhant repülőgépek kiemeléséhez a harcok befejezésének 70. évfordulója alkalmából.