Archívum - 2016. május
Szolgálati nyugdíj
Kővári László
Izrael légiereje 2015 decemberében méltó körülmények között búcsúzott egyik ikonikus típusától, a Douglas A-4 Skyhawk könnyűbombázótól, amely a hatvanas évek vége óta minden jelentősebb konfliktusban fontos szerepet játszott. Az 1967 legvégén megkezdett rendszerbe állítás óta eltelt pontosan 48 év alatt a típus 353 példánya viselte a hatágú kék csillagot, és közülük kereken száz semmisült meg harci cselekmények vagy balesetek során. Tovább »
Családfa
Trautmann Balázs
A jelenlegi világpolitikai események során ismét előtérbe kerültek a volt szovjet eredetű, de ma már orosz helikopterek. Ez nem véletlen: a világszínvonalat képviselő forgószárnyasok már bevált példányai mellett ma a váltó típusok is a hírek szereplőivé váltak.
Vizsgaidőszak
Kees Otten és Wim Das
Kenneth "Birdie" helikoptervezető egy olyan tenger feletti repülésről tért vissza Den Helderbe, amelynek során a kikötő közelében lévő hajó megközelítését gyakorolta. A hajózó cserepilótaként évek óta a holland De Kooy tengerészeti légibázison szolgál, és a fedélzeti leszállási vizsgáját is egy helyi hajón, a Zeelandon teljesítette.
Hiánygazdálkodás
Trautmann Balázs
Nemcsak a show-t, de a költségvetési forrásokat is elvihetik a nagy, látványos amerikai fegyverbeszerzési projektek a hadsereg repülőeszközeinek modernizálása elől. Helikopterek helyett méregdrága repülőgép-hordozókra, tankergépekre, nehézbombázókra kellhet a pénz.
Emlékéremnek még jó lesz…
Kővári László
A Lockheed F-104 Starfighter vadászgép annak idején negatív előjellel szerepelt szinte minden hírforrásban, legalábbis mifelénk. A hidegháborús idők egyik ikonikus típusa látszólag rémisztő baleseti statisztikájával kiérdemelte az "özvegycsináló" gúnynevet, ami azonban elsősorban a német bulvársajtó műve volt.
Ahol kék a terepszín
Sáry Zoltán
Kevés olyan ember van, aki nem ismeri fel a rendőrség kék színű helikoptereit. Bár mindenki sejti, hogy mivel is foglalkoznak, tevékenységük még a repülőszakmán belül is fehér foltnak számít.
Hideg napok
Kees Otten és Wim Das
Az Észak-Finnország kietlen tájain történő repülés jelentősen különbözik más feladatoktól. A hegyek, a fák és a havas táj jelenti a környezetet, és ezeken kívül semmi mást nem lehet látni. Ez már önmagában is komoly kihívást jelent, de a hideg környezet további gyakorlási lehetőségeket is biztosít.
Tengerek mindenese
Horváth Zoltán
Az amerikai Consolidated Aircraft vállalat repülőgépei közül a PBY Catalina a II. világháború legjobb és legnagyobb mennyiségben gyártott repülőcsónakja volt, amit néhány légierő egészen az 1970-es évekig szolgálatban tartott. Utódja, a PB2Y Coronado viszont csak méreteit tekintve múlta felül, minden más szempontból elmaradt tőle.
Sasból Jaguár III.
Pátrik Gábor
A magyar katonai vezetők továbbra sem kívántak lemondani a szárazföldi csapatok részére közvetlen légi támogatást nyújtó magasabb egységről. Ezt a kor szokása szerint azonban a hadosztályparancsnokkal elfelejtették közölni, így az alakulatok állománya csak azt érzékelte, hogy a csatarepülőkre már nincs igény.
Barát vagy ellenség? IV.
Remes Péter
1968. augusztus 20-án este eligazítások voltak állománycsoportonként, ahol külön-külön mindenkit hivatalosan tájékoztattak - a rá vonatkozó mértékben - a Csehszlovákia ellen indítandó hadműveleti feladatokról. Nem tudom pontosan, hogy 20-án éjszaka vagy 21-re virradó hajnalban helyeztek minket teljes harckészültségbe, mert - egy kis túlzással - soha nem tudtuk, hány óra van. Akkoriban a HÁP-okon (harcálláspontokon) mindenütt két óra volt egymás mellett, az egyik mutatta a moszkvai időt, a másik pedig a helyit.
Interaktív múlt
Kárpáti Endre
A brit Királyi Haditengerészet flottalégierejének múzeuma ugyan nem tartozik Európa legnagyobb repüléstörténeti gyűjteményei közé, bár azért kicsinek sem lehet éppen nevezni. Egyedi, interaktív kialakításához hasonlóval viszont nem nagyon találkozni a repüléstörténeti múzeumok sorában.
A taszári szentély
Zsig Zoltán
Van Magyarországon egy repülőmúzeum, amely igazi csodákat rejt. A kollekció túlzás nélkül párját ritkítja, lenyűgöző látnivalóknak ad otthont, a taszári katonai repülés történetének és a hajdan itt szolgálóknak állítottak méltó emléket.
Tűzvihar a fedélzeten
Zsig Zoltán
A Forrestal hordozón 1967-ben tűz ütött ki, amely hatalmas pusztítást végzett emberéletben és anyagiakban egyaránt. Érdemes részletesen végigmenni az eseményeken, tanulságos következtetéseket lehet levonni, hogy milyen sok tényezőnek kellett összeállni a katasztrófához.
Sörrel töltött géppuska
Varga Csaba Béla
Az ifjú Blackburnről azt mesélték, hogy az ereiben nem vér, hanem sós víz folyik. Ellentétben tengerész őseivel, a fiatalember nem érte be az óceánnal, hanem önként jelentkezett a haditengerészet légierejébe. 1943-ban bízták meg a hírhedt 17. század, a Jolly Rogers parancsnokságával. Az egység csupán 76 napon át harcolt a japánok ellen, ám e rövid idő alatt 156 ellenséges gépet semmisített meg. Blackburn Rabaul ostroma során tüntette ki magát.
Boszorkánytánc V.
Magó Károly
1942. augusztus 20-án reggel 5 óra 7 perckor súlyos veszteség érte a légierőt (és egész Magyarországot), amikor vitéz nagybányai Horthy István főhadnagy repülőbalesetben elhunyt. A holttest hazaszállítása előtti búcsúztatón a bombázó pilóták is részt vettek.