Archívum - 2016. május

Szolgálati nyugdíj

Kővári László

aranysas.hu

Izrael légiereje 2015 decemberében méltó körülmények között búcsúzott egyik ikonikus típusától, a Douglas A-4 Skyhawk könnyűbombázótól, amely a hatvanas évek vége óta minden jelentősebb konfliktusban fontos szerepet játszott. Az 1967 legvégén megkezdett rendszerbe állítás óta eltelt pontosan 48 év alatt a típus 353 példánya viselte a hatágú kék csillagot, és közülük kereken száz semmisült meg harci cselekmények vagy balesetek során. Tovább »

Családfa

Trautmann Balázs

aranysas.hu

A jelenlegi világpolitikai események során ismét előtérbe kerültek a volt szovjet eredetű, de ma már orosz helikopterek. Ez nem véletlen: a világszínvonalat képviselő forgószárnyasok már bevált példányai mellett ma a váltó típusok is a hírek szereplőivé váltak.

Vizsgaidőszak

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

Kenneth "Birdie" helikoptervezető egy olyan tenger feletti repülésről tért vissza Den Helderbe, amelynek során a kikötő közelében lévő hajó megközelítését gyakorolta. A hajózó cserepilótaként évek óta a holland De Kooy tengerészeti légibázison szolgál, és a fedélzeti leszállási vizsgáját is egy helyi hajón, a Zeelandon teljesítette.

Hiánygazdálkodás

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Nemcsak a show-t, de a költségvetési forrásokat is elvihetik a nagy, látványos amerikai fegyverbeszerzési projektek a hadsereg repülőeszközeinek modernizálása elől. Helikopterek helyett méregdrága repülőgép-hordozókra, tankergépekre, nehézbombázókra kellhet a pénz.

Emlékéremnek még jó lesz…

Kővári László

aranysas.hu

A Lockheed F-104 Starfighter vadászgép annak idején negatív előjellel szerepelt szinte minden hírforrásban, legalábbis mifelénk. A hidegháborús idők egyik ikonikus típusa látszólag rémisztő baleseti statisztikájával kiérdemelte az "özvegycsináló" gúnynevet, ami azonban elsősorban a német bulvársajtó műve volt.

Ahol kék a terepszín

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Kevés olyan ember van, aki nem ismeri fel a rendőrség kék színű helikoptereit. Bár mindenki sejti, hogy mivel is foglalkoznak, tevékenységük még a repülőszakmán belül is fehér foltnak számít.

Hideg napok

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

Az Észak-Finnország kietlen tájain történő repülés jelentősen különbözik más feladatoktól. A hegyek, a fák és a havas táj jelenti a környezetet, és ezeken kívül semmi mást nem lehet látni. Ez már önmagában is komoly kihívást jelent, de a hideg környezet további gyakorlási lehetőségeket is biztosít.

Tengerek mindenese

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Az amerikai Consolidated Aircraft vállalat repülőgépei közül a PBY Catalina a II. világháború legjobb és legnagyobb mennyiségben gyártott repülőcsónakja volt, amit néhány légierő egészen az 1970-es évekig szolgálatban tartott. Utódja, a PB2Y Coronado viszont csak méreteit tekintve múlta felül, minden más szempontból elmaradt tőle.

Sasból Jaguár III.

Pátrik Gábor

aranysas.hu

A magyar katonai vezetők továbbra sem kívántak lemondani a szárazföldi csapatok részére közvetlen légi támogatást nyújtó magasabb egységről. Ezt a kor szokása szerint azonban a hadosztályparancsnokkal elfelejtették közölni, így az alakulatok állománya csak azt érzékelte, hogy a csatarepülőkre már nincs igény.

Barát vagy ellenség? IV.

Remes Péter

aranysas.hu

1968. augusztus 20-án este eligazítások voltak állománycsoportonként, ahol külön-külön mindenkit hivatalosan tájékoztattak - a rá vonatkozó mértékben - a Csehszlovákia ellen indítandó hadműveleti feladatokról. Nem tudom pontosan, hogy 20-án éjszaka vagy 21-re virradó hajnalban helyeztek minket teljes harckészültségbe, mert - egy kis túlzással - soha nem tudtuk, hány óra van. Akkoriban a HÁP-okon (harcálláspontokon) mindenütt két óra volt egymás mellett, az egyik mutatta a moszkvai időt, a másik pedig a helyit.

Interaktív múlt

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A brit Királyi Haditengerészet flottalégierejének múzeuma ugyan nem tartozik Európa legnagyobb repüléstörténeti gyűjteményei közé, bár azért kicsinek sem lehet éppen nevezni. Egyedi, interaktív kialakításához hasonlóval viszont nem nagyon találkozni a repüléstörténeti múzeumok sorában.

A taszári szentély

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Van Magyarországon egy repülőmúzeum, amely igazi csodákat rejt. A kollekció túlzás nélkül párját ritkítja, lenyűgöző látnivalóknak ad otthont, a taszári katonai repülés történetének és a hajdan itt szolgálóknak állítottak méltó emléket.

Tűzvihar a fedélzeten

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A Forrestal hordozón 1967-ben tűz ütött ki, amely hatalmas pusztítást végzett emberéletben és anyagiakban egyaránt. Érdemes részletesen végigmenni az eseményeken, tanulságos következtetéseket lehet levonni, hogy milyen sok tényezőnek kellett összeállni a katasztrófához.

Sörrel töltött géppuska

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Az ifjú Blackburnről azt mesélték, hogy az ereiben nem vér, hanem sós víz folyik. Ellentétben tengerész őseivel, a fiatalember nem érte be az óceánnal, hanem önként jelentkezett a haditengerészet légierejébe. 1943-ban bízták meg a hírhedt 17. század, a Jolly Rogers parancsnokságával. Az egység csupán 76 napon át harcolt a japánok ellen, ám e rövid idő alatt 156 ellenséges gépet semmisített meg. Blackburn Rabaul ostroma során tüntette ki magát.

Boszorkánytánc V.

Magó Károly

aranysas.hu

1942. augusztus 20-án reggel 5 óra 7 perckor súlyos veszteség érte a légierőt (és egész Magyarországot), amikor vitéz nagybányai Horthy István főhadnagy repülőbalesetben elhunyt. A holttest hazaszállítása előtti búcsúztatón a bombázó pilóták is részt vettek.