Archívum - 2016. július

Kódneve: Jas-39 Echo

Kővári László

aranysas.hu

A svéd SAAB május 18-án ünnepélyes keretek között mutatta be a 39-8 jelzésű prototípust, amely a jól ismert és bevált Gripen legújabb JAS-39E változata. Első ránézésre csak apró különbségeket lát a felületes szemlélő, az Echo azonban nem túlzás, hogy egy kategóriaugrást eredményez, hiszen az eddig a könnyű harci gépek közé sorolt Gripen a közepes kategóriák képességeivel fog rendelkezni. Nem túlzó a párhuzam, a JAS-39E adottságai legalább annyival múlják felül a C/D-ét, mint a Super Hornet a Hornetét, azzal a lényeges különbséggel, hogy a svéd gép méretei messze kisebb mértékben növekedtek. Tovább »

Könnyű, egyszerű, olcsó

Kővári László

aranysas.hu

A hétköznapi életben és a katonai feladatok végrehajtása során számos olyan helyzet adódik, amelyek megoldása kisméretű, könnyű, egyszerűen és olcsón üzemeltethető helikopterekkel oldható meg. A mentőszolgálatok, rendőrség, civil cégek ezért sok forgószárnyast alkalmaznak, és nyugaton a légierők állományában is elterjedtek a könnyű helikopterek de nemcsak kiképzésre, hanem szállító-, futár- sőt, harci feladatokra is.

Két tűz között

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Ha valaki követi az indiai légierő beszerzéseit, az országban folyó kutatási-fejlesztési programokat, inkább szappanoperát láthat, mintsem a világ legnagyobb (1,2 milliárd lakos) demokráciájához illő folyamatokat.

Napi hat bevetés

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Köztudott, hogy az ukrán hadsereg helikopterei számos bevetést teljesítettek az ország keleti részén a 2014-ben kitört harcokban. Az viszont kevésbé ismert, hogy a személyzetek nagy része már komoly tapasztalattal vágott bele ezekbe az akciókba - melyre Afrikában tettek szert. Tovább »

Rossz korban született

Kővári László

aranysas.hu

Az amerikai Northrop repülőgépgyár a hidegháború idején még a legnagyobbak között volt, több típusuk játszott fontos szerepet az USA légierejében. Manapság a cégegyesüléseket és -megszűnéseket követően már csak a harmadik a "nagyok" között, bár fontos programok nyertese, például ők fejleszthetik a következő generációs B-21-es bombázót.

Titkos fejlesztés

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az amerikaiak 1941-ben felismerték, hogy a jövő útja a gázturbinás vadászgépekben rejlik. A németek és az angolok jóval előrébb jártak a fejlesztésben, és mivel már körvonalazódott a háborús részvétel, nekik is sürgősen hozzá kellett fogniuk egy ilyen típus tervezésének.

Nukleáris őrjárat

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A repülés eleve veszélyes tevékenység, de ezt még tovább lehet fokozni azzal, ha tömegpusztító fegyvereket visznek magukkal. A két szuperhatalom szembenállásakor erre bizony gyakran sor került, az amerikai hadászati parancsnokság bombázói egy időben folyamatosan levegőben voltak.

Oktatók és oktatottak

Stefan Degraef és Edwin Borremans

aranysas.hu

2016 májusának elején a Força Aérea Portuguesa 103. Caracóis (Csigák) századát látogattuk meg a modern Beja légibázison. Négy pilótajelölt - mindegyikük a légierő akadémiájának korábbi hallgatója - intenzíven készül a következő típusára, amely a Dornier Alpha Jet lesz.

Gyorsan elfújta a szél

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A Convair repülőgépgyár Tradewind - Passzátszél - nevű óriására legfőképp azért emlékeznek, mert az amerikai haditengerészet első és egyetlen légcsavaros-gázturbinás hidroplánjaként állt szolgálatba. Sárkánya kifogástalan volt, nem úgy, mint kiszámíthatatlan hajtóművei, melyek igen rövid szolgálat után derékba törték a pályafutását.

Amerikai válaszlépés

Kővári László

aranysas.hu

Líbia diktátora, Moammer Kadhafi számos alkalommal hívta ki maga és országa ellen a sorsot. A századosként puccsal hatalomra került tiszt megszilárdult uralmát zavaros, utópisztikus ideológiával és vaskézzel tartotta fent, az akkori "szocialista" országokhoz hasonlóan nem volt belső ellenzék, ha mégis, annak tagjai börtönbe vagy a temetőbe kerültek.

Sasból Jaguár V.

Pátrik Gábor

aranysas.hu

1955 ősze és 1956 nyara között kellett történnie valaminek, ami befolyásolta a magyar elképzelések átalakulását. 1956. augusztus 1-jén megkezdték a 28. csatarepülő-hadosztály felszámolását a VK 0805/1956 vezérkari főnöki rendelkezés alapján. Ebben az időpontban a hadosztály 30. csatarepülő-ezrede kezdte meg a felszámolást, amelyet a másik két ezred és a hadosztálytörzs követett 1956. szeptember 5-én.

Tanulópénz

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A délkelet-ázsiai háborúról szóló beszámolók többsége amerikai forrásokból származik, a légi hadműveletek dokumentálása is leginkább abból a nézőpontból történt meg. A másik oldalon viszont még több évtizeddel a háború után is csak kevesen törik meg a hallgatás csendjét, így ritkán nyerhetünk bepillantást a zárt világukba, hogyan élték meg a háborút.

Letiltás vagy korlátozás? II.

Remes Péter

aranysas.hu

1973-ban kerültem Kecskemétre, a MN Repülőorvosi Vizsgáló és Kutató Intézet állományába. Fiatal orvos századosként álltam be itt a sor végére. A szolnoki pilótákon kívül személyesen akkor még a többi repülőgép-vezetőt nem ismertem, talán csak a taszáriak egyik századát, azokat, akik 1968-ban Szolnokra települtek át és még néhányukat, akiket a kondicionáló sportkiképzés alatt az én csoportomba osztottak be. Az ismeretlen repülőorvost ki kell tapasztalni - mondták a pilóták. A "ki vagy, mi vagy, honnan jöttél, mit tudsz" témákon hamar túljutottunk, de a "megnézem én magamnak azt az orvost, aki engem…" kezdetű beszólásokkal már nehezebb dolgom volt.

Hivatásos ellenségek

Johan Franken & Frank van der Avoort

aranysas.hu

Keletről egy magányos radarjel közelít a határhoz. A tengerészgyalogság két járőrözést végző F/A-18-as repülőgépe észleli a légi járművet, és megkezdi az esetleges elfogáshoz szükséges manővereket. Röviddel a határ átrepülése előtt a nemzetközi vészfrekvencián tört angolsággal hallható egy adás: "Vörös csillagos dezertálás! Dezertálás! Ne lőjetek!"

A keleti front ászai

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1941-ben, Jugoszlávia bukása után létrejött az önálló horvát állam. Zágráb új urai a legjobb pilótáikat elküldték a keleti frontra. A szovjetek ellen elszántan küzdő légiósok közül huszonegyen kerültek be a világháborús ászok közé. A háború után üldöztetés, börtön és sok esetben kivégzőosztag várt otthon a túlélő veteránokra. Dukovac, Galić vagy éppen Džal nevét évtizedeken át csak suttogva lehetett kimondani.

Frontnapló

Magó Károly

aranysas.hu

A Boszorkánytánc című cikksorozat egyik olvasója, dr. Bence Balázs ajánlotta az újság figyelmébe dr. Dorogsághy Dénes zászlós hadinaplóját, aki frontszolgálatának első részében a debreceni bombázóosztály mellé volt beosztva a légvédelmi gépágyús fél szakaszával, majd részt vettek az 1943. januári harcokban és az utána következő több száz kilométeres visszavonulásban.