Archívum - 2016. szeptember

Nem csak a méret volt a lényeg

Kővári László

aranysas.hu

Az angliai Fairfordban évente megrendezett nemzetközi légi bemutató méltán érdemli ki a világ legnagyobb ilyen jellegű rendezvényének címét. Évről évre azonban nehéz egyedülálló programmal kiszolgálni az egyébként ebből a szempontból elkényeztetett szigetországi repülésrajongókat. Ez nem is mindig sikerül, ha most nem szerepelt volna az amerikai újdonság, az ötödik generációs F-35-ös, a légi bemutató csak a méretével és nem a felhozatalával emelkedett volna ki a többi hasonló közül.

Renegade!

Kővári László

aranysas.hu

A cím a légtérbe behatoló, utasításokra nem reagáló, valószínűsíthetően nemcsak eltévedt és kommunikációs problémával küszködő, hanem rossz szándékkal közeledő repülőgépre alkalmazott jelző. Tovább »

Gyorsjelentés

Kővári László

aranysas.hu

A kétévenkénti rendszerességgel ismétlődő repülési szakkiállítás ezúttal több újdonságot hozott az átlagosnál mind a közforgalmi, mind pedig a katonai repülés terén. Ez megnyilvánult az üzletkötések összegében is, az aláírással hitelesített szerződések és az előzetes opciók összértéke meghaladta a 120 milliárd dollárt, ami ugyan nem rekordmértékű, de figyelemre méltó jelentőségű.

Mindentudó pilótasisak

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A német fegyveres erőknél a közelmúltban jelentősen átszervezték a helikopteres alakulatokat. A légierő átadta az összes NH90-esét és UH-1-esét a hadseregnek, megkapta viszont a CH-53-asokat. Az átalakítás viszont leginkább csak a nevében érintette a forgószárnyas-vezetőket képző iskolát, amely már korábban is mindhárom haderőnemnek készített fel hajózókat.

Hajóvadászok

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Néhány hónapja az orosz-amerikai tengeri incidens eléggé felborzolta a kedélyeket, a Szu-24-es beköszönése a Cook rombolónak nagy visszhangot keltett. Akkor az volt a beszédtéma, hogy kinek van igaza a szájkaratéban, arról viszont már kevesebb szó esett, hogyan alakult volna egy valódi összecsapás a repülőgépek és hajók közt a hidegháborúban.

A szövetség déli szárnya

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Törökország mindig is különleges helyet és szerepet töltött be az Észak-atlanti Szerződés Szervezetén, a NATO-n belül. Nincs még egy olyan tagállam a szövetségben, melynek légiereje hasonlóan ellentmondásos műveletekben vett volna részt: erről talán a szomszédos Görögország pilótái tudnának a legtöbbet mondani.

A szovjet Dakota

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A Douglas DC-3-as utasszállító repülőgép a világ minden táján ragyogó karriert futott be. A típus olyannyira kiválóra sikeredett, hogy a szovjetek már nem sokkal a kifejlesztés után megvásárolták a gyártási jogokat.

Ki alkalmas a repülésre?

Remes Péter

aranysas.hu

Az életkor előrehaladtával a köznapi életben is gyakran előforduló ízületi és gerincproblémák, valamint a reumatikus fájdalmak vadászpilótáknál - a repülések kedvezőtlen élettani hatásai miatt - korábban és súlyosabban jelentkeznek a szokásosnál, és elkerülhetetlenül a hajózó letiltásához vezetnek. Három megtörtént eset ismertetésével mutatom be, hogy a megterhelő katonai repülés hogyan koptatja el a hajózók szervezetét.

Egy korszak jelképe

Kővári László

aranysas.hu

A magyar légierő második világháborút követő időszakának legfontosabb típusáról szóló megemlékezésünk második részében a leginkább potens változat rövid ismertetője következik.

Az Extortion 17-es utolsó útja

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Oszama bin Laden megölésével nagy dicsőséget és hírnevet szerzett az amerikai haditengerészet terrorellenes különítménye, a Navy SEALs DEVGRU egy igen kockázatos művelet során kivégezte a keresett terroristavezért. Néhány hónap múlva ismét szenzációs hír főszereplőjévé vált az alakulat. Afganisztánban bevetés közben lelőtték a helikopterüket, és összesen 38-an vesztették életüket.

Zavarunk és védünk

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Az elektronikai hadviselés szinte egyidős a rádiózással: az ellenséges adások lehallgatása, a kódolt üzenetek megfejtése régi módszere már a háborúnak. A katonai repülés és az elektronika fejlődésével a második világháború végére már egészen komoly elektronikai hadviseléssel találkozhattunk a levegőben is. Ma pedig már a világűr és az informatika is szerves egységet képez a repülőgépek fedélzetéről végzett felderítő-zavaró tevékenységgel. Ma már tényleg a csillagos ég a határ. Tovább »

Csúnya, de hasznos

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A tengeri hadviselés során kiemelt fontosságú az ellenséges tengeralattjárók felderítése és megsemmisítése. Erre a célra előszeretettel alkalmaznak különböző légi járműveket is. A helikopterek mellett a merevszárnyú repülőgépek is fontosak, mivel jóval nagyobb a repülési sebességük, illetve a hatótávolságuk. Ilyen jellegű feladatra a francia repülőgépipar a hidegháború elején egy kevéssé ismert típust is kifejlesztett.

A flotta szárnyai

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A McDonell Douglas F-4 Phantom II-es az USA három haderőneménél is szolgálatban állt. Robusztus kialakításánál fogva, illetve sokoldalúságának köszönhetően a vietnami háborúból is jelentősen kivette a részét.

Cowboytempó

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A II. világháború korai időszakában az USA hadiipara még nem gyártotta tömegével a legkorszerűbb harci gépeket. Mivel Washington nem akarta, hogy az ifjú amerikai pilóták elavult gépekkel szálljanak szembe a La Manche csatorna jeges vize felett a Luftwaffe félelmetes veteránjaival, ezért megállapodott Londonnal, hogy néhány egységet a híres brit Spitfire vadászokkal szerelnek fel. A kezdetben csalódott Collinsworth alhadnagy egy ilyen "tűzokádóban" lett ász.

A légierő Leventéje

Magó Károly

aranysas.hu

2016. május 20-án az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnokával, Lamos Imre dandártábornokkal meghívást kaptunk az atkári repülőtérre, hogy az építők megmutassák a befejezés előtt álló Levente II. típusú repülőgépet. A látogatáson alkalmam volt a nem mindennapi vállalkozás vezetőjével, Fábián Andrással elbeszélgetni a hazai oldtimer flotta legifjabb repülőgépéről.