Archívum - 2016. október
Nagykorúság
Tőrös István
A Szentgyörgyi Dezső Repülő Bázis repülőgép-vezetői, műszaki katonái és logisztikai szakemberei eseményekben gazdag időszakot tudhatnak maguk mögött. Egy évvel ezelőtt már a Baltikum légterét védték, és azóta is alig akad "üresjárat" Ugrik Csaba dandártábornok, bázisparancsnok elektronikus határidőnaplójában. Tovább »
Battlehawk
Kővári László
A Farnborough-ban júliusban megrendezett nemzetközi repülési szakkiállításon számos újdonsággal találkozhattunk. Ezek közül az egyik az amerikai Sikorsky S-70-es helikopter felfegyverzett változata volt. A forgószárnyast azonban meglepő módon a Lockheed Martin pavilonjánál láthattuk. Ennek az az egyszerű magyarázata, hogy a közelmúltban egyesült a két cég. A "márkanév" természetesen tovább él, hiszen a Sikorsky a világ minden táján ismert és elismert a kiváló helikoptereiről.
Hétvégi harcosok
Kárpáti Endre
Az idei nyár közepén vadászgépek sivításától volt hangos a pápai repülőtér. Az Atlanti Elszántság gyakorlatsorozat részeként amerikai nemzeti gárdista F-16-osok települtek át a dunántúli bázisra.
Sikertörténet
Kővári László
A legendás hírű amerikai repülőgépgyár az idén ünnepelte megalapításának századik évfordulóját. A cég főként az élvonalbeli utasszállítóiról híres, de ezek mellett szinte folyamatosan végzett hadicélú fejlesztéseket is. Az évforduló kapcsán a kezdetek felemlítése mellett természetesen mi a lapunk profiljához illően a katonai típusok révén tekintjük át a vállalat történetét.
Vitorlázó üzemmódban
Zsig Zoltán
A repülésbiztonság érdekében sok szabályt kell betartani. Néha csak egy megérzés segít elkerülni a katasztrófát, ezért érdemes hallgatni az intuíciókra, ha pedig egyértelmű jelek vannak, akkor azokat figyelembe kell venni. Még a vadászpilótáknak sem szabad mindenáron a feladat végrehajtására koncentrálni, ha azzal a saját épségüket teszik kockára.
Búcsú a hullámoktól
Trautmann Balázs
Az utolsó, klasszikus, hagyományosan nyilazott szárnyú francia vadászbombázó repülőgép argentin színekben a távoli Falkland-szigeteken mutatkozott be harci körülmények között, majd Afganisztán, Líbia és Szíria felett már francia felségjelzéssel támadta a földi célpontokat. Isten veled, öreg harcos!
Másodkézből
Trautmann Balázs
Vannak olyan helikoptertípusok, melyek nem különösebben harcias kinézetűek, nem lógnak oldalukról rakéták tucatjai, vagy nem néz ki fenyegetően az agyonpáncélozott géptörzsük. Ilyen apró, törékenynek látszó, de mégis igen hatékony forgószárnyas az OH-58 Kiowa család, mely most búcsúzik a hosszúra nyúlt amerikai szolgálatból. De még messze nincs vége a típus történelmének: van, ahol csak most rendszeresítik.
Terminátorok
Jens Schymura
2016-ban tovább folytatódott a nagy sikerű törökországi Anatolian Eagle gyakorlatsorozat. Az idei második eseményen a házigazdákon kívül számos ország katonái is részt vettek.
Emberek a dobozban
Schuminszky Nándor
Már a XX. század hajnalán felmerült a tartós világűrbéli életet biztosító űrállomás gondolata, és nemcsak a fantaszták álmaiban. Konsztantyin Ciolkovszkij forgatással képzelte el a mesterséges gravitáció létrehozását 1903-ban, majd nem sokkal később Herman Potočnik könyvében - Problem der Befahrung des Weltraums, Az űrutazás problémája - ugyanez a terv látott napvilágot, némi különbséggel; az író 30 méteres átmérőben írta le a kocsikerék alakú űrállomást, melyet geoszinkron pályára kívánt állítani.
Egy hazaárulás anatómiája
Kővári László
1976. szeptember 6-án a Japánban lévő Hakodate közforgalmi repülőterének légterében egy merőben szokatlan repülőgép jelent meg. A felhőzet takarásából kibukkanó vörös csillagos vadászgép az akkori idők szovjet csúcstípusa volt, amelyről csak kevés érdemi információkkal rendelkeztek Nyugaton. Pilótája, a 29 éves Viktor Belenko főhadnagy felbecsülhetetlen értékű információtömeget adott az amerikai elemzők kezébe, akik ezt követően sokkal reálisabb képet alkothattak a szovjet repülőgépipar és légierő képességeiről, lehetőségeiről.
30 éves legenda
Obuch László
1986 májusában megjelent az a film, amely korszakalkotóvá vált a repülőgépes mozik között. Don Simpson és Jerry Bruckheimer producerek Ehud Yonaynak a California magazinban megjelent Top Gun-cikke által sugallt ötlet alapján megalkották minden idők repülőgépes filmjeinek ikonját. A rendszerváltás hajnalán a magyar mozik is műsorra tűzték az addig csak kalóz VHS-kazettákon terjedő alkotást. Tovább »
Oxigénéhség
Remes Péter
Rutinkiképzési repülésre indult a pilóta. A felszállás után nem sokkal rátekintett a magasságmérőre, és konstatálta, hogy 3000 méteren repül. Tovább emelkedett, és amikor érzése szerint már 4000 méteren kellett volna lennie, ismét ránézett a magasságmérőre, de az még mindig csak 3000 métert mutatott.
Terepszínben a dzsungel felett
Sáry Zoltán
Bár az F-4-est eredetileg az amerikai haditengerészet számára tervezték, végül a légierő is szolgálatba állította. A döntés helyesnek bizonyult, különösen, hogy Délkelet-Ázsiában akkor már új konfliktus volt kibontakozóban.
Little Boy a bombatérben
Zsig Zoltán
A II. világháborúban a B-29-es bombázóknak nagy szerepük volt abban, hogy megtörték Japán ellenállását a tömeges támadásaikkal, a két atombomba ledobásával pedig rákényszerítették a szigetországot a megadásra. Néhány év múlva ismét szükség lett rájuk, a Koreai-félszigeten dúló háborúban bizonyíthatták, miért is kapták a Superfortress nevet.
Makettépítéssel kezdődött
Magó Károly
Aki ismeri Nagy András nyugállományú alezredest, az már biztos hallotta a felcímben szereplő megszólítást, mely mint egy védjegyként kísérte végig a katonai pályáját. Mindenki tudta, hogy Nagy Bandi (mindenki így szólította) rajong a repüléstörténetért, ezért senki sem lepődött meg azon, hogy a katonai pályája egy részét a repülőmúzeumban töltötte. Mi hosszú ideig kollégák voltunk, ezért jól ismerjük egymást, de a cikk kedvéért újra leültünk felidézni a közös emlékeket.