Archívum - 2017. január
Bakancslista
Toldi Miklós
Baráti társaságunk egyik tagjában még tavaly merült fel egy kínai út gondolata, ezt alaposan ki is dolgozta, és amelynek végül ketten vágtunk neki. Pekingben a turista-látnivalók mellett a fantasztikus datangshani múzeum, valamint a további 4000 kilométer utazással járó csuhaji (Zhuhai) repülőnap és kiállítás meglátogatása jelentette utunk fő célpontjait.
Tűzkeresztség
Kővári László
Az orosz haditengerészet zászlóshajója, a 60 ezer tonnás Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozó első alkalommal került éles harci bevetésre. A már igencsak öregnek számító hajó a szíriai konfliktusban esett át a tűzkeresztségen, amelynek szükségessége vitatható. A fedélzetén lévő harci repülőgépek mennyisége és azok harcászati kapacitása ugyanis csak csekély mértékben egészíti ki a szárazföldi bázison, a Latakia közelében lévő Hmeimim repülőtéren üzemelő ezredét, ráadásul összehasonlíthatatlanul költségesebb módon.
A flotta fuvarosa
Trautmann Balázs
Ma már szinte fel sem kapjuk a fejünket, ha a világsajtó közli: egy terrorszervezet magas rangú vezetőjével végzett egy távolról irányított repülőgép bombája vagy rakétája. Minden magára valamit is adó nemzet rendelkezik már ilyen kategóriájú repülőgéppel. Ráadásul a kínai itt már régen nem a gagyi szinonimája.
Halálos csendben
Sáry Zoltán
Az amerikai haditengerészet mindig is nagy figyelmet fordított a hadműveleteit nagyban befolyásoló logisztikai képességek fejlesztésére. Az 1960-as években felmerült az igény egy új, hajófedélzetről is üzemeltethető szállítógépre, amely leválthatná a korábbi kis teljesítményű dugattyús típusokat.
Megrendelő kerestetik!
Kővári László
A 2016 júliusában megtartott farnborough-i nemzetközi repülési kiállítás egyik érdekessége a brazil Embraer cég által fejlesztett katonai teherszállító és légi utántöltő repülőgép volt. Az első nemzetközi bemutatkozást egy többállomásos körút követte, amelynek során néhány már aktuális vagy potenciális megrendelő országba is ellátogatott a prototípus. Talán meglepő, de az egyik szerződéssel megerősített állam Csehország, amelynek légierejébe két példány kerül majd.
RAF-pilótákból alapították
Kees Otten és Wim Das
A belga légierő 2016 őszén ünnepelte megalakulásának 70. évfordulóját. Defraiteur ezredes 1946. október 15-én döntött arról, hogy a korábban a RAF-nál szolgáló pilótákból létrehozza a szárazföldi hadseregtől független szervezetet.
Hellén Phantomok
Kővári László
Az amerikai McDonnell Douglas (ma Boeing) valamikori "sikertermékéről", a több mint ötezer példányban készült F-4 Phantomról ma már senkinek sem az jut az eszébe, hogy élvonalbelinek számít. A hatvanas évek csúcstípusa napjainkban kevés légierőben szolgál, többnyire korszerűsítést követően. Japán, Dél-Korea, Irán, Törökország és Görögország az utolsó üzemeltetője, az utóbbi légierejében rendszerben álló példányok azonban több mint 40 éves átlagéletkoruk ellenére néhány szempontból felveszik a versenyt a sokkal korszerűbb negyedik generációs többfeladatú vadászbombázókkal.
Mindenkit hazavárunk
Trautmann Balázs
A második világháború történelméért rajongók és persze a hagyománytisztelő brit polgárok egyik kedvelt célpontja az a gyönyörű emlékmű, amely a földről s a levegőből szemlélve egyszerre emlékeztet és mesél a repülésről, a háborúról, a helytállásról. Üdvözlet Capel-le-Ferne-ből! Tovább »
Kék hold Kuba felett
Zsig Zoltán
A politikailag kiélezett helyzetben nagyon fontos a megfelelő információk begyűjtése. Sokszor bebizonyosodott már, hogy az ellenfél haditechnikai eszközeinek mennyisége és típusa, a tényleges katonai képességei csak légi felderítéssel ismerhetők meg. Így volt ez a majdnem világháborúba torkolló kubai válság idején is.
Gyorsulások
Remes Péter
A repülés dinamikus hatásai magas követelményeket támasztanak. Repülésnél a legkülönfélébb gyorsulások keletkeznek. Evidencia, hogy a pilótának az előforduló összes gyorsulást ki kell bírnia. A jelöltek közül is csak az alkalmas repülésre, aki ezeket a terhelési próbákat kiállja, és az évenkénti ellenőrzéseken is helytáll.
Operacija Kavkaz
Zsig Zoltán
A helyi háborúkban a harcoló feleket általában a két szemben álló szuperhatalom is támogatta, ez katonai tanácsadók kiküldésében szintén megnyilvánult. Néha még ennél is tovább mentek, az idegen katonák részt vettek a harcokban. Egyiptom megsegítésére például a Szovjetunió saját vadászrepülőit küldte egy kockázatos feladatra.
A repülő fregatt
Sáry Zoltán
Az ötvenes évek során a szovjetek igen komoly tengeralattjáró-flottát hoztak létre, ami reális fenyegetést jelentett a nyugati világ számára. Éppen ezért a NATO tagállamai jelentős felderítő- és elhárítóképesség-fejlesztésbe kezdtek, melynek természetesen fontos részét képezte egy modern tengerészeti járőrgép is.
Nukleáris kötélhúzás
Polgár Tamás
Ötvennégy évvel ezelőtt, 1962. október 14-én történt, hogy egy amerikai U-2-es felderítő repülőgép szovjet ballisztikusrakéta-ütegeket fedezett fel Kubában. Az ezután kezdődő 13 napot azóta is minden történelemkönyv úgy emlegeti, mint amikor az emberiség a legközelebb került a nukleáris háborúhoz. De hogy milyen közel, az csak nemrég derült ki titkosítás alól feloldott aktákból.
A kettétört katana
Varga Csaba Béla
A II. világháború elején Burma számított a mesésen gazdag angol gyarmat, India hátsó udvarának. Az angolok sok, de rosszul felszerelt katonával akarták megvédeni. Tokió csapatai azonban könnyedén elsöpörték őket. Amikor a japánok egy végső, nagy támadásra készültek a tengerparton, London korszerű Spitfire-századokat küldött Burmába. Az angol pilótáknak a Luftwaffe ászai után a császári hadsereg veteránjaival kellett megküzdeni a pokoli dzsungel felett.
Sivatagi színekben
Magó Károly
Az Afganisztánban szolgáló Mi-24-es mentorok felvarróinak ismertetése után a "szállítósok" következnek.