Archívum - 2017. március

Volt egyszer egy Turul Program

Kővári László

aranysas.hu

A Moszkvában üzemelő tervezőiroda és gyár az utóbbi időben háttérbe szorult. Ha orosz katonai repülésről esik szó, a hírek elsősorban a konkurens Szuhoj típusaival kapcsolatosak, amelyek nagy számban, sok változatban kerülnek a légierő állományába és exportra.

Kengurus Phantomok

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A McDonnell Douglas F-4 Phantom II-es a repüléstörténet egyik legsikeresebb típusa. Számos ország rendszeresítette, és a háborús konfliktusok során minden esetben kiválóan helytállt. Nem közismert, hogy az ausztrálok is használták.

Villámgyors Csiga

Kővári László

aranysas.hu

Az Egyesült Államok légierejében 53 év szolgálatot követően végleg befejeződött az F-4 Phantom pályafutása. A hatvanas évek csúcstípusa az utolsó évtizedét már csak teszteléseknél és légi éleslövészetek célpontjaként szolgálta, de ennek is vége szakadt, a stafétabotot átvették a pilóta nélküli QF-16-osok. A görög, török, dél-koreai és japán légierőben még éveken át repülni fog a típus, amelynek most egy különleges változatát ismertetjük.

Nem békepipa, cigaretta!

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Az Öböl-háborút gyorsan lezavarta az USA által vezetett koalíció, de azért nem volt az olyan egyszerű és könnyű menet. Az elvesztett, bevetésről vissza nem térő repülőgépeken kívül számos esetben értek el találatot légvédelmi rakétákkal vagy gépágyúkkal az irakiak, melyeket azonban megúsztak valamilyen sérüléssel. Ilyen történetek csak jóval később kerültek nyilvánosságra.

Utánpótlás

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Több mint tíz esztendeje nem érkezett vadonatúj repülőgép a Magyar Honvédség kötelékébe. 2017 elején azonban négy, a gyárból frissen kirepülő gép fog Szolnokon landolni. Tovább »

Pilótavizsga

Holéczy Dániel

aranysas.hu

Az elmúlt év szeptemberében egy An-26-os fedélzetén Szentiványi János és Frankó Endre egykori Puma pilóták hozták haza a Németországban elhunyt bajtársuk hamvait. A pályafutását "milliomos" utasszállító kapitányként befejező Holéczy Dániel 1991-ben így emlékezett a TOP GUN magazinban élete legnehezebb pilótavizsgájára.

A nagy vesztes

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az 1950-es évek végén a szovjet légierőben már fontos szerepet játszottak a sugárhajtású repülőgépek. Bár a kiképzési feladatokra a különböző harci típuscsaládok többségének volt kétüléses verziója, a katonai vezetés szeretett volna egy igazi, eredetileg is oktatási célokra kifejlesztett gépet.

A Fekete-tenger lovagjai

Carlo Kuit és Paul Kievit

aranysas.hu

Romániának a NATO többi tagállamához viszonyítva kis méretű a haditengerészete. Ennek megfelelően a flotta a fregattok, korvettek és aknakeresők mellett mindössze három IAR.330 forgószárnyast üzemeltet.

A flotta mindenese

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A hidegháború során egyre fontosabb szerepet játszottak a tengeralattjáró-vadász repülőgépek. Amikor az amerikai haditengerészet az 1960-as években megújította a hordozók fedélzetéről üzemeltetett típusokat, ezt a kategóriát sem hagyta ki.

A svéd égbolt őrei

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Svédországban lelkes önkéntesek kis csoportja nem akármilyen módon tiszteleg az ország repülőmúltja előtt. Ugyan más országokban is üzemeltetnek hadrendből kivont harci gépeket, de azok általában a második világháború légcsavarosai. A Svéd Légierő Történelmi Emlékrajának kötelékében némileg komolyabb masinák, a hidegháború nagy teljesítményű sugárhajtóműves vadászai repülnek.

Nehézsúlyban indult

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A helikopteres repülés az 1950-es években terjedt el széleskörűen. Kezdetben könnyű, illetve közepes forgószárnyasokkal kísérleteztek, ám a szovjet mérnökök hamar továbbléptek. A korai típusok többségével ellentétben a Mi-6-os igazán hosszú és sikeres karrier elé nézett.

Felülnézet

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Fidel Castro sokáig hivatkozott arra, hogy a népe a szocializmus mellett döntött abban a harcban, melyet az ellenforradalmi erőkkel vívtak meg 1961-ben. Habár nem rendelkeztek sok harci repülőgéppel, mégis azok bevetése döntötte el gyakorlatilag a csata kimenetelét.

Zéró gravitáció

Remes Péter

aranysas.hu

Az előző részben már említettük, hogy nemcsak a repülésben, hanem az űrrepülésben is fontosak a vesztibuláris vizsgálatok, hiszen az űrhajósok csaknem fele kénytelen átvészelni a súlytalansághoz való alkalmazkodás első óráiban és napjaiban az űrmozgásbetegség enyhébb vagy súlyosabb formáját. Súlytalanságban a keringő vérmennyiség jó része a felső testfélben reked, ezért megváltozik a vesztibuláris apparátus vérellátása is, ami hozzájárul a kellemetlen tünetek kialakulásához.

Óriások csatája

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A hatvanas évek végén az amerikai légierőnek szüksége volt egy új, rövid pályaigényű, STOL képességű harcászati szállítógépre, amellyel a C-130 Herculest váltották volna le. Ez komoly kihívások elé állította a repülőgépgyártókat, amelyek jelentős erőforrásokat mozgósítottak a várhatóan nagy megrendelések elnyerése érdekében.

A Sárkány ébredése

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Kínának a II. világháború előestéjén nem volt egységes légiereje. Az állomány a különféle tartományok önálló és gyakran egymással is ellenséges légi szolgálataiból került ki. Az ászok között voltak, akiket a Luftwaffe vagy az USA, de olyanok is akadtak, akiket a Kína halálos ellenségének számító japán hadsereg képzett ki. A kínai hajózók tudását és bátorságát jól mutatja, hogy az angol ROCAF rövidítéssel jelölt légierő állományából tizenheten kerültek be a világháborús ászok közé.

Az összetartozás jelképe

Magó Károly

aranysas.hu

Az első világháború idején az alegységek tagjai fém századjelvényeket viseltek (főleg) a sapkájukon. A világégést követően, a rejtett katonai repülés beindulása után, az 1930-as években jelentek meg az első felvarrók.