Archívum - 2017. április

A változások éve

Tőrös István

aranysas.hu

Az immár teljes Gripen-flottával és éves szinten plusz 400 óra repülési idővel kezdődött a kiképzés Kecskeméten. A rutinfeladatok mellett azonban lézervezérlésű bombák dobásáról és két demópilóta felkészítéséről is beszámolhat Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka az ARANYSAS olvasóinak. Sőt még egy rendhagyó színházi előadáshoz is kedvet kaphatunk... Tovább »

Rozsdatemető

Kővári László

aranysas.hu

2017. február 3-án az Egyesült Államok tengerészetének hajóregiszteréből törölték az USS Enterprise-t, azaz becenevén a Big-E-t. Az első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozó azonban nem valamely kikötőben úszó múzeumként hirdeti majd a régmúlt dicsőségét, hanem lebontják, amely egy hosszú, bonyolult, egyben költséges feladat, hiszen a nukleáris reaktorok és a radioaktív elemek környezetkímélő módon történő kezelését nagyon komolyan kell venni. Tovább »

Légcsavaros halálosztók

Trautmann Balázs

aranysas.hu

A drónok uralta hadszínterek felett időről időre feltűnik egy lustán köröző, lassú (hiszen négy turbóprop hajtóműve nem a száguldásra termett), tömzsi, szürke repülőgép. Igen ám, de ennek a laza srácnak egy 105 mm-es tarack lóg ki az oldalából, és ahová ez a kályhacső lenéz, ott halál terem. Számtalan videofelvétel és persze a halott ellenséges harcosok ezrei bizonyítják: az AC-130-as család a mai napig veszélyes fegyvernek minősül.

Sugárfékes karácsonyfa

Kővári László

aranysas.hu

1967 elején a svédországi Linköping gyári repteréről egy addig merőben szokatlan repülőgép hatalmas hangzavart kavarva emelkedett a levegőbe. Ez nem volt más, mint a SAAB által kifejlesztett Viggen (Mennydörgés), amely újszerű megoldásaival tűnt ki az akkori típusok sorából.

A francia kapcsolat

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A második világháború során számos olyan nemzet is volt, amely idegenben kényszerült harcolni a hazájáért. A szovjet légierőn belül lengyel és cseh pilóták is repültek, de rajtuk kívül még a franciák is képviseltették magukat, vadászrepülő-egységüknek igazán érdekes a története.

Repüléstilalmi zóna

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Talán már feledésbe merült, hogy az 1991-es Öböl-háború hivatalos lezárása után nem tört ki a nagy béke Irakban. A lakosság egy része fellázadt, védelmükre az ENSZ megtiltotta Szaddám repülőgépeinek a berepülését az északi és déli országrészbe. A határozatot azonban számos esetben megsértették, emiatt a járőröző gépek bevetették a fegyvereiket.

A repülő daru

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A szovjetek számos különleges helikoptertípust is terveztek. Ezek közé tartozott az első igazi légi daru, amelyet mind katonai, mind polgári célokra is használtak.

A legnehezebb bevetés

Tobak Tibor

aranysas.hu

A TOP GUN magazin 27 évvel ezelőtti megjelenése óta már több generáció nőtt fel a Magyar Királyi Honvéd Légierő pilótáinak történeteit olvasva. Számunkra különösen fontosak voltak Tobak Tibor, örökös főmunkatársunk írásai, hiszen ő a saját sorsán keresztül drámai hűséggel mutatta be a Magyarország feletti légiharcok hőseit - és hősi halottait. Ezúttal élete egy tragikus korszakát idézzük fel, amikor érte is eljött a fekete autó...

Földi csapásmérés anno

Czirók Zoltán

aranysas.hu

1917 augusztusának második felét írjuk. Javában zajlik a XI. isonzói csata, amelyben az olasz csapatok teljes frontszakaszon kivitelezett, totális offenzívát indítottak a vészesen meggyengült osztrák-magyar egységek ellen. A repülők mindkét oldalon igyekeztek kivenni részüket az összecsapások támogatásából felderítésekkel, az ellenséges földi erők támadásával és a szemben álló fél e tevékenységének megakadályozásával.

Háborús előjáték

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A háborúk nem pattannak ki csak úgy a semmiből, hosszú évekig tartó rossz szomszédi viszony, kölcsönös ellenségeskedés és gyakori incidensek szokták megelőzni a nagyobb összecsapásokat. Így volt ez Izrael és a körülötte lévő arab országok esetében is. Számos pilóta élete és még több repülőgép esett áldozatul a háborúk között lévő békének nevezett intervallumokban.

Majdnem olyan, mint az igazi

Remes Péter

aranysas.hu

Az előző részben a NASA kísérleti telepén és a Nemzeti Gárda ellingtoni légibázisán tett látogatásunkról számoltunk be, és ismertettük az erről a reptérről üzemelő „zéró gravitációs” repülőgépet. Az űrhajósok kiképzésére azonban más célú repülőgépekre is szükség volt. Ezekről lesz most szó.

Kicsiben és nagyban

Obuch lászló

aranysas.hu

A második világháborúban a repülőgépek fejlesztése olyan tempóban folyt a német oldalon, amivel a termelés sokszor nem volt képes lépést tartani. A tervezőirodákban a legtöbb esetben már a rajzasztalon befejeződött egy repülőgép pályafutása stratégiai, politikai és gazdasági okok miatt. A Dornier-gyár olyan egyedi konstrukcióban gondolkodott, ami a mai napig ritkaságnak számít a repülőgépek világában.

Aki a kicsit nem becsüli...

Hajdú Csaba

aranysas.hu

A múzeum a Királyi Légierő 1958-ban bezárt Usworth bázis, majd az 1984-ig működő Sunderland Airportnak helyet adó repülőtér megmaradt kis szegletében működik. Az Angliai csata idején a RAF 607. Hurricane-ekkel felszerelt százada állomásozott a reptéren. A háború után már csak kiképzési feladatokat látott el a támaszpont a bezárásáig. Az egykori reptér többi területén a Nissan európai autógyára épült fel, és működik ma is.

80 ezüstpohár

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1941-ben a Pearl Harbor elleni offenzíva nem csupán megrázta, de iszonyatosan fel is háborította az amerikai népet. Az USA egyszerű polgárai úgy érezték, hogy aljasul hátba támadták őket. Pontosan ez az érzés visszhangzott az újságokból, a rádiókból. Az amerikai hadvezetés pedig ugyanúgy rájött egy fontos tényre, mint az újraválasztásuk miatt aggódó államférfiak: ez nem maradhat megtorlatlanul!

Az összetartozás jelképe

Magó Károly

aranysas.hu

Az előző részben hat felvarrót mutattunk be, most folytatódik a mesehősök és a kabalafigurák világának felidézése. A címben szereplő jelvény azért aktuális napjainkban, mert a Ricsi század egyik pilótája, Nyemecz Pál 2017. február 19-én ünnepelte a 100. születésnapját. Ennél az alegységnél kapta az első beosztását, és ő az utolsó élő szemtanú, aki a levegőből is látta a Kassát támadó gépeket. A Ricsi történetének felidézésével kíván boldog születésnapot az ARANYSAS szerkesztősége!