Archívum - 2017. július

Országjárás

Kővári László

aranysas.hu

A NATO-n kívül is van élet. Az EDA (European Defence Agency = Európai Védelmi Ügynökség) az euroatlanti katonai szövetségtől függetlenül tevékenykedik, és van olyan tagja is, amely semleges külpolitikát folytat. Pontosabban ez a kitétel ma már nem teljesen érvényes, hiszen a legfontosabb kérdésekben nem lehet semleges az álláspont.

Összehangolt csapásmérők

Wim Das és Kees Otten

aranysas.hu

Már többször is bemutattuk a Blade gyakorlatsorozatot, melynek keretében az európai helikopteres alakulatok magas szintre fejleszthetik eljárásaikat és kiképzettségüket. A rendezvényt az idén Magyarországon tartották meg.

Élve vagy halva!

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Nemzetközi helikopteres hadgyakorlat zajlott hazánkban, melyre több ország küldött forgószárnyasokat. Az Ausztria, Belgium, Németország és Szlovénia hajózói által vezetett repülőeszközök Pápára települtek, természetesen a Magyar Honvédség gépei is csatlakoztak hozzájuk.

Csúcsforgalom

Kővári László

aranysas.hu

A Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis az esetek többségében csendes szombaton és vasárnap. Csak a 24 órás szolgálatok dolgoznak, hiszen a készültség riasztására vagy egy esetleges kényszerleszálló gép fogadására mindig készen kell állni. A katonák többsége ilyenkor a pihenőidejét tölti, de előfordulnak olyan esetek, amikor a hétvégét is fel kell áldozni az állomány egy részének valamilyen okból. 2017. május 20-a is ilyen nap volt, a máskor szombaton oly csendes repülőtér rendkívüli „forgalmat” bonyolított le.

Vendégjárás

Kővári László

aranysas.hu

A 2017 májusában lezajlott Fire Blade 2017 nemzetközi gyakorlat érdekes résztvevői voltak a német Luftwaffe CH-53G Stallion (Csődör) szállítóhelikopterei, amelyek a Pápára érkezett típusok között a legnagyobb méretűek és kapacitásúak voltak. A szóban forgó gépek negyvenévesnél is öregebbek, de a nemrégiben lezajlott korszerűsítésük és üzemidő-hosszabbításuk miatt a tervek szerint 2030-ig maradnak üzemben.

Túlkoros tizedesek

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Hiába gyorsult fel az ötödik generációs F-35 Lightning II-esek gyártása és hadrendbe állítása, hiába ígért az újonnan megválasztott amerikai elnök, Donald Trump soha nem látott hadiipari és beszerzési lépéseket, a veterán harcosoknak, a híres „tízes vadászoknak” még újabb évtizedeket kell az első vonalban töltenie. Ez nem lesz sem egyszerű, sem olcsó…

Philmszakadás

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Az F-4 Phantom vitathatatlanul a sugárhajtóműves vadászgépek egyik legsikeresebbje, amely több mint fél évszázaddal rendszeresítése után is még mindig hadrendben áll több légierőben. Az eredetileg nagy hatótávolságú elfogó vadásznak szánt típus számos egyéb feladatkörben is sikeressé vált. A görög légierő 39 év szolgálat után idén májusban állította le Európa utolsó RF-4E felderítőgépeit, amely alkalomból látványos kivonási ünnepséget rendeztek láriszai bázisukon. Tovább »

Tűzszekerek

Jens Schymura

aranysas.hu

Idén tavasszal öt nemzet sugárhajtású harci gépei a görögországi Peloponnészosz félsziget felett gyakorlatoztak. A kéthetes, Iniohos 17 elnevezésű eseményre a 117. harcászati repülőezred otthonában, az Andravida légibázison került sor.

Sivatagi kobrák

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Mítoszok szólnak a repülőgép- és helikoptervezetők hősies és bátor helytállásáról, akik nem ismerik a félelmet. Azonban a katonák is emberből vannak, ugyanúgy éreznek és viselkednek a veszélyhelyzetben, mint mindenki más. A kiképzés és a sok gyakorlás az, ami miatt a rettegést legyőzve mégis elvégzik a feladatukat.

Pálmaolajért vett vadászgépek

Sascha Linkemeyer, Ramadya Shafiee

aranysas.hu

A 14. LIMA március 21. és 25. között került megrendezésre a malájföldi Langkawi szigeten. Az idei esemény 555 kiállítójával, több mint száz repülőgépével és 180 000 látogatójával az 1991 óta tartó sorozat eddigi legnagyobb rendezvényének bizonyult.

Fogságba esés

Czirók Zoltán

aranysas.hu

A háborús eposzok általában a hősökről, hősies cselekedetekről szólnak, főszereplőik a legdicsőségesebb tetteket hajtják végre a leírások szerint. Az első világháborúban a repülőkre jutott az a szerep, hogy a lövészárkokban sínylődő és ezerszámra áldozatul eső katonák képével szakítva, mintegy a vérrel áztatott harctértől elszakadva, megőrizzék a magasztos háború eszményét. A lovagi viadalként beállított légiharcokat sikeresen megvívó pilóták és megfigyelők a kor hírességeinek számítottak - ám a repülők többsége minden igyekezetük ellenére sem válhatott hőssé, sorsuk hasonlóképp alakult az alattuk küzdő társaikéhoz. Előfordult azonban, hogy némelyikük sajátságos döntést hozott a saját életét illetően.

Orvosi-pszichológiai kontroll

Remes Péter

aranysas.hu

A NASA 1958-ban ismertette titkos felhívását a légierő és a haditengerészet hajózói körében a Mercury-legénység kiválogatásával kapcsolatban. A leendő amerikai űrhajósokkal szemben szigorú pszichológiai követelményeket támasztottak. A jelentkező önkéntesekkel például azóta legendássá váló módon ismertették az elvárásokat.

Óriások az égen

Obuch László

aranysas.hu

A német hadvezetés hamar belátta, hogy a légi szállítás sok logisztikai problémát megold. A nagy hatótávolságú bombázók feladat híján átalakítva nagyszerű felderítő-, csapat- és teherszállító gépek lehettek. A Junkers-gyár sem akart lemaradni a Messerschmitt és Focke-Wulf gépei mögött.

Kölcsönadott bombázók

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A B-29 Superfortressről szinte mindenkinek a japán anyaország elleni támadások, illetve az atombombák jutnak az eszébe. Néhány ember a koreai háborúra is gondol, ahol a kommunista erőkkel harcoltak. Azonban a típus a hidegháború kezdetén Európában is fontos szerepet játszott.

Londontól koreáig

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1942-ben az alacsonyan portyázó német vadászbombázók egyre nagyobb veszélyt jelentettek a part menti angol városok lakói számára. London jobb híján az addig kifejezetten népszerűtlen Typhoon gépekkel felszerelt századokat küldte ellenük. Egy páratlanul tehetséges ifjú hajózó azonban bebizonyította, hogy ezzel a típussal is le lehet győzni a Luftwaffét. Később parancsnokként a kontinensen is győzelemre vezette az alárendeltjeit.

Az összetartozás jelképe VI.

Magó Károly

aranysas.hu

Az 1956-os forradalom után elkezdődött az új rendfokozati jelzések és jelvények bevezetése. Ettől kezdve a repülőműszaki és hajózó szakképzettségi jelvények fémből készültek, így 1967-ig háttérbe szorultak a hímzések. Az iskolák felvarróinak bevezetésével, majd a sorkatonák pajzs alakú karjelzésével ismét nagy számban használtak a magyar katonák felvarrókat.