Archívum - 2017. december
Generációváltás
Sáry Zoltán
A svéd JAS-39-es története három évtizeddel ezelőtt még egyszerű könnyű harcászati repülőgépként indult. Akkor talán még senki sem gondolta, hogy a típus három földrészen is sikeresnek bizonyul.
Kakukktojások
Trautmann Balázs
Amennyire kalandos volt Izrael állam élete az 1948-as kikiáltást követően, legalább annyira izgalmas a két, mára már legendává nemesült (többé-kevésbé) hazai repülőgéptípus, a Kfir és a Lavi története is.
Reinkarnáció
Kárpáti Endre
Ukrajnában a Krím elcsatolásával, a donbaszi harcok kitörésével nemcsak a fegyveres erőknek lett hirtelen sokkal több a dolguk, hanem az őket kiszolgáló háttériparnak is. A javítóüzemek is teljes kapacitással dolgoznak, a lvivi üzemben pedig nem csupán egyszerűen nagyjavítják a MiG-29-eseket, hanem egyúttal modernizálják is.
Harcias kólásüveg
Kővári László
Az amerikai Northrop F-5-ös már régen nem számít a legkorszerűbb típusnak, de a világ számos országában üzemelnek ez ideig eredeti vagy modernizált változatai. Utóbbiak a negyedik generációs harci gépekkel összevethető fedélzeti elektronikával és fegyverzettel még hosszú időn át képesek ellátni feladataikat, ráadásul nagyon kedvező üzemeltetési költségek mellett. Ha még Svájc is üzemben tartja az F-5-öst, akkor ez jelent valamit. Tovább »
Forgószárnyas filmsztár
Sáry Zoltán
Az UH-1 Huey valószínűleg a világ legismertebb helikoptere. Mindez nemcsak nagy mennyiségének, hanem jellegzetes hangjának és a vietnami háborúban betöltött szerepének is köszönhető.
Az alapító atyák nemzedéke
Trautmann Balázs
Ma már teljesen természetesnek vesszük, ha az esti híradóban egy olyan rakétatámadás videóját mutatják meg, melyet egy távolról irányított repülőgéppel hajtottak végre. A 21. században, 16 évnyi folyamatos háborúskodás után ez már megszokottnak számít. Azt azonban kevesen tudják, hogy már közel 170 éves múltra tekintenek vissza az ilyen speciális repülőszerkezetek…
A nagyobbik testvér
Sáry Zoltán
Újabb évfordulóhoz érkezett a hazai katonai forgószárnyas-közösség. A modernebb szállítóhelikopter-típusunk három évtizede szolgálja a magyar emberek biztonságát.
Az utolsó szolgálat
Zsoldos Zoltán
Tenger nélküli hazánk polgáraként minden komolyabb hadihajó igazi kuriózum. Az úszó repterek még ritkábban láthatók közelről, ezért is nagy élménynek számít egy nyugdíjazott egység felkeresése a Hudson partján New Yorkban.
A jövő ígérete
Schuminszky Nándor
Az első komoly tervet Wernher von Braun Das Marsprojekt címen publikálta 1952-ben. Azóta számos más vízió is napvilágot látott, de némi túlzással megállapíthatjuk, hogy ezek az elképzelések, ahogy jöttek, úgy el is mentek. A 21. század első két évtizede már bizonyosan anélkül fog leperegni, hogy az első ember a vörös bolygóra tette volna a lábát.
A brit birodalom jelképe
Sáry Zoltán
Magazinunkban már számos alkalommal foglalkoztunk a brit V erő ikonjának számító Avro Vulcannal. A különleges és méltán népszerű típus történetét viszont eddig még nem mutattuk be teljes egészében.
Összeállt az égi kötelék
Magó Károly
Mint a régi megsárgult fényképek, úgy idéződnek fel bennem 2017. október 12-e eseményei. Egy kereszt Nyemecz Pál 1917-2017 felirattal, a gyászoló család és barátok, egy dübörgő hajtóművel alacsonyan áthúzó Gripen, az utolsó Isten veled, és ahogy Fekecs Gábor mondta búcsúbeszédében, egy korszak vége. Eddig Nyemecz Pali bácsival emlékeztünk azokra az eseményekre, melyeket mi könyvekből olvastunk, ő pedig megélte. Mostantól már ő is csak az emlékeinkben él, barátként, szerény emberként, a történelem egy darabjaként.
Idáig akart powers repülni…
Kárpáti Endre
A világ egyik legészakibb repülőmúzeumáig az Északi-sarkkörön túl kell utazni. A norvég Bodøben látható kiállítás azonban nem csak elhelyezkedése miatt érdekes.
Sasok háborúja II.
Varga Csaba Béla
Az angliai csata kezdete után a RAF pilótái elszántan szembeszálltak a szigetországot támadó németekkel. A Luftwaffe gépeivel legsikeresebben Eric Lock vette fel a küzdelmet. A bátor fiatalember azon brit ászok közé tartozott, akik mindhalálig harcolva nem élhették meg a németek vereségét. Nemcsak 26 győzelmével járult hozzá a diadalhoz, de azzal is, hogy példaképül szolgált az Angliát védő hajózóknak.
Az összetartozás jelképe
Magó Károly
Ebben a részben először három olyan felvarró következik, melyekről jóformán csak az a néhány ember tudta, hogy létezik, akik elkészítették és viselték. Ezek után elérkezünk a jelenbe, és azokat a hímzéseket ismertetem, melyeket az első összefoglalásom óta terveztek. Ezek döntő többsége még most is része az egyenruháknak.