Archívum - 2018. április

A bevonulás napja

Kővári László

aranysas.hu

A ZRÍNYI 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési program keretében kicsi, de fontos lépések már eddig is történtek. Elkezdődött a hazai hajózó képzés újraindításához szükséges alapfokú gyakorlógépek rendszerbeállítása, folyamatban van a Mi-24-es harci helikopterek nagyjavítása, és sor került a többcélú szállítógépek megvásárlására is.

Veszélyes légtér

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Jelenleg a világ legösszetettebb és legnehezebben megérthető hadszíntere Szíria. Gyakorlatilag hetente változó szövetségek, nagyhatalmak nyílt és rejtett beavatkozásai, s persze a felmérhetetlen mennyiségben beáramló fegyverzet jellemzi a sokat szenvedett ország háborús viszonyait.

Égi harci ösvényeken

Kővári László

aranysas.hu

A francia Dassault a Mirage típuscsalád sikere nyomán fejlesztette ki a többfeladatú Rafale (szélroham) vadászbombázót, amely technikai, technológiai szempontból Európa legfejlettebb és legjobb harci repülőgépe napjainkban.

Megnövelt hatósugár

Kővári László

aranysas.hu

A harci repülőgépek tervezői számtalan követelmény alapján határozzák meg az új típusok paramétereit. Mivel lehetetlen minden igényt kielégíteni, inkább csak a legjobb kompromisszumos megoldásra törekedhetnek. A nagy hatótávolság, a jelentős teherbírás, a jó manőverező képesség (és mindezt alacsony tömeg mellett) egymásnak ellentmondó elvárások. A hosszú repült idő és az ezzel összefüggő nagy hatótávolság azonban egy módon mégis biztosítható - repülés közbeni üzemanyag felvétellel.

Mindig magasabbra!

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A második világháború során több repülőgépgyártó is foglalkozott nagy magasságot elérő vadászgépek fejlesztésével. Ezek a kutatások általában nem vezettek eredményre, részint a technikai nehézségek miatt, másrészt pedig egyszerűen megszűnt az ilyen jellegű fenyegetés, s inkább az ellenséges távolfelderítők elfogására kellett koncentrálni. Hasonlóan alakult mindez Németországban is, bár ott a különböző programok nyomán 1945-re végül rendelkezésre állt néhány tucat olyan gép, amelyek sikerrel vehették fel a harcot a tíz kilométer felett közelítő ellenséggel - még ha ebből nem is volt túl sok…

96 koporsó

Juharos Tamás

aranysas.hu

2010 április 10-én a lengyel légierő 36. különleges szállítóezredének 101-es oldalszámú Tu-154M repülőgépe, fedélzetén Lech Kaczynski államelnökkel, számos állami vezetővel és népes kíséretükkel leszállás közben a földnek ütközött az oroszországi Szmolenszk katonai repülőtere közelében. A fedélzeten tartózkodó 96 személy közül senki sem élte túl a katasztrófát. Tovább »

Holdfogyatkozás

Schuminszky Nándor

aranysas.hu

Öt főre apadt az 1972 decemberéig Holdat járt űrhajósok „klubja”. 2018. január 5-én, életének 87. évében hetedikként távozott el közülük John W. Young, a „vidéki srác”. Hatszor járt az űrben, ennek ellenére startjainak száma hét. A látszólagos ellentmondásnak az a feloldása, hogy 1972-ben az Apollo-16 holdkompjával a Hold felszínéről is felemelkedhetett. A NASA aranykorában végezte szolgálatát, és teljesítményével méltán került be a legkiválóbb asztronauták közé. A Mercury kivételével minden NASA-űrprogramban részt vett; kétszer jutott el a Hold közelébe, és egyszer le is szállt a felszínére. Az ő irányításával repült először az űrrepülőgép a kozmoszba. Személyében a nagy űrhajós-generáció újabb jelentős tagját vesztettük el.

Űrhajós különjárat

Poór Gábor

aranysas.hu

Lapozgatom a régi feljegyzéseimet, ily módon folytatva egykori hivatásomat, amelyet végleg abbahagyni talán soha nem lehet. Megakad a szemem az egyik lapon, amelyen egy régen feledésbe merült éjszakai repülésre emlékeztető momentumok sorjáznak. Tele voltak az újságok azokban a napokban Jurij Gagarin űrrepülésével. „Az első ember a világűrben”, „Gagarin szovjet repülőfőhadnagy meghódította a kozmoszt!” Ilyen és hasonló főcímekkel adta hírül a sajtó világszerte a szenzációszámba menő első űrrepülést. A repülőtéren mi is ezzel a témával foglalkoztunk napok óta, repülés előtt és repülés közben. Valamiképpen hozzánk közelállónak, sőt, kicsit magunkénak is éreztük Gagarin repülési rekordját. A környezetünkben is minden újság címlapjáról az ő rokonszenves, megnyerő mosolyú fotója köszönt ránk.

Reptár - naptár 2018

aranysas.hu

A 2017-es évvel egy tartalmas esztendőt tudhatott maga mögött a szolnoki repülőmúzeum. A tervek szerint nem lesz ez másként idén sem, megannyi jeles esemény, megemlékezés szolgál a 2018-as programok apropójaként.

Szuhoj magyar módra

Kiss Dezső

aranysas.hu

Hogy mi köze a hangsebességhez a varangyoknak? Sok. Sőt, ők értik azt csak igazán! Varangy volt ugyanis egy elektromos, műszer, oxigén (EMO) specialista, tisztkollégánk által kitalált gúnyneve a sárkány-hajtómű szakág képviselőinek a 101. Önálló Felderítő Repülőszázadnál, Taszáron. (A sárkány- sárkánygyík- gyík- béka- levezetéséből jutott el a varangy kifejezésig a lelkem.) Szándékaim szerint persze nem csak a varangyokról, hanem mindenkiről, a Szu-22 MK és Szu-22 UMK gépeket üzemeltető volt kollégákról, áldozatos munkájukról és mindennapjaikról szól ez a sorozat.

A Vörös Báró veszte

Gál Gergely

aranysas.hu

Kerek száz évvel ezelőtt, 1918. április 21-én fagyos vasárnap reggelre ébredt a háború dúlta Franciaország. Kísérteties köd telepedett a Somme folyóra, beborítva Cappy-t és környékét Péronne-tól alig néhány kilométerre. A falu melletti reptéren a szerelők már szorgosan dolgoznak a Fokker Dr.I háromfedelű gépeken, a hírhedt „Dreidecker”-eken. Van, amelyik zöld, és akad, amelyik kék vagy sárga. Minden gép szembetűnő színben pompázik. A sor közepén álló skarlátvörös triplán nem más, mint a rettegett Vörös Báró, a 80 légi győzelemmel büszkélkedő Manfred von Richthofen gépe, akitől okkal retteg minden “Lord” - ahogy a brit pilótákat hívják a német ellenfeleik.

Kicsiben és nagyban

Obuch László

aranysas.hu

A repüléstörténet egyik legnagyobb sztárja a második világháborúban a Messerschmitt Bf-109-es vadászgép volt. Ha valaki elkezd maketteket építeni és érdeklik a légcsavaros repülőgépek, akkor biztosan eljut arra a pontra, amikor úgy érzi, hogy szüksége van egy 109-esre a gyűjteményében.

A kínai ász titka

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Kereken nyolcvan évvel ezelőtt kétségbeejtő helyzetben találta magát a hatalmas kelet-ázsiai ország, Kína vezetése. Az előző ősszel a japánok elfoglalták Sanghajt és az akkori fővárost, Nankingot is. Moszkvában viszont Sztálin úgy döntött, hogy segít a közös ellenség, Tokió ellen. Egy fiatal hadnagy, Lo Jing-te azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy bátorságával sikerült kivívnia a szovjet pilóták elismerését, sőt barátságát. Egyik bevetését azonban évtizedekre titkossá nyilvánították.

Az összetartozás jelképe

Magó Károly

aranysas.hu

Amikor a filmes kellék lesz a legfontosabb ereklye. Ahogy az alcím is utal rá, nem volt egyszerű megszerezni…