Archívum - 2018. szeptember
Születésnapi buli
Trautmann Balázs
A Brit Királyi Légierő idén ünnepli 100. születésnapját. Nem meglepő, hogy a RIAT 2018 középpontjában szintén a két világháborúban is sikeresen szerepelt haderőnem állt…
Farnborough 2018
Kővári László
A Londontól nyugatra lévő kisváros repülőtere kétévente népesül be, a soron következő repülési szakkiállítás idejére. A hatalmas kiállítási területen időről időre láthatók világújdonságok, amelyek azonban egyre ritkábbak, hiszen a repüléstechnika mindinkább idő- és pénzigényes „sportággá” vált. Ezúttal a szokottnál is kevesebb újdonsággal találkozhatott a látogató, bár a kiállított repülőeszközök hatalmas területet foglaltak el.
Égi bosszúállók
Kárpáti Endre
Noha az utóbbi időben némileg szerényebb sajtófigyelem kíséri, továbbra is meglehetősen erős az amerikai csapatok európai jelenléte. Folyamatosan zajlik az Atlantic Resolve gyakorlatsorozat keretében a tengerentúli csapatok ideiglenes áthelyezése az öreg kontinensre, és egyéb, kisebb szabású közös képzésekre is sor kerül. Ilyen volt a Csehországban megtartott Sky Avenger 2018 (Égi bosszúálló 2018) hadijáték is. Tovább »
Atomütőerő
Kővári László
2018 júniusában a francia Armée de’ l Air kivonta állományából a Mirage 2000N-t (becenevén Deux Mille, azaz kétezer), amelynek fő feladata a nukleáris csapásmérés volt. A harmincévnyi szolgálat után nyugdíjazott deltaszárnyú két változata a hagyományos fegyverzetű vadászbombázó D és az 5F vadász még üzemben marad, de ugyancsak csökkenő mennyiségben, hiszen a váltó típus a Dassault Rafale, ha lassú ütemben is, ám folyamatosan veszi át a feladatukat.
Bevásárlókosár
Kővári László
Románia és Horvátország után Szlovákia is úgy döntött, hogy az amerikai Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon többfeladatú harci repülőgépekkel korszerűsíti légierejét. Lényeges különbség viszont, hogy amíg az előző két ország használt gépeket szerez be, addig a szlovák légierő vadonatúj példányokat kap, mégpedig a típus legutolsó, a létező legkorszerűbb F-16V változatát, amely az F-35-ös után az egyik legkorszerűbb típus lesz Európában.
Villámok helyett kerozin
Kővári László
Az ókori görög mitológiában Pegazus a szárnyas ló szállította Zeusz villámait, ez „ihlette” az amerikai légierő egyik új típusa számára nevet választó hivatalnokokat. A Boeing KC-46A Pegasus többfeladatú szállító és légi utántöltő repülőgép az USAF egyik elsődleges fontosságú fejlesztési programja.
Régi csibészek
A daliás idők és régi történetek felelevenítésére gyűltek össze a MiG-29-es „Nagyvasat” egykor repülő kecskeméti vadászpilóták. 25 éve, 1993 őszén érkeztek a Fulcrumok, és 17 év szolgálat után 2010 decemberében fejezték be küldetésüket, átadva helyüket a JAS-39EBS HU-nak.
Az egyiknek sikerült…
Trautmann Balázs
Az 1975. április 30-án hivatalosan lezárult vietnami háborút követően kevés esetben volt kénytelen gép- és emberveszteséget elszenvedni az amerikai légierő. Ez azonban korántsem azt jelentette, hogy sebezhetetlenné váltak a csillagos-sávos gépek és pilótáik…
Reptár naptár
Eseménydús hónapokon van túl a RepTár, és úgy tűnik, hogy nem lesz ez másként a folytatásban sem. A korábbi cikkünkben beharangozott programok jórészét már múlt időben emlegethetjük, s a 2018-as esztendő továbbra is a kerek évfordulók jegyében telik.
A Führer kedvence
Sáry Zoltán
A katonai repülés történetének legsikeresebb hajózója érdekes módon egy Stuka pilóta volt. Számos olyan dolgot is elért, melyet senki másnak nem sikerült, és talán azon kevesek egyike lehetett, akiknek még Hitlertől sem kellett tartania.
A hadrafoghatóság kora
Váradi Ferenc
1976. november 2-án vonult be Pápára, már rutinosan, két bőrönddel. Tekintettel az ismeretlen jövőre, feleségét - akivel másfél hónapja kötötte össze az életét - nem merte rögtön magával vinni. Jó megérzésnek bizonyult, mert lakásnak egyelőre híre sem volt, a nőtlen szállóban azonban kapott két társával ideiglenesen egy nagyobb szobát. A Rigó féle repülőszázadhoz került. Azonnal fel kellett venni a ritmust, szigorú napirend szerint teltek a napok. Megismerkedtek a század idősebb tagjaival, az ezred vezetésével, kaptak füzeteket, térképeket, igazi hajózóórát, vonalzókat, navigációs számolólécet.
Der Witwenmacher
Juharos Tamás
„Hogyan tehetsz szert egy Starfighterre? Vegyél egy darab földet, és várj!” A hatvanas-hetvenes években ez a fekete vicc járta Nyugat-Németországban. Az 1960-ban beszerzett, vadonatúj F-104G Starfighter vadászgépek ugyanis borzalmas baleseti statisztikát produkáltak. 1986-os kivonásukig a 916 átvett gépből 292 veszett oda, 110 német és hat amerikai pilóta életét kioltva. Ezeket a számokat ismerve nem is csoda, hogy a pilóták válogatott gúnynevekkel illették a szuperszonikus elfogó típust: „Repülő Koporsó”, „Özvegycsináló”, „Sátorcövek”.
Bombák atyja
Sáry Zoltán
Szinte mindenki hallott már a Gátrobbantókról, a Wellington bombázóról vagy éppen a napjainkban is hadrendben álló Tornado harci gépről. Ezek a látszólag eltérő dolgok azonban szorosan összefüggnek, mégpedig a megalkotójuknak köszönhetően.
Makacs és kezelhetetlen
Varga Csaba Béla
A japán hadiflotta légierejének vasfegyelemhez szokott főtisztjei számára komoly fejtörést okozott legsikeresebben harcoló pilótájuk. Az ászok ásza bátran kimondta, ami nem tetszett neki, hogy utána minden társának példát mutatva, szálfaegyenes derékkal nézzen újra és újra farkasszemet a halállal. Ivamoto Tecuzo csodával határos módon túlélte a II. Világháborút.
Oly korban éltünk
Magó Károly
Mocsáry István őrnagy repülőgépének feltárásáról és a személyzet tagjainak exhumálásáról az MTVA támogatásával a CINEMA-FILM Kft. készített dokumentumfilmet „Hová tűnt Mocsáry őrnagy” címmel. Mivel a televízióban is látható volt a történet, sok családhoz eljutott a kutatás híre.