Archívum - 2018. október

25 éve érkeztek

Karmazsin Sándor és Varga Ferenc

aranysas.hu

1993. őszén érkeztek az orosz államadósság törlesztéseként a Fulcrumok a kecskeméti repülőtérre. A kerek évforduló kapcsán Karmazsin Sándor ezredes, a repülőbázis parancsnoka és Varga Ferenc alezredes, a Légvédelmi Parancsnokság repülőfőnök-helyettese vállalkozott az akkor történtek felidézésére. Tanulságos történet következik az F-16-os ígéretektől a bilincsbe vert vadászpilótáig. Tovább »

A hatnullahatos

Kővári László

aranysas.hu

2018. augusztus elején megérkezett Kecskemétre légierőnk újdonsága, a francia Dassault Falcon 7X szállító és futárrepülőgép. A nagyobb kapacitású, de csak regionális távolságok megtételére alkalmas Airbus A319-esek után így kisebb létszám (kb. tucatnyi), akár interkontinentális távolságra történő gyors eljuttatása is biztosított lesz.

A Nagyvas

Kővári László

aranysas.hu

25 évvel ezelőtt, 1993. október 15-én szálltak le Kecskeméten az első magyar MiG-29-esek. A negyed évszázad jelentős időnek tűnik egy repülőgép életében, ennyi idő múltán már többnyire az utódlás kérdéseivel foglalkozik az alkalmazó.

Égi karmesterek

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Ritkán adatik meg a repülés iránt érdeklődők számára, hogy egy akkora légi armadát láthassanak egyszerre, rendezetten a levegőben, mint a Brit Királyi Légierő 100 éves születésnapját ünneplő 103 gépes köteléket. A látvány gyönyörű volt, a munka pedig, ami ehhez kellett - embertelen.

Lengyel centenárium

Kővári László

aranysas.hu

Európa több országában is idén ünneplik légierejük fennállásának századik évfordulóját. Katonai felhasználású repülőgépek természetesen 1918 előtt is voltak, de akkor még nem önálló haderőnemként működtek, hanem a hadsereg alárendeltségében. A száz évvel ezelőtti időpont jelezte azt, hogy a harci repülőgépekkel már akkor és a jövőben is komolyan kell számolni, a levegőből döntően lehet befolyásolni egy-egy hadművelet, vagy akár egész háború kimenetelét. Már csak a gépek mennyiségi és minőségi növekedésének mértéke miatt is indokolt volt tehát az önálló haderőnemmé válás.

A roncstelep

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Van Arizonában a Sonora-sivatagban egy elkerített terület. Mindössze 11 négyzetkilométer, ahol viszont több mint négyezer leállított repülőgép található, amelyek mind arra várnak, hogy ideiglenes pihenőjük valahogy véget érjen.

Szomszédolás

Kővári László

aranysas.hu

2018. július végén került sor Kecskeméten a Flying Sword, azaz „repülő kard” légi gyakorlatra, amelyen a Gripenek mellett részt vettek a brit Royal Air Force Eurofighter Typhoon FGR-4 típusú vadászbombázói is. A régebben megszokott, nagyobb szabású hasonló események helyett manapság jóval szerényebbek a körülmények, így mindössze kettő angol gép települt át az alföldi bázisra. Ennek fő oka, hogy nem otthonról érkeztek, hanem Romániából.

Túlélő show

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Scott O’Grady százados igazán nem vágyott hősies szerepre. A sajtó és az amerikai katonai vezetés médiaérzékenysége mégis azzá tette. Persze mindehhez kellett jó néhány elkövetett hiba és egy ügyes szerb légvédelmi rakétaüteg is…

Félelmetes közelharcos

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Van egy repülőgép, amelytől egykor a fél világ rettegett, és amelynek fotóját látva a laikusok rögtön a kamikazékra gondolnak. A Mitsubishi A6M Zero a japán császári haderő jelképe volt.

Tengeri sabre

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az F-86 egy világszerte elterjedt vadászgép volt, amely számos légierőnél is hadrendben állt. Az viszont már kevésbé ismert, hogy a típuscsalád eredetileg nem a szárazföldön, hanem az US Navy állományában kezdte karrierjét.

Az utódok kora

Váradi Ferenc

aranysas.hu

A 80-as években mindenki rengeteget repült, a srác legtöbbet 1988-ban, 210 órát, de a többi esztendőben is megvolt a minimum 130. A századából kikopott az utolsó tőle idősebb pilóta is, így ő lett a rangidős. Bevezette azt a módszert, hogy a repülésben bárki bármilyen hibát elkövetett, legyen képes a többiek előtt szégyenérzés nélkül elmesélni a hibáját, ne féljen retorziótól, a többiek pedig - az élcelődés helyett - tanulni tudjanak az esetből. Kezdésként ő, mint századparancsnok adta elő a többieknek okulásként az összes korábbi baklövését, veszélyes helyzeteit, az elkövetett hibáit.

A führer kedvence

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A katonai repülés történetének legsikeresebb hajózója érdekes módon egy Stuka pilóta volt. Számos olyan dolgot is elért, melyet senki másnak nem sikerült, és talán azon kevesek egyike lehetett, akiknek még Hitlertől sem kellett tartania.

Pirkadat

Gál Gergely

aranysas.hu

„Sokszor kérdezik tőlem, hogyan emlékszem ilyen tisztán a történtekre. Hogyan is felejthetném el őket? Spitfire pilótaként átélni az angliai csatát egy olyan élmény, ami örökre velünk marad, ha szeretnénk, ha nem.” Geoffrey Wellum századparancsnok, a DFC (Distinguished Flying Cross) viselője 2018. július 18-án, életének 97. évében elhunyt. Így már csak kilenc angol pilóta van köztünk, akik az angliai csatában harcoltak, s a Churchill által dicsőített „Kevesek” lassan végleg elfogynak. Wellum azonban nem csak kiváló pilóta, de tehetséges író is volt, és „Pirkadat” című könyvében betekintést nyújt nekünk az utókor számára szinte elképzelhetetlen események kulisszái mögé.

Sasok Pozsony felett

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1939 tavaszán egy új ország bukkant fel Európa térképén, miután Hitler valóra váltotta régi fenyegetését és szétzúzta Csehszlovákiát. Pozsony új urai bejelenthették a független állam létrejöttét, és megalakult a szlovák légierő is. A világháború során a szlovák hajózók a magyarokkal, a lengyelekkel, a szovjetekkel, de a németekkel és az amerikaiakkal is szembekerültek.

Egy viszontagságos életút

Magó Károly

aranysas.hu

Frankó Endre főhadnagy élete, ahogy a kis példányszámban kiadott életrajzi könyvének címe is mutatja, néha igen sok nehézséggel volt tarkítva. Teljesült az álma, vadászpilóta lett, majd a háború után pedig oktató, de néhány év múlva „politikailag megbízhatatlan” emberként véget ért a repülő pályája. Itthon folytatta hát a civil világban, és sikerült maradandót alkotnia azzal, hogy megtervezte a libegőt.