Archívum - 2019. január

Fiatalos ötvenes

Kővári László

aranysas.hu

A társkereső hirdetésekben előforduló kitétel, ezúttal egy repülőgépre vonatkozik. A cseh Aero Vodochody által tervezett és gyártott L-39 Albatros első repülésére ugyanis ötven évvel ezelőtt, 1968. november 4-én került sor. A típus azonban nem akar eltűnni, éppen ellenkezőleg, egyre újabb változatait fejlesztik és a gyárnak még a jövőben is megrendeléseket kell teljesítenie. Az „Alba” - ahogyan nálunk becézték - rendkívüli népszerűségnek örvendett a pilóták körében kiváló jellemzői miatt, és nem véletlen, hogy manapság a legnagyobb üzemeltetője a hajdani ellenség az USA, ahol közel 300 példány repül magánszemélyek és cégek tulajdonában. Tovább »

Több mint hadgyakorlat

Wim Das és Kees Otten

aranysas.hu

A NATO minden évben számos nagyobb hadgyakorlatot tart, ám az őszi összhaderőnemi felkészítés több szempontból is kiemelkedett közülük.

A jövő konkurensei

Kővári László

aranysas.hu

Nyugat-Európa a látszólagos egység és a kedvező gazdasági helyzet ellenére jelentős lemaradást halmozott fel a harci repülőgépek terén. Amíg az USA-ban kettő, Kínában egy ötödik generációs harci repülőgép típust már szolgálatba állítottak, Oroszországban tesztelés alatt áll egy ilyen kategóriájú gép, addig az öreg kontinensen még mindig csak embrionális elképzelések szintjén, s a megvalósulástól évtizednyi távolságban van a hasonló képesség.

Játékrepülő

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A hidegháború idején sorban jelentek meg a különböző harci típusok. Az üzemeltetésükhöz nagyszámú pilótára volt szükség, az ő kiképzésükhöz pedig újszerű iskolagépekre.

A közelharcos

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Minden cégnél van egy ősz hajú bácsi, aki ugyan nem csillogó cégautóval suhan, de ha tényleg baj van, akkor szerszámosládájával felszerelkezve jön és megoldja. A szerepe fontos, de hálátlan. Valami ilyen munkakört kapott a világ utolsó két hadrendben tartott csillagmotoros támadógépe, a legendás Skyraider.

Elvetélt tankgyilkosok

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A félelmetes hírnevű Sturmovik nemcsak végigharcolta a második világháborút, hanem igazi legendává is vált. Nem közismert, hogy az Iljusin tervezőiroda munkatársai később néhány kevésbé sikeres utódot is megálmodtak.

Légi roham

Kiss Roland

aranysas.hu

A hidegháború végével új kihívások jelentkeztek, az országok közötti háborúk egy időre háttérbe szorultak és az úgynevezett nem háborús műveletek kerültek előtérbe. Az iraki és afganisztáni hosszú háborúkban pedig Vietnam óta a legnagyobb mértékben volt szükség a helikopteren szállított gyalogságra.

Divatot teremtettek

Gál Gergely

aranysas.hu

„Ezekkel a Jenkikkel csak három probléma van” - mondogatták a britek, miután az USA belépett a háborúba, és Kelet-Angliát fiatal amerikai hajózók árasztották el - „Túlfizetettek, túlfűtöttek, és túl közel vannak”. Nem volt véletlen a brit repülők és katonák panasza. Amerikai fegyvertársaiknak nem csak a jelentősen magasabb fizetésük jelentett versenyelőnyt a tengeren túli lányoknál jóval kevésbé konzervatív brit hölgyekért vívott küzdelemben.

Égi étlap

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Az utasszállítók többé-kevésbé kényelmes üléseiben az óceánok felett utazva elvárjuk, hogy a kedves mosolyú légiutaskísérők nyújtsák át a finomságokkal megrakott műanyag tálcákat. Enni és inni azonban akkor is kell, ha valaki egy egyszemélyes pilótafülkében repül le 10-14 órát…

Apró múzeumok…

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Az USA délnyugati részén számos kisebb-nagyobb repülőmúzeum található. Vannak egészen aprók is, alig öt géppel, de a minőség lehet független a mennyiségtől, ahogy az a most bemutatott gyűjtemények esetében is látható.

Halálmegvető bátorság

Juharos Tamás

aranysas.hu

A XX. század repülőgéppel levegőbe emelkedő hőseinek névsorából bizonyára bármely olvasónk kapásból fel tudna sorolni legalább néhány tucat nevet. Ha azonban feltennénk a kérdést, hányat ismernek azok közül, akiknek nem acélból és alumíniumból volt a szárnyuk, nem volt fegyverük sem, mégis életüket kockáztatták Európa egén, hogy a történelmet megfordítsák, bizonyára zavart csend lenne a válasz.

Karácsonyi repülés

Papp Ferdinánd

aranysas.hu

1944. december 25-én utasítást kaptam Bánfalvy Ottó századostól, a Magyar Királyi Légierő Fővezérségi Futárrepülő századparancsnokától, hogy Tüskevárról (dunántúli hadirepülőtér) repüljek egy Levente II. géppel a körülzárt Budapestre. Feladatom az volt, hogy a Vérmezőn rekedt két gépünknek pótalkatrészt vigyek.

Kicsiben és nagyban

Obuch László

aranysas.hu

Az Osztrák Légierő 2007-ben megkapta az első negyedik generációs vadászgépét. A beszerzés komoly politikai botrányokat okozott. Kezdetben 24 darab gép vásárlása volt tervben, majd módosult 18-ra, de később csak 15 repülőgép került állományba. A kormányváltás és az anyagi korlátok érezhető változásokat hoztak a szomszédos légierő működésében. A saját háztáji légierőm is nehezen rendszeresítette a típust, de ne szaladjunk ennyire előre.

Senki sem legyőzhetetlen!

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1940 őszén Németország megismerte egy fiatal vadászpilóta nevét. Helmut Wick ügyességével és vakmerőségével lenyűgözte a közvéleményt, és úgy tűnt, egyszerűen legyőzhetetlen. Rövid pályafutása kitűnő példa arra, hogy milyen sikereket lehet elérni egy jól felépített haderő elszánt tagjaként, ám halála azt is megmutatja, hogy a gyilkos légi harcok során bármi megtörténhet. Egyetlen pilóta, még a legrámenősebb ász sem legyőzhetetlen.

Egy viszontagságos életút

Magó Károly

aranysas.hu

A front közeledtével, a kiképzés alatt álló pilóták többet utaztak (az egyik repülőtérről a másikra), mint amennyit repültek. Pápán a helyzet változatlan volt a korábbiakhoz képest, mert repülni ott sem lehetett. Az egyetlen vigaszuk, hogy legalább rendesen kaptak enni.