Archívum - 2019. szeptember
Elnöki különjárat
Trautmann Balázs
Minden szempontból érdekes volt a 2019. július negyedikén megrendezett washingtoni mini légiparádé. Rosszmájú megjegyzések szerint Donald Trump elnökségének leglátványosabb pénzégetése volt az 5,4 millió dollárba kerülő rendezvény, mely igazából az elnök önérzetén kívül másnak nem is nagyon szólt...
Játék határok nélkül
Kárpáti Endre
Európa idei legnagyobb repülős hadgyakorlatát Finnország, Norvégia és Svédország közösen rendezte. Az ARANYSAS az Északi-sarkkörnél járt, hogy az Arctic Challenge Exercise 2019-ről tudósíthasson. Az előző számban bemutattuk, hogy a norvégiai Bodøbe négy külföldi országból is érkeztek gépek. A finn és svéd repülőterekről felszállva viszont csak két-két vendég zavarta meg a lappföldi rénszarvasok nyugalmát.
Hívójele: HAMMER 34
Kővári László
A légi háborúk története bővelkedik érdekes eseményekben, ezek között azonban csak kevés olyan akad, amelynél a szemben álló felek részletesen beszámolnak egyazon összecsapásról, a saját látásmódjuk és szempontjaik alapján. Számos esetben a világnézet, a politika, vagy az éppen fennálló rendszer korlátai miatt torzítva vagy a valóságot megszépítve, sőt - mint például a koreai háború esetében - meghamisítva írják le a konfliktus résztvevői az eseményeket, így a téma iránt érdeklődők nem kaphatnak pontos képet. Tovább »
Egy igazi válóok
Trautmann Balázs
Régen készülődő, de nem várt hevességgel kirobbant válságot okozott a NATO-n belül egy orosz légvédelmi rakétarendszer. Miért kell Törökországnak az Sz-400 Triumf - azaz győzelem (NATO kódja: SA-21 Growler, ami viszont morgót jelent) -, na és mit tud ez, amitől ennyire tartani kell?
Indián égi harcosok
Sáry Zoltán
A világ minden pontján ismert Bell cég a repülőipar egyik ikonja. Több olyan típust is megálmodtak, melyek módosításokat követően már fél évszázada szolgálatban állnak. Most egy olyan gépet mutatunk be, melynek sikeres története egy komoly kudarccal kezdődött.
A felzárkózás iskolája
Martin Scharenborg és Ramon Wenink
Az egykori keleti blokk országai igen érdekes utat járnak be, jó példa erre Macedónia. A görögökkel szembeni vita rendezését követően jövőre a NATO teljes jogú tagja lehet, ami a légierőt is érinti.
Látványturizmus
Toldi Miklós
Idei első kalandozásunk helyszíneit a normandiai partraszállás 75. és a berlini légihíd 70. évfordulójának alkalmából összegyűlt veterán szállítógépek németországi állomásaihoz igazítottuk. A végeredmény egy franciaországi- németországi-hollandiai körtúra lett, ahol igyekeztünk minél több látnivalót belezsúfolni a rendelkezésünkre álló időbe.
A NATO fuvarosai
Kővári László
Az alcím nem egy magyarosan elkészített gyorséttermi termékre utal, hanem a magyar ék felségjelű Boeing C-17 Globemaster III nehéz teherszállító repülőgépre. A Pápán üzemelő Heavy Airlift Wing pontosan tíz évvel ezelőtt kezdte meg működését, ezért érdemes röviden áttekinteni a létrejöttét és az azóta eltelt időszakot.
Nincs visszaút
Sáry Zoltán
A második világháború első hadjárata a Wehrmacht lengyelek elleni támadása volt. A műveletek megindulása nem váratlanul történt, arra mindkét fél már régóta készült. A történelemórákon sokan úgy hallhattuk, hogy a német támadás meglepetésszerű volt, ami egyáltalán nem igaz. Az ezt követő események viszont már többé-kevésbé megfelelnek a tananyagnak. Most megpróbáljuk elemezni az előzményeket, és olyan részletekkel megvilágítani a folyamatokat, ami a történéseket némileg más színben mutathatja.
Derült égből légicsapás
Polgár Tamás
A két világháború közötti korszakban minden nagyhatalom sajátos módszerekkel próbálta megnövelni vadászrepülői hatótávolságát. A britek feltalálták a légi utántöltést, az amerikaiak az Akron léghajó fedélzetére függesztettek „parazita” vadászrepülőgépeket, a szovjetek pedig nehézbombázók szárnya alól próbálták indítani gépeiket. A második világháború küszöbén már idejétmúltnak látszott az ötlet, a szovjet légierő mégis több sikeres légitámadást hajtott végre Románia és a Szovjetunióba benyomuló német erők ellen ezzel a megoldással.
Megkopott csillagok
Szénási Imre és Zsombor
A múzeum a Rigai Nemzetközi Repülőtér területén található, az utastermináltól mindössze néhány száz méterre. Ha valaki ide érkezik, vagy innen indul, egy könnyű sétával elérhető. Ezt többen meg is teszik, ottjártunkkor több turistával is találkoztunk, akik a bőröndjüket maguk után húzták. Rigából természetesen tömegközlekedéssel is megközelíthető. Aki autóval érkezik annak sem fog gondot okozni a parkolás, ugyanis a múzeummal szemben van a reptéri parkoló. Aki nem akar ott túl sokat fizetni vagy gyalogolni, az 5 euróért parkolhat a múzeumon belül a Mi-6-os nehéz szállítóhelikopter mellett.
Hitler kedvenc égi farkasa
Varga Csaba Béla
Wolfram „Ulf” von Richthofen 1939-től kezdve számíthatott Hitler támogatására. Ennek azonban nagy ára volt: a porosz főnemes hajózóit legtöbbször a legveszélyesebb frontszakaszokon vetették be. Nem csupán az ellenséggel kellett megküzdenie; a diktátor kegyeiért versengve számos veszélyes német vetélytársa támadt, többek között Hermann Göring, a Luftwaffe első embere. Nem csoda, hogy a néhai Vörös Báró unokatestvérének egyre többet fájt a feje.
Air America
Obuch László
1990-ben került a mozikba a Mel Gibson és Robert Downey Jr. főszereplésével készült kaland-vígjáték. A film története első hallásra fikciónak tűnhet, pedig John Eskow és Richard Rush forgatókönyvíró igen komoly történelmi gyökerekre épített. A vegyes fogadtatást kapott alkotás mégis klasszikussá vált, de csak a repülőgép rajongók körében.
Katonacsalád
Magó Károly
A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum gyűjteményének egyik féltett kincse az Ujvári-hagyaték, mely az első világháborútól a második világháború végéig tartó időszak tárgyi emlékeiből áll. Apa és fia repülő pályája követhető végig az átadott fényképek és dokumentumok segítségével. (A családnév több formában jelent meg eddig a publikációkban, azonban a kézzel írt önéletrajzában és aláírásában Ujváriként szerepel.)