Archívum - 2019. október
Védőszárnyak 2.0
Kővári László
2019. május elejétől újra a Magyar Légierő biztosította a Balti országok légvédelmét. A közös NATO feladatban hazánk második alkalommal vett részt, először 2015 őszén települt át a Siauliai város melletti repülőtérre négy Gripen, hogy négy hónapon keresztül biztosítsa a légtér sérthetetlenségét. Tovább »
Hosszú távú kapcsolatok
Remco Stalenhoef
Július első felében immár hatodik alkalommal tartották meg a Garuda gyakorlatot. A Franciaország déli részén található Mont de Marsan bázison az Armée de l’Air Rafale vadászai mellett az indiai légierő Szu-30MKI gépei vendégeskedtek.
Változó felhőzet
Peter R. Foster
A július végre meghozta az idei év egyik legjobban várt eseményét, a RIAT légi parádét. Bár a költségvetés megnyirbálása miatt a rendezvény időtartamát csökkentették, ennek ellenére a felhozatal a korábban már megszokott volt.
Rakétacsalik
Kővári László
Az augusztus 20-i budapesti ünnepségek egyik leginkább látványos része volt a légi parádé, amelyen először láthattunk egy érdekes látványelemet. A légierő Gripen vadászgépei kötelékben húztak el a Duna felett, miközben a Lánchíd és a Margit híd közötti szakaszon folyamatosan szórták az infracsapdákat. A nappali „tűzijáték” video és fényképfelvételei azóta nemzetközi hírűek lettek, hiszen hasonló látványosság a párját ritkítja Európában, mivel a megszokott légi bemutatókon jobbára csak szólóban műrepülő vadászgépek végeznek hasonló tevékenységet és azt sem ilyen gyönyörű környezetben. Tovább »
Játéknak indult
Trautmann Balázs
Több szakértő szerint is olyan, hatalmas változásnak lehetünk most szemtanúi a különböző hadszíntereken, mint száz esztendeje, az első világháborúban. Akkor a gyorstüzelő géppuskák változtatták meg örökre a csatatereket - most a drónok.
Norvég múlt, jelen, jövő
Kárpáti Endre
Amikor a májusi látogatásunkat terveztük az Arctic Challange hadgyakorlatra (ARANYSAS 2019. augusztus-szeptember), úgy gondoltuk, a bodøi hivatalos program után azonnal indulunk tovább, hogy komolyabb időt szánhassunk a második világháborús narviki harcok helyszíneire.
A nagy széltoló
Kővári László
Az utóbbi években Magyarországon megrendezett nemzetközi hadgyakorlatok résztvevői között ott voltak az amerikai hadsereg egységei is, amelyek egyik legfontosabb légi szállítóeszköze a tandemrotoros Boeing CH-47 Chinook. A szokatlan kialakítású helikopter nem véletlenül kelt feltűnést amerre jár, hiszen nem csak a hangja, hanem a kialakítása sem szokványos.
Veterántalálkozó
Peter R. Foster
Az idei nyár jelentős részben a normandiai partraszállás 75. évfordulójának jegyében zajlott. A számos rendezvény mellett a levegőben látható oldtimer gépek is érdekesek voltak
A dzsungel fogságában
Gál Gergely
1966. február elsején három Douglas A-1 Skyraider könnyűbombázó startolt el a Yankee station-ön hajózó USS Ranger fedélzetéről, hogy egy közúti csomópontot bombázzanak Laoszban. Mivel Laosz területén hivatalosan nem volt háború, az ilyen küldetéseket mindig szigorúan titkosították, és papíron sosem történtek meg. Az egyik A-1-es kabinjában Dieter Dengler először indult harcba, és akkor még nem is sejtette milyen hosszúra nyúlik majd ez a bevetés.
A szovjet Hercules
Sáry Zoltán
A második világháborút követő évtizedben nemcsak a harci gépek, hanem a szállítók is ugrásszerű fejlődésen mentek keresztül. Az Antonov tervezőiroda úttörő munkát végzett ezen a téren, melynek eredményeképpen egy egész típuscsalád született.
A medve nem játék!
Trautmann Balázs
A Balti-tengert és az aprócska, saját légierővel nem rendelkező Észtországot, Lettországot és Litvániát oltalmazó NATO-vadászgépek egyik állandó „vendége” a kíváncsi, de már igencsak korosnak számító Tu-95MSz Bear stratégiai bombázó-repülőgép. A nagy hatótávolságú légcsavaros óriások a mai napig reális fenyegetést jelentenek, köszönhetően a folyamatos modernizálásoknak és a korszerű, nagy hatótávolságú cirkálórakétáknak.
Blokádtörők
Varga Csaba Béla
Pierre Clostermann francia ászpilóta mindig is úgy hitte, hogy a bátraké a szerencse. Ez 1943 őszén be is igazolódott, amikor a fiatal hajózót veszélyes bevetésre küldték. A tenger fölött célba jutva kellett megtalálnia egy értékes nyersanyagot szállító német teherhajót. Nemsokára egy olyan összecsapás forgatagában találta magát, amelyben az ellenséges hadiflotta nem csak szembeszállt a brit tengeri erőkkel, de a háború során még egyszer, utoljára a németek győzni tudtak a vízen.
Katonacsalád
Magó Károly
Ujvári László 1940-re Európa egyik legismertebb utasszállító pilótája lett. Annak ellenére, hogy ekkor már dúlt a második világháború, itthon még béke volt, ezért Ujvári kapitány feladata a magyar légiközlekedés fejlesztése lett.