Archívum - 2019. december
A jelmondat a régi
Kővári László
A magyar légierő képességjavításának egyik fontos lépése volt a szállító gépek beszerzése. A kiöregedett, lassú és alacsony kapacitású An-26-os már nem felelt meg a legtöbb előforduló feladat ellátására, ezért - követve a környező országok légierőinek példáját - új többcélú szállítógépek beszerzésére került sor.
Nehéz szülés volt
Trautmann Balázs
Szinte csodának számít, hogy India október nyolcadikán, a franciaországi Bordeaux-Mérignac repülőterén átvette az első Dassault Rafale vadászbombázó repülőgépét. Kérdés, pontosan hány példány követi majd az első kétüléses deltaszárnyút? Tovább »
Lehetséges jövő?
Kővári László
A Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési program során már döntés született a légierő forgószárnyas képességének megújításáról, a szárazföldi erők páncélos és önjáró tüzérségi eszközeinek cseréjéről, és hamarosan várható, hogy a légvédelem terén is sor kerül a korszerűsítésre. A légvédelem a légierő alárendeltségében működik, és ahhoz hasonlóan durva képességcsökkenést volt kénytelen elszenvedni a rendszerváltást követően.
Kályhacsövek az égen
Kárpáti Endre
A repülőgép-hajtóművek között létezik egy nagyon egyszerű kialakítású szerkezet, amely igen komoly sebességek elérését teszi lehetővé. Viszont a torlósugár-hajtóművek alkalmazásának súlyos korlátai is vannak, így napjainkig csak néhány francia kísérleti masina emelkedett a levegőbe ilyen erőforrásokkal.
Versenyfutás
Kiss Roland
Kína és India napjaink két felemelkedő hatalma, fejlődésük pedig nem csak az Ázsia-csendes-óceáni térség, de a világ erőegyensúlyát is alapjaiban fogja meghatározni. Ehhez nem csupán gazdaságilag, de katonailag is fel kell zárkózni az élvonal mezőnyébe, amelyben egyelőre utcahossznyira vezet Kína. A leglátványosabb fejlődés a haditengerészet és a légierő terén mutatkozik, mindez szoros kapcsolatban áll a kereskedelemmel és a szállítással, pontosabban ezek útvonalainak ellenőrzésével.
Vendégmunkások
Filip Modrzejewski
A repülés szeretete sok dolgot jelenthet, például lehet valaki spotter, pilóta, vezethet merevszárnyú gépet vagy helikoptert. Sugárhajtású típust fenntartani viszont egészen más dolog. Texasban járva nem hagyhattuk ki azt a különleges lehetőséget, hogy meglátogassuk a Victory Aviation céget.
A tengeri róka
Sáry Zoltán
Az 1940-es évek második felében már komoly mennyiségben álltak szolgálatba az újabbnál-újabb sugárhajtású harci gépek. Elsőként a nappali vadászok jelentek meg, nem sokkal később viszont már bonyolult időjárási körülmények közötti elfogókra is igény mutatkozott.
Tűzkeresztség
Kővári László
A modern hadviselés egyik fontos összetevője a légvédelem, amely nem képzelhető el különböző rakétarendszerek nélkül. Ezek fejlesztése már a második világháború idején elkezdődött Németországban, a Wasserfall és a Schmetterling később a győztes hatalmak konstruktőrei számára jó kiindulási alapnak bizonyult.
Papírrepülők Berlinből
Obuch László
A második világháború alatt a repülés fejlődése gyors tempóban haladt. A német mérnökök ontották a terveket, amelyeknek nagy része soha nem valósult meg. Mindezek mellett rengeteg olyan technikai megoldást köszönhetünk a Harmadik Birodalom szakembereinek, amiket a világégés sürgette fejlesztések hoztak létre. A cikk címe tükrözi, hogy ezek a repülőgépek csak papíron léteztek, vagyis soha nem szállt fel belőlük egyetlen példány sem.
Mert kell egy hely…
Schuminszky Nándor
„I have a dream” hangzott el Martin Luther King Jr., amerikai polgárjogi aktivista beszédében 1963. augusztus 28-án, Washingtonban. Az amerikai történelem egyik legikonikusabb beszédét mondta - mintegy 250 ezer hallgatója előtt - a szabadságról és az egyenlőségről szőtt álmairól, amelyek azóta megvalósultak. Nekem is van egy álmom, amely majdnem ugyanannyi idős, mint Martin Luther Kingé volt, de a megtestesülésére még várni kell. Bármilyen szépek is, színesek is, nem biztos, hogy közös polcra lehet helyezni az álmokat, hiszen mindenkinek a sajátja a legfontosabb, a legkedvesebb.
Néphadsereg retro
Polgár Tamás
Az Aero Ottawa-Gaitenau repülőnapról hazaérve (Aranysas 2019. novemberi szám) e-mailt írtam a két L-29 Delfint üzemeltető ACM Warbirds of Canada civil szervezetnek, amelyben megköszöntem, hogy váratlanul „magyar” gépet láthattam ilyen messzi országban, ám megjegyeztem azt is, hogy a szürke álcázófestés nem korhű, s még kevésbé az ék felségjel, hiszen a Delfinek 1964-től 1984-ig álltak hadrendben. Az üzenetre Michael Bourget, az egyesület elnöke válaszolt, s megköszönve észrevételemet felvetette, hogy ha megfelelő információval tudnék szolgálni, hogyan is néztek ki pontosan a magyar Delfinek, örömmel átfestenék a gépet, hiszen az egyesület célja a katonai hagyományőrzés.
Görög szezonzárás
Bakos Gábor
A Görög Légierő 2019. szeptember 21-22-én nyolcadik alkalommal rendezte meg az „Athens Flying Week” repülőnapot az Athéntól északra található tanagrai légibázison. A repülőnap programjának hangsúlya a görög légierő által alkalmazott típusok bemutatásán volt, melyet színesített a résztvevő külföldi légierők (amerikai, belga, francia, jordániai, olasz, osztrák) egy-egy típusa, illetve köteléke, valamint a Flying Bulls és a különböző civil műrepülők bemutatói.
Kék-fehér felségjel
Bakos Gábor
A görög légierő 1986-ban alapította meg a Görög Légierő Múzeumának Szervezeti Irodáját, melyet 1988-ban összevontak a Görög Légierő Történeti Szolgálatával. Ennek célja egy későbbi, a légierő történetét bemutató múzeum létrehozása volt. További szervezeti átalakulásokat követően a Görög Légierő Múzeumát 1992-ben hozták létre az Athén külvárosában található Dekeleia légibázison (közismertebb nevén: Tatoi repülőtéren). 1996 óta a Múzeum a Görög Légierő Kiképzőiskolájának alárendeltségébe tartozik.
Ejtőernyős emlékezés
Joris van Boven és Alex van Noye
Idén a második világháború kapcsán számos háromnegyed évszázados megemlékezést is tartottak. A nyári normandiai rendezvényeket követően ősszel is látványos légi és földi bemutatók voltak.
Bosszú Pearl Harborért
Varga Csaba Béla
1943 őszén a Kínában állomásozó amerikai légierő vakmerő csapást mért a japánok egyik legfontosabb tengeri támaszpontja, Tajvan ellen. A bevetést az ázsiai harcok egyik tapasztalt veteránja, David „Tex” Hill készítette elő. Az egykori Repülő Tigrisek ászpilótája később is számos hőstettet hajtott végre a könyörtelen ellentámadásra készülő császári csapatok ellen harcolva.
Utasszállító bakaruhában
Magó Károly
A típus utasszállítóként kezdte a pályafutását Magyarországon, de hamarosan lemondott a MALERT a gépekről, és átvette azokat a légierő. Rövid időn belül kiderült, hogy komoly minőségi problémák vannak a szinte új gépekkel, nem sokkal később pedig egy katasztrófa árnyékolta be a katonai alkalmazását.