Archívum - 2020. április
Mertek nagyot álmodni!
Trautmann Balázs
Nagyon kevés repülőgép van, ahol azt mondom: a fél karom odaadnám egy óráért a fedélzetén - persze szigorúan fenn, a levegőben. Az MV-22B Osprey pont egy ilyen darab. Annyira kilóg mindenből és annyira ellentmondásos típus…
MQ-9, a Kaszás
Kővári László
Az utóbbi években több alkalommal számoltak be a hírügynökségek arról, hogy a világ különböző tájain terrorszervezetek vezetői vagy tagjai célzott csapásmérés áldozatai lettek. Az esetek többségében drónokat használtak erre a célra, mégpedig az amerikai MQ-9 Reaper típust, amely jelenleg a kategória leginkább bevált és kifinomult tagja. A felfegyverzett drónok térhódítása egyre jelentősebb, több ország követi az USA példáját ezen a téren (is), ami a létrejött új drónok hasonlóságában is megnyilvánul.
Másként lopakodók
Trautmann Balázs
Néha okos dolog, ha nem verjük nagydobra az érkezésünket, főleg, ha nincs sok barátunk az adott környéken. Cikkünkben most olyan, a különleges műveleteket támogató gépeket mutatunk be, melyek nélkül az USSOCOM vagy a „hárombetűsek” műveletei megbénulnának.
Az utolsó Jakovlev
Kővári László
A régi nagynevű szovjet/orosz repülőgép-tervező irodák egy része már megszűnt, vagy átalakult, esetleg beolvadt más szervezetbe. A világszerte ismertté vált, számos tehetséges konstruktőr nevét továbbvivő tervezőcsoportok közül az egyik a Jakovlev, amely kiemelkedik abból a szempontból, hogy több kategóriában, egymástól távol eső feladatokra is terveztek repülőgépeket.
Kamikaze tours
Kárpáti Endre
Japán. A felkelő nap országa rendkívül izgalmas repülős szemmel. Gyakori repülőnapok, spotterbarát támaszpontok, ritka típusok, pörgős üzem, színes festések - csupa olyan dolog, ami vonzó célponttá teszi a katonai repülés szerelmesei számára.
Légcsavaros klasszikus
Sáry Zoltán
A katonai szállítórepülés történetében számos jól sikerült konstrukció is híressé vált. A különféle típusok, illetve személyzeteik nemcsak a háborúkból veszik ki részüket, hanem a békésebb feladatokban is helytállnak. Tovább »
Egy jól bevált ötlet
Trautmann Balázs
Ma már gyakorlatilag rutinfeladatnak számít minden modern légierőnél a légi utántöltés. A NATO egyik legfontosabb közös képessége ez, amely persze szokás szerint leginkább az amerikai légierő tankergépeire támaszkodik. Hosszú és meglehetősen rögös út vezetett azonban a - két, levegőben lelógatott tömlővel összekötött benzineshordótól - a sugárhajtású KC-46A Pegasus-okig…
Az utolsó dobás
Kiss Roland
Az újév a Luftwaffe számára nem ígért semmi bíztatót, mindenki tudta, hogy jelentős létszámhátrányban harcolnak és már a minőségi fölényt sem mondhatják magukénak, ráadásul a szövetséges és szovjet csapatok ekkorra Németország határán álltak. A következő fejezetek a légi háború utolsó négy hónapjának történetét mutatják be.
Mosógép Charlie lecsap
Polgár Tamás
1953. június 16-án éjszaka hatalmas robbanás rázta meg a dél-koreai Incson városát. Az elsötétített kikötőben óriási tűzgömb emelkedett az égre, húsz mérföldes körzetben nappali világosságba borítva a környéket. A három napon át tomboló tűzvészben több mint húszmillió liter üzemanyag veszett oda. A jól védett kikötő elleni támadást azonban nem valamiféle új csodafegyverrel, hanem négy öreg, kétfedelű Polikarpov Po-2-vel hajtották végre. Pilótáik a háztetők magasságában, csaknem vakon navigáltak az éjszakai égen az üzemanyag-raktár fölé, és hihetetlen szerencsével találták el azt néhány 50 kilogrammos bombával.
Világhírű Vörös Nyilak
Sáry Zoltán
Nagy-Britannia mindig is a világ katonai repülésének élvonalába tartozott. Légiereje nemcsak a harci bevetéseken jeleskedett, hanem már a kezdetek kezdetén is nagy hangsúlyt fektetett a képességek demonstrálására.
Ördögtojás
Obuch László
A világon elsőként hadrendbe állított rakétahajtású vadászgépek döbbenetet okoztak a szövetségeseknek. A hihetetlenül nagy sebességgel támadó Me 163-asok valóban csodafegyvernek tűntek a bombázókötelékek pilótái számára. A rövid repülési idő és az elhúzódó fejlesztés miatt már nem tudták megfordítani a háború menetét, de rengeteg technológiai újítást hoztak a repülés történetébe. Makett-változatán keresztül szeretném bemutatni eme különleges fejlesztés történetét az olvasóknak.
Guadalcanal hőse
Varga Csaba Béla
1942 második felében hat hónapon keresztül könyörtelen küzdelem tombolt a nyugati szövetségesek és a japánok között a világvégi Salamon-szigeteken. A dzsungelben élet-halál harcot vívó tengerészgyalogságot kis létszámú légierő támogatta. A japán Zerók elleni küzdelem hamar híressé tette egy fiatal hajózó, Francis Edwin Pierce nevét.
Velünk élő múlt
Magó Károly
Bár a kétfedelű magyar vadászgépek kiválóan helytálltak a szovjet I-16-ossal szemben, mindenki tisztában volt vele, hogy a Cr.42 már a múlt. A légierő vezetése törekedett modernebb gépek beszerzésére és a Me 109 vezette a listát, ami azonban ekkor elérhetetlen volt a számunkra. Az olasz Re.2000 típusra esett a választás, mert jó konstrukciónak tűnt.