Archívum - 2020. április

Mertek nagyot álmodni!

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Nagyon kevés repülőgép van, ahol azt mondom: a fél karom odaadnám egy óráért a fedélzetén - persze szigorúan fenn, a levegőben. Az MV-22B Osprey pont egy ilyen darab. Annyira kilóg mindenből és annyira ellentmondásos típus…

MQ-9, a Kaszás

Kővári László

aranysas.hu

Az utóbbi években több alkalommal számoltak be a hírügynökségek arról, hogy a világ különböző tájain terrorszervezetek vezetői vagy tagjai célzott csapásmérés áldozatai lettek. Az esetek többségében drónokat használtak erre a célra, mégpedig az amerikai MQ-9 Reaper típust, amely jelenleg a kategória leginkább bevált és kifinomult tagja. A felfegyverzett drónok térhódítása egyre jelentősebb, több ország követi az USA példáját ezen a téren (is), ami a létrejött új drónok hasonlóságában is megnyilvánul.

Másként lopakodók

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Néha okos dolog, ha nem verjük nagydobra az érkezésünket, főleg, ha nincs sok barátunk az adott környéken. Cikkünkben most olyan, a különleges műveleteket támogató gépeket mutatunk be, melyek nélkül az USSOCOM vagy a „hárombetűsek” műveletei megbénulnának.

Az utolsó Jakovlev

Kővári László

aranysas.hu

A régi nagynevű szovjet/orosz repülőgép-tervező irodák egy része már megszűnt, vagy átalakult, esetleg beolvadt más szervezetbe. A világszerte ismertté vált, számos tehetséges konstruktőr nevét továbbvivő tervezőcsoportok közül az egyik a Jakovlev, amely kiemelkedik abból a szempontból, hogy több kategóriában, egymástól távol eső feladatokra is terveztek repülőgépeket.

Kamikaze tours

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Japán. A felkelő nap országa rendkívül izgalmas repülős szemmel. Gyakori repülőnapok, spotterbarát támaszpontok, ritka típusok, pörgős üzem, színes festések - csupa olyan dolog, ami vonzó célponttá teszi a katonai repülés szerelmesei számára.

Légcsavaros klasszikus

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A katonai szállítórepülés történetében számos jól sikerült konstrukció is híressé vált. A különféle típusok, illetve személyzeteik nemcsak a háborúkból veszik ki részüket, hanem a békésebb feladatokban is helytállnak. Tovább »

Egy jól bevált ötlet

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Ma már gyakorlatilag rutinfeladatnak számít minden modern légierőnél a légi utántöltés. A NATO egyik legfontosabb közös képessége ez, amely persze szokás szerint leginkább az amerikai légierő tankergépeire támaszkodik. Hosszú és meglehetősen rögös út vezetett azonban a - két, levegőben lelógatott tömlővel összekötött benzineshordótól - a sugárhajtású KC-46A Pegasus-okig…

Az utolsó dobás

Kiss Roland

aranysas.hu

Az újév a Luftwaffe számára nem ígért semmi bíztatót, mindenki tudta, hogy jelentős létszámhátrányban harcolnak és már a minőségi fölényt sem mondhatják magukénak, ráadásul a szövetséges és szovjet csapatok ekkorra Németország határán álltak. A következő fejezetek a légi háború utolsó négy hónapjának történetét mutatják be.

Mosógép Charlie lecsap

Polgár Tamás

aranysas.hu

1953. június 16-án éjszaka hatalmas robbanás rázta meg a dél-koreai Incson városát. Az elsötétített kikötőben óriási tűzgömb emelkedett az égre, húsz mérföldes körzetben nappali világosságba borítva a környéket. A három napon át tomboló tűzvészben több mint húszmillió liter üzemanyag veszett oda. A jól védett kikötő elleni támadást azonban nem valamiféle új csodafegyverrel, hanem négy öreg, kétfedelű Polikarpov Po-2-vel hajtották végre. Pilótáik a háztetők magasságában, csaknem vakon navigáltak az éjszakai égen az üzemanyag-raktár fölé, és hihetetlen szerencsével találták el azt néhány 50 kilogrammos bombával.

Világhírű Vörös Nyilak

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Nagy-Britannia mindig is a világ katonai repülésének élvonalába tartozott. Légiereje nemcsak a harci bevetéseken jeleskedett, hanem már a kezdetek kezdetén is nagy hangsúlyt fektetett a képességek demonstrálására.

Ördögtojás

Obuch László

aranysas.hu

A világon elsőként hadrendbe állított rakétahajtású vadászgépek döbbenetet okoztak a szövetségeseknek. A hihetetlenül nagy sebességgel támadó Me 163-asok valóban csodafegyvernek tűntek a bombázókötelékek pilótái számára. A rövid repülési idő és az elhúzódó fejlesztés miatt már nem tudták megfordítani a háború menetét, de rengeteg technológiai újítást hoztak a repülés történetébe. Makett-változatán keresztül szeretném bemutatni eme különleges fejlesztés történetét az olvasóknak.

Guadalcanal hőse

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1942 második felében hat hónapon keresztül könyörtelen küzdelem tombolt a nyugati szövetségesek és a japánok között a világvégi Salamon-szigeteken. A dzsungelben élet-halál harcot vívó tengerészgyalogságot kis létszámú légierő támogatta. A japán Zerók elleni küzdelem hamar híressé tette egy fiatal hajózó, Francis Edwin Pierce nevét.

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

Bár a kétfedelű magyar vadászgépek kiválóan helytálltak a szovjet I-16-ossal szemben, mindenki tisztában volt vele, hogy a Cr.42 már a múlt. A légierő vezetése törekedett modernebb gépek beszerzésére és a Me 109 vezette a listát, ami azonban ekkor elérhetetlen volt a számunkra. Az olasz Re.2000 típusra esett a választás, mert jó konstrukciónak tűnt.