Archívum - 2020. augusztus
Menetrend
Tőrös István
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis modernizált hangárjában két acélszürkére festett H145M, két hajózó és két műszaki katona vár, hogy segítségükkel az Aranysas olvasói megismerhessék a Tisza-part felett gyakran feltűnő helikopterflotta immár több mint fél éves újdonságait. A látogatás végén Dr.Koller József dandártábornok foglalja össze számunkra a 2020 végéig sorra kerülő változásokat.
Az „Ancsa” születése
Kővári László
Az ötvenes években a szovjet légierő légi szállítási kapacitása, megfelelő gépek hiányában nagyon alacsony szintű volt. A lassú, kis teherbírású Li-2 és IL-14 leváltására azonban hosszú időn keresztül nem került sor.
Szolgálati nyugdíj
Kővári László
Légierőnk légi szállítási kapacitását hosszú időn keresztül biztosították az 1974-ben rendszeresített An-26-os repülőgépek, amelyek további üzemben tartása már nehezen volt megoldható. A párját ritkítóan hosszú pályafutás 2020 júniusában ért véget, az ez alkalomból szervezett megemlékezést követően még „kirepülték” az utolsó órákat is a típus egyetlen, még üzemképes példányából, pedig 2019 végén még remélni lehetett a következő üzemidő-hosszabbítással együtt járó nagyjavítás megvalósulását. Tovább »
Tajvani döntés
Kiss Roland
Mindenféle túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az F-16 Fighting Falcon minden idők egyik legnagyszerűbb harci gépe, sőt a 4. generációs típusok közül valószínűleg a legsikeresebb, ha a legyártott darabszámot (több mint 4600) és a rendszeresítők számát nézzük. A típus talán utolsó verziója az F-16V Viper, amely a legújabb technológiát ötvözi, a jól ismert külsővel.
Vadászszezon
Trautmann Balázs
A jelek szerint napjaink proxyháborúiban a már jól ismert, felbérelt fegyveresek mellett immár ténylegesen is elterjedtek a távolról irányított, felfegyverzett repülőgépek. Szíria és Líbia példája mutatná a hadviselés XXI. századi módszereit?
Ráncfelvarrás
Kővári László
A kínai ipar rohamos fejlődéséről senkit sem kell meggyőzni, az általunk is használt elektronikai eszközök jelentős mennyisége részben vagy egészben az ázsiai országban készült. A fejlődés természetesen nem csak a számítástechnikára és a szórakoztató elektronikára korlátozódott, hanem a hadiiparra is, ennek egyik reprezentánsa a Csengdu J-10 vadászbombázó.
Fantázia-repülőgép
Kárpáti Endre
Hidroplán. Vízről fel- és leszálló repülőgép, amely az úszóképes kialakítása miatt jóval gyengébb teljesítményű szárazföldi társainál. Általában. Az ötvenes években ugyanis nagyon komoly kísérletek zajlottak egy olyan vízi vadászgéppel, amely nem maradt volna szégyenben a betonról induló vasakkal szemben. Nem sokon múlott, hogy a világ egyetlen szuperszonikus hidroplánja végül megrekedt prototípus szinten.
Az utolsó dobás
Kiss Roland
1945 áprilisa elhozta a háború európai részének utolsó felvonását. A légi háború nem szünetelt, inkább egyoldalúvá vált, mivel a német gépek egyre kevésbé tudtak szerepet játszani benne. Eközben a dráma is tetőfokára hágott, a birodalom romjai között sokan felkészültek a végső harcra, míg menekültek milliói igyekeztek nyugatra jutni a szárazföldön vagy a tengeren.
Az élet megy tovább
Tőrös István
Az egész országhoz hasonlóan a szolnoki RepTárban is megállt az élet március közepén. A szigorú rendszabályok részleges feloldása után a teljesen bezárt repülőmúzeum először csak a szabadtéri részlegét nyithatta meg, de június elejétől már ismét látogatható a fedett kiállítótér is. Kovács Ákos ügyvezető igazgatót így most már nemcsak a nehéz időszakról, de a második félév tervezhető eseményeiről is kérdezhettem.
Gyászoló hómadarak
Sáry Zoltán
A kanadai légierő bemutató csapata, illetve az általa használt sugárhajtású oktatógép Európában nem túlságosan ismert. A két téma bemutatása egyébként is adta magát, ezt nemrég sajnos egy katasztrófa időszerűvé is tette.
Halálos szivarok
Trautmann Balázs
Lassú, sérülékeny, de jelentős bombaterhelést tud magával vinni. S nem mellesleg nagyon látványos is: az első világháború légi hadviselésének érdekes epizódja volt a vaskeresztes német léghajók méltóságteljes rohama London ellen.
Örökös második
Obuch László
A Spitfire különböző változatai a sajtóban és a mozifilmekben is sztárként viszik el a pálmát a sokkal több győzelmet arató, mégis háttérbe szoruló Hurricane századok elől. Egy különleges pilóta történetén keresztül szeretném bemutatni az Mk.I változatot kicsiben és nagyban az olvasóknak.
Máltai sólymok
Varga Csaba Béla
1942 tavaszán úgy tűnt, hogy Málta ellen bármikor megindulhat a németek és az olaszok nagy támadása. A Luftwaffénak sikerült kivívnia a teljes légi fölényt a térségben. A britek ezt semmiképpen nem akarták eltűrni, ezért úgy döntöttek, hogy a viharvert Hurricane-ek helyett a legjobb saját gépeiket, a híres Spitfire vadászokat vezénylik át a szigetre. Hónapokon keresztül tartó, kegyetlen küzdelem kezdődött.
Velünk élő múlt
Magó Károly
1942 nyarán ismét a keleti frontra vezényelték a magyar repülőket. A kivonulók állományába egy távolfelderítő, egy közelfelderítő, egy bombázó, két vadászrepülő, egy szállító század és három futárraj tartozott. A publikációk eltérő adatokat tartalmaznak a kivonuló egység megnevezésével kapcsolatban. Dr. Olasz Lajos kutatási eredményeit támasztják alá az eredeti dokumentumok, miszerint a kivonuló alakulatok az 1. Repülőcsoporthoz tartoztak, majd a fronton nevezték át 2. Repülődandárra. (Az adatok kutatása az előző rész lezárása után ért véget, ezért a megnevezés most kerül pontosításra.)