Archívum - 2021. május

Generációváltás

Kővári László

aranysas.hu

Az Egyesült Államok légierejében még mindig az ősrégi, pontosan 60 évvel ezelőtt rendszeresített Northrop T-38 Talon gépeket használják a haladó pilótaképzésre. A szuperszonikus sebesség elérésére képes típus ugyan több korszerűsítésen is átesett, de a leváltása nem halasztható tovább. Bár a repülési jellemzői még manapság is elégségesek, de a kezdeti harckiképzés korszerű követelményeinek már nem felelnek meg. A T-38 lecserélését régóta tervezik, konkrét lépések azonban csak az elmúlt évtized elejétől történtek. Tovább »

Add már uram az esőt…

Trautmann Balázs

aranysas.hu

A katonai repülés és a légi tűzoltás kapcsolata - kis kacsintással - egészen a második világháborúig nyúlik vissza. Ma már elképzelhetetlen a pernyetiprók eredményes munkája a kisebb-nagyobb légijárművek nélkül. Van, amikor ők jelentik az utolsó védelmi vonalat…

Őrségváltás

Kővári László

aranysas.hu

A légierőkben nem csak a harci típusok játszanak létfontosságú szerepet, hanem sok egyéb feladatkörű repülőgép is. Önmagában semmit nem ér a legkorszerűbb vadászbombázó sem, ha nincsenek mögötte a logisztikai ellátást biztosító teherszállító, a légi utántöltő, a légtérellenőrző vagy a felderítő feladatkörű típusok, amelyek együttesen garantálják, hogy az éles harci bevetésen lévők a kellő időben a kellő helyen legyenek, és megtalálják a számukra kijelölt célpontokat.

A hegy sem lehet akadály

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A fegyveres konfliktusokat korántsem ideális helyszíneken vívják, ám időnként igazán extrém körülményeket is figyelembe kell venni. A magas hegységekben már maga a repülés is komoly akadályokba ütközik, ennek ellenére a légierőknek még olyan környezetben is tudniuk kell harcolni.

Befejezetlen történet

Barta Endre

aranysas.hu

E sorok írásakor nagyon hideg van, borongós az idő és a szél is fúj. Ugyanolyan az időjárás, mint azon az immár 11 évvel ezelőtt decemberi napon, amikor ismét repüléstörténelmet írtam. Nem volt ez szokatlan számomra, korábban is megtettem már két alkalommal, és méltán lehetek büszke mindkettőre - persze ez csak az idők során alakult így. Akárhogy is nézem azonban - egykori társaim sorsát is figyelembe véve - nagyon szép pályafutást tudhatok magam mögött. Még akkor is, ha napjainkban mindenki azt a nézetet vallja, hogy ez csak egy szerény „tingli-tangli” volt ahhoz képest, amit tehettem volna. Végül is… - igazuk van.

Kilátással a tengerre

Peter Ten Berg

aranysas.hu

Görögország számos szempontból érdekes témákkal szolgál, ami a katonai repülésre is igaz. A tengerpart miatt a flotta kiemelt haderőnemnek számít, amely természetesen saját repülőerőkkel rendelkezik.

Éjszakai árnyak

Kiss Roland

aranysas.hu

A II. világháború leghosszabban tartó bombázóhadjárata a RAF Németország elleni külön háborúja volt, amely szinte az elsőtől az utolsó napig tartott. Tekintettel, hogy ezen bevetések döntően éjszaka folytak, egy sajátos párviadal alakult ki a RAF Bombázóparancsnoksága és a Luftwaffe éjszakai vadászereje, a Nachtjagd között.

GPS ládavadászat

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Ahogy arról az előző számban írtunk, a magyar geoládák közül számos került valamilyen aviatikával kapcsolatos helyre. Majdnem minden fontosabb kisgépes repülőtér mellett található cache, és a ferihegyi spotterek kedvelt pontja, a Cargo-domb tövében is van mit keresni két utasszállító érkezése között.

Fekete tulipán légi járat

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A szovjetek afganisztáni háborúja a hadtörténelem egyik érdekes fejezete. Gyakran a vietnámi eseményekhez hasonlítják, ami sok szempontból helytállónak is tűnik. Ráadásul ez a megállapítás nemcsak a helikopterekre, illetve a tűztámogatásra igaz, hanem a háttérben tevékenykedő szállítórepülő-alakulatokra is.

A kudarc keserű íze

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Azt hiszem, kijelenthető, hogy az amerikai „hárombetűs” szolgálatok egyik leglátványosabbat bukott akciója a Fidel Castro vezette kubai rendszer elleni, 60 esztendővel ezelőtt végrehajtott támadási kísérlet volt. 1961. április 17-én eldőlt, hogy a nagyszakállú, legendás forradalmár és a szocializmus mégis marad - Floridától alig 191 kilométerre.

Nyugdíjas-találkozó

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Számos légi bemutató csúcspontja a letűnt korokból származó egykori harci gépek levegőbe emelkedése. A repülés aranykorának legendás típusai különleges látványt jelentenek, melyhez gyakran speciális hanghatás párosul. Ám a hírekben nemcsak sikeres bemutatók, hanem időnként sajnos balesetek is megjelennek.

Halálfejesek

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1943 nyarán egy századnyi amerikai hajózó csalódottan arról értesült, hogy egy hírhedten megbízhatatlan új géptípussal szerelik fel őket. Keménykezű parancsnokuk azonban megmutatta, hogyan lehet az F4U-ból kihozni a lehető legtöbbet és legyőzni a félelmetes japán Zerókat. A bátor és elszánt pilótáknak sikerült megtörni a császári légierő gerincét a Salamon-szigetek fölött.

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

A távolfelderítők sikeres szolgálata megkérdőjelezhetetlen volt, mind a felderítési eredmények, mind pedig a megvívott légi harcok tekintetében. Azonban május 8. napja ugyancsak bizonyította, hogy a sikeres bevetések mellett súlyos veszteségeket is el kellett könyvelni.